Keresés

Részletes keresés
Így működik

Bővebben az új keresőről

Bajusz2010 3 órája Creative Commons License 136899

http://iho.hu/hir/csonka-a-villamos-de-hasznos-150127

 

Pl. a kenést hasonlóképpen is el lehetne végezni. 

Ha más országokban működik, talán el kellene gondolkozni az alkalmazásán. 

 

Előzmény: mk4047 (136889)
Szakadáskapcsoló 4 órája Creative Commons License 136898

Az OFF váci állomáson a páratlan vonatok az átépítés előtt jelentősen túlemelt ívben álltak, amiből arra következtetek, hogy ha választani kell a túlemelés és az esetleges lassú haladás / állás miatt a belső sínszálra nehezedő terhelés között (hiszen ott kb. minden vonat megáll), akkor az előbbit választják, legalábbis a nagyvasútnál. De ha ez nem összevethető a városi villamosvasúti pályatudománnyal, akkor bocs. :-)

Előzmény: vrobee (136897)
vrobee 5 órája Creative Commons License 136897

az elméleti túlemelés, amikor egyáltalán nem hat a külső sínszálra oldalerő, mert m×v^2/R=m×g×tan(alfa)

Ilyet a metróban alkalmaznak.

 

Igen, ha sikerül tartani a tervezett menetdiagramot. Aztán történetesen ha a v 70 helyett 60 lesz, akkor elkezdi a metró a belső sínszálat nyomasztani... valszg. az van, hogy Budapesten már eleve a majdan kitűzendő 5-ös lassújelekre tervezik a villamospályát... :)

 

Előzmény: DJ. Bakter (136895)
DJ. Bakter 6 órája Creative Commons License 136896

És ma nagyon szétszórt vagyok :((

Az "m" itt a tömeg, a túlemelés pedig a tan(alfa)-ban van benne, ami tan(alfa)=m(túlemelés- ez is 'm') / 1500(síntengelyek távolsága).

Előzmény: DJ. Bakter (136895)
DJ. Bakter 6 órája Creative Commons License 136895

"és az m×v×v/R értéket (körpályán tartó erő) csökkenti."

 

Pontosabban fogalmazva részt vállal a körpályán tartó erőből, tehát nem minden a külső sínszálra jut. Ami a külső sínszálra jut, az a szabad (nem kompenzált) oldalgyorsulás.

Amit vrobee az előző hozzászólásban feszeget, az "ideális" eset az elméleti túlemelés, amikor egyáltalán nem hat a külső sínszálra oldalerő, mert m×v^2/R=m×g×tan(alfa)

Ilyet a metróban alkalmaznak.

Előzmény: DJ. Bakter (136894)
DJ. Bakter 6 órája Creative Commons License 136894

Ez így egyáltalán nem igaz.

Az oldalgyorsulást (oldalerőt) a túlemelés csökkenti. Elég megnézni egy túlemelésben álló járművet, a saját súlyánál fogva m×g×tan(alfa) értékkel nyomja a belső sínszálat, ha az nem lenne ott, akkor elcsúszna az ív belső oldala felé. Ez az erő a haladó villamosnál is jelentkezik, és az m×v×v/R értéket (körpályán tartó erő) csökkenti.

Különben nem lenne értelme a túlemelésnek.

 

A csikorgásról: A Kossuth téren utaztam már olyan iparival, ami csikorott, és olyannal is, ami nem (Azért a többsége nem csikorog, mert van kenő, meg nagyon lassan mennek).

Csak úgy, ahogyan máshol is: egyszer végigutaztam a 28-ason egy Tátrával, ami minden ívben csikorgott, majd rá egy órára ugyanabban az irányban egy másik Tátrával, annak az első kocsija nem csikorgott(abban ültem), de hallani lehetett a csukott ablakokon át is, hogy a második kocsija csikorgott.

Szegeden is ezt tapasztalták, hogy egyik - ugyanolyan sorozatú - villamoskocsi csikorog, a másik nem.

Ebből következően a kerék pontos alakja, a kerékkopás aktuális stádiuma - lehet az ok.

Előzmény: g86 (136892)
vrobee 7 órája Creative Commons License 136893

Ööööö :)

 

de a járművet ugyanakkora oldalirányú erő fogja körpályán tartani

 

A körpályán tartó erő ugyanakkora, csakhogy nem túlemelt esetben ezt a külső sínszál belső oldalának támaszkodó nyomkarima közvetíti, az adott sebességhez ideális* mértékben túlemelt esetben pedig a két sínszál felső felületén, egyenletesen oszlik meg.

