Keresés

Részletes keresés

Amida Creative Commons License 2018.01.21 0 0 173999

ez, jó.

itt-és-mostból itt-és-mostba inkarnációk  sokasága alkot láncot.

Az előző pillanatok megtestesüsülései elmúltak, a jövőben meg nincsenek. Minden megtestesülés egy másik itt-és-most. A halál sem más, csak egy itt-és-most, és az áramlat halad tovább ... meg sem rezzen.

... aről szól az abhidharma, a tudat 17 pillanatával kapcsolatban.

Ez a tökéletes állandótlanság,  ez a tudámyban a kanumelmélet, a kvantált folyamat mert semmiképpen, semmi formában lineaeitás a Tan szerint nincs.

Aztán, hogy a papok mit mondtak, az nem az én szférám. Az a vallásos világnak szól. Emez meg a tudománynak.

 

Nem a test inkarnálódik ebben maradhatunk, ha azonban szüntelenül inkarnálódik a tudat, akkor miért akadályozná ez meg egy olylan pillanat, aminek adtunk egy nevet. Az is egy pllanat. Az az egy miért szakítaná meg az áramlatot.(a Tau-nak nevezett bili nem buddhizmus, hanem olyasmi mint a new-age, csak piacképesség szepontjából van összeállítva ... összehordva)

Ez megmagyarázza a láma szemléletét is, valóban nem az aki akkor volt ... előző létezéseiben. Az állandótlanság megértése ezért egy fontos alaptétel. Mondjuk fontosabb mint a négy nemes igazság.

 

A téma ilyen hivatkozással való felvetése tehát nem buddhista.

Látod, milyen jó, hogy rajta tartod a szemedet a dolgainkon. köszönöm, feri ... a posztod hibátlan.

 

 

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából


 Buddhizmus portál

 

Az újraszületésújjászületés vagy reinkarnáció a buddhizmusban egy tudomány, amely leírja, hogy a tudat (Pali: vidzsnyána)[1][2] vagy tudatfolyam (Pali: viññana-sotam,[3] szanszkritvijñāna-srotām, vijñāna-santāna, vagy citta-santāna) halálkor (vagy az "aggregátumok egymásba olvadásakor") hogyan válik az újbóli egyesülés egyik kiváltó okává. Az új személyben létrejövő tudat se nem azonos, se nem teljesen különböző, mint az elhunyté, azonban a kettő okozati kontinuumot vagy tudatfolyamot alkot.

A hagyományos buddhista kozmológiában az újjászületés történhet emberi, állati és egyéb formákban. Az újjászületés függ a korábbi életek karmáitól (a test, beszéd és tudat általi cselekedetek). A jó karmák üdvösebb, míg a rossz karmák kevésbé üdvös újjászületést eredményeznek. Ennek az alapvető oka az, hogy a tudat megragad a nemtudásban és nemtörődésben (páli: avijja, szanszkrit: avidjá): a nemtudás kigyomlálása után az újjászületés megszűnik. A soha le nem szálló fénysugárhoz szokás hasonlítani azt, hogy ilyenkor mi szokott történni.[4]

 

  1.  "Post-Classical Developments in the Concepts of Karma and Rebirth in Theravada Buddhism." by Bruce Matthews. in Karma and Rebirth: Post-Classical Developments State Univ of New York Press: 1986 ISBN 0873959906 pg 125
  2. Ugrás ehhez:a b Collins, Steven. Selfless persons: imagery and thought in Theravāda Buddhism Cambridge University Press, 1990. ISBN 052139726X pg 215[1]
  3. Ugrás fel "Post-Classical Developments in the Concepts of Karma and Rebirth in Theravada Buddhism. by Bruce Matthews. in Karma and Rebirth: Post-Classical Developments State Univ of New York Press: 1986 ISBN 0873959906 pg 125
  4. Ugrás fel Thanissaro Bhikkhu, [2].
Előzmény: ferenc5940 (173993)
Foray Nándor Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173998

De e tudatáramlás a sajátom vagy valami tőlem függetlenebb, esetleg kollektív?

