Az rendben, és dícséretes, hogy minden cserélve lett, tehát a belső vezetékkel nics gondod..a földelés ellenállása a szonda felülete, a körülötte lévő talaj, (hiba)áram vezetőképessége az első szolgáltatói föld felé..ez az áramkör testzárlat esetén nagyon fontos...vagy levezeti a hibaáramot, vagy nem....persze, ha van FI relé, az más..
asszem van itt sok hozzáértő, azok precízebben elmagyarázzák.
Alut ne hagyj egy centit sem, azon ne spórolj, ha réz, akkor mindent csere. Aluval és a réz-alu kötéssel állandó kín van csak.
Elosztást célszerűen, nyilván a nagyfogyasztók helye (fürdőszoba, mosókonyha, műhelygarázs, konyha, stb) érdemel külön áramkört, a világítást ha lehet célszerű különvenni, ha lecsapja a bármi, ne sötétben kelljen amőbázni azonnal.
(viszont ha a világításé megy le, egy kislámpa ami konnektorról megy, máris csinál elég fényt)
Szobából akkor szokás külön húzni, ha "nincs sokba" vagy valamiért kiemelten indokolt. Pl elidulok egyik dróttal egyfelé, másikkal másikfelé.
Azért, hogy 4 szoba 4db külön áramkör legyen, ahol lesz két töltő meg egy óra bedugva max, 4x annyi rezet behúzni nyilván nonszensz, mármár pazarlás.
Arra viszont nem árt gondolni, hogy poszívózni pl mindenhol kell, ha nincs szabad megfelelő teljesitményű konnektor, akkor jön a kinszenvedés.
A konnektort mindenhova, nyakrafőre koncepciójával evvel együtt én nem értek egyet, ez lakberendezési kérdés is, egy kis dolgozóba ahol ugyis elosztók lesznek, mert 20db fogyasztó kell kb, kár falanként 2db csúnya aljzat egymástól fél lépésre, stb.
Villanytűzhely ésszerűen külön áramkör, egymaga akkora fogyasztó, hogy külön kiépített áramkört-védelmet érdemel, ha lehet. A konyha általában a lakáselosztóhoz közel van, ennyit megér.
Felvethető, hogy változnak az igények, okosan átgondolva ez nem szokott probléma lenni, felvethető, hogy egy x. tulaj majd mást akar, de ez már a vicc kateg. majd akkor az uj tulaj bevéseti magának, a más szinű falba, amit utána majd átfestet úgyis.
A védőföldelést egyértelműen mindenhova, eggyel több drót, de ma már csak igy biztonságos, egy lapostv is földelt, a fi relé sem kérdés, egyértelműen kihagyhatatlan egy ekkora felújításnál.
Érdemes számolni jövőbeni fogyasztókra, klimád ugyis lesz előbbutóbb, ha vastagabb a cső és be lehet a külön áramkört húzni, ha van hely a lakáseloszóban egy új kismegszakítónak, ezek olyankor nagy jótétemények, és mikor szétvered, fillérekkel kerül többe, mint a kicentizett verzió.
Nemrég vásároltunk egy családi házat, épp a felújítást kezdjük.
Ma néztem, hogy a villanyvezetékek még aluból vannak (73-as építésű ház). A konnektorhoz menő vezetékek 2.5mm átmérőjűek, a lámpákhoz/kapcsolókhoz 1,5-es.
Viszont védőföld nincs sehol, így azt pótolni kell...
Érdemes kicserélni az alu vezetékeket már rézre??? Gondolom belső biztosítéktáblát érdemes felrakatni, amivel külön-külön le lehet kapcsolni áramköröket (valamint Fi-relét)...
Klímát, egyéb nagy áramot felvevő fogyasztó nem igazán lesz (bár lesz egyenlőre egy villanytűzhely, egy mikro, egy automata mosógép). A többi csak szokásos proszívó, 2db LCD/1db képcsöves TV, számítógép, hajszárító, erősítő, hajszárító, ilyesmi...
Ha cserére kerül a sor, hogyan érdemes csináltatni az áramköröket? A lámpák mehetnek egy biztosítékra, a konnektorok szobánként külön, vagy hogy szokás ezt megcsinálni?
(Mert kiásni esélytelen, hacsak nem akarsz egy méter mélyre leásni egy akkor gödörrel, amiben tudsz ásni egy méter mélyen... hacsak nem furkálod körbe földfúróval, és akkor talán kijön ha aláfeszítesz, és valami emelővel húzod kifelé.)
Úriemberek egy méter mélyről indították volna a földelőrudat, mert a fagyhatár feletti rész télen nem számít. De most már mindegy. Az nem jó megoldás, hogy megtoldod a kivezetést? Egyszerűbbnek tűnik. Akkor lehajlíthatod a fal mellett. Toldás időtálló legyen, mondjuk 10 cm hosszú hegesztés, és, mint lejjebb írják, horganyspré, de a hegesztést ajánlatos még bepacsmagolni kátránnyal is.
innen nézve a nyárs maradhat,a horganyzott acéldrótot kell hajligatni. Valószínű,hogy hegesztve van. Újrahegesztésnél horganysprével be szokták fújni az új varratot bár nem tudom tartósabb lesz-e vagy csak a fénykép kedvéért csinálják. Kötelező a horganyzás
Pffff, akkor nem nyerő. Marad az egészséges életmódra történő rászokás azaz odamegyek, becsukom, 10 perc múlva kinyitom. Éjszaka szerencsére nem bagóznak.
