A Balatonon ma végre megindult az élet,a Siófok és a Szigliget a keleti medencében,a Füred Badacsonynàl megy reggel óta.Érdekesség,hogy a Füreden van egy Időkép-Webcam:
Az ex.Ederics is jár már a bringajáraton,és ahogy néztem már a maszek sétások is kirajzottak(pl.Hableány).
Kedden meg ugye jön a szokásos órás ütem Badacsony-Fonyód közt.Amúgy lehet hogy idén csak egy katamarán fog járni akkor,a másik járatot meg a Héviz-Lelle duó viszi.
Ma láttam Budapesten a CRYSTAL MAHLER kabinost. Úgy látszik a tengeri hajóknál mostanában egyre gyakrabban alkalmazott hátracsapott hajóorr már betört a Dunára is. A kormányállás pedig az első fedélzeten van, mint a PINZESSIN CATHARINA-nál volt. Hát szebb nem lett, de legalább funkcionálisan jobb, a felső fedélzetet végig be lehet járni, az utasok biztosan örülnek. No meg nem csapja le a kormányállást a híd...
Fotózni nem tudtam, így ez egy internetről leszedett kép:
a Hadtörténeti Múzeum menetrendje (http://www.militaria.hu/hirek/lajta-mozgasban) szerint a Lajta/SMS Leitha szerdán Szentendrén, pénteken pedig Százhalombattán lesz látható. Tehát valamikor csütörtökön fog áthaladni a Duna budapesti szakaszán . Szeretnék néhány fotót készíteni, de nem ismerem a pontos menetrendet. Van valakinek információja hogy mikor érkezik a belvárosi Duna szakaszra (kb a Margit-hídhoz)?
Miközben ilyen gyönyörű-magyar és kevésbé magyar-gőzösökről értekezik a fórum,érdemes egy pillantást vetni arra,hogy a világ más tájain mit ki nem találnak.
Ez a "hajó" például pont úgy néz ki mintha egy ufó sz.rta volna a vízre...De legalább életveszélyes sebességgel lehet vele menetni,és elvileg még keveset is fogyaszt...
A" múzeumban" nem szó szerint értettem,de nem csinálhatok reklámot anélkül,hogy a tulajdonos vagy tulajdonosok hozzájárulnának. A német múzeumokról nem beszélnék csak a Hamburgi Häfenmusem- ban 4-5 különböző nagyságú és vezérlésű van kiállítva Kiel holtenauTechnische museum szintén és így tovább... ott nem a víz alatt hagyják rohadni a" védett nemzeti értékeinket"
Új kazánt gyártani már jó ideje csak hegesztett technológiaval engedélyeznek Európában. A nosztalgiás gőzmozdonyok szegecselt kazánja papíron csak felújítás, még akkor is, ha "gombhoz kabátot" jellege van.
Ezek a gőzgépek gyönyörű darabok voltak. A hajógépek szinte utolsó fejlettségi szintjén. Persze, hogy nincs sehol múzeumban ilyen. Hasonló, de jóval nagyobb van kiállítva Münchenben, a Deutsches Museumban.
Úgy tudom én is, hogy a feneke most rendben van. Effektív ez nem akadálya annak, hogy önjáró lehessen. (Nyilván be kellene vizsgálni, de sokat nem kellene elvileg macerálni. A gépe pedig szépen megőrzött példány!)
Nekem úgy rémlik, hogy régebben volt olyan lemezjavítás, ami után a sólyára vissza kellett emelni és aztán betonoztak. De azóta már újra volt Komáromban (2008-ban) és akkor rendesen megcsinálták.
A kétórás felfűtési idő érdekesen hangzik ,valószínűleg vízcsöves kazánról lehetett szó,nekem csak füstcsöves (szén) kazánokhoz volt szerencsém 4- 6m3 víz felfűtése kb 3 nap,szép lassan először 5 bar ny. azután tíz 12 vel már el lehet indulni. Szükség esetén lehet egy nap is de a kazán kímélése miatt 3nap a biztos .Jegyzőkönyvezik minden télen a víztelenítés után a láng csövek átmérőjét több ponton mérve, és ha ez tűrésen kívül megváltozik akkor oda a kazánvizsga.Tehát a használatban állandóan fűtve van a kazán így gazdaságosabb ha már fűtve van akkor meg menni kell vele,vagy 5 bar on tartani a hétvégére készülve.Ami a tapasztalat szerint kevesebb szenet emészt fel mintha a 0-ról kellene felfűteni.
Itt meg a korábbi két órából félóra lett a kazáncsere után a felfűtési idő. Szerintem különleges videó, mert úgy vélem gőzcsörlővel húzza ki az orrát orrsugár helyett és csak utána indít.
A Kossuth is tulajdonképpen "csak" kazánra vár, effektív nem hiányos a gőzgép, ami van, az javítható. A kazánt kellene kicserélni. Ha egyszer valaha lesz valami még a Petőfiből, ott is a kazán az egyik, ami kellene. A Lajtánál dettó... Szerintem hatalmas sikertörténet volna a magyar Dunán (is) egy üzemelő gőzhajó!
A Gustav nevű gőzhajó is hegesztett , pár éve legyártott kazánt kapott a gépésze szerint kívül és belül is lehegesztették a csatlakozó csöveket amiből később repedés lett amit megint hegesztéssel orvosoltak,tehát önmagában a hegesztett szerkezet még nem probléma.A szegecseltnél a csövek peremesek és a nyomás "neki tolja" a kazántestnek .Az ár itt nem volt reális mert egy visszamondott kazánrendelést vett át a cég..fél áron,a gyártó így legalább valamit visszakapott a befektetésből konkrét összegről nem tudott a gépész.Séta üzem/ kb8-10kmh/holt víz, 10 lapát németbrikett 2x a két lángtérbe óránként+felfűtés szóval aránylag gazdaságos az üzem,napi két három kör majdnem mindig telt házzal.