 

Mert ha kizárólag sajátom, akkor csak keresztneveken megy a disputa: nekem mindegy, hogy az újraszülető énemet "lelkem"-nek, "tudatom"-nak, "szellemem"-nek vagy valami egyébnek nevezik, a lényeg, hogy örök érvényű vagyok-e, ami azért talán nem mindegy.

Előzmény: ferenc5940 (173993)
hizi Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173997

Yu Fu-nian - Schwanberger József:
A Taijiquan művészete
/részlet/
Buddha tanítása az örök változásról, keletkezésről és elmúlásról
szól. Az egyéniség nem azonos a testtel, sem az
élettevékenységekkel, sem a gondolkodással, sem az érzékeléssel,
csupán ezeknek pillanatnyi, állandóan változó, megszűnő és újra
létrejövő összhatása. Az újjászületés oka az ezekhez való görcsös
ragaszkodás. Ha ettől megszabadulunk, meg tudjuk szakítani az
újjászületés végtelen folyamatát és elérjük a kialvást (nirvána). Ez
úgy lehet elérni, ha lemondunk a cselekvés eredményének kívánásáról,
mert az kihathat a mostani vagy a következő életre. Ha egyfajta
belső egyensúllyal végezzük a cselekvést - lemondva a cselekvés
eredményéhez való ragaszkodásról -, akkor cselekvésünk nem jár
következményekkel. Az arhat (vagy arahat) olyan, akinek már nem kell
újjászületni és jelen életében elérte a megszabadulást (nirvána),
azaz olyan, aki "elvégzett mindent, amit csak el kellett végeznie",
"többé nem tartozik a törvény (Dharma) alá". Mind a szenvedélyek,
mind az önsanyargatás egyformán helytelenek, s a két véglettől való
tartózkodást nevezi Buddha "nemes középútnak". Ezért van az, hogy a
buddhista életeszmény az egykedvűséget, derűt és nyugalmat sugárzó
egyéniség. Buddha is ezzel vonzotta maga köré híveit, és számos
történet született szelídségéről. Ez a derű és a
kiegyensúlyozottságra való törekvés összhangban volt a kínai kultúra
gyökereivel.
A kínai szemlélet szerint a taoisták a nem-cselekvést (Wu-wei)
javasolják, a buddhisták a kiüresedés tanát tisztelik. Aki a
nem-cselekvésnek szenteli magát, az a hosszú, egészséges életet
próbálja megvalósítani. De a Tao és Buddha követője is a szellemét
próbálja művelni, amely egyedüli igazi önmaga. A Taijiquan egyes
mesterei előszeretettel hangsúlyozzák a "veszteségbe való
befektetés" fontosságát, melyet párhuzamba állítanak Kong-zi-nak az
Én legyőzéséről vallott tanításával ( a Chan is erre törekszik). A
konfuciánus tan alapvető parancsa, legyőzni a Én-t és kifejleszteni
a szeretet, az alkotás és a harmónia erényeit, s ezután
kiteljesíteni az ember Én-jét másokig, azaz kitágítani az ember
jóságának hatókörét, ezáltal segítve más embereket ahhoz, hogy jót
cselekedjenek.
Röviden úgy összegezhetők a fentiek, hogy az ember törekedjen a
megértésre, de az utat mindenki maga válassza meg. (Ez a keleti
gondolkodásban úgy jelenik meg, hogy sem merev szabályokat, sem
eretnekséget nem ismer.) Azok a törvények, amelyek a jelenségeket
mozgatják, lényegüket tekintve megegyeznek az erkölcsi törvényekkel,
de ezek finomabbak és más szintet képviselnek. Minden kultúrkört
megalapozó vallás és filozófia tulajdonképpen ezt hangsúlyozza.
Bármilyen utat is választunk, az legyen a törekvésünk, hogy az
elme lecsendesedjen, a tudat tükörszerűvé váljon.

Tau Benső úT-ikalauz A Fény és Szeretet úTján

 

Tiszta tudat Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173996

 

Helyes. Ennyi elég.

 

Gótama azt mondta a többi spekulációra: a tévutak bozótosa.

