Igen tudom köszi. Mivel a műszer is úgy mér ellenállàst hogy egy bizonyos feszültséget ad a vezetőre amin áramot mér és U/I ből már mondja is az ellenállás értékét.
Hétfőn csinálok egy pár fotót a régi rendszerről. Kíváncsi vagyok mit szoltok hozzá.
"viszont tűz esetén a kiolvadó ón miatt meggyengülő kötés okozhat másodlagos károkat"
Aztat írja a szakirodalom, hogy forrasztott kötés csak úgy megengedhető, ahol mechanikailag nincs terhelve.
Szerintem egy kötés akkor nincs mechanikailag terhelve, ha a kötésben szereplő erek a forrasztás kiolvadása után is pont ugyanúgy maradnak. Ha a forrasz-anyag megolvadásakor az erek elmozdulnak egymástól, akkor az a kötés nem volt terheletlen mechanikailag, tehát nem is lett volna szabad úgy leforrasztani.
Másképpen megfogalmazva: kizárólag olyan kötést szabad leforrasztani, amely kötés forrasztás nélkül is megbízhatónak számít elektromosan. Tehát az a helyes forrasztott kötés, amely nem a forrasztás által válik elektromosan megbízható kötéssé, mert már anélkül is az.
Egy ilyen jó kötés nem okozhat másodlagos kárt csak azért, mert a túlmelegedéstől esetleg kiolvad az ón belőle.
Néha csodálkoznak az emberek, hogy miért a 20 A-es biztit veri le az óránál, mikor 10-es, 16-os van a lakásban. Arra nem gondolnak, hogy az áramok összeadódnak, és ha valahol van már 10 és 6 A (mosógép, porszívó egyszerre) egy ráindított kompresszor, hőlégfúvó már összegződik is és katt.
Értem köszönöm. Hétfőn kezdem a munkát akkor megnézek mindent és úgy csinálok mindent ahogy írtátok. A nulla és a föld között ha nincs fesz akkor mérek ellenállást. valamennyi ellenállásnak azért lennie kell 8 emeletes a ház ha másnem a vezeték fajlagos ellenállásából adódóan.
C2ONE: köszönöm neked is a segítséget.
Az a baj, hogy csak ellenállás méréssel nem fogod tudni megállapítani, hogy a szaki aki valaha csinálta rendesen kiépítette vagy csak itt-ott leágaztatta a PEN-ről és azt sem, hogy a keresztmetszetek mindenhol rendben vannak. Én azt gondolom ehhez fel is kell tárni a nyomvonalat.
Ahol nem mérsz feszültséget a kettő között, ott mérjél ellenállást. A nulla és a föld között nullának kell lennie, de max. 20 Ohm-nak. Persze, ez csak egy szempont, ennél többről van szó.
Igazából spec. műszerrel szokták kimérni, 1000 V-al. Ha azt bírja, akkor jó a vezeték. A cél az amikor földelünk, hogy a földelő vezeték le bírja vezetni a zárlati áramot arra a kis időre, amíg a megszakító leold. Néhány 10 A-ről van szó. Azért jó, ha a földelő vezeték minél vastagabb, mert egy vékony rézvezeték ugyan potenciál szempontjából megfelel, de nem fogja bírni levezetni a zárlati áramot, meg elég tőle, mielőtt leoldana a bizti.
Akkor hogy lehetek biztos benne hogy a piros az jó védőföldnek?
Ha a nullához képest nem mérek semmit, a fázishoz viszont 230-at akkor az nem azt jelenti hogy rendben van, és beköthetem biztonságosan védővezetőnek?
Az előző lakásban csak annyi volt hogy egy teljesen különálló lyukból jött ki a falból és kész. Itt Csak méréssel lehet megállapítani hogy jó-e vagy nem. Vagy hogy lehet ezt megállapítani?
A lágyforrasztott kötés, az oldhatatlan kötések közé tartozik.(ónozás) Mi is tiltaná?
Hegesztett kötést általában a Káma szivattyúnál láthatunk, ill orosz berendezésekben.
