Ne haragudj a következőkért, de ez kikívánkozik belőlem.
Végigröhögtem a szakmai tudósításod, már az első mondatnál kezdtem!
A hozzászólásod hosszát látva, szerintem ennyi energiát elfecsérelni a billentyűzet ütögetésére tökéletesen felesleges volt. Pláne, hogy majdnem az egész egy panaszáradat, a kákán is csomót keresésnek is beillik. El tudom képzelni, amikor ahelyett, hogy élvezted volna az együttes zenéjét és a vetítést, végig ezek a gondolatok voltak a fejedben és a kritizált pontoknál magadban sokat káromkodtál, hogy "miért is jöttem én el erre a sz...ra?"
Ami a többieknek élmény volt, az neked kínzás. Tanulság: ne menj el máskor Kraftwerk koncertre.
Keresetlen jó tanács: ha ennyire értesz a zenéhez és jól látod a vélt hibákat vagy hiányosságokat, ha te magad tudnád náluk jobban csinálni, miért nem írsz magának a zenekarnak? Biztosan van panaszkönyvük, esetleg álláshirdetésük, amire te jelentkezhetnél, mint kiváló szakmai tudással rendelkező, bizonyára jobban megfelelnél valamelyik jelenlegi tag helyett.
Bocs, de egy kötözködés jellegű is a végére: ha ez a koncert végig halk volt, akkor azzal a fülészeten kell valamit kezdeni, nem az erősítőknél.
A első 4-5 számig várni kellett, hogy megtalálják a helyes hangerőt... de utána mikor éreztem, hogy a basszus a mellkasomban dübörög akkor megnyugodtam!
EZ AZ AMIT VÁROK EGY KRAFTWERKTŐL!!! (és ez a hangerő hiányzik a mai dM-ből.... )
Innentől élmény volt minden másodperc!!!
Nekem is a koncert egyik csúcspontja az Electric Cafe volt.
A 3D nagyon komoly bár néhány nótánál nem igazán működött a látvány (pl. Computerlove) viszont a The Robots-nál meg kicsúcsosodott az egész!!!
Az 1-2 hanghibát és ének késést tudjuk be az idős kornak de kijelenthetjük, hogy egy hibátlan koncertet láthatott a nagyérdemű!!!!
nem csoda, hogy sosem írtak számot direktben az internetről, mert az szerintem minden képzeletüket felülmúlhatta.
Másik műfaj, de Borges Bábeli könyvtár c. novelláját szokták egyesek prófétai megsejtésnek érteni, pedig az argentin író meg sem érte az internethasználat elterjedését.
Szerintem a Kraftwerk a transzhumanizmussal folytathatta volna a robotokkal megkezdett vonalat. Mint ahogy a cikkíró céloz is rá a végén:
És ha már a világ egy porhüvely lesz, és a tudatunk egy nanocsipben fog tovább létezni, a Kraftwerk akkor is azt az érzést fogja megtestesíteni, amikor úgy tekintünk a jövőre, hogy az mindenképpen jobb lesz.
Viszont szerintem nemcsak optimizmus és jövőbe vágyódás van a Kraftwerk-számokban, hanem ugyanannyi adag melankólia is.
Érdekes ez...azt hinné az ember itt annyira össze van hangolva a cuccos hogy nem lehet semmi gixer, de a THE ROBOTS végénél (1:48:08) elcsúszik a dobgép... Ez nem baj, ezért is jó "élőben" látni/hallani őket.
Mások vagyunk. Így teljesen másképp látom a tegnapi koncert egy részét. "Röviden" főleg szakmailag:
- A 20:10-es kezdés meg volt határozva 22:10-es végzéssel.
- Végig halk volt.
- Ami régről bennhagyott megoldás az mind kiváló volt, az újítások, amiket az utóbbi 1-2 évben eszközöltek szuper amatőrségre vallanak. Ezt nem tudom másképp mondani.
- Visszatértek a Numberses kezdéshez ez jó hír de dramaturgiailag a Man M. szerintem himnikusabb lett volna.
- Visszatértek a 81-es hangzásokhoz de pont rosszul: a dobban túl sok a leegyszerűsített, száraz puttyogás a koncert végéig, noha már 20 évvel ezelőtt jobbat csináltak, nem beszélve a lemez változatról, a Computer Worldös úszó akkord és dallamvilág hangszínei meg a koncert végéig lecserélve egy Soundblaster 8-lite hangkártya beépített "Casio" hangszínére.
- Majd minden dallam egyben halk is volt. Nem hallottam az összhangzatokat, a melódiát csak a legvégén.
