Keresés

Részletes keresés

Szirty__ Creative Commons License 2015.11.28 0 0 65921

Helló Mekk Elek ezermester!

 

Nem kell rajz meg számítás, meg kilométeres post.

Teljesen másról írsz csak, nem veszed észre (amiben érzek egy kis szándékosságot is).

Nem így van?

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65914)
King_of_Giants Creative Commons License 2015.11.28 0 0 65920

Szakmókus olvtárs kommentje

 

 

Szirty__ olvtárs

 

 

Tehát mindketten azt irták amit itt bizonygatsz, hogy a tekercshez tartozó feszültségen azonos teljesitményű lesz a motor.

Természetesen senki nem arra gondolt hogy az álló motor, vagy a terhelés nélkül forgó motor mindig 3kW-ot ad le

és senki nem állitotta hogy egy kisebb fesz./áramra méretezett tekercs nem fog melegedni, vagy leégni emelt feszültségen

 

Az eredeti kérdés az volt hogy tudja Y/D-ban használni

Nyilván sehogy, mert valószinű 380V/220-ra van tekercselve, csillagban van kivezetve és igy ad le 3kW-ot

 

Az első kommentedben te is ezt irtad:

"Csakhogy ezt a motort valószínűleg  eleve kizárólag csillag üzeműre tervezték/méretezték,"

 

aztán elvesztél a magyarázkodásban, az aprólékoskodásban és úgy jött ki az egész mintha te helytelent állitottál volna

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65914)
Jahno Creative Commons License 2015.11.28 0 0 65919

Ja, akkor fasznak keresem. Nagyon nem mindegy, még darabonkánt sem a plusz funkció.

Előzmény: Fázisceruza (65910)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.11.28 0 0 65918

"azután a tekercseken valószínűéleg 73 százalékkal nagyobb áram fog folyni"

 

Pontosabban: 73 százalékkal magasabb áram szeretne folyni - ami a valóságban valószínűleg nem fog sikerülni neki, de egy leégéshez még így is éppen elég erős lehet (pláne, ha hozzáadódik még a túlterhelt vasmag melegedése is).

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65915)
Jahno Creative Commons License 2015.11.28 0 0 65917

Doksimban, de minnyá adok linket.

Előzmény: Fázisceruza (65893)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.11.28 0 0 65916

"Vajon ez mennyire hangos? 30m-ről egy épület belsejéből hallatszik?"

 

Tudod-e mi jár annak, aki nem előre közli az ÖSSZES S VÉGLEGES feltételt, hanem menet közben megváltoztatja a már fejlesztés alatt álló termék valamilyen paraméterét? Az eredeti fejlesztési költségek váratlan megduplázódása ;)

Lehet csinálni olyan csipogót is, aminek nagy ereje van, de az NEM három gombelemről működik, és nem fog elférni a felső zsebedben két ceruza között.

Menj el egy riasztós boltba és tegyenek ki az asztalra kipróbálásra egy pár mini szirénát (ezeket biztosan meg fogod hallani 30 méterről is), aztán találj ki neki valamilyen, talicska nélkül is hordozható 12 voltos energiát (a felső zsebedbe ;).

De készül fel arra, hogy a csipogód közelében tartózkodó emberek NAGYON meleg éghajlatra fognak téged elküldeni a mellettük fel-felvijjogó sziréna miatt - tejesen jogosan. Szerintem nem túl jó ötlet üvöltő szirénával csipogni, inkább pl vezess oda egy 30 méteres vezetéket a másik pontból.

Előzmény: Fázisceruza (65910)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.11.28 0 0 65915

Tehát

- egy 21 kilowattos motort amíg csillagba kapcsolva működtetjük addig az csak egy 7 kilowattos villanymotor.

- csillagba kötve csak akkor tudná leadni a 21 kilowattot, ha a feszültséget felemelnénk 700 voltra

- ha egy motor tekercseit kizárólag a csillag üzemmód áramára méretezték, és mi azokat a tekercseket átbarkácsoljuk deltába (utalva az eredeti kérdésre), azután a tekercseken valószínűéleg 73 százalékkal nagyobb áram fog folyni, ami a tekercsek leégését eredményezheti.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65914)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65914

Összeütöttem egy rajzot. Az egyszerűbb utánaszámolás kedvéért könnyen számolható értékeket választottam és néhol picit kerekítettem is.