Általában elmondható, (ha már jogszabály határozottan nem foglal állást) ha a forrasztáshoz szükséges hőmennyiség a vezeték szigetelését megolvasztja,villamos szempontból sem fogja teljesíteni a feladatát a kötés.
Az hogy tűzveszélyes lenne? Mire az ón lecsorogna a kötésről, a vezeték szigetelése régen leolvadt.
Viszont az ónnal befuttatott vezetéket(vagy kötést) nem kötheted sorkapocsba, szerelvénybe, hacsak azon nincs forrasztásra kialakított rész pl nyákfólia, forrszem.
Néha látni villanymotor kapocslécén,hogy sodrott huzalból szem van hajlítva,ami ónnal van befuttatva.
Mérni is lehet a védővezetőt meg szemrevételezéssel ellenőrizni a kötéseit. Attól, hogy a fázishoz képest mérsz rajta 230V-ot nem jelenti azt, hogy minden rendben mint ahogy az sem feltétlenül, hogy a nullához képest nem mérsz semmit.
Elhiszem. Én nem mertem kipróbálni de nem is szeretném. Ekkora feszültségnél a 30mA elég komolynak mondható.
Van egy másik lakás is. 1 fázis földelés sehol. Kész életveszèly. 1,5- ös alu mindenhol 1db 20A -al biztosítva. Ez azért egy kicsit durva nem :).
Ezt is áthúzom az egészet 1,5 MCU val körönként 13A val biztosítva. VilágItást két körre osutom és 10A val biztosítom körönként.
Ez így jo lesz?
Nem tudom van e piros vezeték nem láttam az elosztóban. Ha van és nem 120V ot mérek rajta hanem rendesen 230at akkor az remdben van és azt vigyem a földsínre? Ha esetleg nim piros ami valószínű akkor nullázzam ahogy eddig beszéltük?
A környékünkön most csatornáznak. Nálunk túlnyomásos rendszer kerül kiépítésre. A mai nap folyamán telepítették a búvárszivattyút és a hozzá tartozó elektromos dobozt is. A telepítést végzők főnöke azt javasolta - mivel nagyon közel van a DÉMÁSZ mérőszekrénye, - hogy érdemes lenne közvetlenül oda bekötni, természetesen a már mért oldalra és akkor nem a lakáselosztótól kellene kihúzni egy kábelt.
Az a kérdés, hogy lehetséges ez? A szolgáltató hozzájárul ahhoz, hogy közvetlenül az ő óraszekrényébe legyen bekötve a szivattyúhoz menő kábel?
Egyáltalán mi a menete ennek az egésznek? Keressek regisztrált szerelőt aki majd felvilágosít?
Rendben értem. Ha esetleg megszakadna a nulla lakáson kívűl akkor az igaz hogy kikerűlne a fázis a védendő felülere a nullán keresztűl, de a visszatérő nulla vezető a fírelén megy keresztűl. Így ha valaki megérintene egy ilyen felületet rögtön ott a hiba áram és 30mA után leoldana a fí. Nem?
Ha a nulla keresztmetszete minimum 10-es akkor elvileg megcsinálhatod, de jobban járnál az eredeti védővezetővel, mert az az épületbe belépő fővezetékről egy földelési pontban lett leágaztatva és a potenciálja sokkal stabilabb mint a nulla vezetőé amin folyik áram és ezért eshet rajta feszültség, valamint ha a házban megszakad a nulla akkor komoly áramütés veszélyével számolhatsz függetlenül attól, hogy nálad szabályos a rendszer.
Értelek és köszönöm. Mindig tanulok valami újat.
Ha nem javítják meg akkor kiépíthetek ettől függetlenűl egy TN-C-S hálózatot a lakásba ahogy megbeszéltük? Nem kötném be a pirosat sehová hanem a bejövő nullát ágaztatnám le földsínre a fírelé bemente előtt. Így is jó lesz?
Igaz, viszont tűz esetén a kiolvadó ón miatt meggyengülő kötés okozhat másodlagos károkat akár életveszélyt is ami hozzáadódva a tűzhöz nem kellemes. Ha a kötés mechanikailag rendben van a kiolvadó ón persze nem érdekes, hiszen az csak rögzít és az oxygéntől zárja el a kötést.