Szerintem nem. Monostorszegtől kicsit északra, ott ahol ez a gyár van, két csatorna egymástól csak pár száz méterre van. Az egyik, a nyugatabbra lévő a bezdáni hajóállomástól indul, tulajdonképpen ez a Duna régi medre. A Dunából ezen a helyen egy zsilipen át lehetett bejutni a csatornákba. Aztán a Duna medre egy nagy árvíz után nyugatabbra került, a régi meder holtág lett, a zsilip meg értelmét vesztve az általad linkelt hajógyárnak lett a sólyája. Ez a gyár a csatornák felől közelíthető meg. Ugyanakkor rögtön mellette, a régi Duna meder mellett van egy kisebb sólya (itt: 45.810328, 18.924119), amelyik tudtommal a Yugo Agenthez tartozik. (http://www.yu-agent.com/hu/)
(2018-ban szeretnénk MHE kirándulást szervezni ezekbe a gyárakba, meg a bezdániba.)
Úgy vélem, a X-est a bezdániak vették meg, saját monostorszegi hajójavítójukban fogják megcsinálni, s utána adják el a szerb államnak. Figyelni kell, hogy most hová viszik.
" Szerbia végül jóváhagyott anyagiakat jégtörőhajók vásárlására a jövő évben. Branislav Nedimovič gazdasági miniszter kifejtette, hogy erre a célra 300 millió dínárral számoltak (kb. 2,5 mill. Eur). Úgy gondolja, hogy a beszerzés bekerül a 2019-es költségvetésbe és Szerbia nem lesz kénytelen más országok segítségére kényszerülni.
megjegyezte továbbá, hogy ezen a téren 20 éve nem történt semmi és ezért Budapesten találkozni - tárgyalni fognak a magyar, szerb és horvát fél illetékesei és megbeszélik a folyami jégtörők működtetését.
mondandójában kifejtette továbbá, hogy ebben az évben ebből még nem valósul meg semmi, ezért az idei télen még Szerbia Magyarország segítségére lesz ismét utalva.
-A jégtörők nem olyan hajók, amelyeket bármelyik műanyagjáték üzletben kapni lehet...... Nem kommersz elérhetők, meg kell őket rendelni.- mondta Nedimovič.
Nem officiális információk szerint van olyan ötlet is, hogy a jégtörőhajó valamelyik otthoni (szerb) hajógyárban épülne meg kihasználva a hazai gazdasági forrást.
A múlt tél befagyott Dunát bemutató fényképei még mindig élnek a szerbek emlékezetében, amikor a hajóforgalmat le kellett állítani. A jégtorlaszokat magyar jégtörők semmisítették meg, bontották el. Ennek óránkénti bére 575 € -t jelentett. Ezta költséget Szerbia Horvátország és Magyarország együttesen állta. Nem officiálisan elképzelhető, hogy ez az "elsimítatlanság" több, mint 1 millió €-ba kerülhetett. A gyanús privatizációnak köszönhetően a múlt évtizedben a 4 szerb jégtörőhajóból mindössze a GREBEN maradt meg míg a többit likvidálták. A múlt évben határozat született, hogy 2018-ban kell egyet vásárolni, amelynek feladata lesz a Belgrád és Újvidék közti víziútszakasz ellátása és további 2 magyar jégtörővel közösen a Duna és Száva szektor elégséges védelme.
Nedimovič tegnap elmondta, hogy a nemrégiben kidolozott tanulmányok mutatják, mennyire szükségesek Szerbia számára a jégtörők, főleg Belgrád és Apatin között, ahol talán a legnagyobb gondokat okozta a jég. Belgrádtól lejjebb a jeget az Elektroprivreda Srbije kezeli, de ők másként érdekeltek a témában. Slobodan Petkovič nyugalmazott egyetemi professzor, a Jaroslav Černi Intézetben a témával több éven keresztül foglalkozott, és nemrégiben a Politika hasábjain rámutatott, hogy a Duna szerb szakaszán 6 jégtörőre lenne szükség. Ismert tény, hogy a jégtörőknek párban kell dolgozniuk. Ha az ember elakad valahol (ami könnyen előfordulhat), jól jöhet egy másik ember mentő segítsége.
- Ezért világos, hogy fagyban a szerb Dunaszakaszon nem lehet egy jégtörőcskére alapozni. Amellett, hogy a GREBEN végképp nem felel meg a térségben képződő jég jellemzőinek.- mondta Petkovič professzor."
Zbog sumnjivih privatizacija Srbija je u protekloj deceniji sa četiri ledolomca spala na samo jedan Greben, dok su ostali rashodovani. Prole godine doneta je odluka da se u 2018. kupi jo jedan koji će pokrivati plovne puteve od Beograda do Novog Sada, to bi uz jo dva mađarska bilo dovoljno da se zatiti ceo sektor Dunava i Save.
Azaz kb: "gyanús privatizációs viszonyok között a jégtörő flotta négyről egyre (Greben) csökkent. Taval yúgy döntöttek, hogy 2018.-ban vásárolnak még egyet, hogy a Belgrád-Újvidék szakaszon két magyar jégtörővel együttműködjenek, és megtisztítsák a dunai és szávai szektort."
Bezdanba tart a menet. Csak az a kérdés: hogy hajójavító van ott vagy hajótemető. Megjavítják? Vagy szétvágják? Ha megjavítják, akkor az olcsó javításért vitték oda és vissza kerül magyar lobogó alá vagy végérvényesen megvették a szerbek és szerb alá kerül? Én talán ez utóbbira tippelek...
Shipfinderen láttam még tegnap délután ésmegállt bennem az ütő, amikor leolvastam, hogy mi a helyzet. Persze a szerbek a megelőző tél kapcsán panaszkodtak, hogy nincs jégtörőjük...csak egy db. Tanultak volna az esetből?
Hát, ez elég egyértelműnek tűnik. Mondjuk ebben a szezonban még nemigen fognak vele jeget törni, de kezdetnek nem rossz! Csak ugyi mindjárt adódik a kérdés, vajon miért nem a CAKOR-VUCEVO páros?
Jól láttam a térképen, hogy Jégtörő X-et viszik Pilismarótról Szerbiába? Tud valaki valamit milesz a sorsa: hogy felújítjákvagy szétvágják? Köszi az infó előre is!
Kösz, hogy belinkelted, jó összefoglaló. Remélem, minél hamarabb ledőlnek az évtizedes tabuk, s mindenki számára világos lesz, miért kell a vizet megtartani a mellékágrendszerben, miért van szükség a torkolati műtárgyra! Jó, hogy 20 év után végre elindult valami a szigetközi rehabilitáció érdekében, aminek jeleit már láthatjuk a Bagoméri-ágban és máshol is, most pedig talán a Mosoni-Duna is új életre kelhet.
Két videó, ami korábban már szerepelt itt a topikon, de ezeken jól látható, hol lesz majd a műtárgy és a hajózsilip a jelenlegi Farkasúsztató helyén (ahol oldal irányból áramlik be a víz).