Mi szoktunk telepíteni tűzjelzőt(füst) ,és tapasztalatom szerint a szomszéd füst(szagra) szinte biztos,hogy nem reagál. az optikai párára,porra is apró pókokra is jelez
Az optikai füstérzékelő csak akkor jelez ha közvetlenül füst megy a kamrájába. A hangkimenetére tényleg lehetne relét kötni. az vezérelne egy 12v-os ajtótartó mágnest amit tűzgátló ajtók megtartására használunk,az elenged és egy ajtóbehúzó ami nincs erősre állítva behúzza az ablakot.viszont igy manuálisan kell nyitni. A füstfej resetelése is manuális
Először is nem biztos, hogy egy cigarettafüst érzékelő jelezni fogja már a cigaretta szagot is, tehát először csak érzékelőre költs pénzt.
Ha ez megbízhatóan sípol, csak akkor kezdj el azon gondolkodni, hogy mi fogja becsukni az ablakot.
Ez lehet egy profi ablakmozgató motor, de ha meglátod az árakat, kor valószínűleg egy, az ablak sarkára kötött spárgát átvezetsz egy csigán, a spárga másik végére rákötsz egy féltéglát... vagy egy macskát, ami a sípolás hangjára megijed és leugrik az ablakpárkányról...
A rendes megoldás egy mesterséges szellőztetés lenne, vagy megfelelő szűrőkkel, vagy egy olyan pontból beszívni a levegőt a lakásba, ahol soha nincs dohányfüst-szag. Ez utóbbira biztos tippem a gemenci erdő :) de talán közelebb (a házon) is van füstmentes beszívási pont.
Sok szakember nem azért nem vállal efféle nyomozást, mert szakmailag hülye hozzá,
hanem azért nem vállalja, mert a végén esetleg megy a vita a megrendelő részéről, hogy miért csak öt óra kutatás után találta meg azt a pontot, ahol aztán öt perc alatt megszüntette a hibát.
Sajnos sok ügyfél csak addig hízeleg, amíg meg nem találod a rejtett hibát (amit esetleg már előtted már többen is hiába kerestek), mihelyt megvan a hiba oka, máris alkudozni kezd, hogy hehe ő csak ezt az öt percet szeretné kifizetni... ezért sok szakember inkább egyből azt mondja már a telefonban, hogy ő nem foglakozik efféle nyomozással.
Nyilván a 16. szomszédba nem tud átmenni még egy 20-30 lakásos tömbben sem, hogy huzgáljanak már ki mindent, illetve nem is életszerű.
Abban van igazság, hogy sokszor nehéz ezekkel bármit kezdeni egységes szilárd jogszabályi és kényszerítő erejű hatósági háttér nélkül.
Nem is szeretik a maszekok ezt a munkát, mert egy konektort 20x könnyebb felrakni, és a megrendelő boldog, fizet.
Így meg a sok órás cirkusz, kulcskergetés, rohangálás, veszekedés, közösképviselő felkutatás, telefonálgatás(!) mindenféle rafinált mérések, lépcsőházi kábelezgetéssek vége az, sajnos vésni kell, és ugy megoldható,...akkor jön a ""na az NEM!!!",...
.... illetve ha megoldja a szaki minden nélkül, vért izzadva, kissé csálé nyomvonalon huzigálva, afféle "szükség EPH-t" létesítve, akkor jön a "dehát nem is csinált """semmit""" ""mi kerül ezen ennyibeannyiba....?!?!!"" stb.
Ebben tehát lehetett igaza némileg a beírónak ,hogy sok szaki ilyenkor inkább kezet széttár, még akár a kiszállást sem kéri el és "menekül"...nem ezért, mert szakmailag nem TUDNÁ megoldani lazán, vagy nem ismeri ezt a fajta életveszélyes hibát...hanem egyszerűen bele sem akar bonyolódni ilyenbe, sőt pénz sem kell, mert "ő ott sem volt" inkább...
Sajnos, ez ma a szomorú valóság.
Nyilván vannak kivételek, értelmes lakóközösségek, korrekt tulajdonosok, rámenősebb lelkiismeretesebb szerelők, csak sajna az van, a pozitív jelzők efféle csoportos előfordulása ebben az országben egyre inkább ritkaság.
Panelházi ablakomra keresnék megoldást ami a szomszédok bagófüst-jelére automatikusan becsukná a bukóablakot.
Érzékelőnek ilyesmi cigarettafüst-érzékelő mennyire működhetne? 15e Ft körüliek, de hogy hová kellene felszerelni a hatékony működéshez??? Talán kívülre (fedett erkély)
A visítója ki lenne iktatva, relével kapcsolna valamit, valahogyan, tápellátása pedig napelemes töltéssel menne akkuról. Ha az üvegre-erkélyplafonra lehetne tenni valami tapadókorongos-karos behúzót, az tökéletes lenne. oldalra nyitott ablaknál természetesen kiiktatódna a behúzás.
Sejtésem szerint a direkt szellőztetős dolgokban (rekuperátor) eleve benne van az ilyesmi, vagy túlságosan naiv elképzelés? Ámbár a stadur lemezen lehetne vágni "lyukat" ami egy automata szellőzőrendszert lenne hivatott ellátni s ha gebaszos, visszacserélhető eredeti állapotra.