Namost ebből kettőt felhasználtam Szobon, a Börzsöny Múzeumban egy "stilizált" csille építéshez. Egy tengelyt még kiszabadítottunk a kavicságyból (ami valószínűleg már újra kavicságyban van), de már nem tudtuk elvinni. És hát, amire azóta is kiváncsi lennék: ott kell valahol lennie a negyedik tengelynek is. De azt megtalálni... (lehet, hogy az olyan mélyen a kavicságyban van, hogy ki sem látszik, vagy annyira bent van a mederben, hogy nincs az az alacsony vízállás, hogy látni lelhessen. Esetleg mindkető.)
Egyszer még - extrém alacsony vízszint idején - visszalátogatok ide, néhány fotót készíteni. Egy tengely még ott van, meg hátha kifigyel a közelben a negyedik is.
Igaz, de a Muki amúgy is ki van állítva, Mesztegnyő meg jóformán megszűnt. Félek, hogy elkallódik, megsemmisül a kocsi... Akkor inkább legyen kiállítva a hazájában.
Hopp, akartam is kérdezni, hogy biztos igaz-e, hogy nem csatolhatóak, mert tegnap a Kisvasutak Facebook-csoportban valaki pont írta, hogy fognak is járni szinkronüzemben.
A MASZOLAJ (Magyar-Szovjet Olaj Rt.) gépgyára a volt Orenstein és Koppel gyárból alakult ki mely kisvasúti járműveket és felszereléseket gyártott, az olajipari gépekre való átállás évekig tartott addig sorozatban gyártották ezeket a kocsikat és egyebeket, pl csilléket. Ezekből mai napig sok van erdei vasutakon, sok pédányból személykocsit építettek.
Az egyik személykocsi is itt készült, volt ilyen Pálházán is, mára csak három ilyen maradt Szilvásváradon.
Igen, ha jól gondolom, akkor először Alsóbikol és Sikló között látható, a bikoli út mellett, aztán Alsóvadácson, ahol felszáll rá a vadász, majd Felsőbikol, amikor leszáll. Felsőbikol ugye Süttő felől háromszög alakban kettévált, az egyik irányban Pusztamarót felé, a másik irányban Tardos felé. Az előbbi részen két 117 m hosszú vágány + átmenővágány volt, az utóbbi részen pedig egy 119 m-es + átmenő vágány volt, ez látható a felvételen.
Igen, de magán a töltésen általában kevés növény nő. Alsóvadács az pont ugyanúgy néz ki most is, csak a vágány hiányzik + építettek egy napelem farmot. Alsóvadács után, még a bikol patak fölötti híd előtt közvetlenül látszik a hátulja egy táblának, gondolom az állomást volt hivatott jelezni. Ezt én még megtaláltam.
Toporczer Zoltán üzemvezető leírása alapján 8 méter hosszú, 8 tonna raksúlyú kocsikkal vitték a fát. Az hogy hol gyártották, a műhelyben, vagy valahol máshol, azt nem tudom. Elméletileg gyártottak helyben teherkocsikat és egy személykocsit is, más dunántúli erdei és gazdasági vasutaknak is, de konkrétabb információm nincsen.
Hát igen. Akkoriban ugye nagyon olcsó volt az üzemanyag, de valójában még ez is a kisvasútnak kedvezett volna. Az újságban megjelent bezárási jelentésekben is azt bizonygatták, hogy hát muszáj volt bezárni, mert olyan kevesen utaztak rajta, holott nem a személyszállítás volt a fő célja ennek a vasútnak, hanem a teherszállítás, persze azt nem írták oda, hogy az megérte-e.
Érdekes egyébként, hogy már a 40-es években is sürgette egy erdészeti lap a süttői kisvasút bezárását, mivel nem szállított elég fát a megítélése szerint, de maga Hajdú István, az esztergomi érsek jószágkormányzója is azt mondta, hogy a fa szállításából valójában nem élne meg a kisvasút, ezért is jó, hogy szállítja még a kis-gerecsei márványt, a vöröshídi meszet és követ, a bikolpusztai, alsó- és felsővadácsi terményeket, a pusztamaróti almát és egyéb mezőgazdasái terményeket és később a süttői és tardosi követ. Persze, ha kiragadjuk, hogy magyarországon hány liter pálinkát szállít a vasút, akkor megállapíthatjuk, hogy totál ráfizetés... de még jó, hogy nem csak pálinkát szállítunk a vasúttal.
Nem az öreg volt a Matula bácsi (Bánhidi László?) a Tüskevár-ban?
Be tudtad azonosítani az összes helyszínt?
Jól sejtem, hogy ezek a helyek ma sokkal erdősültebbek?
Mekkora pőrekocsikon vitték a méterfákat dupla sorban!
Hogyan adhatták be bárkinek is, hogy ez a szállítási mód drágább, mint teherautókkal (főleg a korabeli teherautókkal)? Még ha azokkal a kis kéttengelyes lórékkal számolunk amikre jó, ha 1 erdei köbméter felfért! De ezekkel? A fél erdőt lehozták egy fuvarral, ráadásul szinte végig alapjáraton járó motorral.