Keresés

Részletes keresés

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2017.06.11 0 0 76607

Ja: és a dobozban a FI relé előtt lene még egy túlfeszültség-levezető is.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (76606)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2017.06.11 0 0 76606

Ne alkalmazz tömör vezetéket ott, ahol az mozogni fog (pl lengedezni két épület között).

 

Hosszú vezeték végén erősen lecsökkenhet a 230V, ha nagy teljesítményű fogyasztót kapcsolsz be. Ez ellen a vezeték keresztmetszetének növelésével lehet védekezni. Tehát pl kis távolságban lehet, hogy elegendő a kis hegesztő trafód számára egy 1,5-ös hosszabbító, de 60 méter távolságban már lehet, hogy már a 2,5-ös is túl vékony lesz és még annál is vastagabb vezetéken kell gondolkodnod.

 

Ha a világítás energiáját külön vezetéken viszed ki a házból, akkor a világítás nem fog csökkeni/villogni nagyobb terhelés (pl hegesztés) közben.

 

Okos dolog, ha külön biztosítékja van a világításnak, mert ha valamelyik barkácsgéped lecsapja a biztosítékot, akkor legalább nem sötétben kell anyáznod :)

 

Villámcsapás esetére léteznek túlfeszültég-levezető ketyerék, okos dolog ilyet tenni minden vezetékre, ami (levegőben) elhagyja a házat. Az olcsóbbak csak kisebb balhé esetén hatásosak, a drágábbak erősebb feszültség ellen is jók.

 

Én tennék egy elektromos dobozt a ház oldalára, benne egy FI relével,

utána lenne két biztosíték, egy kis áramú a világításnak és egy nagy áramú a barkácsoljáshoz. A kis biztiről menne végig egy 3x1,5 MT kábel a lámpákhoz, a nagy áramúról meg egy 3x2,5-ös a gépeknek, ha közeli épületben barkácsolsz, vagy 3x4 mm2-es, ha távoli épületben barkácsolsz.

Ja: és sürgősen elfelejejteném az MM fal vezetéket ilyen helyre.

Előzmény: Csuklósbusz (76605)
Csuklósbusz Creative Commons License 2017.06.11 0 0 76605

Egy melléképületet szeretnék villamosítani amiben a garázstól kezdve az istállóig minden van. Pókháló, szalma stb.

Több kis épület, simán csak átaggatnám egyikről a másikra a vezetékeket. 

 

Arra gondoltam hogy 2mm2-es MM kábelt vezetnék a falon rögzítve a szerelvényekig utánna a világításnak 0,75-öset.

Tehát falonkívüli dobozok amiben wagoval kötném a kábeleket.

A probléma az hogy kb 60 méter táv lenne a legtávolabbi konnektortól.. 

 

Aztán hegesztő, szalagfűrész, ilyen zabagépek is mennének róla. 

 

Fi alapból lenne az elején, de viszont az olyan gondokkal mint a villám nem tudom mit kezdjek?

 

 

Mert ismerősnél akinél szintén hosszú pókháló volt a melléképületekben egy közeli villámcsapás ki is égette neki.

 

Nomeg a hossz nem tudom mennyire problémás. 

ötfelezős Creative Commons License 2017.06.11 0 0 76604

Az MM-fal kábelt, (kábelt?) rövid  csőszakaszon kell a dobozba vezetni.

Műveletlen lehetek. Megnéztem a villanyszereléssel foglalkozó könyveimet, kell-ről azokban nem írnak, csak arról, hogy ha a doboz önállóan előre be van gipszelve, akkor célszerű ilyen csődarabkákat elhelyezni, hogy a gipsz ne tömje el a lyukat.

Előzmény: szakmókus (76602)
Törölt nick Creative Commons License 2017.06.11 0 0 76603

Jó az úgy, ahogy van.

 

A 2500 Wattra a 2,5-es alu ugyan határeset, de el kell, hogy bírja.

Csak más ne nagyon legyen vele azonos időben a dróton...

 

Ha időnként mégis van akkor megfontolandó,

hogy a villanytűzhelyhez behúzol egy külön

közvetlen vezetéket a kismegszakítótól.

