"azután a tekercseken valószínűéleg 73 százalékkal nagyobb áram fog folyni"
Pontosabban: 73 százalékkal magasabb áram szeretne folyni - ami a valóságban valószínűleg nem fog sikerülni neki, de egy leégéshez még így is éppen elég erős lehet (pláne, ha hozzáadódik még a túlterhelt vasmag melegedése is).
"Vajon ez mennyire hangos? 30m-ről egy épület belsejéből hallatszik?"
Tudod-e mi jár annak, aki nem előre közli az ÖSSZES S VÉGLEGES feltételt, hanem menet közben megváltoztatja a már fejlesztés alatt álló termék valamilyen paraméterét? Az eredeti fejlesztési költségek váratlan megduplázódása ;)
Lehet csinálni olyan csipogót is, aminek nagy ereje van, de az NEM három gombelemről működik, és nem fog elférni a felső zsebedben két ceruza között.
Menj el egy riasztós boltba és tegyenek ki az asztalra kipróbálásra egy pár mini szirénát (ezeket biztosan meg fogod hallani 30 méterről is), aztán találj ki neki valamilyen, talicska nélkül is hordozható 12 voltos energiát (a felső zsebedbe ;).
De készül fel arra, hogy a csipogód közelében tartózkodó emberek NAGYON meleg éghajlatra fognak téged elküldeni a mellettük fel-felvijjogó sziréna miatt - tejesen jogosan. Szerintem nem túl jó ötlet üvöltő szirénával csipogni, inkább pl vezess oda egy 30 méteres vezetéket a másik pontból.
- egy 21 kilowattos motort amíg csillagba kapcsolva működtetjük addig az csak egy 7 kilowattos villanymotor.
- csillagba kötve csak akkor tudná leadni a 21 kilowattot, ha a feszültséget felemelnénk 700 voltra
- ha egy motor tekercseit kizárólag a csillag üzemmód áramára méretezték, és mi azokat a tekercseket átbarkácsoljuk deltába (utalva az eredeti kérdésre), azután a tekercseken valószínűéleg 73 százalékkal nagyobb áram fog folyni, ami a tekercsek leégését eredményezheti.
Tehát, ha egy motor fázistekercse 400 V-os, akkor deltában járatható, névleges terhelésen. Amennyiben az indításnál az áramfelvétel korlátozott, akkor csillagba kapcsolva ugyanez a tekercs 230 V-ot kap, tehát az akkor felvett teljesítménye is ennek megfelelően alacsonyabb. Ez a YD üzem lényege. Ilyen, Y üzem esetén, ha kell, akkor a 700 V adja a tekercsekre jutó 400 V-os tápfeszt.
"Csillag üzemmódban a motor egy tekercsén kevesebb áram folyik, mint deltába átkapcsolva."
Nem hinném. Honnan származik ez az információd?
Számomra ez nagyon durva tévedésnek tűnik.
Persze deltában kisebb áramot vesz fel maga a motor (nem a tekercs) azonos terhelés mellett, hiszen a feszültség is kisebb ami a kapcsaira kerül. De a tekercs nem, hiszen deltában fázisonként kettő tekercs csatlakozik, csillagban meg egy.
Másrészt csillagban a tekercseken egyenként ugyanakkora feszültség lesz mint deltában (pl. egy 230/400V-os motor esetén deltában 230V-ról is 230V lesz egy tekercs kapcsain, mint csillagban 400V-ról járatva ugyanezt a motort).
Ez az egyszerű tény hogyan magyarázna szerinted eltérő áramot vagy teljesítményt a két kapcsolásban?
"Amikor egy motort csillagból deltába átkapcsolsz, akkor megnövekszik a motor teljesítménye."
Ha ugyanakkora feszültségről járatod a két kapcsolásban :D
Nezz meg egy motor nyomatekgorbejet , majd a teljesitmeny definiciojat es gondold vegig, mekkora nyomatekkal kepes elindulni es ha elindult mekkora nyomatek mellett kepes forgo mozgasra. Ezutan gondold vegig mit is jelent a motor nevleges teljesitmenye es azt, hogy ezt milyen uzemi feltetelek mellett tudja leadni.
"Én úgy gondolom hogy egy villanymotornak egy teljesítménye van."
Veszünk egy 3 kW-os villanymotort és üresjáratban pörgetjük (nincs a tengelyén semmi), szinte nem vesz fel áramot. Ha kiszámoljuk a teljesítményét, akkor azt látjuk, hogy ez valójában csak egy 40 wattos motor.
Most a motor tengelyére ráteszünk egy ventilátor lapátot, ekkor megnövekedik az áramfelvétele, de ez még mindig csak 1000 watt. Ezután a tengelyét elkezdjük beszorítani egy satuba, miközben 6000 wattos teljesítményfelvételt mérünk.
Ezek szerint hazudtak a motor tábláján, amire pontosan 3 kW van írva? Nem.
Én úgy fogalmaznám meg a dolgot, hogy minden működő villanymotornál van egy maximális** villamos teljesítmény, amit a motor károsodása nélkül képes tartósan a hálózatból felvenni. EZT adják meg az adattáblán (és ebből az értékből lehet következtetni a mechanikai teljesítményre, ami ekkor a tengelyén várható).
** tehát egy 3 kW-os villanymotor nem fogja mindenáron a hálózatból felvenni és valahová mindenáron leadni mind a 3000 wattot (ha a tengelyén nem sikerül mindet leadni, akkor hő formájában, fűtőtestként), ez az érték csupán az ő lehetőséginek maximuma
Én úgy gondolom hogy egy villanymotornak egy teljesítménye van. Ha a kapcsolási módhoz tartozó feszültségről járatjuk,a delta és csillag üzem is ugyan azt a teljesítményt adja le.
"A kérdés igazából az, hogy csipogóra van e ötlet. "
Én régebben csináltam egy csipogót: a lényeg 3 db db gombelemből és egy kis buzzerből állt, nagyon kis helyet foglalt el. A fejlesztés igazán izgalmas része az volt, amikor azt kellett megoldani, hogy akkor se menjen tönkre, amikor véletlenül 220 voltot akarnak mérni vele ;)
Csatlakozva a kollégákhoz, deltában nem járathatod, a kivezetést is csak különleges esetben hozzuk ki, például egy fázisról való hajtás ,vagy egyfázisú frekiváltóról való járatás,stb.
Minap is csináltam ilyet, persze harmad akkora teljesítményű motorban.
Gondolom indítási nehézségek adódtak, nem a teljesítményt akartad növelni, a delta üzemmel?