Jó pár éve a fűtőszál cserélve lett. A korábbi 1, 2 ... 1,6 kW -os helyett az illető kb. 2 - 2,2 kW -osat tett bele.
Akkor szóvá tettem, de leszerelt, hogy hamarább felfűt így. Eddig vagy 4 évig semmi baj, most viszont álladóan leolvad az olvadó biztosíték .. ez a dolga.
Kérdés mekkora biztosíték kell ? 10 Amp. vagy 16 Amp. ?
Még valami : Lehetséges hogy zárlatos lenne , nem a durva rövid zár, hanem valami megnövekedett teljesítmény ?
Elsőként azt kéne tisztázni, hogy mit értesz a kérdésben túláramvédő és áramvédő alatt.
Vigyázni kell, mert az áramvédő kapcsoló a hibaáram védőkapcsoló valamiféle szinonimájaként lett elfogadva a szaknyelvben. A kissé pongyola FI relé helyett még a FI védőkapcsoló is logikusabb elnevezés volna és kevesebb összemosásra adna alkalmat mondjuk éppen a túláram megszakítókkal. Az is előrelátó dolog lett volna, ha rögtön az elején efi-nek ejtették volna a népek fí helyett.
Tipikus esete annak amikor a német szaknyelvből valami korrekt megnevezés torzan honosodik meg nálunk.
Nem követtem végig a történeted, de ha 4x16-os a kábel,(nincs még szétválasztást a PEN), akkor nem is lehet rakni , mert nem fog jól működni. Tehát nem kell!
Rendben, kicseréltetem a sorrendet a kerti konnektornál.
Kérem most már arra is válaszoljatok, hogy kötelező-e külön áramvédőt rakatnom a 16mm2-es kábelem elé, ami előtt csak a szolgáltató 32A-es túláramvédője van. Ha igen, akkor miért és mekkorát?
Mert lakossági környezetben nem sokszor van 25A felett a betáp, a legkisebb FI relé meg 25A-es, valószínűleg ezért. Egy energiaelosztó szekrényben egy FI relés csoportnál értelem szerűen a csoport FI reléje és a csoport védelem összhangban kell legyen.
Én úgy tudtam, hogy van az "A" osztály is amit a trafóhoz telepítenek ( vagy nem, nem kötelező ) az áramszolgáltatók, így A+B+C+D osztály van....
de már értem, mit néztem be
Van 4 villámvédelmi szint LPL1, LPL2, LPL3 és LPL4, azonban a 3+4 van összevonva finomvédelemként a régi D osztályban.... így már kerek. 1=B, 2=C, 3+4=D
igen köszünöm.azt hiszem akkor a legjobb ha a konyhába teszek egy biztosítéktáblát még nincs vakolva a fal.a 3x16A Ok.akkor az 5x4 már mehet 20A-ról plusz kapnak a műhelyben is külön biztosítékot.A 3 fázist nem tudtam köszi most már ez is tiszta.Ősztöl úgyis megyek suliba megpróbálom a villanyszerelő szakmát hátha bejön.Ki tudja?A kamionozást már nagyon unom 15 éve járom az utakat.Mégegyszer köszi most indulnom kell lejárt a pihenőm.egyébbként Burgos-ban vagyok szuper az idő.
- A 2,5-es kábelt maximum 16A -es kismegszakítóval biztosíthatod!
- 3F-ú rendszerben a nulla terhelése nem haladja meg a legnagyobb terhelésű fázison folyó áramot. Tehát nem kell nagyobbra választani. ( Van amikor igen mielőtt beleköt valaki, de ez nem az az eset!) Ha 3 db. azonos fázisról táplált áramkörhöz használsz egy közös nullát, tekintsünk el attól, hogy nem célszerű, akkor valóban összeadódnának a nullán a terhelések.
- Nem jól gondolod a kábelezést! Hiába cseréled nagyobbra a gerincvezetéket, ha nem biztosítod a leágazó vezetékeket külön-külön akkor a legkisebb keresztmetszethez tartozó maximálisan használható kismegszakítónál nem tehetsz fel nagyobbat! Ezért lenne jobb megoldás a külön kábel kialakítása a különböző helyiségeknek.
Azt javaslom, keress egy szakembert a környékeden akiben megbízol és csináltasd meg vele! Hidd el ez a legcélszerűbb!
igen köszi a választ,belefér a költségvetésbe,kamionozok Írországban jól keresek,pont a ház miatt vállaltam nem akartam hitelt felvenni.A konyhát azért írtam külön mert a 2,5 vezeték elbír 25A-t de ha mind a 3 fázist használom szerintem a négy lap együttes áramfelvétele túl sok a 2,5-es nulla vezetéknek,hiszen az össz áram átfolyik rajta visszafelé!Plusz a négyes kábelra 31A-t ír a táblázat de ,ha megy a tűzhely meg egyébb berendezések akkor lehet,hogy a múhely már sok lesz neki,legalább is én így számoltam valahogy,ezért gondoltam,hogy lecserélem a tűzhelyét 5x4-re az elágazóig meg 5x6-ra az 5x4-et meg felhasználom hosszabbítónak,nem nagy pénz az egész nincs 30E ft-ba
Akkor , ha maximum 16A-es biztosítóval véded a kábelt és ez elég a műhelynek és a konyhának egyszerre, működhet a tűzhely gond nélkül. Ha a leágazások nincsenek külön-külön biztosítva akkor az egész kábelt a legkisebb keresztmetszethez méretezett biztosítóval lehet maximum védeni.