A képen ugyanannak a villanymotornak három különböző "állapota" látható.

A tekercsek melletti adatok a tekercsre vonatkoznak.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65887)
ficere50 Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65913

Tehát, ha egy motor fázistekercse 400 V-os, akkor deltában járatható, névleges terhelésen. Amennyiben az indításnál az áramfelvétel korlátozott, akkor csillagba kapcsolva ugyanez a tekercs 230 V-ot kap, tehát az akkor felvett teljesítménye is ennek megfelelően alacsonyabb. Ez a YD üzem lényege. Ilyen, Y üzem esetén, ha kell, akkor a 700 V adja a tekercsekre jutó 400 V-os tápfeszt.

Nincs erről több beszélni való...

Előzmény: Szirty__ (65911)
ficere50 Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65912

Bocs, de én csak tekercs méretezésérőlterhelhetőségéről írtam...a többi paraméter a veszteségek táborába rartozik...

Mek Mester kisé leegyszerűsíti a dolgot...kördiagramról, remélem, hallott!

Előzmény: C20NE (65908)
Szirty__ Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65911

"Csillag üzemmódban a motor egy tekercsén kevesebb áram folyik, mint deltába átkapcsolva."

Nem hinném. Honnan származik ez az információd?

Számomra ez nagyon durva tévedésnek tűnik.

 

Persze deltában kisebb áramot vesz fel maga a motor (nem a tekercs) azonos terhelés mellett, hiszen a feszültség is kisebb ami a kapcsaira kerül. De a tekercs nem, hiszen deltában fázisonként kettő tekercs csatlakozik, csillagban meg egy.

 

Másrészt csillagban a tekercseken egyenként ugyanakkora feszültség lesz mint deltában (pl. egy 230/400V-os motor esetén deltában 230V-ról is 230V lesz egy tekercs kapcsain, mint csillagban 400V-ról járatva ugyanezt a motort).

Ez az egyszerű tény hogyan magyarázna szerinted eltérő áramot vagy teljesítményt a két kapcsolásban?

 

"Amikor egy motort csillagból deltába átkapcsolsz, akkor megnövekszik a motor teljesítménye."

 

Ha ugyanakkora feszültségről járatod a két kapcsolásban :D

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65896)
Fázisceruza Creative Commons License 2015.11.27 -1 0 65910

Valami ilyesmire gondoltam. 

Vajon ez mennyire hangos? 30m-ről egy épület belsejéből hallatszik?

 

Az tényleg jó lenne, ha bírná  a nagyobb feszkót is, mert ezek mindíg ott könyökölnek ki nekem. 

Most az utolsónál csak a nulla-föld között volt valami, oszt csókolom. 

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65895)
C20NE Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65909

Nezz meg egy motor nyomatekgorbejet , majd a teljesitmeny definiciojat es gondold vegig, mekkora nyomatekkal kepes elindulni es ha elindult mekkora nyomatek mellett kepes forgo mozgasra. Ezutan gondold vegig mit is jelent a motor nevleges teljesitmenye es azt, hogy ezt milyen uzemi feltetelek mellett tudja leadni.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65906)
C20NE Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65908

A tekercs a vas meg a legres, de egyetertunk nagy a katyvasz.

Előzmény: ficere50 (65904)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65907

Olyan ez, mintha azt hinnénk, hogy egy 100 lóerős autó motorja mindig 100 lóerőt ad le.

Az csak a lehetőségeinek a határa.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65906)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65906

"Én úgy gondolom hogy egy villanymotornak egy teljesítménye van."

 

Veszünk egy 3 kW-os villanymotort és üresjáratban pörgetjük (nincs a tengelyén semmi), szinte nem vesz fel áramot. Ha kiszámoljuk a teljesítményét, akkor azt látjuk, hogy ez valójában csak egy 40 wattos motor.

Most a motor tengelyére ráteszünk egy ventilátor lapátot, ekkor megnövekedik az áramfelvétele, de ez még mindig csak 1000 watt. Ezután a tengelyét elkezdjük beszorítani egy satuba, miközben 6000 wattos teljesítményfelvételt mérünk.

Ezek szerint hazudtak a motor tábláján, amire pontosan 3 kW van írva? Nem.