- Borzasztó darabos volt a dallamjáték. A hangoknak nem volt rendes sustainjük. Ízléstelen megoldás, ami abból a koncepcióból jöhet, hogy kimértség van kérem, ez a Kraftwerk.
- It's more fun: kiállás/belépés, hangszínek be-kikapcsolása borzalmas. A legrosszabb, amit valaha hallottam.
- A Computer love vocodere egyszerűen gagyi, ingyenesen letölthető program...
- A Neonlights tömör gyönyör de nem koncert darab. Leülteti. Egyrészt csak rontani tudtak rajta, másrészt elsietett volt. A legtöbb hangszín műanyag, ócska software. A vetítés dramaturgiája nem tetszett.
- Az Airwaves szupergagyi Bonanza pogo, a Petőfi csarnokos fellépők által Kraftwerk lemezről kisamplerezett putty-pergővel. Tudom, hogy tréfajátéknak szánták de ezt inkább nem méltatnám... Én szégyelltem magam, akár 97'-ben, amikor leadtak 2 olyan techno számot, ami olyan közhelyparádé volt, ami hihetetlen. Hál' istennek nem kerültek lemezre.
- A Man machine darabosan volt előadva, ráadásul a vocoder megint gagyi benne. Pont az úszó folyam lenne az egészben a szép. A sok éve újított úszó, szűrőző hang SZUPERgagyi Behringer pocket szinti jelleg.
- Autobahn. Az eredeti tökéletes és a Mix is mutat valamit de mindazok itt pont hiányoztak: a dobos rész fenyegető diinnng-diinng basszusa sosem volt olyan jó, mint az eredetiben, ráadásul itt még a beszéd szintetizátoros jódlizást is rosszul imitálták, ami a Mix nagy meglepetése volt egyébként.
- Spacelab. Na, kérem itt jön egy olyan durva dolog, amit nem lehet nem észre venni. A zene csodás de ki lehet olyan debil, hogy belerakja azt az ultragagyi basszust, amivel játszák. Meg kell hallgatni az eredeti basszust. Annál nincs és nem is létezhet jobb. Azt a világ legkarakteresebb szintijével csinálták. Porolják le, ha nincs ötletük és minden rendben lesz. A szám végére kellemes vadi új dallamok jöttek elő.
- Modell. Nem rossz de az eredetit nem tudják remixelni. A Ralf megpróbált rock 'n rollos modorosságot az énekbe vinni. Hmm.... sajátos.
- Raido activity. Óriási hiba, hogy nem játszották az 1 perces nyomorult "Sellafield 2"-t. A Geiger jó, a dallamok, akkordok drámai himnusza nem érvényesül.
- Electric Café. A kedvencem, így érzékeny vagyok rá. A basszussal feltúrbózás jótt tett de még így is gyengébb, mint a lemez verzió (mint általában). Minden hangszín sokkal gyengébb, eredetietlenebb, karaktertelenebb. Képtelenek reprodukálni, vagy túlszárnyalni. A 3 féle kórus hangzást meg sem közelíti a mostani, amúgy elég jó kórus hang. Én itthon tökéletesen reprodukálom, nekik miért nem megy?? Tudok ajánlásokat tenni és jobb lesz minden. A beszédszintézis oktávfalzettje nem úszik be, ami egyébként brutál. Az egészet nem érzik, amit abban látok, hogy nem ők csinálták az eredetit. Erről tudnék mesélni...
- A TEE orgonás improvizatív játéka, a Mix egyik vívmánya volt, az eltűnt... A régi videó nagyságrendekkel jobb és szuggesztívebb volt.
- TDF: nekem ennyire még sosem tetszett. Végre rájöttek, hogy hiányzott az eredetiből a basszus. Nem volt tökéletes, de hagyjuk. Már az eredeti is borzalmas Soundblaster minőség és jelleg.
- Robots: nem jobb, mint 10 éve. Dramaturgiai összevisszaság a zenei motívumok ki-bekapcsolgatásánál.
- Aero dynamik. A fenyegető tremolós akkord és a dallam szokás szerint nem hallatszik. A dramaturgiai felépítmény pocsék. A ki-beállások elsietettek, borzalmasok. A zene egyébként is tartalmaz gagyi prüntyögéseket. Azt végre ki kéne cserélni.
- Planet of visions. Sok értelmét nem láttam soha, hacsak nem szájba rágni, hogy a Detroiti techno Germany -ból indult.
- Expo: elsietett. Dallam nem hallik.
