Szert tettem ma egy olyan prospektusra, mely bizonyosan nem szerepelt még a topikon, ráadásul egy olyan kishajóról, melyről nincs túl sok információnk. 1991-1993 között nyomhatták. A szövege a következő:
Társaságunk szíves figyelmükbe ajánlja a Dunán üzemeltetett Napfény nevű motoros luxusjachtját. A hajó kiválóan megfelel baráti összejövetelek, zártkörű családi ünnepségek, üzleti tárgyalások exkluzív lebonyolítására. A yacht 10 személy befogadására alkalmas, zárt kabinból és egy nyitott fedélzetből áll. A kabinban mosdó és mellékhelyiség is található. Egyaránt igénybe vehető rövidebb budapesti sétahajózásra és hosszabb kirándulásokra is (Szentendre, Vác, Visegrád, Esztergom). A hajó maximális sebessége hegymenetben 55 km/h. Várjuk szíves rendeléseiket!
Ha visszaosztom a sebességgel a teljesítményt ez jön ki. Végül is 10 m/sec-al osztva 404tonnát az 40m2, osztva 3,14-el az kb. 13, ebből gyököt vonva az kb. 3,5 m. Ez a csavar sugara. Azt az uraknak kell tudni, hogy egyben van ekkora csavar, vagy kettőből szokták megoldani.
Szívesen venném hozzáértők segítségét egy konkrét témában!
Teljesen laikus vagyok a hajózási ismeretek terén, most mégis - szőr mentén - érintenem kell ezt területet.
Egy kulturális rendezvénypark kialakításába kezdtünk, beüzemelését követően céges, családi, stb. rendezvények lebonyolítására. A saját tulajdonú területemhez tartozó vízfelületre egy motor nélküli kishajót szeretnénk lerakni, mely a parthoz lenne kikötve és csak mint rendezvényelem funkcionálna (esküvői fotózás, hajó bár...).
Ma hívtam a hatóságot és kértem az ide vonatkozó szabályokkal kapcsolatban felvilágosítást, ami röviden annyi volt, hogy ha nincs üzemelési engedélye, nem engedhetek fel idegent rá... (még ízlelgetnem kell ezt a választ és lehet, hogy további konkrétumokkal újra megkeresem őket). Mi nem kívánjuk ezt mozgatni a vízen, fix helyen állna.
Érdekelne, hogy tud-e valaki közületek nekem érdemi tanácsot adni? Hogyan tudnánk mi ezt a kis hajót megmenteni, felújítani és szabályokat betartva, mint látványossággal egybekötött hasznosításába fogni?
Ha jól emlékszem, nem küldtem el sehova sem. Ezt a stílust tartom odavalónak és nem idevalónak. Általában igyekszem tisztelettel viseltetni másokkal szemben és ezt elvárom magammal és topiktársaimmal szembe is.
Szeretnék kérni egy számítás ellenőrzést a kedves műszaki tudással rendelkező topiktársaktól.
Annó, mikor volt hajózástörténeti nyílt nap az MHE és a Zoltán Alapítvány közös szervezésében, egy jóember kérdezte a Sopron sornyolcasai mellett, hogy mekkora a forgatónyomatéka a motornak.
Arra emlékszem, hogy azt mondtam, hogy iszonyatosan nagy.
Vettem a fáradtságot és kiszámoltam
Erre kérnék ellenőrzést:
P = 800 LE = 588,5 KW = 588500 W
Fordulatszám 320 1/min = 5,333333 1/sec
P (W) = M (nyomaték(NM)) × w (fordulatszám (1/sec)) (tekintsetek el a görög betűktől itt)
Tehát M = P/w = 588500/5,333333 = 110343,75 NM
Szóval 110 KNm, az igencsak nem kevés. De inkább irtó nagy.
De akkor mekkora azoknak az irdatlan tengeri hajóknak (Emma Maersk és társaik) a forgatónyomatéka vajon?
Az Interneten linket bármire lehet rakni. Ez az alap.(mert erről szól az Internet)
Az Interneten fellelhető fényképet berakni nem lehet, linket lehet rá tenni. A nemzetközi gyakorlat szerint eredeti fénykép kisméretű másolata nem számít eredetinek. (vita lehet arról, mi a "kisméretű")
Jogi ismereteim szerint azt szabad, már csak azért is, mert a link ex natura egyben forrásmegjelölés is.
Azon lehetne esetleg lamentálni, hogy a címlapkép esetleg része-e az "anyag"-nak, de szerintem ma már a legtöbb linkhez kép is tartozik (az érdeklődés felkeltése céljából), tehát nem.