Előzmény: Gillebeart (76599)
szakmókus Creative Commons License 2017.06.11 0 0 76602

A csővég a dobozban nagyon is helyes! Az MM-fal kábelt, (kábelt?) rövid  csőszakaszon kell a dobozba vezetni. Viszont a dobozban a köpeny szigetelését el kell távolítani hogy ne legyen annyira merev. Régen a szigetelés annyira eltávolíthatatlan volt az érszigeteléstől, hogy inkább rajtamaradt. Manapság a könnyen eltávolítható a külső szigetelés.

Na meg védőcsőbe csak nem húztak végig MM-falat......     :-)

Előzmény: Törölt nick (76598)
Lacivill Creative Commons License 2017.06.11 0 0 76601

miért is?

Előzmény: cucu (76600)
cucu Creative Commons License 2017.06.11 -1 0 76600

Szerintem azt a 13 A-es kismegszakítót cseréld le, mert nagyon régi lehet.

Előzmény: Gillebeart (76599)
Gillebeart Creative Commons License 2017.06.11 0 0 76599

Sajnos rosszul láttad, én örülnék a legjobban, ha beöntött cső lenne, akkor nem lenne kérdés a csere. Igazából vésett téglafalban vezetett falkábelek vannak mindenhol. :(

De miért írod, hogy "csirkedrótok"? A kismegszakító 13 A-es, erre nem elég a 2,5-es vezeték? Mekkora vezeték kellene ide, te tényleg 4-est tennél 13 A-es kismegszakító után is? Ez egy kis hétvégi ház, a legnagyobb teljesítményű fogyasztó egy villanytűzhely a maga 2500 wattjával, a második egy 1600 W-os villanyradiátor, de már megtanultuk, hogy együtt nem kapcsoljuk be őket, mert egy idő után leold a kismegszakító. Bojler, klíma, stb. nincsen. Nem hiszem, hogy ki kellene cibálni a 2,5-es vezetékeket és 4-est betenni ilyen felhasználás mellett.

A sodrott kötésekkel 30 évig már bírta, ha a WAGO-s felújítás után bírja még 20-30 évig, akkor már több mint jó a helyzet. :)
Szerinted ez most nem bírja ki még pár évtizedig?

Előzmény: Törölt nick (76598)
Törölt nick Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76598

Jobb mint volt, de igazán 1000% jó, nagyon hosszú távra igy sem lesz, azt tudd.

 

Nem azért volt beégve 1-2 kötésed, mert az alu az aluval sodorva annyira rossz(nem is igazán jó persze..), hanem mert ezek a "csirkedrótok" nem viszik el a mai igények szerinti fogyasztókat normálisan.

 

Itt mindehol beöntött cső végét látom a dobozokban...., ha már ennyit csipogtatál meg szórakoztál vele, vehettél volna pár "rolni" "tyúkbelet", aztán szépen áthuzogattad volna magadnak rézzel, és akkor tényleg volna egy 100% felújított villamos hálózatod, a jövő hetet is ráaggathatnád legkisebb probléma nélkül.

 

Csillárt meg ilyen bebetonozott francot végesetben hagyhattad volna alunak, evvel a pasztás vagóval baj nélkül meg tudtad volna kötni a rezet az  aluval is.

(Pláne ilyen 0,5A alatti áramokra, amiket ma egy komplett csillár felvesz energiatakarékossal vagy ledekkel..)

Uff.

 

 

Előzmény: Gillebeart (76597)
Gillebeart Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76597

Sziasztok!

Köszönöm a tippeket sorolósín ügyben, akkor maradok az azonos gyártónál.

Az elmúlt napokban nagyon sokat haladtam a projectemmel. Megosztom veletek a részleteket, mert már eddig is sokat segítettetek tanácsokkal és kíváncsi lennék arra, hogy szerintetek jó irányba haladok-e.

Azzal kezdtem, hogy az összes elosztódobozt "felújítottam".
Katasztrófális állapotok voltak, sodrott kötések, szinte mindegyik dobozban volt egy-egy szenesre égett kötés.

 

Viszont maguk a vezetékek jó állapotban vannak. 2,5-es alu falkábel megy mindenhova az óraszekrényből, két kör van kialakítva a házon belül. Az elégett, megpörkölödött vezetékvégek levágása után a vezetékek jól bírják a munkálatokat, hajlékonyak, blankolhatóak, egyáltalán nem "töredeznek mint a ropi", szóval úgy döntöttem gond nélkül maradhatnak.