 

Előzmény: rokatunder (173990)
pájázó Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173995

helyes cselekedet

 

. ha van jó a szakmád hasznos része leszel a társadalomnak.. nem csak haszon élvezője. / evolúciómérnök/
politika-társadalom tudomány .. 
társadalom tudomány .. nem lét tudomány. Társadalom tudomány ma az osztozkodásról-foglalkoztatáspolitikáról szól.
A lét viszont az a hely ahol a társadalom tudomány is helyett kaphat, .. ám míg az egyedfejlődésrovására épült társadalom, tudomány életképtelen egyedei .. kiválóan bizonyítják az idomíthatóságot .. az állati hierarchia átörökítése a fejletteszközhasználat melett, sem válnak .. gondolkodó-értelmes lényekké akik az életet szeretnék megoldani.. nem csak a társadalom tudomány kisérleteiben feláldozódni...

hizi Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173994

 te is mehetsz a levesbe végleg a többi hez

Előzmény: pájázó (173992)
ferenc5940 Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173993

"... Buddha egy olyan újramegtestesülést tanít, amelyben egy szüntelenül változó és mozgásban levő tudatáramlás hozza létre, a véget ért létezésben felgyülemlett erők hatása révén, az új individuumot. Ennek megfelelően a lélekvándorlás kifejezés csak akkor alkalmazható a buddhizmusra, ha „lelken” valami teljesen mást értünk, mint a brahminok ..."

 

Amiket leírtál nem a lélekvándorlás koncepcióból indulnak ki. Újraszületések sorozata, a helyénvaló kifejezés.

 

 

Előzmény: Foray Nándor (173987)
pájázó Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173992

ne halandzsáz már meg áll az agyad..élni tanulj meg, nepedig a halált keresd.

politika-társadalom tudomány .. társadalom tudomány .. nem lét tudomány. Társadalom tudomány ma az osztozkodásról-foglalkoztatáspolitikáról szól. A lét viszont az a hely ahol a társadalom tudomány is helyett kaphat, .. ám míg az egyedfejlődésrovására épült társadalom, tudomány életképtelen egyedei .. kiválóan bizonyítják az idomíthatóságot .. az állati hierarchia átörökítése a fejletteszközhasználat melett, sem válnak .. gondolkodó-értelmes lényekké akik az életet szeretnék megoldani.. nem csak a társadalom tudomány kisérleteiben feláldozódni...

Előzmény: hizi (173991)
hizi Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173991

A halállal a lételemek széthullanak, ilyen a test és a test által  öröklött DNS..testi tulajdonság lánc, csomag.

Az újjá testesülésnél vagy születésnél..uj DNS lánc aktivizálódik, vagyis  uj testi fizikai előnyök, hátrányok. Aki újra született, az A SZÜLÖK által kap egy uj jobb vagy rosszabb testi fizikai karmikus láncot, azonkívül  magával hozza a fel nem dolgozott megmaradt múltbeli saját szellemi karmáját, amely az idősödéssel fokozatosan aktivizálódik mennél idősebb lesz az újra megtestesült.    

Előzmény: Foray Nándor (173987)
rokatunder Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173990

A halállal a szkandhák (lételemek) széthullanak, és majd újra összeállnak, máshogy. Aki újra született, az sem nem ugyan az, sem nem más. 

Előzmény: Tiszta tudat (173989)
Tiszta tudat Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173989

 

Buddha azt is mondta, ne  hidd el nekem amit mondok, evvel arra célzott hogy neked kell meggyőződnöd mindarról amit tanított, nem hit által.

 

Reinkarnáció nincs, ujratestetöltés van,...hpgy hogyan azt mások el tudják itt mondani, akik sokkal jobban értenek hozzá mint én.

Bizonyosság az intellektuális megértés, és gyakorlás által  jön el evvel kapcsolatban.

 

Bíztató a bemutatkozásod,...de látok ellentmondásokat is.

 

Üdv.

 

 

 

 

Előzmény: Foray Nándor (173987)
hizi Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173988

::)))

Előzmény: Foray Nándor (173987)
Foray Nándor Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173987

Sziasztok!

Kérdésem az volna, hogy miért szokás buddhista részről tagadni a reinkarnációt (a Buddhapest szerint például: "Buddha nem tanította a reinkarnációt/lélekvándorlást"), amikor Buddha ilyeneket mondott:

"Visszaemlékeztem sok különböző korábbi létezésemre",

"láttam távozni és újraszületni az élőlényeket",
"többé nem kell e világra kerülnöm",
"többször nem fogok újjászületni",

"Aki ismeri múlt életeinek folyamát..., azt nevezem bráhminnak."

