Keresés

Részletes keresés

Pályaőr Creative Commons License 12 órája 0 0 59638

Ebből aztán valami ilyesmi jön ki, persze, a Tehén-kút utáni nyomvonal puszta hipotézis, mint amilyen valamikor az Északnyugati Átjáró volt..: https://postimg.org/image/7dxpovrwj/

Előzmény: Pályaőr (59637)
Pályaőr Creative Commons License 13 órája 0 0 59637

Köszi (régi szép turistaújságok...). Hanem találtam én egy ilyet: 

 

http://www.pressreader.com/hungary/24-%C3%B3ra/20150816/281590944301493

Előzmény: vjano (59636)
vjano Creative Commons License 30 órája 0 0 59636

Menedékház volt, A természetjárás iskolája meg is említi...

A kisvasút nyomvonala meg az "angyalos" térképen szépen követhető a Tehén-kútig.

Előzmény: Pályaőr (59635)
Pályaőr Creative Commons License 30 órája 0 0 59635

Az lesz, mert az épület(rom)jelzés is ott van mellette. Az ilyen meg szokott keverni, annak idején sokat szenvedtem a buszmenetrendben a Kh., Th., Ib. rövidítésekkel... :-) .

 

Előzmény: erdőszéli (59634)
erdőszéli Creative Commons License 1 napja 0 1 59634

szerintem a mh. az menedékházat jelent.

Előzmény: Pályaőr (59633)
Pályaőr Creative Commons License 1 napja 0 0 59633

És ez a megálló, ez mi légyen?

Előzmény: erdőszéli (59632)
erdőszéli Creative Commons License 1 napja 0 0 59632

nem. tehénkútnál az út mellé kanyarodott a vonal, majd a térképeden az ifjúsági tábor nevű objektum fel ereszkedett. ma is szépen látszik a töltése. hogy onnan merre tovább... passz.

Előzmény: Pályaőr (59631)
Pályaőr Creative Commons License 1 napja 0 0 59631

(Először azt hittem, a könyvüket is megvette a múzeum...)

 

Az egyik cikk azt írja, ment az a vonat Héregig is. Hogy, hogy nem, de a Tehén-kút után, ameddig a '28-as térkép jelöli a vonalat, ott a "volt Peskő-alja megálló" és a vértestolnai vonal nem erre ment. A tornyói erre folytatódott volna?

 

http://extrazoom.com/image-84793.html?s=huln50x50

 

 

Előzmény: erdőszéli (59630)
erdőszéli Creative Commons License 1 napja 0 0 59630

hirsch úr mozdonyai. egyik és másik.

 

felső: szilisék kommandói könyvéből lopva. ez van ma a múzeumban.

alsó: egy régi kiadvány. a rajta olvasható muki név, stb... téves.

 

 

Előzmény: Pályaőr (59629)
Pályaőr Creative Commons License 1 napja 0 0 59629

 

http://extrazoom.com/image-84791.html?s=ln50x50

 

ORENSTEIN & KOPPEL 5848, Budapest 1912, from a 760mm gauge 0-8-0T delivered new to Gustav Hirsch in Budapest.

Later used on forestry railways and became CFR No 764.215.

Előzmény: erdőszéli (59620)
erdőszéli Creative Commons License 1 napja 0 0 59628

kicsit ellentmondásos, hogy ugyanabban az évben:

 

- 600 mm-es lóvasút

- 106-os szerkezetszámú gőzmozdony. ( ez egy belső keretes, keret közötti víztartályos gép. nem tudok róla, hogy készült 600 mm-es nyomtávra, átalakítani a 760-ast 600-asra biztos nem lehetett )

Előzmény: Remete mh. (59627)
Remete mh. Creative Commons License 1 napja 0 0 59627

Hölgyek-urak, barátaim!

Új feladvány!

Romániából érdeklődik egy barátom a pankotai kisvasút felől.

