Így van. A kézi tűzoltókészülék sem térül meg általában. De esetenként igen nagy kárt háríthat el. Ezért van teljesen igazad abban, hogy a jégtörőket is baromság privatizálni. Ha pl. a tűzoltó eszközöket is magánkézbe adnák, akkor a mobillétrát lerohasztaná a "vállalkozó" hiszen azt "nem érné meg" jókarban tartania.
Szerintem a vontatóhajózás korában is csak költségcsökkentés céljából használták a jégtörőket vontatásra. Valamit visszahoztak a rájok költött pénzből.
Jégtörő X. csak egy szösszenet,mi is ugyan abba a hibába estünk mint a szerbek. Amelyik Jégtörőnk magán szektorba került sajnos az enyészeté lett, mindegyik úgy néz ki mint egy leégett sörház! /Jégtörő II. III. V. X./ Ez az a hajó típus amelyre állandóan áldozni kell, és nem biztos hogy megtérül valaha is a vontatóhajózás háttérbe szorulásával! Éveken keresztül nem volt rájuk szükség, de az idei tél bebizonyította, hogy nem szabad őket leírni.
Igen, IV-est helyrehozták, itt a fórumon tettek is fel képet róla, amint Szegeden fordul egyet. Egyébként a III-as van még elég lepusztult állapotban, nem tudom, hogy Újpesten nekiálltak-e.
Helyrehozhatatlan állapotba még egyik sem került. Lásd a IV-est. Bár nem láttam csak lepusztult állapotában, de jókat hallottam a sorsáról. Nem lenne nehéz flottába szedni őket. Csak az a fránya pénz. Még két komoly tél és lenne (lesz) az is.
Szerintem nem. Monostorszegtől kicsit északra, ott ahol ez a gyár van, két csatorna egymástól csak pár száz méterre van. Az egyik, a nyugatabbra lévő a bezdáni hajóállomástól indul, tulajdonképpen ez a Duna régi medre. A Dunából ezen a helyen egy zsilipen át lehetett bejutni a csatornákba. Aztán a Duna medre egy nagy árvíz után nyugatabbra került, a régi meder holtág lett, a zsilip meg értelmét vesztve az általad linkelt hajógyárnak lett a sólyája. Ez a gyár a csatornák felől közelíthető meg. Ugyanakkor rögtön mellette, a régi Duna meder mellett van egy kisebb sólya (itt: 45.810328, 18.924119), amelyik tudtommal a Yugo Agenthez tartozik. (http://www.yu-agent.com/hu/)
(2018-ban szeretnénk MHE kirándulást szervezni ezekbe a gyárakba, meg a bezdániba.)
Úgy vélem, a X-est a bezdániak vették meg, saját monostorszegi hajójavítójukban fogják megcsinálni, s utána adják el a szerb államnak. Figyelni kell, hogy most hová viszik.
" Szerbia végül jóváhagyott anyagiakat jégtörőhajók vásárlására a jövő évben. Branislav Nedimovič gazdasági miniszter kifejtette, hogy erre a célra 300 millió dínárral számoltak (kb. 2,5 mill. Eur). Úgy gondolja, hogy a beszerzés bekerül a 2019-es költségvetésbe és Szerbia nem lesz kénytelen más országok segítségére kényszerülni.
megjegyezte továbbá, hogy ezen a téren 20 éve nem történt semmi és ezért Budapesten találkozni - tárgyalni fognak a magyar, szerb és horvát fél illetékesei és megbeszélik a folyami jégtörők működtetését.
mondandójában kifejtette továbbá, hogy ebben az évben ebből még nem valósul meg semmi, ezért az idei télen még Szerbia Magyarország segítségére lesz ismét utalva.
-A jégtörők nem olyan hajók, amelyeket bármelyik műanyagjáték üzletben kapni lehet...... Nem kommersz elérhetők, meg kell őket rendelni.- mondta Nedimovič.
Nem officiális információk szerint van olyan ötlet is, hogy a jégtörőhajó valamelyik otthoni (szerb) hajógyárban épülne meg kihasználva a hazai gazdasági forrást.
A múlt tél befagyott Dunát bemutató fényképei még mindig élnek a szerbek emlékezetében, amikor a hajóforgalmat le kellett állítani. A jégtorlaszokat magyar jégtörők semmisítették meg, bontották el. Ennek óránkénti bére 575 € -t jelentett. Ezta költséget Szerbia Horvátország és Magyarország együttesen állta. Nem officiálisan elképzelhető, hogy ez az "elsimítatlanság" több, mint 1 millió €-ba kerülhetett. A gyanús privatizációnak köszönhetően a múlt évtizedben a 4 szerb jégtörőhajóból mindössze a GREBEN maradt meg míg a többit likvidálták. A múlt évben határozat született, hogy 2018-ban kell egyet vásárolni, amelynek feladata lesz a Belgrád és Újvidék közti víziútszakasz ellátása és további 2 magyar jégtörővel közösen a Duna és Száva szektor elégséges védelme.
Nedimovič tegnap elmondta, hogy a nemrégiben kidolozott tanulmányok mutatják, mennyire szükségesek Szerbia számára a jégtörők, főleg Belgrád és Apatin között, ahol talán a legnagyobb gondokat okozta a jég. Belgrádtól lejjebb a jeget az Elektroprivreda Srbije kezeli, de ők másként érdekeltek a témában. Slobodan Petkovič nyugalmazott egyetemi professzor, a Jaroslav Černi Intézetben a témával több éven keresztül foglalkozott, és nemrégiben a Politika hasábjain rámutatott, hogy a Duna szerb szakaszán 6 jégtörőre lenne szükség. Ismert tény, hogy a jégtörőknek párban kell dolgozniuk. Ha az ember elakad valahol (ami könnyen előfordulhat), jól jöhet egy másik ember mentő segítsége.
- Ezért világos, hogy fagyban a szerb Dunaszakaszon nem lehet egy jégtörőcskére alapozni. Amellett, hogy a GREBEN végképp nem felel meg a térségben képződő jég jellemzőinek.- mondta Petkovič professzor."
Zbog sumnjivih privatizacija Srbija je u protekloj deceniji sa četiri ledolomca spala na samo jedan Greben, dok su ostali rashodovani. Prole godine doneta je odluka da se u 2018. kupi jo jedan koji će pokrivati plovne puteve od Beograda do Novog Sada, to bi uz jo dva mađarska bilo dovoljno da se zatiti ceo sektor Dunava i Save.
Azaz kb: "gyanús privatizációs viszonyok között a jégtörő flotta négyről egyre (Greben) csökkent. Taval yúgy döntöttek, hogy 2018.-ban vásárolnak még egyet, hogy a Belgrád-Újvidék szakaszon két magyar jégtörővel együttműködjenek, és megtisztítsák a dunai és szávai szektort."
Bezdanba tart a menet. Csak az a kérdés: hogy hajójavító van ott vagy hajótemető. Megjavítják? Vagy szétvágják? Ha megjavítják, akkor az olcsó javításért vitték oda és vissza kerül magyar lobogó alá vagy végérvényesen megvették a szerbek és szerb alá kerül? Én talán ez utóbbira tippelek...
Shipfinderen láttam még tegnap délután ésmegállt bennem az ütő, amikor leolvastam, hogy mi a helyzet. Persze a szerbek a megelőző tél kapcsán panaszkodtak, hogy nincs jégtörőjük...csak egy db. Tanultak volna az esetből?