Fene tudja. Amikor még volt némi menetrendi forgalom, volt alkalmam bejárni a Tisza (és a Bodrog) hajójáratokkal lefedett részét. Szegeden volt az Óbuda m/s, Szolnokon a Szentes m/s, Tiszacsegén a Csege m/s, és Tokajon a Hegyalja m/s. Értékelhető utazási élményt egyedül a Csege nyújtott, ahol a hátsó fedélzet félig nyitott volt. Tiszacsegétől Kisköréig mentünk, majdnem telt ház volt, és eléggé hűvös idő, mégis az utasok nagy része hátul szorongott, ahol lehetett élvezni a folyót. A többi hajóval szerencsénk volt, mert jó idő volt, mindegyiken az ajtóban álltam szinte végig, mert csak ott lehetett élvezni az utat. A vízibuszok elsősorban közlekedési eszközök, a semminél jobbak, de turisztikai célra nem igazán alkalmasak.
Írtam is, hogy ez kellene, hogy legyen az első lépés.
Ha te azt tudnád, hogy hány ilyen koncepciót dolgoztak már ki?
Hány konferencián, megbeszélésen, bejáráson vettem már részt?
Sok évvel ezelőtt a Tisza parti községek még össze is fogtak, hogy hajóállomásokat, kikötésre alkalmas stégeket raknak ki.
Akkor egy pár résztvevő faluvezető megorrolt rém a kérdéseimért.
Ki üzemelteti, ki vizsgáztatja, tartja karban, telelteti...stb?
Most valaki újra lenyúlható pénzt lát benne. Számomra a végeredmény borítékolva.
A vízlépcső szitokszó! Nagyon nagy munka a Tisza hajózhatóvá tétele. Csak a kapcsolt infrastruktúrára gondoljatok. Mikor térülne ez meg? Lapos marad tőle a politikus zseb.
Én tavaly voltam ott, és tudtam enni. Évekig nem állt meg ott a hajó, de pár éve újra megáll, fel lett újítva a kikötő környezete, és az épület is. Még a Némethné adta át.
De megáll, és jövőre is megáll. A 70-es vonal nyári menetrendjében (március-október) naponta néhány szobi zónázó, és hétvégén az összes szobi mentesítő megáll ott. A menetrend is jelzi egy fekete pöttyel. Még a vonatszám is más, amikor megáll (nyár), és amikor nem (tél).
Ahogy nézem a képeden, még a kórházhoz tartó, szép fasor is megvan (lepukkanva) az úttól befelé a kórházig, bár már évtizedek óta nem használja senki, lévén Visegrád felé úgy 100 méterre, épült azóta, új, korszerű, másik bejáró út.
Fiatal kölök (én), túl felelős beosztás, napi 8-10 erős kávé, még a mustáros poharas másfél decivel, állandó idegeskedés.
Stb.
Doktor bácsi- kórház kivizsgálás- Visegrádi gyomorkórház 3 hét.
Törvényszerű út.
Nos a Visegrádi gyomorkórházba, az SZTK (OTI) adott a beutaltaknak ingyenes utazási igazolványt.
Hajóra !
Aki mondjuk Kiskőrösről jött, annak az volt az utazási igazolványára írva (nyomtatva), hogy Kiskőrös-Budapest vonat + Budapest - Visegrád kórház = hajó !
Ott volt alatta (kis betűvel), hogy :.
..."....Ha a hajó vízállás, időjárás, vagy más okból nem közlekedik, akkor Budapest és Visegrád kórház között, a Volánbusz is igénybe vehető...."
A hajó Budapestről indult, naponta Esztergomba és Visegrád után, megállt még Visegrád Kórház megállóhelyen (hajó állomáson ) is.
Ugyanis a Visegrádi Körháznak, vagy 50 éven át volt saját hajó állomása.
Minden nap jött vele utas, beutalt is.
Mondjuk az út hosszú volt, de nyugodt és mérsékelten kényelmes.
A visszaútra az utazási igazolványt három hét után, le kellett pecsételtetni, érvényesíttetni kellett a kórház gazdasági előadóinak egyikével.
Ez az úr, már akkor, 1975 panaszkodott arra, hogy betegek (gyógyultak??) 80-90%-a, visszafelé már nem kér az ingyenes hajó útra szóló igazolványból, inkább kifizeti zsebből a VOLÁN teljes árú jegyét ami akkor, kb. 30 Ft.- volt.
Később megszünt a Kórház hajó állomása is, majd megszűnt a mindennapi Budapest-Esztergom személy hajó is.
Annál az átkelésnél iskolapéldáját látjuk a két közlekedési ág együttnemműködésének.
Autóbusszal Dömösről a budapesti metró kb. másfél óra utazással érhető el. Ha működne a vonatok menetrendjéhez igazodó rév és a vonatok megállnának Dömösi átkelésnél, akkor hasonló menetidő adódna ott is. (Zebegény - Bp. Nyugati pu = 1 óra)
Jelenleg nem áll meg a vonat, hiszen nem jár a kishajó, az országútra meg senki sem szállna le. A kishajót pedig nem érdemes üzemeltetni, hiszen Dömösről senki sem kelne át , mert a vonat nem áll meg, az országúton pedig senkinek sincs dolga.
Mi lehet az oka? Dömös a legnépszerűbb turistautak kezdő- / végpontja (Rám-szakadék, Prédikálószék, Vadálló-kövek, prépostság romjai), tehát a turisták tömege nem csak átutazik rajta.