 

A villamosban ülő user a bedöntött kocsiban másképpen fogja érzékelni az oldalgyorsulást,

 

A sín nagyon hasonló dolgot "érez", mint az utas** ***:  túlemelés hiányában egy új, fellépő oldalirányú erőt, ideális túlemelés esetén pedig ugyanazt, mintha a kocsi egyenesben futna, csak a súlya kismértékben megnövekedett volna.

 

*nyilván a túlemelés mindig kisebb ennél a mértéknél - ideális mértékben az dől be a kanyarba, ami önbeálló. Tehát a talgo/pendolino, vagy a wuppertali függővasút... Előbbiek esetén azonban csak a szekrény, itt valóban igaz, hogy a sín-nyomkarima kapcsolatban nagyobb erők lépnek fel.

 

** kicsit formálisabban: az ülőlap a sínek síkjával kb. párhuzamos, tehát járműre ill. az utasra ható súlyból származó kényszererő és a centrifugális erő ugyanúgy fog változni, és mindkettő a tömeggel arányos. A vágányzatra ható erő pedig a járműre ható erőkkel megegyező nagyságú és ellenkező irányú lesz (súlyerő+centripetális).

 

***ez persze nem igaz már az ágyazatra/felépítményre, aminek valóban el kell oszlatnia ugyanazt a körpályán tartó erőt.

Előzmény: g86 (136892)
g86 8 órája Creative Commons License 136892

Őőőő... Oldalgyorsulás, kopás, csikorgás, vibráció tekintetében nincs érdemi különbség a túlemelt és a nem túlemelt ívek viselkedése között. A villamosban ülő user a bedöntött kocsiban másképpen fogja érzékelni az oldalgyorsulást, de a járművet ugyanakkora oldalirányú erő fogja körpályán tartani. A kopás, csikorgás, vibráció alapvetően a kenésen és a rendszeres síncsiszoláson múlik, illetve általánosságban a jármű és a pálya állapotán. Érdemes meghallgatni például a Kossuth téren, ahogyan a 20 (?) méteres ívekben, nulla túlemelés mellett mennyire hangtalanul suhannak a mindenhol máshol csörömpölő Iparik.

Előzmény: vrobee (136884)
hungeri 8 órája Creative Commons License 136891

Nem látványosabb, alig látni. Ettől még klafa az új szakasz, jó lesz. Egyelőre a Fehér úti (Terebesi) ívet féltem, az is túlemelt, vadi zsír, korlátozás nélküli, nem is rángat (45-nél). DE! Kopik... :(

Előzmény: vrobee (136886)
hungeri 8 órája Creative Commons License 136890

Ott már van is. Híd - Szerémi ívben viszont emlékeim szerint nincs, de nem voltam figyelmes.

Előzmény: mk4047 (136889)
mk4047 9 órája Creative Commons License 136889

Az ívekben (gondolok különösen a Hengermalom/Szerémire) lesz valamiféle kenőberendezés?

Előzmény: BakcsiMate (136885)
Lovrin 11 órája Creative Commons License 136888

Összehasonlításképpen a debreceni 2-es villamos hurokban mekkora a túlemelés?

V63 022 11 órája Creative Commons License 136887

A 41-esen vannak túlemelt ívek. Bár lehet, hogy a HÉV öröksége.

Előzmény: vrobee (136882)
vrobee 12 órája Creative Commons License 136886

Értem, köszi. Akkor itt ki lett hozva a maximum... Többedszerre megnézve látom, hogy a videó közepefele a kocsi kicsit tényleg befelé dől, lehet, hogy a helyszínen ez látványosabb.

Előzmény: BakcsiMate (136885)
BakcsiMate 12 órája Creative Commons License 136885

Ebben az ívben elvileg 50 mm túlemelésben vannak a vágányok, ami a Budapesten általában jellemző 0-20 mm körüli túlemeléseknek a többszöröse, ennél nagyobbat az átmeneti ívek korlátozott hossza miatt nem nagyon lehetett itt építeni.

Előzmény: vrobee (136882)
vrobee 12 órája Creative Commons License 136884

Köszönöm a kulturált hozzászólást...