 

?

E kijelentései nem egyértelműen a lélekvándorlás koncepciójából indulnak ki?

hizi Creative Commons License 2018.01.20 0 0 173986

"Szüntelen elengedéssel módunk van arra, hogy a szabadság állapotában maradjunk. Az érzések jöhetnek-mehetnek, míg végül ráébredünk, hogy nem az érzéseink vagyunk, a valódi „én” pusztán tanúja ezeknek. Abbahagyjuk a velük való azonosulást. Az „én”, ami megfigyel és tudatában van annak, ami történik, mindig ugyanaz marad. Egyre inkább ráébredünk a változatlan tanú tudatára, és elkezdünk azonosulni ezzel a tudatszinttel. Fokozatosan és mind inkább tanúvá leszünk, a helyett, hogy a jelenség megtapasztalóinak tekintenénk magunkat. "

D.E. Hawkins

Amida Creative Commons License 2018.01.19 0 0 173985

pontosan ezt gondolom: Éberség, egyhegyüség, együttérzés. Visszatérés a forráshoz, az Önvalóhoz.

Előzmény: Tiszta tudat (173983)
Tiszta tudat Creative Commons License 2018.01.18 0 0 173984

 

Ha az egó eltűnik, a hazugságnak is tünnie kell. 

Előzmény: hizi (173981)
Tiszta tudat Creative Commons License 2018.01.18 0 0 173983

 

Ezt gondolom:

Éberség, egyhegyüség, együttérzés. Visszatérés a forráshoz, az Önvalóhoz.

Te is ezt godolod.

 

Üdv.

 

Előzmény: Amida (173979)
Tiszta tudat Creative Commons License 2018.01.18 0 0 173982

 

Nikk ne hagyd hogy vágyak keletkezzenek,...legyél éber az érzetekre. A bölcs elforduk ezektöl.

 

Minden szó amit kimondtak hamis. Ez a varázslat része. Magadban keress. Önmagad szemléld.

 

Az igazság nem rajtad kívül van,...te vagy AZ.

Előzmény: Törölt nick (173977)
hizi Creative Commons License 2018.01.18 0 1 173981

Az őszinteség.

 

Annak a mércéje, mennyire vagyunk hajlandóak mások tudomására hozni tetteinket, gondolatainkat, érzéseinket és szándékainkat. Bármi, ami ezt a hajlandóságot csökkenti, eltávolít, elkülönít minket a saját belső tökéletes forrásunktól. Amikor őszintétlenek vagyunk, a körülöttünk lévőkre vetítjük azokat a tetteket, gondolatokat, érzelmeket és szándékokat, amelyeket vonakodunk kifejezni. így ők válnak csalóvá, szélhámossá, rablóvá, hazudozóvá vagy gyávává - mindazoknak a tulajdonságoknak a hordozóivá, amelyeket nem ismerünk el saját magunkban. Amikor a rossz" dolgokat megtagadjuk magunkban, ezeket kivetítjük a külvilágba, ujjal mutogatunk rájuk, és ami a felelősséget illeti - mossuk kezeink. Titkos tisztességtelenségünket kivetítjük a világra, amely aztán idegenek cselekedeteiben tér vissza hozzánk. 

Előzmény: Törölt nick (173977)
hizi Creative Commons License 2018.01.18 0 0 173980

hát elég sok időbe telt, de végre téged látlak....

Előzmény: Törölt nick (173977)
Amida Creative Commons License 2018.01.18 0 0 173979

 

 

tudod mi, megvárom amig elemzed a pargamatikus módszert

 

nekünk nem jár a spontaneitás ha fel vagyunk készülve butaság is lenne.

 

Ébernek kell lenni, koncentráltnak(egyhegyűnek) és együttérzőnek. Egyik sem tűri a spontaneitást, a felősségtudat pecig lehetetlenné is teszi.

