Az a helyzet hogy maradhat is (de nem javaslom) a mai energia felhasználás gyakorlatilag csúcson vinné a vezetékeket, ha viszont komolyan gondolod a dolgot akkor kell egy regisztrált villanyszerelő aki jogosult a plomba felbontására , ő megcsinálja a gerinc vezetéket az óra és a kismegszakítók közt szabványosra majd jelezni kell az ügyfélszolgálatnak , hogy kéritek a visszaplombázását a rendszernek, de arra vigyázzatok csak olyan bonthat plombát aki a szolgáltatónál vizsgát tett és igazolványt kapott, de ő is köteles a plomba bontást bejelenteni előre a szolgáltatónál. A visszaplombázást már a tulajdonos is kérheti de itt is van egy buktató csak akkor ingyenes a vissza plombázás ha a regisztrált szerelő szerelői nyilatkozatot hagy a tulajnál a szolgáltató emberei részére, ők vagy kérik vagy nem ,
de ha nincs nyilatkozat és kérik akkor kb 12-13000 ft a plombázás.
Én már láttam , volt úgy vagy 10 éve is már annak ,hogy elhívtak egy lakáshoz , hogy nem nézném- e meg mert a vakolat a csillártól meg van feketedve és nm működik,
hát néztem nézegettem és tényleg fekete volt a teljes nyomvonal a dobozig , azt szétszedve látom hogy szétégett a vezeték kötés a biztosíték viszont első ránézésre jó , gondoltam kiveszem megnézem, majdnem hanyatt vertem magam mikor látom hogy tömör sárgarézből teljesen kiesztergálták a biztosíték alakját még a szemet is megcsinálták hozzá és gyönyörűen lefestve a teteje a környéke valami ezüstszerű anyaggal a szem meg szabályos pirosra(mint a 10A-os betétek) a kérdésemre elárulta a tulaj hogy egy időben elektromosan fűtöttek és hát nem bírta a bizti. A teljesség kedviért hozzátenném , az ÉMÁSZos kollégákkal beszélve kiderült a lakás csak azért nem égett le mert az oszlop biztosítékot kilökte(nem tudom mekkora bizti lehetett ) de a csőben lévő vezeték teljesen elolvadt.
"Egyébként meg ha így vesszük a kompakt csövek(perec izzó-körfénycső) fénycső, energia takarékos égő mind előtétes vagy elektronikus ha így nézzük akkor ugyebár ezek se 230 V-osak."
Igaz, de ezeknél saját előtét kell. Nincs ésszerű lehetőség arra, hogy egy kompakt fénycső előtétről 10-20-50 csövet működtess. A LED esetében ez lehetséges.
Szerintem azért ez így nem igaz , a gyakorlat az hogy minden ledes világítás gyengeáram, csak az különbözteti meg őket hogy míg a 12V-os rendszer több izzó működtetésére van kitalálva addig a sima ledes lámpák önmaguk tápellátásával vannak szerelve , ez a gyakorlatban annyit tesz hogy azokban is van tápegység csak beleépítve . Egyébként meg ha így vesszük a kompakt csövek(perec izzó-körfénycső)
fénycső, energia takarékos égő mind előtétes vagy elektronikus ha így nézzük akkor ugyebár ezek se 230 V-osak. Én úgy gondolom mindeni maga döntse el mit akar használni , pl : 18W-os ledes 1200cm-es fénycső kb 300 luxot tud és valami 0.1 A -er a felvétele, a 36W-os fénycső szintén 1200cm hosszú olyan 500 lux a fényereje és ha elektronikus előtéttel van szerelve akkor kb ugyan ennyi az áramfelvétele 0.1A
ez +/- eltérhet valamelyest de nem sokkal ami eltérő benne az az ára : a ledes cső jó esetben (jó minőségről beszélek) 5000-6000 Ft , a fénycső olyan 3700-4000Ft az elektronika bele no meg a cső olyan 600 Ft ha tegyük fel az elektronika megy ripityára akkor is megússza az ember max 4000Ft-ból így nézve azért még elgondolkodtató a dolog. Ja és mielőtt még valaki kötözködni akarna jelzem kb azonos színtartományt mértem azonos körülmények közt ja és az élettartam hát azért én kételkedem a legtöbb ledre ráírt 15000-20000 üzemórában.
Köszönöm végső soron elmondtad amit akartam, nem vagy csak nagyon különleges esetekben alkalmazok(de gondolom más kolléga is így van vele) 12V-os rendszert .
