Mások vagyunk. Így teljesen másképp látom a tegnapi koncert egy részét. "Röviden" főleg szakmailag:
- A 20:10-es kezdés meg volt határozva 22:10-es végzéssel.
- Végig halk volt.
- Ami régről bennhagyott megoldás az mind kiváló volt, az újítások, amiket az utóbbi 1-2 évben eszközöltek szuper amatőrségre vallanak. Ezt nem tudom másképp mondani.
- Visszatértek a Numberses kezdéshez ez jó hír de dramaturgiailag a Man M. szerintem himnikusabb lett volna.
- Visszatértek a 81-es hangzásokhoz de pont rosszul: a dobban túl sok a leegyszerűsített, száraz puttyogás a koncert végéig, noha már 20 évvel ezelőtt jobbat csináltak, nem beszélve a lemez változatról, a Computer Worldös úszó akkord és dallamvilág hangszínei meg a koncert végéig lecserélve egy Soundblaster 8-lite hangkártya beépített "Casio" hangszínére.
- Majd minden dallam egyben halk is volt. Nem hallottam az összhangzatokat, a melódiát csak a legvégén.
- Borzasztó darabos volt a dallamjáték. A hangoknak nem volt rendes sustainjük. Ízléstelen megoldás, ami abból a koncepcióból jöhet, hogy kimértség van kérem, ez a Kraftwerk.
- It's more fun: kiállás/belépés, hangszínek be-kikapcsolása borzalmas. A legrosszabb, amit valaha hallottam.
- A Computer love vocodere egyszerűen gagyi, ingyenesen letölthető program...
- A Neonlights tömör gyönyör de nem koncert darab. Leülteti. Egyrészt csak rontani tudtak rajta, másrészt elsietett volt. A legtöbb hangszín műanyag, ócska software. A vetítés dramaturgiája nem tetszett.
- Az Airwaves szupergagyi Bonanza pogo, a Petőfi csarnokos fellépők által Kraftwerk lemezről kisamplerezett putty-pergővel. Tudom, hogy tréfajátéknak szánták de ezt inkább nem méltatnám... Én szégyelltem magam, akár 97'-ben, amikor leadtak 2 olyan techno számot, ami olyan közhelyparádé volt, ami hihetetlen. Hál' istennek nem kerültek lemezre.
- A Man machine darabosan volt előadva, ráadásul a vocoder megint gagyi benne. Pont az úszó folyam lenne az egészben a szép. A sok éve újított úszó, szűrőző hang SZUPERgagyi Behringer pocket szinti jelleg.
- Autobahn. Az eredeti tökéletes és a Mix is mutat valamit de mindazok itt pont hiányoztak: a dobos rész fenyegető diinnng-diinng basszusa sosem volt olyan jó, mint az eredetiben, ráadásul itt még a beszéd szintetizátoros jódlizást is rosszul imitálták, ami a Mix nagy meglepetése volt egyébként.
- Spacelab. Na, kérem itt jön egy olyan durva dolog, amit nem lehet nem észre venni. A zene csodás de ki lehet olyan debil, hogy belerakja azt az ultragagyi basszust, amivel játszák. Meg kell hallgatni az eredeti basszust. Annál nincs és nem is létezhet jobb. Azt a világ legkarakteresebb szintijével csinálták. Porolják le, ha nincs ötletük és minden rendben lesz. A szám végére kellemes vadi új dallamok jöttek elő.
- Modell. Nem rossz de az eredetit nem tudják remixelni. A Ralf megpróbált rock 'n rollos modorosságot az énekbe vinni. Hmm.... sajátos.
- Raido activity. Óriási hiba, hogy nem játszották az 1 perces nyomorult "Sellafield 2"-t. A Geiger jó, a dallamok, akkordok drámai himnusza nem érvényesül.
- Electric Café. A kedvencem, így érzékeny vagyok rá. A basszussal feltúrbózás jótt tett de még így is gyengébb, mint a lemez verzió (mint általában). Minden hangszín sokkal gyengébb, eredetietlenebb, karaktertelenebb. Képtelenek reprodukálni, vagy túlszárnyalni. A 3 féle kórus hangzást meg sem közelíti a mostani, amúgy elég jó kórus hang. Én itthon tökéletesen reprodukálom, nekik miért nem megy?? Tudok ajánlásokat tenni és jobb lesz minden. A beszédszintézis oktávfalzettje nem úszik be, ami egyébként brutál. Az egészet nem érzik, amit abban látok, hogy nem ők csinálták az eredetit. Erről tudnék mesélni...
- A TEE orgonás improvizatív játéka, a Mix egyik vívmánya volt, az eltűnt... A régi videó nagyságrendekkel jobb és szuggesztívebb volt.
- TDF: nekem ennyire még sosem tetszett. Végre rájöttek, hogy hiányzott az eredetiből a basszus. Nem volt tökéletes, de hagyjuk. Már az eredeti is borzalmas Soundblaster minőség és jelleg.
- Robots: nem jobb, mint 10 éve. Dramaturgiai összevisszaság a zenei motívumok ki-bekapcsolgatásánál.
- Aero dynamik. A fenyegető tremolós akkord és a dallam szokás szerint nem hallatszik. A dramaturgiai felépítmény pocsék. A ki-beállások elsietettek, borzalmasok. A zene egyébként is tartalmaz gagyi prüntyögéseket. Azt végre ki kéne cserélni.
- Planet of visions. Sok értelmét nem láttam soha, hacsak nem szájba rágni, hogy a Detroiti techno Germany -ból indult.
- Expo: elsietett. Dallam nem hallik.
- Boing boom tschak: Meglepő, hogy végre rájöttek, hogy van dallama is és ezt kivételesen hangsúlyozzák is. Ehhez kellett 31 év.
- Techno pop: Az egyik kedvencem. Vegyes. A diszkósított ritmus nem rossz de el van sietve, a dallam nem szól, el van harapva, mint majd' minden dallam a koncert alatt. A ki-beállások elsietettek.
- Non stop: a szólók már nem olyan látványosak.
Összességében az újítások mind rohammunka. Sramli, letudás. A hangszínek műanyag, ócska softwarek. A keverést nem méltatom mert bármi megtörténhet de konceptuális hülyeséget nem lehet megbocsájtani, vagy ne Kraftwerk legyen az illető, aki a "technika előtt járunk egy lépéssel" mert ez 20 éve nem igaz. A beszédszintézis egy része rosszabb lett, a Kraftwerk egyik védjegye: a vocoder, ami élő volt az szupergagyi az eredetiekhez képest. A motívumok, "rétegek" ki-bekapcsolgatása borzalmas volt, amit abban látok, hogy századszorra nem lehet előadni ugyanazokat mindig másképp. Most az újítási kísérlet nem sikerült. Minden egyre rosszabb leszámítva az El. café basszusát.