Előzmény: Tiszta tudat (173972)
Amida Creative Commons License 2018.01.18 0 0 173978

 

kedves pájázó

 

nem egészen így gondolkodom, mert a Buddha nem hirdetett dogmákat

a nyolcrétű nemes ösvény leírásában valóban szerepel a "helyes" szó. Ennek az az oka, hogy a Buddha megvilágosodott, vagy felébredt ... ahogy jobban tetszik és elmondta mit cslekedett és mi módon és ahogy azokat celekedte úgy jutott el céljáig ezért az ö részéről helyes dolgokat tett.

Én sokszor leírtam, már ennek alapján mi a megfelelő cselekedeteket igyekszünk alkalmazni, de ez csak egy remény.

Semmi előírást ... mint mondjuk a 10 parancsolat ... nem követelt meg.

Három cselekedetet különböztetünk meg: gondolkodás. beszéd és írás és a tett. Ezek formálják a karmát.

 

Természetesen nem mondhatjuk hogy szabadok vagyunk, mer a feltételektő függünk éd ok éd okság törvényének vagyunk alávetve, de a válsztás szabad mert abban te egyedül dönthetsz, ezért megalapozott a személyes felelősséged abban, hogyan alakul a karmád.

Gondolom az természetes. hogy érvényes törvényekkel és adott feltételekkel  ellentétes választás nem jön szóba.

 

A Tan szerint nincs bűn és nincs bűnös, mivel minden állandótlan és mi is aszerint változunk.

Még valami fontosat érdemes megjegyezni. A helyzet az, hogy nem szükséges semmiféle spiritualitás ahhoz hogy valaki, erkölcsöt, moralitást és etikát betartson. Azzal születünk. Ezektől vagyunk EMBEREK.

Előzmény: pájázó (173976)
Törölt nick Creative Commons License 2018.01.17 0 0 173977

Szerencsés ember vagy. A szeretet és a boldogság végtelen tengerét látod.

Előzmény: hizi (173975)
pájázó Creative Commons License 2018.01.17 0 0 173976

.. ja manapság a helyes gondolat a *helyes cselekedet*ről,gondold ezt .. gondold azt .. csináld ezt.... csináld azt..lényeg hogy szolgálj.. s boldog leszel.

Előzmény: Amida (173968)
hizi Creative Commons License 2018.01.17 0 0 173975

szívedbe látok .....::)))))

Előzmény: Törölt nick (173974)
Törölt nick Creative Commons License 2018.01.17 0 0 173974

A gonoszság. :)

Előzmény: hizi (173892)
Tiszta tudat Creative Commons License 2018.01.17 0 0 173973

 

Köszi hizi neked is ezt a posztot, még áttanulmányozom hogy tudjak rá reagálni.

 

Azt gondolom hogy bármilyen tanítást vagy tanítót is olvasok,

a legnagyobb tanító a csend,....a belső mentális csend.

 

Üdv.

Előzmény: hizi (173971)
Tiszta tudat Creative Commons License 2018.01.17 0 0 173972

 

Ezt a fogalmat: spontán, eddig avval a "cselekvéssel" azonosítottam be, ami gondolkodás nélkül jön létre. Ok okozat elve alapján persze nem beszélhetek spontán dologról, hiszen a törvények beteljesítik az okot. Ha most jobban belegondolok bármely fogalom értelmezésébe,  nem értek semmit belőlük,....különös..

 

Ezt a pragmatikust még nem ismertem,....kicsit kóstólgatom...

 

Azt gondolom Buddha a Tanitásait nem a gondolkodás révén közölte, mert ha a tudata nyugodt, tiszta volt, azt a gondolat felkavarta volna. Ha van gondolat tárgyak vannak,....ha tárgyak vannak kész a varázslat.

 

Valahonnan jön az információ,....mondjuk, az Önvaló megynyilvánul, vagy a tudatalattiból jön.

 

Szerintem nem lényeges a felébredés szempontjábol belemenni a fogalmak kavalkádjának értelmezésébe. Láthatod számomra a spontán megjelölés is elvisz egy téves nézethez,....valójában meg üres.

 

Azért köszönöm a linket. Meg köszönöm a forrásokat amiket eddig javasoltál. Nagy részüket elolvastam. Papaji tanítása a csúcs számomra,......puszta olvasása, olyan mélységekbe vitt, mint még soha,...a közelébe kerültem valami hatalmas leírhatatlan dolognak,...komolyan azt éreztem,... hogy a "fordulat" bekövetkezik,.. az elmémben?...nem tudom meghatározni hol.

