Az autogyartas joval kevesbe kornyezetszennyezo, mint pl. 30 eve. Nem hasznalhatsz azbesztet a fekbetetekben, olmot az aramkorokben, akrilbazisu festekeket, de a muanyagokra is van egy valag RoHS-eloiras. Meg arra is szigoru szabalyok vannak, hogy egy autogyar milyen es mennyi szennyvizet bocsathat ki, es a hatarertekek miatt neha olyasmin is sporolni kenyszerul a gyarto, amin nem kene.
Teny, hogy a magasabb felszereltseg miatt tobbet nyomnak az autok, de a leichtbau is rengeteget fejlodott, konnyebbek es merevebbek a karosszeriak, blokkok, valtoharangok. Az anyagfelhasznalas osszetetele is valtozott, pl. senki nem csinal ma mar egy atlagautoban ontvenybol szivosort (egyebkent szerintem a Bentley vagy a Ferrari sem szuksegbol hasznal ontvenyt, hanem mert kurva jol nez ki a motorter kozepen a fem fonottkalacs). Hasrautesre azt mondanam, hogy a sulynovekedest foleg az elektronika es a muanyagok okozzak, de a mai autok valamivel magasabb nyersanyagigenyet boven ellensulyozza a hasznalat soran keletkezo joval alacsonyabb karosanyag-kibocsatas, mert az meg mindig joval nagyobb, mint a gyartas soran keletkezo emisszio.
Az okologiai merleg vastagon pozitiv a mai autok javara.
" ... kevesebb uza nem jelent kevesebb emissziot. ... tokeletes ( kozeli ) eges, es utokezeles jelent csokkentett emisssziot, de ez nem feltetlen kevesebb fogyasztas. ... "
Valahogy így.... és mégsem egészen mivel az emisszión belül külön mérik az egyes (veszélyes) összetevőket és a CO2 - az üvegházhatás miatt - üldözendő kategória viszont a belsőégésű motorokban a CO2 szvsz az elfogyasztott üzemanyaggal egyenes arányban keletkezik.
Válasszuk szét a fogyasztást, az emissziót, az autók környezeti terhelését, és a "környezeti lábnyomát". Ez utóbbi messze a legnagyobb mert benne van a gyár teljes környezeti terhelése, az anyagok bányászatának és előállításának teljes környezeti terhelése, és az élettartam után a bontás, és semlegesítés teljes környezeti terhelése is.
És abból indultunk ki, hogy ez a footprint egyáltalán nem biztos, hogy kisebb az új autóknál mint régebben.
"mas ismerosnek megnem mondom mi.. 33-75.. valami volt .azt is sokat javitottam. :D
elol motor, hatul valto, negy webber. szerian!"
A 33 nem lehetett ha hátul váltó, meg az amúgy is boxer volt így marad a 75 ha csak ebből a kettőből lehet választani..... :) De térjünk vissza az eredeti felvetéshez. Mi lenne ha innánk egy söröt? :) (RIP Trebi bácsi)
Nekem volt 33 1.7 IE-m a régi fajta. AF-es alvázszámmal. Keresztbe lenyelte a mostani V6-os 155-öt. Mint később kiderült az ECU típusszáma a carabinieri-hez rendelt volt, valaki ügyesen mókolt odakint mielőtt kis hazánkba került volna. :)
A kilencvenesek és a hatos engem nem mozgatnak meg. Elismerem az érdemeiket, viszont egyszerűen nem tetszenek. Az 1300 Juniort mondjuk nem rugdosnám ki a garázsomból ha véletlenül odapottyanna. :D
Szép dolog mondhatom. :) Az ember bejön dicsekedni meg örömködni, erre beszólnak neki a barátok, jön az örök Honda-Alfa vita, egymás fejéhez vágjuk a pro-kat és a kontrákat, majd amikor már mindenki úgy gondolja túl messzire ment akkor békülékeny hangnemet üt meg, és végül valaki felajánlja, hogy hagyjuk a cívódást és inkább igyunk meg egy söröt. :D