A következő tesztrepülés (flight 10) meghatározó lesz (mint mindig :D ). Ez a COPV fiaskó tesztelés közben sokat rontott a helyzeten, főleg a tesztelési GSE megrongálódása miatt, de mivel menet közben már készületben volt/van több Ship is, így azért nem teljes show-stopper.
A költségvetés: a SpaceX egyre nagyobb részben önellátó, a Starlink hálózat bevételének köszönhetőleg.
2025 július van, jövő év végi Starship indítás Mars felé abszolút reménytelen. Még egy töltési próbálkozást sem láttunk. Megkockáztatom, hogy a 2029-es indítási ablak is nagyon necces.
Egy Mars misszióhoz kell egy alapos tervezés, Musk & SpaceX sajnos kevés hozzá. Most pedig az állami hátszél is ellszállt a reményekkel együtt.
Meg kellett volna maradni a LEO igásló elképzelésnél. 100 tonna hasznos teher és abból legózgatni. Kiadni az iparág egyéb szereplőinek a részfeladatokat; interplanetáris meghajtóegység, lakó és tároló modulok, le-, felszálló egység, felszíni járgányok, munkagépek, eszközök, élelmiszer rakományok, marsfelszíni habitat. Csomó mindent mind-mind előzetesen a felszínre automatikus üzemben leszállítani. Ha nincs NASA tervezés vagy támogatás, Musk mostanra akár saját pénzből is megterveztethette, legyártathatta volna ezeket a dolgokat.
Tudom, a cél Starshippel mindezek kiváltása lett volna, de specializálás nélkül ez mind nem lesz lehetséges. Kémiai hajtómű, napelemek, akkumulátorok a Marsra egyszerűen nem elegendő.
A LEO tankstelle hosszútávú megoldás reális lehet majd aszteroida Föld körüli pályára térítése után a benne levő vízjég bontásával. De mire odáig jutnánk technológiával meglesz a kívánt űratomreaktor is ami máris feleslegessé teszi a dolgot. Illetve, közeli vízforrás az mindig jó lenne (H2+O2), bármilyen felhasználásra.
Du5 jó, addigra sétálva is odaérek. A logisztikát még ki kell dolgozzam, valsz előre veszek néhány BKV jegyet, mert ugye hazafelé már nem vezetek, jó söröket árulnak ott.
Mondjuk olyan 5 körül ha kezdenénk, az nekem jónak tűnik. Korábban macera lenne nekem lelépni melóból (és még oda is kell érnem, kb 40 perc). ShaReRe, diva? Jut eszembe, kire számíthatunk még?
(aggodalomra semmi ok, én Párizsban néztem a lányommal egy Sabrina Carpenter koncertet - egészen kicsit kilógtam a tömegből :D ).
Oké, szuper! Már itthon, egy amszterdami rövid kerülővel, a lányom kierőszakolt jegyet valami koreai pop fiúzenekar koncertjére (nekem leginkább csak nyálas kis b..iknak tűnnek képen), de a fiatalok körében népszerűek, mert megtöltötték a kb 50-60ezres nagy stadiont jó drága jegyárak mellett is. Nekünk nejemmel városnézés, hajózás, vacsora helyette, jól eltelt.
.
Szóval már itthon, péntek jó. Mikorra terveztétek? Inkább délután, estefelé gondolnám... Platonról nincs hired? Nagy bónusz lenne, ha ő is eljönne a topictalálkozóra
200 tonna hasznos tömeggel számolva (Block 3) kb 8 repülés kell a teljes újratöltésre. Nyilván kell egy fuel depot Ship az emberes küldetésekhez (hogy ne kelljen annyi dokkolás az újratöltéshez az emberes hajónak), de egy szondához nem kell feltétlen ilyen, az mehet direktbe tankolni is (8x).