Ne küldj el innen, mert nem adtam rá okot. Semmi szándékom összeakadni veled ilyen apróságon.
Én így láttam ezt a jogi kérdést és nem több.
Veled is és a másik topiktársal összeakadtam már egyszer valamin. Nem tudom már a témát. Akkor viszont biztos nem nagy dolog, mint ahogy ez sem. Ezért nem is értem, hogy miért mérgesedett el a dolog.
Nem mondom, hogy kifejezetten járok utánad a neten, de azért ismerem a munkáidat, csodálom is és tisztellek érte.
Innen el nem megyek, jó pár hsz-em és eltöltött időm van itt. És régen volt egy másik nickem is, amit már nem használok.
Talán 46 éves hajózási múlttal közöm is van a topik témájához.
De ha sok mínuszt kapok erre a hsz-re meggondolom.
Ha van hajós kocsmatopik, akkor linkeld, majd jól kikáromkodom magam.
Sztem rohadtul nem azt kerik. Probaltak valami magasztost irni, ami a szerzoi jog es ennek a dijazasanak jogkorebol taplalkozi. Ez olyan mint a kinaibol kuglival forditott hasznalati utasitas, mely egy ido utan a sok javito folyamat eredmenye keppen mar szakmainak tunik csak meg nem a megfelelo kornyezetben paramatezialja a hibatlan tenyallast.
A linkelt honlap se nem vedett se nem fizetos tartalmu, inkabb a rajta levo reklamokbol el aminek ha nem is a hatasossagat de a forgalmat lehet kattintasokkal merni. (A megterulo marketing elemzesebe ne menjunk bele, olyan ez mint a foci, sokkal tobb penzt lehet benne tisztara mosni mint barki gondolna).
A linkelessel nem lett megosztva a tartalom, csak az elerhetosegi utvonal (szep lenne ha a link nehany karaktereben elferne a cikk tartalma :-) ).
Igy jol jar a linkelt honlap, mert az olvaso az eredeti helyen kattingatva erheti el, igy dol nekik a reklambevetel. Es a 10rol mindjart az itteni 30al megnegyszerezodik az olvaso tabor.
Ha ezt nem szeretnek, akkor a linkelest is tiltanak jogilag illetve informatikailag es akkor barmilyen etikatlan szandekkal sem lehetne megosztani, csak mint kepernyo kepet lementve. Azt meg tenylegesen tiltjak. Ezzel igazolasra kerult elso mondatom tezise es a masodik magyarazo mondat.
Ha nem lenne igazam, johet a feljelentes. A nyilvanos email cimem alapjan a nyomozo hatosag megtalal igy nem a Forume a feleloseg.
Visszaterve a honlapra, valtozo temat valtozo szinvonalon mutat be mint minden sajto. Az itteni linkek eleg jo minosegi szurot biztositanak ahoz, hogy a kremet olvassa az olvaso. Ha ez kimarad, akkor az kattintasaim is kimaradnak errol a honlaprol ami mindkettonkenk veszteseg (marketing bevetelek/az en olvasasi elmenyem).
Ha itt van a honlap szerkesztosegebol/tulajdonosaibol forumtars, akkor javaslom h a Forum kontrolokat eg nyilatkozattal nyugtassa meg es adja aldasat az itteni “hajossajto-figyelo“ tevekenyseg eme talalti listajahoz.
Nem akartam tovább feszegetni a témát, a moderátorkollégádnak címzett válaszomat 3x kezdtem el írni és végül mégis mindig inkább töröltem. Nagyvonalakban ezt fűztem volna/fűzném hozzá:
A "fészbukon" van több olyan magyar hajós csoport ahol a csoport tagjai rendszeresen linkelik be ezen általatok rettegett oldal cikkeit, nyilvánosan, bárkinek hozzáférhető formában. Most nem fogok keresgélni, de emlékszem, mikor kimondottan a cikk írója is kommentálta a belinkelt cikkét, és bizony nem negatív hangnemben... Ha ott nem zavarja őket, hogy terjesztik a munkásságukat, itt az index fórumon miért szúrná a szemüket? Szerintem kimondottan örülnek, hogy innen is megy látogató az oldalukra, főleg hogy, idézem: "hetet-havat összehordó, bulvár színvonalú, forrást és szakmaiságot egyaránt nélkülöző clickbait oldal" -ról van szó... Ha a kattintásokból élnek akkor miért fájna nekik, ha innen is kapnak párat?
Ha ennyire féltek tőlük, miért nem moderáljátok ki és tiltjátok meg, hogy a jövőben idelinkelje akárki is?
Részemről ennyi. Szép estét és további jó munkát ;)