 

Ahhoz képest ez az állapot elég szar.

 

Nem véletlen volt hogy találkoztam veled, pont akkor mikor szükségem volt a megfelelő ismeretekre,...pont akkor mikor az egó megroppant. 

 

Üdv. Törekedjünk!

 

Előzmény: Amida (173969)
hizi Creative Commons License 2018.01.17 0 0 173971

TT...

 

 egyszerre több univerzum létezik,  és a szabályok is teljesen eltérőek....

nem kéne összekeverni öket...üdv....


1.Egyedül az alakított erő képes hatás kifejtésére, és csak a forma az, ami neki hatékonyságot kölcsönöz.

Ha fénysugarak alakítatlan üvegen hatolnak át, úgy hatásuk az eredetivel megegyező. Ha azonban nagyítólencsén keresztül összpontosítódnak, úgy gyújtani képesek.

 
2. Részünkre az egyetlen hozzáférhető és alakító erő a tudat.  Minden tudat—aktus formáló—teremtő erővel bír, és közvetlen valóságot, teremt. Ez a valóság alaki formát ölt és az alak a forma adja az elKÉPzelésnek az energiát. Minden tudat—aktus egyéni formát, alakot (képet) teremt, s így az egyén lelki erejét és anyagi testének forma felépítését viszi véghez. 
Hatása azonban ezzel nem szűnik meg, és az elektromos hullámokhoz hasonlóan tovább terjed minden irányban és erősségének, minőségének megfelelően, befolyásolja a környező világot, illetve más tudat-centrumokat.

Erőssége kevésbé függ az energia—kifejtéstől, de sokkal inkább az elKÉPzelés KÉPszerűségétől, vagyis a formától. Ezért van a szimbólumoknak óriási erő kifejtő képessége.

 

3. AZ ELKÉPZELÉSEK EREJE.

Az átlag ember a szokásai szerint cselekszik. „Amint belül, úgy kívül” törvényének értelmében a belső képek formázzák a külső valóságát, azt, amit mi „realitásnak” nevezünk. Az élet a külső világban tükrözi azt, ami bennünk van. Az átlag embernél a szokásos belső képi automatizmusok a gyakran ismétlődő nem kívánt eredményeket, rossz szokásokat hozzák életre. AZ el-KÉP-zelés nélküli cselekvés tehát a rossz szokások ismétlődését eredményez. Viszont ha csak az el-KÉP-zelést teremtem meg de nem cselekszem ezen cél irányában akkor az eredmény kis hatásfokú vagy kevés lesz. Ezért a két világ a szellemi és fizikai összekötése és mindkettő együttes használata hozza meg a kívánt eredményt. Az el-KÉP-zelésel egybekötött célirányos CSELEKVÉS együtt verhetetlen páros. Ha valaki erős jellem, akkor határozott „KÉPzett-séggel” rendelkezik. Bizonyára jó ki-KÉPzést kapott, és jó volt az elő-KÉPzettsége. A KÉPzettsége nemcsak határozott személyiséget KÉPzett belőle, hanem arra is KÉPesé tette, hogy saját körülményeket KÉPezzen, ALAKítson ki, elKÉPzeléssel.
Az egyéni sorsok tehát lényegében elképzelések KÉPek által keletkeznek, melyeknek mi magunk vagyunk a Teremtői. Mégpedig függetlenül attól, hogy a KÉP pozitiv vagy negatív. Az életkörülmények külső eseményként mutatják meg nekem, a saját belső KÉPeimet. Az adott LÉTem ennek a tükröződése. A ráhangolódás törvénye szerint, mindenki a sorsnak csak abból a szeletéből részesül, amely megfelel az Ő személyes belső KÉPeinek vagyis KÉPzettségének. Ez érvényes mind az egyéni, mind a közösségi sorsra. A KÉPzettség nemcsak a saját életutunkat, hanem a közösség életútját, sorsát is meghatározza. A teremtő KÉPzelet csodáiról számtalan történet szól. A legérdekesebb ebből a mindannyiunk elKÉPzelése által (háromdimenzios) KÉPet öltő, universum a Tudatunk.