Amit én tudok kezdésnek:

 

1914/1915 évi K.u.K. rovancs:

 

Herczeg Sulkowsky J. Mária - Pankota, Aranyág, 17,4 km hossz, 600 mm nyomtáv, erdei termékek szállítása, lóüzem

 

Gőzmozdony: 1914. MÁV Gépgyár 3424 gysz. - 106/1 jelleg – Cn2t – 50 LE > Műtanrendőri próba Pankota 1914.IV.28. > 1948. CFF 763.125 – 1962. Falciteni, selejtezve

Pályaőr Creative Commons License 2 napja 0 0 59626

Akkor mégse Alzheimer...

Előzmény: erdőszéli (59624)
Pályaőr Creative Commons License 2 napja 0 0 59625

    Ez csodás kinézetű poszt lesz, csak olvasható legyen...

erdőszéli Creative Commons License 2 napja 0 0 59624


"Én mér' emlékeztem 600-ra...?"

 

mert a "gróf eszterházy móritz" uradalom erdeiben, a wolfner féle fakereskedő cég 600 mm-es vasutat épített. az építési engedély száma 30/407.1900.KM. a vasút közigazgatási bejárására 1900.05.22-én került sor. 

Előzmény: Pályaőr (59623)
Pályaőr Creative Commons License 2 napja 0 1 59623

Tornyó, kastély.

            

 

Én mér' emlékeztem 600-ra...?

 

Amiket találtam:

 

Tornyópusztát galántai Esterházy Miklós József gróf vásárolta meg. A gróf 1897-ben bekövetkezett halála után unokatestvérének, Esterházy Móricnak lánya, sárvár-felsővidéki gróf Széchenyi Péterné Esterházy Mária grófnő örökölte.

A puszta egy részét 1910-ben Hirsch Géza megvásárolta a grófnőtől.


Egyes források szerint ebben az időben épült Tornyón a még ma is látható kastély. 1919-ben már Erdélyi Mihályé volt Tornyópuszta, aki egy évvel korábban jutott az 569 kataszteri holdat kitevő birtoktesthez. 1931-ben a puszta nagyobb részét herceg Hohenlohe-Landenburg Lajos és felesége futaki Hadik Ilona grófnő vásárolta meg, ekkor a településnek 110 lakosa volt.

Az uradalom területe 1935-ben és az 1943-as összeírások alapján is 2278 katasztrális holdat tett ki.

 

Az 1945-ös népszámlálás alapján Tornyópusztán 141 lakos 63 lakásban lakott, valamint megtalálható volt itt egy vadászház is. Főként lovat, szarvasmarhát és bárányt tenyésztettek itt, de a puszta saját kisvasúttal is rendelkezett.

 

1945-ben elhunyt Lajos herceg négy gyermeke közül valószínűleg a legidősebb, Sándor Gottfried használta a tórnyói rezidenciát, hiszen 1948-ban ott született második fia, Albrecht. 

 

A II. világháború alatt az átvonuló szovjet katonák megszállták a kastély épületét, melynek állaga emiatt leromlott.

 

1948-49-ben a Tarjáni Állami Gazdaság tulajdonába került, akik nem óhajtották, hogy Tornyópuszta a 18 km-re fekvő Bicske közigazgatása alatt álljon, hanem lépéseket tettek a puszta Tarjánhoz csatolásáért.

 

http://www.tornyo.eoldal.hu/

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.kemma.hu/komarom-esztergom/kozelet/regen-ket-kisvasut-is-talalkozott-a-szarligeti-allomason-620271/

 

http://extrazoom.com/image-84627.html?s=huln50x50

Előzmény: erdőszéli (59620)
erdőszéli Creative Commons License 2 napja 0 1 59622

igen, ő az. a gépet egy kereskedő vásárolta meg, és hirdette, mint száron megtekinthető/eladó mozdonyt. rajta keresztül vásárolta meg a mátravasút. 

 

sajnos a kazánkönyvében már csak az államosítás után bejegyzett adatok vannak.

 

Előzmény: Remete mh. (59621)
Remete mh. Creative Commons License 2 napja 0 0 59621

5108 - > Gyöngyösön Műtanrendőri 1936.VI.6.

Előzmény: erdőszéli (59620)
erdőszéli Creative Commons License 2 napja 0 0 59620

addig helyes a megállapítás, hogy szárligetről két kisvasút is indult. 