- Boing boom tschak: Meglepő, hogy végre rájöttek, hogy van dallama is és ezt kivételesen hangsúlyozzák is. Ehhez kellett 31 év.
- Techno pop: Az egyik kedvencem. Vegyes. A diszkósított ritmus nem rossz de el van sietve, a dallam nem szól, el van harapva, mint majd' minden dallam a koncert alatt. A ki-beállások elsietettek.
- Non stop: a szólók már nem olyan látványosak.
Összességében az újítások mind rohammunka. Sramli, letudás. A hangszínek műanyag, ócska softwarek. A keverést nem méltatom mert bármi megtörténhet de konceptuális hülyeséget nem lehet megbocsájtani, vagy ne Kraftwerk legyen az illető, aki a "technika előtt járunk egy lépéssel" mert ez 20 éve nem igaz. A beszédszintézis egy része rosszabb lett, a Kraftwerk egyik védjegye: a vocoder, ami élő volt az szupergagyi az eredetiekhez képest. A motívumok, "rétegek" ki-bekapcsolgatása borzalmas volt, amit abban látok, hogy századszorra nem lehet előadni ugyanazokat mindig másképp. Most az újítási kísérlet nem sikerült. Minden egyre rosszabb leszámítva az El. café basszusát.
Én meg tegnap délre behúztam egy kiváló 38,5 -os lázat, estére már egészen kutyául voltam, és nem tudtam elmenni a koncertre, amire az első napon megvettem a jegyet. Kedd este még semmi bajom nem volt. Szerintetek mennyire vagyok elégedett az influenza időzítésével?
Akkor látom ugyanazt a setlist-et játszották amit belinkelt "falum" topiktárs is (hatalmas köszönet érte).
20:30-kor (mert gondolom akkor kezdtek) elindítottam azt a videót (a belinkelt Helsinki-ben megtartott előadást, melyet teljes egészében vett/tett fel egy rajongó, egész tűrhető minőségben) és jól szórakoztam.
Volt néhány újítás, néhány baki , de teljesen korrekt show kerekedett ki belőle.Ami nekem nem annyira jön be, az a TDF elnyújtása (szerintem ezt bőven le lehet zavarni 6 percben is), az ELECTRIC CAFÉ-t sosem bírtam megkedvelni (mármint a dalt, mert az albumot nagyon szeretem), és amit sosem fogok megszokni az a PLANET OF VISIONS DJ Rolando/UR remixe, nem bírom felfogni mi tetszhetett Ralfnak benne ennyire...
A nyitó NUMBERS/COMPUTER WORLD örök kedvenc, a NEONLICHT zseniális, a záró BBT/TP/MNS mindig űberf***a , zsírkirályság.
Szóval jó ez a show, még mindig el tudja varázsolni az embert és le a kalappal Ralf-ék előtt.
Idehányt gondolatok Kraftwerkről, hátha összeáll a vegyes (de összességében pozitív) kép:
- Aréna ügyesen lefüggönyözve, de nagyon szépen beszékezve a küzdőtér is. Baromi sűrűn ültünk, mellettem egy 200 kilós ember ült, így a koncertet a szék szélén töltöttem.
- Rengeteg ismerős, életem legkülönfélébb szegmenseiből (ősrégi DM arcok, kis picsa a munkahelyemről, általános iskolai fizikatanárom, volt edzéstársam)
- Kezet rázhattam Prieger Zsolttal és elmondhattam neki, hogy mekkora hősöm, eszement kedvesen reagált. Galla Miklós is ott volt
- mindenki kapott Kraftwerkes 3D szemüveget
- 20:00.-ás kiírás, 20:10-es kezdés, a Man Machines pontosak! :D
- Numbers / Computerworld - összevissza száll a hang, mintha a hang is 3D-ben lenne, nem jön át a keménység.
- It's More Fun to Compute / Home Computer - itt viszont fel se tűnt, hogy ennyire jó az átdolgozás, még a hangzás is összeáll, klubos, kemény verzió, hűvös techno a javából, pedig eredetileg ezt a dalt nem szeretem
- Computer Love - talán itt sistergett be először az egyik hangfal. Ralf többször is elkésett az énekről (az Autobahn-ban is), néha mintha félre is nyúltak volna - a Kraftwerk tagjai is emberek! :)
- The Man Machine - indult a The Man Machine-albumshow! Most tűnt fel, hogy Ralf mennyit melózik ebben a dalban, a dal mániákusan ismétlődő címét is ő énekli. A sistergés viszont fokozódott.