Előzmény: Tiszta tudat (173964)
Amida Creative Commons License 2018.01.16 0 0 173970

Egy fiatal japán szerzetes, akinek feltett szándéka volt eljutni a nirvánába még ebben az életben, magányosan meditált egy híres kolostor mellett, egy tavon lévő szigetecskén álló remetelakban.
Hamar le akarta tudni ezt a megvilágosodás dolgot, hogy utána maradjon ideje más dolgokra is az életben.
Mikor a kolostor gondnoka megérkezett evezős csónakjával a heti rendszeres ellátmánnyal, a fiatal szerzetes meghagyta neki, hogy hozzon drága pergament, pennát és kiváló minőségű tintát.
Lassan harmadik évét töltötte magányban, és tudatni akarta a kolostor apátjával, milyen jól haladt.
A pergamen, penna és tinta meg is érkezett a következő héten.
A következő napokban sok meditálás és fejtörés után a fiatal szerzetes a következő rövid verset írta míves kalligráfiával a remek pergamenre:
A lelkiismeretes fiatal pap
három éve egyedül meditál,
nem mozdíthatja meg őt
a négy világi szél már.
Biztosra vette, hogy a bölcs öreg apát meglátja ezekben a szavakban, és a gondos írásban, hogy tanítványa mostanra megvilágosodott. Finoman feltekerte a pergament, óvatosan megkötötte egy szalaggal, és várt a gondnokra, hogy elvigye a tanárának. A következő napokban maga előtt látta az apátot, amint lenyűgözve olvassa a gondosan papírra kanyarított, remek verset. Elképzelte, ahogy drága keretben kiakasztják a kolostor nagytermében. Semmi kétség, hogy apáttá nevezik ki, talán egy híres városi kolostor élére. Milyen boldogság töltötte el, hogy végre sikerült neki!
Amikor a gondnok ismét a kis csónakban evezett a sziget felé a heti élelemmel, a fiatal szerzetes már várta. Kisvártatva átadta neki a pergament, hasonlót, mint amilyet ő küldött, de más színű szalaggal átkötve.
- Az apáttól – mondta kurtán a gondnok.
A szerzetes izgatottan letépte a szalagot, és kihajtotta a tekercset. Ahogy rávetette szemeit a papírra, azok olyan szélesre tágultak, mint a Hold, és arca pont annyira el is fehéredett. A saját pergamenjét látta, de a tökéletes kalligráfiával megírt első sor mellé hanyagul, piros golyóstollal oda volt vetve: „Fing!” A második sor jobbján egy másik piros, randa tintapaca éktelenkedett: „Fing!” A harmadik sorra egyszerűen ráfirkálták a tiszteletlen „Fing!” jelzőt, míg a negyedik szintén kapott egyet.
Ez túl sok volt! Nem elég, hogy az kivénhedt, öreg apát olyan ostoba, hogy nem tudta észrevenni a megvilágosodottságot a kövér orra előtt, de még olyan barbár és civilizálatlan is volt, hogy illetlen graffitival vandalizálta a műalkotását. Az apát nem szerzetes, hanem egy punk módjára viselkedett. Sértés volt ez a művészetnek, a hagyománynak és az igazságnak.
Az ifjú szerzetes szemei elkeskenyedtek a felháborodottságtól, arca a jogos haragtól vörösen égett, és követelőzően felcsattant a gondnoknak:
- Vigyél az apáthoz! Azonnal!
Ez volt az első alkalom három éve, hogy a fiatal szerzetes elhagyta a sziget remetelakját. Haraggal átitatva beviharzott az apát irodájába, bevágta maga mögött az ajtót, lecsapta a pergament az asztalra, és magyarázatot követelt.
A sokat megélt apát lassan felvette a papírt, megköszörülte torkát, és felolvasta a verset:
A lelkiismeretes fiatal pap
három éve egyedül meditál,
nem mozdíthatja meg őt
a négy világi szél már.
Azzal letette a pergament, a fiatalra bámult, és folytatta:
- Nahát! Szóval, fiatal pap, nem mozdíthat meg a négy világi szél már. Mégis, négy apró fing egyenest átfújt a tavon!"

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!