"Nálunk 6-8 éve ledesítettek. A munka után félhomályos holtzónák keletkeztek az oszlopok felezőjénél. Idén 20-25 helyen sűrítik a lámpatesteket. Akkor hol a megtakarítás? Mi lesz a többi sötét zónával? Ki vette át a munkát ilyen szarul, hogy nem végzett fénymérést? stb."
Elképzelésem az, hogy rendesen kiszámolták, csak akkor nem lett megtakarítás, meg nem adtak volna rá pénzt.
Ezért olcsósítjuk oszt jól van az. Pénz a zsebbe, meló megvan.
A szopacs majd ezután következik.
Kihuzzák addig, míg nem kezdenek behalni a ledek. Nade utána már az önkorm. büdzséből megy a felujítás és akkor megnézik mald a lux-ot. Aki haver polgi az kap állami támot, aki meg nem, az belerokkan.
Aztán sosem tudjuk ám mi van mögötte. Felénk speciel pont jól megcsinálták, de hát biztos valami műszaki hiba vagy nem jó embert kentek meg :-D Az is lehet, hogy szokásos mambójambó, lámpatest cserére volt pénz, de csak úgy és csak arra. Tudunk róla bármit is? Peresze, hogy nem, csak anyázunk a világba.
Elvileg cél a megtakarítás, hiszen a képviselőtestület kap egy megtérülés számítást, amely alapján dönt a beruházásról. Csak mivel semmirevaló képviselők vannak, a fénycsökkenés után nem néznek utána a dolgoknak ilyen vagy olyan okból.
Néhány év alatt zseniálisat húztak az autógyártók:
- bármiféle tudományos bizonyíték nélkül elintézték az autókra vonatkozó széndioxid szabályok durva megszigorítását
Nem ők intézték el, nekik ez az egész co2-szabályzás úgy kellett, mint lufiárusnak a nyílzápor. A sok műszaki analfabéta sötétzöld politikus, meg a választópolgáraik voltak ezek.
"gyárak olykor állnak, költségek is csökkentek, nyereség tovább emelkedik"
Az baze, dehogy emelkedik a nyereség ha nem termel. Költség csökkenm, a többi meg még jobban. Egy gyárnak meg hasonlónak az a legdrágább, ha áll, mellé még emberanyaggal kellett logisztikázni, úgy adod elő, mint ha ez jó lett volna közben egy része évekre fogta vissza fejlesztést/termelést és az egész világ szopolt vele. Idiótamarhájamármegint, én meg a másik, hogy majomnak magyarázom, miért hülyeség a banán.
Pl Suzuki vásárlásánál nincs lehetőség egyéni kívánságokra (a vevő csak néhány szín és pár komplett felszereltségi csomag közül választhat), de még így is elég nagy a lehetséges kombinációk száma ahhoz, hogy a gyártósoron minden autón ott lógjon a kívánságlista, amit a dolgozók szorgalmasan böngészgetnek (saját szememmel láttam).
Mondtam is nekik, hogy ennyi erővel bebetonozott fix tartamú felszereltségi csomagok helyett lehetne szélesíteni is a választási lehetőségeket (azt hoztam fel példának, hogy én pl egy fillért sem lennék hajlandó fizetni alumínium felnikért, ugyanazt az összeget inkább másra költeném az autón).
"A munka után félhomályos holtzónák keletkeztek az oszlopok felezőjénél. Idén 20-25 helyen sűrítik a lámpatesteket. kkor hol a megtakarítás?"
NEM cél a megtakarítás. Több elköltött állami pénzből több magánpénzt lehet ellopni.
Ha már az elején olyan utcai lámpákat tettek volna fel, amelyek elég fényt biztosítanak két lámpa között félúton is, akkor most nem lehetne a sötétségre hivatkozni az újabb milliárdok elköltésekor.
És azt is figyeld meg: ha esetleg egy világítástechnikai szakértő azt mondaná, hogy "mi lenne, ha újabb oszlopok állítgatása helyet a jelenlegi lámpákat lecserélnénk (vagy csupán kiegészítenénk) olyanokra, amelyek a jelenlegi oszlopokról is egyenletes fényeloszlást biztosítanak?", az illetőt azonnal több baleset is érné véletlenül ;)
"Ha még azt is hozzátesszük, hogy egyenletes fényhez még így is közelebb kellene tenni az oszlopokat egymáshoz, akkor kiderülne hogy a beruházás nagyon drága lenne."
Nálunk 6-8 éve ledesítettek. A munka után félhomályos holtzónák keletkeztek az oszlopok felezőjénél. Idén 20-25 helyen sűrítik a lámpatesteket. Akkor hol a megtakarítás? Mi lesz a többi sötét zónával? Ki vette át a munkát ilyen szarul, hogy nem végzett fénymérést? stb.