Mindegyik dobozban szépen "kicsipogtattam" az óraszekrény dobozából indulva, hogy melyik vezeték micsoda (L/N/PE) és megjelölgettem szigszalaggal az egyen szürke vezetékeket a szokásos színekkel. A vezetékvégeket visszablankoltam és WAGO csatlakozóval csináltam újra aminden kötést ahogy a képek mutatják. Természeresen alu pasztát használtam.



Mint írtam már, szakmám és hobbim is az elektronika, de konkrétan villanyszerelésben nincs semmi gyakorlatom, csak azok a a tanácsok, amiket eddig tőletek kaptam, valamint ez életem első ilyen jellegű próbálkozása, ezért szeretném megkérdezni, hogy a fotók alapján jó úton járok-e, jók lehetnek-e így a WAGO-val felújított kötődobozok?

cucu Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76596

Olyan sarut vegyél, amibe belefér az autód gyári kábele!

Szerintem ez is belefér, csak meg kell alaposan húzni.

Előzmény: László Tóth_*_ (76595)
László Tóth_*_ Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76595

Sziasztok,

segítsetek lsz.

Autómban ki kell cserélnem az akkusarut, amibe ugye be van kötve a geberátor is egy 50mm2 keresztmetszetű sodort réz kábelen.

sajnos az új akkusaru 25mm2 kábelt fogad csak. 

A generátor kb 130A-t tölt.

kérdésem, hogy szerintetek elég lehet a 25-ös kábel? Vagy létezik valamilyen keresztmetszet szűkítő? Aminek az egyik oldalába beszerelem az 50-es kábelt, a másik végét meg mint egy érvéghüvelyt, szerelem a saruba? Esetleg más ötletetek van? Köszi előre is.

Törölt nick Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76594

napelem-(tűzvédelmikapcsoló)-lejövőstring-DCvédelem-inverter-ACvédelem-mérőóra

Előzmény: b4ndyTA (76593)
b4ndyTA Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76593

Felteszem itt is:

 

Nem találok információt, de a napelemes rendszer esetén az inverter hova van kötve? Simán a hálózatba, mint egy fogyasztó, a Fi relék elé, mögé? Illetve ebben az esetben a fogyasztásmérő pozíciója sem mindegy, nem? Betáp a bejövő ágra, inverter az elmenőre. Más esetben hogyan tud kétirányba mérni?

horex Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76592

Két mechanikai projektem fut most, mindegyikhez elektromos ellátás is kell a későbbiekben

A harmadik az elosztó beforditása lesz a lakásba az udvari mérőszekrényböl és persze ÉVR is, mert most nincs

 

Már kérdezni sem merek majd ezek után :)

Előzmény: horex (76591)
horex Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76591

Igen!

Tuttam én csak nem gondoltam :)

 

Majd figyelembe veszi az ovtárs ezt a kiigazitást is

 

Elek mester!

Én legalább irtam valamit, még ha csöpp tévedés, nem hiba,  is volt benne

Nem a működési elvére, mágneses mezők akármijére volt kiváncsi. Egyszerüen, hogy kell bekötni.

Előzmény: ötfelezős (76587)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76590

"Nem lett volna egyszerűbb leirni mit, hogy?"

 

Arra célzol, hogy miért nem írtam le neki a FI relé működési elvét két sorban?

Azért, mert nem lehet két sorban leírni úgy, hogy egy laikus is egyértelműen megértse.

Viszont ha valóban konyít egy kicsit az elektromossághoz, akkor egy perc guglizás után mindent tudni fog nélkülem is, amire szüksége van.

 

"De a többiek is, a magyarázat helyett a jellemző válaszok"

 

Ha jól látom, te sem az ő segítésére fordítod az energiiáidat :) én legalább megpróbáltam egy kicsit előbbre mozdítani a világot.

Előzmény: horex (76586)
NagySparky Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76589

:) . Jó ötlet !! Most már csak egy tetőt kellenne találni , ;)

Előzmény: Zs:) (76571)
NagySparky Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76588

Rendben , köszi az infót.

Jelentkezem hogy ment!!