 

a mesterberek felé vezető vonalat ugyanaz a wolfner féle fakereskedő vállalkozás építette, aki ipolypásztó-kisirtás és a kemencei vonalakat is.

 

aztán jött hirsch úr, aki részben ennek a vasútnak a helyén megépítette a szárliget-mesterberek-tornyó-tehénkút, 760 mm-es vasutat. a helyszínen talált alátétlemezekből megállapítható, hogy minimum 12-14 kilós felépítménnyel. az említett úr két db 4 csatlós nagy gépet vásárolt az o&k-tól. (5108 és 5848 gy.sz.)

 

a vasút nem volt hosszú életű, a harmincas években felbontották. az egyik gép gyöngyösre került, és gizella néven még sok évtizeden keresztül dolgozott, majd kiskanál lett. a másik gép erdélybe ment, ojtozban majd kommandón szolgált. ma egy bukaresti múzeumban tekinthető meg. 

 

és a nyomvonal... ha valaki mesterberektől elindul tornyó felé... sziklafalba robbantott, vízmosás felett magasan vezető gyönyörűség. elpusztult hidakkal, téglából-betonból készült hídfőkkel. akit érdekel, megnézi :-)

Előzmény: Pályaőr (59618)
Pályaőr Creative Commons License 2 napja 0 0 59619
Előzmény: Pályaőr (59617)
Pályaőr Creative Commons License 2 napja 0 1 59618

Nem szegelték át... Szárligetről (akkoriban-I. világháborús-Rokkanttelep, később Szár alsó) ment egy 600 mm-es kisvasút Mesterberek-Tornyópuszta felé, ha jól emlékszem, Eszterházy-gazdaság volt, és tényleg tehenészet; meg egy másik, 760-as, a nagyvasút túloldaláról, a fűrészteleptől Szálláskútnak (másik tehenészet) hatalmas szerpentin-kanyarokkal, továbbá egy 270 fokos hegytető-körbejárással (!) majdnem Vérteskozmáig, legalább egy állandó leágazással +/- az azóta elpusztult Szenttamás-pusztáig, és ideiglenes leágazásokkal a mindenkori aktuális fakitermelésekig.

 

Utóbbiakhoz a pályaemelkedések miatt lóvontatással, a gőzös (sőt egy Diesel?) adta le és szedte össze azután a lórékat. A négycsatlós nekem is új, Erdőszéli eszerint talált valamit... Ez a vonat jó minőségű homokot is szállított a nagyvasútra, ami ment, alighanem Pestre, üveggyártáshoz, de ennek a bányája, nem tudom, hol volt.

Előzmény: Remete mh. (59616)
Pályaőr Creative Commons License 2 napja 0 0 59617

Hát most már nem tudom, valamelyik tudományra mondják, azt hiszem a filozófiára, hogy az egy sötét szobában keres egy olyan fekete macskát, amelyik nincs is ott.

 

Simonik úr azt írja, hogy ő már 1934-ben sem talál adatokat ilyen kisvasútról, az én 1928-as térképemen nincs rajta, a föld alá meg, gondolom, nem tették.

 

                   

 

Valamikor réges-régen, fenn a hegyen, Körtvélyespuszta előtt volt egy tó, azt hiszem, marhaitatásra használták, ez volt a zsilip a gátján. A vaslemezeket régen kivették belőle, de ami összetartja, az két kisvasúti sín. Ebből gondolom, hogy olyan messziről nem hozhatták, hátha a kisvasútból maradt. Ezenkívül sehol semmit nem találok, se ott kinn, se itt a Neten.

A forrásmunka mindenesetre itt van, esetleg a hivatkozott Gallai Rezső helytörténész és az Erdei Kisvasutak a Gerecse–Vértes Ölelésében Civil Társaság (ej, de szép neve van...) tudhatnak többet...

Előzmény: erdőszéli (59614)
Remete mh. Creative Commons License 2 napja 0 0 59616

Mihez kellett a nyomtáv átszegelés és a négycsatlós vonóerő vajon, fa, vagy kő? Biztos nem a pár kanna tejért... :-)

Előzmény: erdőszéli (59614)
Pályaőr Creative Commons License 2 napja 0 0 59615

Közelítünk a megoldáshoz...

