A FI relé mechanikájának kioldásához is valamekkora elektromos teljesítmény szükséges. Valószínűleg nem sok, de nem is nulla.
Ha figyelembe vesszük, hogy
- menyire vacak az áramváltók energiaátadási hatásfoka (merthogy a passzív FI relékben tulajdonképpen egy áramváltó adja át a főáramkör vezetőjének térerő-energiáját a kioldó mechanikának)
- és ennek az energia-átadásnak mindössze 30 milliamperes áram mellett kellene megtörténnie! (hiszen ez felett már le kell oldania a készüléknek)
El nem tudom képzelni, hogy hogyan lehetséges mindössze 30 mA-es főáramköri áram és az áramváltó vacak (talán 1%-os) energiaátadási hatásfoka mellett a mechanika működtetéséhez elegendő energiát átküldeni.
Sőt, inkább azt mondom, hogy szerintem valószínűleg egyáltalán nem lehetséges egy FI relét kizárólag a hibaáramból kivett energiával működtetni.
Az eredeti témáról írj és azt magyarázd meg, ha a FI-n átmegy 30mA de csak mondjuk egy 5V-os színuszos áramforrást használsz akkor miért nem fog leoldani!
Az értő olvasás nem erősséged és most a Tőled megszokott módon elkezdtél terelni. Kíváncsi vagyok hogy fordulsz ki belőle mert, hogy megpróbálod abban biztos vagyok ;-)
Fedettpályás Európa-rekord: négy szakember vallotta be egymás után (1,5 órán belül), hogy nem érti a "teljesítmény" fogalmát :)
A 10 milliamperes relé nem fog megmoccanni, ha túl túl kicsi feszültséget kap (mert akkor már nem 10 milliamper fog átfolyni rajta),
és a 1,5 voltos relé sem fog semmit sem csinálni, ha nem engedjük meg neki, hogy elég erős áramot felvehessen (mert akkor már messze lesz a 1,5 volttól),
az egyik a túl alacsony feszültség, a másik a túl kicsi áramerősség miatt nem képes produkálni a kapcsoláshoz szükséges teljesítményt.
Ha egy relétől azt várjuk, hogy megmozduljon, akkor biztosítanunk kell számára az ehhez szükséges teljesítményt (wattot). Az elektromos teljesítmény az áram és a feszültség szorzata, aki a teljesítmény meglétét a kettő közül csak az egyiktől teszi függővé, az nem érti a teljesítmény fogalmát.
Teljesen mindegy, mekkora a feszültség az áram tudja a dolgát és ha a FI-n 30mA folyik át, pont ugyanakkora lesz a feszültségesés a FI impedanciáján mintha 1000V -ot kapcsolsz rá a megfelelő ellenállással és abból adódik ki a 30mA áram.
"A teljesítmény a rajta eső feszültségből és nem a rákapcsolt feszültségből adódik."
Ez igaz
és pont ezen bukik meg a "törpefeszültséggel is működik a passzív FI relé" legendája,
mivel egy pl 1 voltos feszültség -> 33 ohmos ellenállás -> 0,01 ohmos FI relé áramkörben (30 mA)
a FI relén nem esik gyakorlatilag semmi feszültség (pontosabban kb 0,0003 V feszültség esik, ami ugye sokkal közelebb van a semmihez, mint a valamihez :)
és pont emiatt nem lesz ott bent annyi energia, ami elég a FI relé megmozdításához, hiába van meg eközben folyamatosan a 30 milliamper.
Ezt úgy kell érteni hogy a nulla árama nemcsak a nulla vezetéken hanem a földön keresztül is folyik vissza a trafó felé. Biztos tapasztaltad már ha megbontod a földelést szikrázik. Tehát ha az elmenő nullád földzárlatos ha felkapcsolod a FI- t párhuzamos földelést kapcsolsz a nullára és a hálózati nulla áramának egy kis része a Fi reléden keresztül folyik és általában felsem lehet kapcsolni.
A 45mA az 45mA. I=U/R Lehet variálgatni a feszt, és az ellenállást szabadon, csak a vége ugyanaz legyen, így tesztelhetsz asztalon is FI-t, kopaszon is, akár elemről, akkumulátorról, és megszűnik a hálózati ingadozásból eredő mérési hibalehetőség. De ez nem ugyanaz a kaliberű teszt lesz mint amit egy beépített cucc esetén végeznél, például a ház legközelebbi és legtávolabbi konnektorjába dugott homemade tesztelővel, hiszen itt a komplett vezetékezés állapota is belejátszik, nem csak a kopasz kapcsoló, mint az asztalon.