Bankok, hajózás, szingapúri kikötő, de nézzünk olyan egyszerű dolgot, mint pld. idehaza a dohányipar. Mostanában kb. napi 1 milliárd forintot mozgat meg. És akkor egy csipszar ország átlagos bármijéről beszélünk. Ott sem egyszerű a kerekítés, meg persze minden mindennel is durván összefügg, pénzmozgásban logisztikában is. Néha nagyon kemény, vagy látjuk kis szeletét vagy nem, vagy mélyebben vagy akármi. De nézz meg egy nagyobb irodista szervezetet, ahol 10ezrek vannak és forintban mérve 30ezertől kezdődik az óradíj, amit meg kell termelni. Óra állásidő 2-3 milliárdtól, jónapot. Más világ ez teljesen.
Haversrác KPval besétált és nem csak alkudni nem tudott, hanem amiket kinézett arra minimum 6 hónap várakozást emlegettek. Ráadásul itt már licitáltak, akadt aki többet is fizetett volna, csak "oldják meg". És annak sem bírták megoldani. Ha nincs miből...
Jaja, laptopból olyan, hogy rendeltünk pár raklapost, akkor még inkább felára volt az igényeknek, mikor kértünk 18ezer darabot akkor meg egyedi cikkszámmal lenyomták az egészet egész értelmes áron, kivitelben és konstrukciókkal. Nem sokat kédeztek, hogy mi legyen a merre, leadtuk a specifikációt és sok hónap a szállítás, Z/heti ütemezéssel. Másrészt kicsiben is érdekes, van az a szitu mikor lehet alkudni, van mikor karácsony előtt azt mondja a 10-X darabos igényre, hogy miért engedjek ha 2 napon belül bármilyen hulladékot elvisznek és akkor további igényeik sem lesznek, vagy a tavalyi távmunkáscsiphiányos időszakban ugye...
Van, amiben működik a "build to order", és van, amiben csak adott darabszám fölött gazdaságos egyedi igényeket kielégíteni. PC/Notebook esetén a "raklapos" (azaz megrendelsz több tucat, azonos, a gyártó terméklistáján szereplő gépet) árhoz képest 30-50% felára volt, ha egyedi, "build to order" rendelésként lett feladva, mert egyedileg összeállított kívánságlista alapján kérte a vevő. Autók esetén is a rendelésre gyártott kocsiból jóval kevesebbet lehet alkudni, mint egy már gyártásban lévő (a kereskedő által saját költségre berendelt) autóból. (Ennél csak a készleten lévőkből lehet többet alkudni...)
Van elvi, mert nem lesz hatékony a gyártás :-) Autóból kiindulva meg jahh, sárga ajtót be lehet rakni ugyanolyan típusú sárkányba a kék vagy piros után, de ha a motor felfogatási pontjai mások, akkor már megy a mambójambó. Aztán robot lehet megfogja a másikat, lehet készüléket kell babrálni. Na, ott meg az állásidő az dolláreurós mennyiségben mérhető, így inkább másképp csinálják és ha lehet nem variálnak, csak mondjuk a sárga ajtókkal.
Autó vége olyan, a másik sorról meg csak 4 hengeres benyás adott típusú motor jön le. Nincs dízel, nincs 5 henger, köbcentiben sem tér el, semmi nincs. Egy adott dolog van. Meg ízlés kérdése (:- De akkor kinek van igaza, ha mindenkinek is?
Amikor a Nokiában dolgozgattam , akkor ott minden gyártósornak meg volt adva , hogy melyik konkrét telefont fogja gyártani és ahhoz kellett nekünk is igazítani a tesztereket . Valóban nem volt lehetöség cserélgetni müszak közepette a típusokat . Viszont a teszteknél kihullott telefonokat helyben javították és utánna vitték eladásra , ugyan úgy mint azt a telefont , ami elsöre átment . :-)
Az egyik szedán , benzín 1,6-os motor , autómata sebváltó , alufelnis , a másik kombi 3 literes motor ,dízel , kézi sebváltó , sima felnik , a harmadik hibrid és így tovább . Évekig a helyszíneken dolgoztam ( Audi , BMW , VW ) , úgy hogy konkrétan láttam .
Pedig nem bonyolult 12 voltos tápegység helyett 5 voltos, akkuval egybeépített világítást gyártani, csak meg kell változtatni a munkaállomások számát, lecserélni a gépeken a fejet, a kart, a dobozt, hozzáigazítani a szalagot, más alapanyagot kell másképp beszállítani az már csak egy csettintés, kész terméket másképp kell tesztelni és osztályozni, csomagolni. Szerintem sima ügy :-D
Azért vannak gyárak , ahol ugyanazon idöben több variációban is gyártanak , ilyenek az autógyárak . Akár egymás után következö autók is lehetnek mind más kivitel . :-)