Előzmény: Mekk Elek ezermester (76573)
ötfelezős Creative Commons License 2017.06.10 0 1 76587

89-ben már a védővezető sínjére kellett kötni a bejövő nullát.

Előzmény: horex (76585)
horex Creative Commons License 2017.06.10 0 0 76586

Elek mester!

Néhányszor beleolvasok a topikba, jellemzően téged ekéznek sokszor

Most jött egy fél szakmabeli, rögtön összeálltál az "öreg szakikkal" az új érdeklődőt ekézni

Nem lett volna egyszerűbb leirni mit, hogy?

 

De a többiek is, a magyarázat helyett a jellemző válaszok, "neked tudni kell, hívj villanyszerelőt, nézd át a 76ezer kommentet és rájösz" stb.

Ha nem esik ide valaki valamit kérdezni, akkormeg egymást marjátok

 

Más villanyász fórumon ilyen nincs

Előzmény: Mekk Elek ezermester (76584)
horex Creative Commons License 2017.06.10 -1 0 76585

a föld és a nullasín össze van kötve! Ez mennyire jó így? Hogyan lehet ide a FI relét bekötni? Illetve miért van összekötve a két sín?"

 

Úgy van jól.

Azért van összekötve, mert a bejövő nullát vagy földelni kell családi ház esetén, vagy onnan alakitják ki a védőföldelést, az a PE sin, ide jön esetleg még az EPH, egyenpotenciál hálózat, amibe a nagykiterjedésű, nagyméretű fémtárgyakat kötik be, ilyen pl. a vízhálózat , fém fürdőkád, extrém esetben a lefolyócső

 

A nullasin az a PEN/bejövő nulla

A földsin/PE sinröl megy a földelés mindenfelé, ezt ezután már tilos a nullával összekötni bárhol

3 fázist rákötöd a FI relére L1-L2-L3, a nullát meg a nullasinröl kötöd be és sikeres próba után örülsz.

Előzmény: CsepregiPéter (76575)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2017.06.09 0 0 76584
Mihelyt megerted a FI rele mukodesi elvet,
abban a pillanatban logikus lesz minden.
Előzmény: CsepregiPéter (76575)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2017.06.09 0 0 76583
De az is lehet, hogy a Samsung szevizek vilagszerte rutinbol cserelnek panelt a mas elektromos zonaba atkoltoztetett termekeikben.
Előzmény: Jahno (76574)
ötfelezős Creative Commons License 2017.06.09 0 0 76582

Nagyobb tűrőképességet! :) Ebben a topicban már villamosmérnök is írt ilyent:

Otthoni (nem ipari) környezetben tudtommal szinte kizárólag védőföldelést használnak, a nullázást csak nagyteljesítményű, fixen telepített, háromfázisú villamosgépeknél (pl. esztergagép, marógép), ipari környezetben.

Előzmény: cucu (76578)
ötfelezős Creative Commons License 2017.06.09 0 0 76581

A Samsungos használati utasítás azt mondja, ez a készülék két változatban létezik, 120/240 V-os vagy 120/208 V-os. Azt is írja, hogy a készülékajtó mögött (?) olvasható az aktuális követelmény.

A 120/208 V az jelent 120 fokos fázistolást a két darab 120-as között.

A 120/240 meg a 180 fokosat.

Előzmény: NagySparky (76570)
Törölt nick Creative Commons License 2017.06.09 0 0 76580

Akkor az a némi fogalom közel nulla lehet, ha még ez az összekötés is kérdés számodra ... 

 

Hívj inkább egy villanyszerelőt :-)

Előzmény: CsepregiPéter (76575)
Jahno Creative Commons License 2017.06.09 0 0 76579

" Illetve miért van összekötve a két sín?"

 

Szeirntem legalább itt negyvenhatszor le lett írva, de sok más helyen is, kicsit szerintem keresgessél. Főleg mert elektrotechnikában is van ilyen megoldás. TN- valami lesz a megoldás.

Előzmény: CsepregiPéter (76575)
cucu Creative Commons License 2017.06.09 0 0 76578

Az utolsó mondatodra reagáltam... Ezt váltotta ki belőlem. Bocs.

Előzmény: CsepregiPéter (76577)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!