Az FI tesztelőt el lehet készíteni úgy, hogy az adott pillanatban mérhető feszültség esetén mekkora áramnál old le, (potméter) vagy úgy, hogy az adattábláján dedikált értéket ráadják a dedikált 230V-ra méretezve, és az éppen lekapcsol-e vagy sem. A hálózati feszültség nem állandó értékű, nálam perpill 234V. (városközepi tízemeletes, péntek délben) Misztikusan pici eltérés a névlegestől, de ha precízek akarunk lenni, ez is számít.
Ha érzékeny egyenáramra akkor bizony le fog oldani! A fizika makacs dolog és a vasat az áram gerjeszti ami az átfűzött vezetőkben differenciaként átfolyik. Mindegy, milyen forrásból származik.
- leteszek az asztalra egy (még soha, sehová sem bekötött, tehát szűz!) 30-as FI relét
- fogok egy 1,5 voltos ceruza elemet, sorba kötök vele egy 33 ohmos ellenállást (=45 milliamper)
- és ezt az áramot átvezetem a relé bármelyik vezetőjén
akkor az ettől le fog oldani szerinted?
Nehezen tudom elhinni azt, hogy kb egy tízezred wattnyi energia bármilyen mechanikát is elmozdítson, márpedig a fenti kapcsolás esetében ennél több nem jut be a relé belsejébe.
Látni kellene egy ilyen "passzív energiaellátású" FI relé belsejét, vagy egy olyan rajzot, amiben nem a kapcsolásának alapelvét mutogatják laikusoknak, hanem a valóságot.
"Lehet azt finomabbra is elkészíteni, a 30mA-nek legyen 30mA-es állása is, ne csak alatta fölötte."
Bármilyen finomra is készíted, csak az ellenállás értékből soha nem tudhatod biztosra az aktuális áramot, mivel az ellenállások kiválasztásánál nem tudhattad a tényleges tápfeszültséget. A papíron 230 volt lehet 240 felett, de lehet akár 200 volt alatt is, ezért kb csak 15%-osan lenne (nem) lenne igaz az ellenállás-kapcsolón a "30 milliamper" felirat.
A helyi FI relé tesztelés szerintem nem lehet komoly az áram mérése nélkül.
Itt a feszültségnek csak annyi szerepe van, hogy a készülék belső ellenállásán (ami egyébként sztem mO-hmban mérhető) ki tudjon alakulni a leoldási áram.
"A 30mA firelé nem 30.01 mA esetén old le. Van bőven hibahatár. Azért"
Igen, de mivel itt életvédelemről van szó, ezért a hibahatár csakis lefelé tévedhet (mint pl az autók sebességmérő órájánál). Tehát egy 30-as relé tényleges lekapcsolási árama lehet talán még 22 mA is, de 30,01 mA már nem. Mert ha egyszer agyonvág egy milliárdost, akkor arra a 0,01 amperre hivatkozva az ügyvédei leperlik a gyártóról még az alsóneműt is.
Tehát (elméletileg) nem létezik olyan 30-as FI relé, amely 30,00000001 mA áram ellenére nem csap le soha.
"Legjobb tudomásom szerint a hibaáram energiája adja a kioldást."
Feszültség minimum meghatározása nélkül a "hibaáram energiája" bármennyi lehet, akár nulla watt is, márpedig nulla watt nem képes megmozdítani semmit.
Tehát ezeknél a (passzív energiaellátású) FI reléknél biztosan van egy minimálisan szükséges feszültség szint, ami mellett a FI relé gyártója már garantálja a szabályos működést.
Ezen feszültségszint alatt az ilyen passzív relé valószínűleg nem képes ellátni a feladatát, tehát vagy csak túl lassan kapcsol, vagy egyáltalán nem.
Legjobb tudomásom szerint a hibaáram energiája adja a kioldást. Hibaáramhoz meg legfeljebb a tesztgomb használatánál kell feszültség. De ha a vasmagon átküldünk megfelelő hibaáramot, akármilyen praktikával, akkor le kell csapnia. Az előírt értéknél.
Telefonon nincs mentve, de a 30mA az 15mA esetén soha, 15-30mA közt ha leold határeset, 30mA esetén van 0,3s és így fölfelé minél nagyobb áram, annál hamarabb, 60mA esetén már emlékeim szerint 40ms
ezt az időt is illene mérni, nem csak a leold vagy sem állapotot