Én nem vagyok sem hajós, sem gépészmérnök, de úgy megérzésből azt mondanám, hogy az adott manővernél a legnagyobb igénybevétel a tolóhajó rákötésénél jelentkezik. Mert onnan jön a forgatónyomaték és ott a legrövidebb az erőkar. (nem az Erőkar, aminek az üdülője a Szentendrei sziget alsó csúcsával szemben volt ;-)) Ha elöl oldalirányban megtolják, az csak csökkenti ezt az igénybevételt. De ha kiszámítod, kíváncsi lennék rá, hogy tényleg így van-e.
Kedves Giga ! Örömmel olvasom élvezetes hozzászólásaidat, de bizonyára rég voltál már folyami hajó kormányállásában. Ott a számítástechnikát legutóbbi ismereteim szerint térképes alkalmazásokra ill. adminisztrációs feladatokra (papírgyártás vizsgálatokhoz) használják, maximum. ÉN még nem láttam, hogy ott sokat matekoztak volna, a tapasztalat inkább szokott működni. De ha esetleg megadnád a pontos tömeg és fordulatszámhoz tartozó hajócsavarokon keletkező tolóerőn kívül a vízsebesség és irányvektorokat, alaktényezővel korrigált tolatmány együtthatót ( a szélsebességet, víz sűrűségét, hőmérsékletét most elhanyagolnám) most el keresek rá valamilyen unatkozó mechanikust. Erre a DINAMIKAI feladatra. Hajóvezetőt nem kérdeznék...ÉN SEM TUDOM A VÁLASZT, de azért a Lánchíd és az Erzsébet híd között megfordítottuk a farral összecsatolt TS bárkákat két hajóval.
Szívesen megnézném egy ilyen erőrendszer statikai számításait, különös tekintettel a csomópontokra (értsd bakok, kötelek) valamint az erők támadópontjára (értsd kormány felületek, hajócsavarok)
Tolóhajó odaáll a tolatmány elejére és kvázi orrsugár kormányként segíti a ráfordítást. Lehet, hogy a miskolcos videón is valami ilyen manőverhez siet a Kalocsa.
Ha jól rémlik, akkor a pici aranyfonálból készült hengerek a sapkarózsában a '80-as évektől a '90 -es évek végéig volt divatban. Utána hímzőgépekkel csinálták.
Szerintem Smith kolléga azt igyekezett jelezni, hogy kisvíznél semmilyen úszómű nem fér el a csatorna jó felében, 2/3-ában.
Megnéztem a belinkelt videót. Az miért jó, hogy a fatörzsből faforgácsot csinál egy gép, ráadásul úgy, hogy azt még összeszedni se lehet? Nem úgy van, hogy a legvacakabb fa is jó erőműbe, vagy papírgyártáshoz?
Utána meg már nem kell más, mint mederkotrás - de leginkább vízszint emelés.
Ugyanis a fenti füzeknek van egy olyan Jósitentől kapott tulajdonságuk, hogy ott jelennek meg, ahol időszakos elöntést kapnak a partok, hogy betöltsék feladatukat, szerepüket, azaz a part védelmét és a vízáramlás lassítását. (ugyanis a természet tudja, hogy a sok vizet nem elvezetni kell, hanem lassan tartalékolva elvezetni.
Az az INOTA lesz, noha az nem közép- dunai. Viszont vontatóhajó, és fizikailag megvan. Aztán hogy milyen állapotban, milyen tulajdonviszonnyal? Ki tudja...
Ebben egyébként az a fura, hogy ez kimondottan tetszik. :D
Ha egy Voszhodból/Meteorból próbálták volna meg, most fintorognék (már a Voszhod-2M is határeset), de a Poleszje alkata pont az a szerencsés kategória, aminél azt mondom, hogy ebből a testből csak jobbat lehet kihozni, bármit csinálnak vele.
Köszönöm kedves szavait, de a jelen helyzet ugyi nagyvíz idején ábrázolja a csatornát, karbantartani meg lehetett vóna kisvíz idején is, amikor konkrétan oda lehet menni a partról a növényzethez. Persze én nem értek az erdőkhöz (se)! :-)
Viszont abban ugyi egyetértünk, hogy ahol fa nő, ott a meder az év nagy részében szárazon van?
Ha csak a szokásos mellékvizek táplálják a Siót, akkor ti. így fest a felső szakasz (2004-es képek)
Arról nem beszélve, hogy borzalmasan rondák. Még a Bíbiceknél is, pedig a Poleszje már pont az a határ, ahonnan számítva valóban beszélhetünk nem túl szép szárnyashajóról.
Ennek ellenére a szovjet vasak felett eljárt az idő, kár tagadni. Még akkor is, ha maga az elv tökéletes, mert szárnyon lényegesen kevesebbet érzel meg a parton az elhaladásukból, mint bármilyen katamaránnál siklásban.
Tulajdonképpen az egész Dunán ma már csak 3 Voszhod üzemel, és abból kettő nálunk...
(Amúgy önző érdekekből vagyok képben ennyire, mert szeretnék egyszer hazahozni a horányi telekre egy kibelezett Voszhodot valahonnan. Egyelőre az ukránokkal tartom a jó kapcsolatot, mert nekik van 5 felesleges - valsz sose fognak már üzemelni - , nekem navigáció, motor és hajtás nem kell, csak a testükre van szükségem. Ha máshogy nem megy, az öregebbik diófát kivágnám, és akkor pont beférne hosszában.)
Nem beszélve a problémás fák húzásáról és a ledarabolás célszerű irányáról, valamint a rakásolás (sarang képzés) és az esetleges uszadék azonnali kezeléséről.
Aki ezt partról akarja megoldani ekkora mederszélesség és ekkora gémkinyúlások valamint ekkora fák mellett, az konkrétan hülye.
Nem beszélve arról, hogy a Sióban akkor van víz, amikor még nincs lomb és a Sió még nem szúnyoggyár.
De ha épp lesz közbeszerzés erről a kérdéskörről, szóljatok, mert a parti mutatvány becsült árának 90%-áért megoldatom és még mások is jól járnak.
Tehát sic pacem para bellum, azaz nem árt ha valaki nekem megmondja, hogy melyik az az Z jellegű hajó, amelyik erre a munkára Sió +, továbbá segít nekem abban, hogy hol vannak olyan országút közeli pontok, ahol ki tudom adni a fát.
A munkafolyamatban természetesen tudom, hogy csak erről a fórumról többen gazdaságilag érdekeltek lehetnének, hajózási oldalról.