- Spacelab - itt ijesztően sistergett az elején az egyik hangfal, Ralf ki is nézett a hangfalak felé, szerencsére aztán varázsütésre megjavult, pedig később csak fokozták a hangnyomást. Ütős kivetítés, végre igazi 3D élmény, űrhajók mászkálnak az arcunkban, csodálatos. Az űrhajó aztán elszáll Budapest felett és leszáll a Sportaréna mellett, nyilván hatalmas üdvrivalgás, mindenképpen az egyik csúcspont
- The Model - énekel és tapsol a végig nagyon hálás Aréna, bár kicsit darabosabb ez a verzió a kelleténél
- Neon Lights - pihenősebb dal, nekem is (nem nagy favoritom ez az alkotás)
- Autobahn - meglepően nagy üdvrivalgás, sőt beletapsolás a nyugodt dalba. Tetszetős, nagyon enyhén unalmas verzió. Viszont most jöttem rá, hogy a Morgenspaziergang-ban a fuvola az Autobahn (egyik) alapdallamát játssza! Jó reggelt :D
- Airwaves - óriási meglepetés, imádom, az egyik kedvencem a Radioactivity-ről! Az igazi meglepetés viszont az előadás, ugyanis a dalt a 3D Catalogue-verzióban, azaz csattogós uptempo-technoban játszották el, ráadásul egy kicsit a kelleténél hosszabban. Mindenesetre érdekes színfolt.
- Geiger Counter / Radioactivity - himnikus, fenyegető dal, a hangzás viszont megint csattog és hullámzik, az Aréna minden vascsövét egyesével hallom. Így is hatalmas élmény persze, főleg az újonnan beillesztett gyászos japán énekkel Fukushimáról.
- Electric Café - újabb kellemes meglepetés. Itt megint összeállt a hangzás, tökéletes verziót hallhattunk.
- Tour De France - majdnem negyedórás verzió. Hamar lemegy az eredeti verzió és aztán jöhet a 2003-as dübörgés. Feltűnő, hogy mennyivel sokkal jobban, biztosabban szóltak az "új" dalok. Néha tényleg egy techno-orgián érezhette magát az ember, néha bizony felpattantam volna táncolni! Rengetegszer úgy tűnik, hogy leáll a dal, aztán megint újraindul. Nagy királyság.
- Trans Europe Express / Metal On Metal - kedvenc dalom, himnuszom, és ebben az Arénában ismertem meg, 2004-ben! A 3D verzió egy hajszállal elmarad számomra a Minimum Maximum verziótól, talán mert rövidebb a Metal On Metal rész. Ezzel együtt katartikus főprogram-zárás, a "Kling Klang Musikfilm" felirattal.
- The Robots - a robotos verzió (bár idén Moszkvában hús-vér tagok adták elő). Vicces baki: a német verzió megy le, miközben a kivetítőn az angol feliratok mennek. Más helyszíneken úgy láttam, hogy nem így volt, így ez szerintem baki.
- Aéro Dynamik - második ráadás kezdő dala. Brutális, gatyaremegtető basszusok, óriási techno-party ismét az Aréna, bár a fülem is cseng még, tehát a visszhangos hatás is megmaradt.
- Planet Of Visions - meglepő ilyen későn a setlistben. Kevésbé ütős, mint az előző, de itt már tényleg egyértelmű, hogy itt az "új" dalok is vannak olyan jók, mint a régiek. Sőt, most a legdögösebbek a 2000-2003-ból való dalok voltak.
- Boing Boom Tschak / Techno Pop / Music Non Stop - a szokásos katartikus lezárás, kőkemény verzió, alaposan meggyötrik hangnyomással a dobhártyánkat. Akkurátusan végigjátsszák a Techno Pop-ot is a Music Non Stop eltőt. A szokásos felemelő egyesével távozás. "Auf Wiedersehen!"
- hangulatos, bár igen kevés ember által látogatott after a LivingRoomban, ahol megállt az idő, és minden ugyanúgy néz ki, mint 2003-ban. Józan Géza lenyomta a Hyper Hyper-t is, fasza volt :)
Nekem ötödször sikerült őket látni (2004, 2009, 2013, 2015), de még mindig lenyűgöző élményt tudnak nyújtani. Volt pár hiba, de egy koncerten legyen is! Attól koncert! Még elhallgattam volna néhány számot, de remek, minden albumra kiterjedő "Best of" válogatás volt! Nálam még mindig a 2004-es konci a 10/10 (Florian és a normális TEE vetítés miatt), de ez is megérdemli a 9,5/10-et :)