A padláson lévő kötést én személy szerint nem szeretem. Ha a padlás nincs beépítve nagyon kis munkával ki lehet húzni az elosztótól külön kábelt a műhelynek és a konyhának kötések nélkül. Én ezt választanám a helyedben.
Ha az óra alatti kismegszakítókról beszélsz és az 1x16A+2x10A akkor az nagyon karcsú egy villanytűzhelynek. Nézd meg a tűzhely adattábláját azon egyértelműen feltüntetik, hogy milyen biztosítóra van hozzá szükség, azt tekintsd irányadónak.
Ha a műhely intenzíven használt akkor 3x25A-re kérj bővítést ha belefér a költségvetésbe, az biztonságosan ellátja a tűzhelyet és a műhelyt is.
Nem azért nem szabályos ez (ha nem az), mert nem 63 Amperes védelem van előtte, hanem azért, mert csak a szolgáltató megszakítója védi, ami az idézett szabványrészlet szerint nem erre szolgál. A főelosztótól kezdve már neked kell megoldanod az egyes körök védelmét, márpedig azt már kitárgyaltuk, hogy a fővezeték megszakításánál főelosztónak kell lennie, ott pedig valószínűleg minden továbbmenő körnek kell legyen túláram védelme.
16 A és 2x10A -es biztosítékok vannak most.Jelenleg 2 fázist használok.De fejleszteni szeretnék min 3x16 de inkább 2x20 plus 16A ra a padléson nincs biztosíték csak az elosztó doboz.
Az lenne a kérdésem,hogy egy indukciós főzőlaphoz mekkora kábelt tegyek
jelenleg úgy néz ki,hogy a padláson megy egy 5x4-es kábel merev falú védőcsőben,20m-nél leágazik a konyhába egy 5x2,5 kábellal aztán tovább megy a műhelybe még 18m-t.15m-nél leágazik a garázsba 3x2,5 vezetékkel.Az asszony a végén találta ki,hogy indukciós főzőlapot akar ami (7800Watt kb.)
Úgy gondoltam,ha hozzájön még a mikro. plusz egyéb akkor kevés lesz a 2,5 plusz az 5x4-est sem ártana lecserélni 5x6-ra az első 20 m-en.A ház többi része végig a falban megy csak az átalakítás miatt kellet a padláson vinni az újj vezetéket mert nem akartam szét vésni mindent,ja és réz vezeték minden.
Nem, nem lihegted túl. Az OBO nagyon jól tudja, hogy túlfeszlevezető védelmére tilos kismegszakítót rakni, lévén a nagy levezetési áramok miatt összehegedhetnek az érintkezők. Sajnos sok tervező sincs ezzel tisztában, betervezik a kismegszakítót, pedig egy jó kivitelnél (2-es osztály) már védelem sem kell 315A-ig.
Én biztosan túllihegtem de komolyan vettem az OBO-t és a leírás szerint tettem az órából jövő mért fővezetékre egy 40A-es gG/gL -t ami a durva villámáramok levezetésénél hasznos mert ott a szolgáltatói kismegszakító nem biztos, hogy képes megszakítani az áramot, majd a II-es túlfeszültség levezető, majd innen ment 3 darab 25A-es gL/gG szakaszolóba a fővezeték és innen kapták a műhely a földszint és az emelet a mért fővezetéküket. A lakásban tehát lett 3 elosztó mindegyik saját III-as túlfeszültség levezetővel. Ezek után a kazán, tűzhely, TV, Router....stb. necces dugaljak megkapták a saját finomvédelemhez szükséges túlfeszültség levezetőjüket. A műhely kapott egy extra földelőszondát fixen a talajvíz szintje alá ütve.
Így meglett a bolondbiztos, szelektív védelem ami minden esetben működik, megoldja az AVK-k kötelező(!) előtét biztosítóját, és nem megy le egy sima rövidzárnál mert (bár a katalógus szerint nem tökéletesen szelektív 16C kismegszakítóval, de a tapasztalatom szerint az ) a kismegszakító gyorsabban old mint ahogy a késes kiolvadna. Az óra utáni 40A-es pedig a villámáramoknál garantáltan kiolvad.
Hogy plusz költség volt-e? Igen. Megérte-e? Nekem igen, pláne, hogy az itteni légvezetékes hálózaton gyakoriak a villám okozta túlfeszültségek és sok - sok szomszéd csak akkor gondolkozik el a rendes kiépítésen ha sok pénze bánta már. Addig meg bogaras csodabogárként tekint rám.
Az olvadó betétet ma nemigen szerelik családi házakhoz pedig könnyen előáll olyan túlfeszültség okozta áram amit a szolgáltatói megszakító már nem fog tudni megszakítani.
A másik tapasztalatom, hogy még a leggagyibb szerelés is többnyire elműködget és ritkán derül ki, hogy valamit benézett a kivitelező. Azonban ha beüt a baj akkor rögtön visszajön egy normális szerelés ára.