A Föld körülin való újratöltés elkerülhetetlen fejlődési irány. (hacsak valami jó kis fúziós hajtóművet nem csinálunk :D ) A Föld gravitációs kútja túl mély, és a rakéta egyenlet elég durva.
"Space Forge joins biomanufacturing leader Rhodium Scientific, America’s first commercial space biotech company, as part of a growing coalition of advanced manufacturers working directly with Intuitive Machines to define and inform its next-generation Earth reentry vehicle design."
". Rhodium Scientific and Space Forge are each developing dedicated microgravity payloads for pharmaceuticals and semiconductors, respectively."
" Space Forge is capable of expanding space-based seed crystals into wafers and chips without defects propagating, enabling the production of thousands of high-value wafers, compared to the single digits created on Earth."
"... State of Texas backing our Earth Reentry Program."
"The Phase One grant supporting Intuitive Machines’ Earth Reentry Program will culminate with a full-scale ground mockup tailored to real payloads and use cases in early 2026."
Ha nem egy teoretikus NTR-rel számolunk, hanem egy sima methalox (Raptor3-as) 100tonnás űrbeli fokozattal, akkor az 6km/s-et ad. (10 tonnás saját tömeggel - 5 tonnás fokozat tömeggel 7 km/s).
Xenon ion hajtómű/Hall thruster, 2000m2 napelem, egy trükkös útvonal, hogy a Naptól ne távolodjon olyan gyorsan az eszköz, és az eredmény 2 tonnás hasznos tömeggel 41,6 km/s dV (Hall thruster) vagy 67 km/s (ion hajtómű).
Ez már nem hangzik rosszul, és nem kell hozzá NTR.
Oké, legyen 100 tonna. Cél NTR-t használva elindítani viszonylg combos eszközöket külső bolygókhoz. Feltételezve 10 tonna fokozat saját tömeg (reaktor, tartály) + 80 tonna hidrogén + 10 tonna hasznos teher (műhold(ak), saját meghajtás (xenon)).
Alkalmazva a rakéta egyenletet, feltételezve egy 9km/s konzervatív kiáramlási sebességet ez tudna adni egy 14.5km/s löketet, amit azután a műholdnak a saját ionhajtóművével vissza kell majd lassítani, hogy a kiszemelt külső bolygónál pályára tudjon állni.
200 tonna pedig 23,3km/s-t tudna hozni (fokozat saját tömegét 15 tonnára, hidrogén mennyiséget 175 tonnára növelve).
Ha az NTR fokozatot vissza szeretnénk nyerni, akkor mittomén számolni ennek a sebességnek a háromnegyedével, a maradék hidrogénnel a fokozatot visszairányítani LEO-ra új feltöltésre.
És megvan a végeredmény? dV-t lehet számolni, de ugye tudni kellene a teherbírást 200km-es LEO-ra. Mondani lehet 100 tonnát, 200 tonnát, akár 300 tonnát is. De mi lesz a valóság? Kémiaival nincs értelme Neptunuszt célozgatni, ide lenne nagyon jó egy NEP rendszer, ami ugye nem létezik még.
Aránylag trükkösebb útvonalat terveztek a Neptunusz szondának, ami persze kell is, mert a Neptunusz aztán tényleg jó messze van.
Azon gondolkoztam, hogy egy feltankolt Starship, amiből mondjuk meghagyják csak az üzemanyagtartályokat és hajtóműveket, és a tetejére feltesznek egy mélyűri fokozatot - akár egy SEP megoldást, vagy csak sima kémiait, az mekkora sebességet tudna elérni, és mennyit lehetne rövoisíteni egy ilyen küldetés utazási idején (meg esetleg növelni a szonda tömegét, opcionálisan).
Az ötlet jó és izgalmas, csak hát 2033 még eleve elég messze van, és azután onnantól is még vagy 12-15 év az út a Neptunuszig, szóval fiúk, szedjük a vitaminokat rendesen, ha ennek még a végét is látni akarjuk. :)