Lehet, hogy az ív még nincs bekopva, de van egy fogadásom, hogy egy év múlva is süvölteni fog.

 

De talán ha figyelmesen olvasol, látod azt is, hogy ez egy általánosabb kérdés volt. Lehet, hogy van valamekkora túlemelés (itt vagy máshol), de szemmel ez nem igazán látszik, a világon számos helyen nagyságrendekkel nagyobb, látványos túlemelést alkalmaznak. Cserében kisebb oldalgyorsulások, kevesebb visítás/sínkopás/vibráció...

Előzmény: Csmg (136883)
Csmg 13 órája Creative Commons License 136883

Mielőtt hülyeségeket beszélsz sétálj ki és nézd meg, itt speciel túl van emelve. Mellesleg egy vadi új pályán ahol még nincs bekopva a pálya ne várj hangtalan suhanást ívben.

Előzmény: vrobee (136882)
vrobee 13 órája Creative Commons License 136882

Elnézve a kanyarban süvöltő villamost, felmerül bennem a kérdés: Budapesten vajon miért nincsenek túlemelt ívek a villamosnál? Itt a hídlehajtónál pl. elég kézenfekvő lenne.

Előzmény: _KutyaDeRossz_ (136881)
_KutyaDeRossz_ 22 órája Creative Commons License 136881

ez egy rövidke, de mégiscsak valami:

 

https://www.youtube.com/watch?v=_nANDi73rNE

 

 

Előzmény: axeleda (136880)
axeleda 23 órája Creative Commons License 136880

Kitörölték :(

Előzmény: GST-616 (136879)
GST-616 23 órája Creative Commons License 136879
Előzmény: Bajusz2010 (136878)
Bajusz2010 28 órája Creative Commons License 136878
Előzmény: Bajusz2010 (136877)
Bajusz2010 28 órája Creative Commons License 136877

Előzmény: GST-616 (136874)
trizs77 30 órája Creative Commons License 136876
Ogiboy23 1 napja Creative Commons License 136875
GST-616 1 napja Creative Commons License 136874

 

2011 és 4008-4009-4049 élőben Fehérvári út/Hengermalom út sarkán

 

 

 

és a futáron is a tátra

Előzmény: Humarci (136872)
Közlekedésguru 1 napja Creative Commons License 136873

Tán nem a reggeli csúcsidő, amikor mindenki munkába/iskolába/piacra :) /orvoshoz stb. rohan közel azonos időre?

 

Amúgy igen, rendbe kéne tenni a 70/71 fővárosi szakaszát, emeletes motorvonatokkal pedig jelentősen lehetne javítani a színvonalon (a négy egységes Flirt még hétvégén is kevés, csatolva!), hétköznap pedig min. 3-as csatlásban kéne menniük). Ettől viszont messze vagyunk.

 

Többlet utasforgalmat jelenleg nem terhelnék rá a vasútra, egyfelől mert önmagában is eléggé telített, másfelől a leromlott infra miatt nem kiszámítható, előbb költeni kellene rá, hogy többnyire pontos, menetrendszerű kiszolgálás legyen. Leírtam, támogatom, de nem "csak úgy" módon (""=két peron és kész), hanem komplex módon akkor merülhet fel a létesítése, amikor megújul a vonal belső szakasza.

Előzmény: trizs77 (136869)
Humarci 1 napja Creative Commons License 136872

1es dél-budai próba:

2011

4008-4009-4049

szucsati 1 napja Creative Commons License 136871

Láttam az Angyalföldiben élőben 74-es és 4-es Tátrát is. Rendszeresen hasonló feliratokkal állnak Tátrák a kocsiszínben.

Előzmény: GST-616 (136868)
ICS MÁNIÁS 1 napja Creative Commons License 136870

Tisztelt Illetékesek!

 

Nem lehetne esetleg egy gallyazást kérni a 12-es vonalra Rákospalota-Újpest vasútállomás és a Sződliget utca között, a 14-es vonaltól való elágazás utáni ívekhez Kossuth utca irányába? Ugyanis több kilógó vastag ág hatalmasat koppan a villamosok oldalain, ezért az összes vadonatúj K Tátrának meg van húzva erősen a fényezés az oldalán....nagyon szépen néznek ki....(Mostmár mindegyiknek nagyjából..)