 

Én úgy fogalmaznám meg a dolgot, hogy minden működő villanymotornál van egy maximális** villamos teljesítmény, amit a motor károsodása nélkül képes tartósan a hálózatból felvenni. EZT adják meg az adattáblán  (és ebből az értékből lehet következtetni a mechanikai teljesítményre, ami ekkor a tengelyén várható).

 

** tehát egy 3 kW-os villanymotor nem fogja mindenáron a hálózatból felvenni és valahová mindenáron leadni mind a 3000 wattot (ha a tengelyén nem sikerül mindet leadni, akkor hő formájában, fűtőtestként), ez az érték csupán az ő lehetőséginek maximuma

Előzmény: szakmókus (65897)
ficere50 Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65905

Renszer = rendszer...

Előzmény: ficere50 (65904)
ficere50 Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65904

Rendszeresen tévesztik a "népek", a tekercsfeszültséget, a hálózati renszer feszültségeivel...márpedig csak egy számít: a tekercs!

Előzmény: C20NE (65901)
C20NE Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65903

Már várom az érveket és a lefényképezett adattáblákat...

 

;-)

Előzmény: Zs:) (65902)
Zs:) Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65902

Simán kihozza :)

Előzmény: C20NE (65901)
C20NE Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65901

Innen szép nyerni! :-)))

Előzmény: cosalf (65900)
cosalf Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65900

Elek-mester, úgy látom, nagy alakítás előtt állsz.

King_of_Giants Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65899

"deltában nagyobb teljesítményű

Igen."

Nem!

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65896)
King_of_Giants Creative Commons License 2015.11.27 0 0 65898

De! Minimális eltéréssel

Abban igaza van Mekk Eleknek, hogy Y-ban kevesebb áramot vesz fel és ezért ad le egyforma teljesítményt nagyobb Y feszültségen

Van elég adattábla a neten, ki lehet szorozni

Előzmény: szakmókus (65897)
szakmókus Creative Commons License 2015.11.26 0 0 65897

Én úgy gondolom hogy egy villanymotornak egy teljesítménye van. Ha a kapcsolási módhoz tartozó feszültségről járatjuk,a delta és csillag üzem is ugyan azt a teljesítményt adja le.

Nem?

 

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (65896)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.11.26 0 0 65896

"Tehát szerinted csillagban egy tekercsen kisebb áram folyik mint ugyanazon motor esetén delta kapcsolásban"

 

Igen. 

Csillag üzemmódban a motor egy tekercsén kevesebb áram folyik, mint deltába átkapcsolva.

 

"Tehát szerinted egy motor deltában nagyobb teljesítményű"

 

Igen.

Amikor egy motort csillagból deltába átkapcsolsz, akkor megnövekszik a motor teljesítménye.

Csillag és delta üzemmódban egyaránt használható villanymotorok adatlapján a delta üzemmódban kivehető (nagyobbik) teljesítményt adják meg.

Előzmény: Szirty__ (65888)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.11.26 0 0 65895

"A kérdés igazából az, hogy csipogóra van e ötlet. "

 

Én régebben csináltam egy csipogót: a lényeg 3 db db gombelemből és egy kis buzzerből állt, nagyon kis helyet foglalt el. A fejlesztés igazán izgalmas része az volt, amikor azt kellett megoldani, hogy akkor se menjen tönkre, amikor véletlenül 220 voltot akarnak mérni vele ;)

Előzmény: Fázisceruza (65891)
szakmókus Creative Commons License 2015.11.26 0 0 65894

Csatlakozva a kollégákhoz, deltában nem járathatod, a kivezetést is csak különleges esetben hozzuk ki, például egy fázisról való hajtás ,vagy egyfázisú frekiváltóról való járatás,stb.

Minap is csináltam ilyet, persze harmad akkora teljesítményű motorban.

 

Gondolom indítási nehézségek adódtak, nem a teljesítményt akartad növelni, a delta üzemmel?

Előzmény: Fehérszakál (65883)
Fázisceruza Creative Commons License 2015.11.26 -1 0 65893

Végül is ez nem tűnik rossznak. Hol találtad?

 

 

Előzmény: Jahno (65892)
Jahno Creative Commons License 2015.11.26 0 0 65892

12 egy tucat:

 

Előzmény: Fázisceruza (65891)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!