Előzmény: Remete mh. (59613)
erdőszéli Creative Commons License 2 napja 0 0 59614

ahány irat, annyiféle adat...

 

a " felső gallai és bicskei uradalom"-nak ekkor 3200 vfm kisvasútja volt, mely a szár (szaár) állomásról indult. a nyomtáv stimmel. pár évvel később hirsch úr 760 mm-es nyomtávval, négycsatlós gőzösökkel itt egy komoly vasútüzemet létesített. de pályaőr barátunk nem ezt a vasutat keresi, és nem is a mák kisvasútját :-)

Előzmény: Remete mh. (59612)
Remete mh. Creative Commons License 2 napja 0 0 59613

https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1000031.nfm

 

n = normál padlószint+1 lépcső ?

nn = normál padlószint+2 lépcső ?

Előzmény: Pályaőr (59607)
Remete mh. Creative Commons License 2 napja 0 0 59612

1914/1915 évi K.u.K. rovancs

 

Felső-gallai Uradalom - Szár - 600 vfm - 600 mm - 14 darab kocsi - kézi üzem

Magyar Általános Kőszénbánya Rt. - Tatabánya-Felső-Galla - 1 100 vfm - 750 mm - 8 kocsi - lóüzem

 

Előzmény: Pályaőr (59611)
Pályaőr Creative Commons License 3 napja 0 1 59611

Igen, írtad egyszer, hogy eléggé összevissza van vágva. 

Ja. Ezt meg most kaptam:

 


Egyszer írt róla a megyei 24 Óra. Most ezt írták nekem (legfrissebb, még nem néztem utána):

Simonik Péter Igen. :) Márciusban jelent meg a "tatabányai zsidóság" történetét feldolgozó könyvem és ebben részletesen írok Lázár Benőről, aki nem volt Benjámin és nem volt gróf (pár hónapja Apsitos István is feltette ide ezt a képet, akkor is ezt írtam). Pápai születésű zsidó gazdálkodó volt, aki nemcsak a községi képviselőtestületnek, hanem vármegyei és országos mezőgazdasági szakmai szervezeteknek is tagja volt. Először valószínűleg bérelte a csákányosi területet, majd megvásárolta a tatai Esterházy famíliától. 1936-ban halt meg, felesége vitte tovább az ügyeket. Lányával együtt deportálták. A tehenészetük jelentős volt, főleg Vasból érkező napszámosok dolgoztak a földjeiken, amelyek nagyságukat tekintve a legnagyobbak voltak Felsőgallán. A vasút létezett. az állomásról szállították el a termények egy részét, a többit a helyi lakosság vásárolta meg. 

Simonik Péter Nem foglalkoztam a kisvasút történetével és nem is találkoztam ilyen tárgyú anyaggal. Vörös Tibor és szerintem Nagy Tamás tud ehhez a témához adalékokkal szolgálni. Tippelni nem szokás helytörténeti kérdésekben, de nekem az 1944-es dátum kicsit kései, van egy 1934-es kiadvány térképpel, amelyik ugyan Tatabányáról szól, de Felsőgalla is látszik rajta, ott már nem jelölik a kisvasutat. Régi sajtótermékekben a századforduló után viszont olvastam a kisvasutak kiépítésének terveiről talán éppen Körtvélyesről.



Előzmény: erdőszéli (59610)
erdőszéli Creative Commons License 3 napja 0 1 59610

a különvonat a paprétre közlekedik. a jelenetek nem időrendi sorrendben kerültek a filmre. paprét... a mai tó helyén egykor sátoros ünnepeken - május1, építők napja, stb... - nagy banzájok zajlottak. a kisvasút szállította ki az ünneplőket, teherkocsikra szerelt padokon. (kivéve az utolsó kocsit, ami személyszállításra készült a vasút saját műhelyében)

Előzmény: Pályaőr (59606)
ArtofNoizz Creative Commons License 3 napja 0 1 59609

Fekete Ignácz a becsülete neve. Kalácska Ignáczról - első pályamesterünkről kapta a keresztnevét. A Fekete pedig a színe miatt van -ezt kaptam meg olcsón 2k-s festékben. 😊

Előzmény: Mk45-2010 (59608)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!