Ahova nem lehet berakni a sima 230 V-os világítást oda alapból IP védettet kell rakni (vagy ha a zóna még ezt se teszi lehetővé) akkor el kell vetni az ilyen lehetőségeket,
bár meg mondom őszintén tényleg vannak hülye ökletek, a napokban egy ilyen kérést kaptam: ugyan tegyek már be a fürdő kabinba valami világítást mert nem lát a tulaj. Azért ez valljuk meg nem gyenge(:- . Aztán még ő hüledezett mikor mondtam neki kéne keresnie egy varázslót mert hát én csak egy szimpla villanyszerelő vagyok és még nem igazán megy a csoda készítése.
Ez így van. A 230V-ról működő LED-es fényforrások (kínában) elterjedt tápegysége soros kapacitásból, diódából, és néhány ellenállásból áll. Ezen lóg több (akár 10-20) sorbakötött LED.
Ez a legegyszerűbb előtét, ami egyben a legolcsóbb is és a legrosszabb persze.
Ez 50Hz frekvenciával (nagyon látványosan) vibrál. Sokkal jobban mint bármilyen fénycső.
Az egyel jobb kivitel már két utas egyenirányítással rendelkezik, sokkal kevésbé vibrál és azt is 100Hz frekvenciával teszi.
Az egyenáramú 12V-os megoldásnál is lehetnek villódzásos gondok, ha egyeniránytás nélkül vagy szimpla két utas egyenirányítással táplálják 50Hz-es hagyományos transzformátorral.
Ha kapcsoló üzemű tápegység a 12V-os táplálás, akkor ilyen gond nincs, de a LED-nek így is kell áramkorlátozás, amit ilyeneknél hajlamosak egyszerűen ellenállással megoldani (pl. LED szalagok ilyenek).
Ez nem vibrál de pazarolja az energiát, mert az előtét ellenállás melegszik. Persze nem nagyon, de egy 10 méteres LED szalagban 30-60 előtét ellenállás is lehet, sok kicsi meleg = sok meleg. Tehát lényegében a LED nagy hatásfokával kapott nyereség nagy részét veszteséggé alakítják.
A legjobb (és egyben legdrágább) megoldás a már elhangzott áramgenerátoros egyenáramú táplálás.
De hogy melyik a jobb, az előtét (pl. az áramgenerátor) a fényforrásba be van építve vagy külön van az megint egy jó kérdés.Praktikusabb ha be van építve és a fényforrásnak csak a mindenhol jelenlévő 230V AC-t kell tolni. De jelenleg még lehet hogy költséghatékonyabb ha több fényforrásnak közös a tápegysége.
Erről a 12V vs 230V témáról mik az érvek és ellenérvek? Felsorolnátok néhányat? Én azt olvastam egy másik fórumban, hogy a 230-as rendszer hajlamos lehet a vibrálásra, mert nem szabályozott a tápegység, amivel össze van építve vagy éppen kispórolják a megfelelő kondit a világítótestből.
Én azt gondolom, hogy a világítás minőségét nem határozza meg alapvetően az, hogy 12V-os vagy 230V-os LED-es fényforrásokat alkalmazunk.Egyszerűn csak eltérnek technikai megvalósításban, mindkettőnek van előnye és hátránya.
Nyilván van aki szerint a 12V amatőröknek való, van aki szerint mindenki buzi aki LED szalagot használ, de véleményem szerint egyik vélt "jellemző" sem tartozik a szigorúan tárgyhoz.
"de jelen esetben egy rendes világítás a téma"
Én azt látom, hogy kiegészítő világítás a téma. Te mit látsz? Hogy ez a világképedben belefér-e a "rendes világítás"-ként aposztrofált halmazba azt nem tudom, de teljesen mindegy is, mivel ha belefér akkor kár volt megszólalni, ha meg nem fér bele akkor meg kár volt megszólalni...
A lámpán megadott watt (valószínűleg minden esetben) a hálózatból felvett energiát jelenti. Az, hogy ebből mennyit fogyaszt maga a led és mennyit fogyaszt el az őt kiszolgáló tápegység, az a kedves vevő nem tudhatja. Mint ahogy azt sem tudhatja sok esetben, hogy a megvásárolandó izzó mennyi tényleges fénymennyiséget (mértékegysége: lumen) fog kibocsátani.
Simán el tudom képzelni, hogy ugyanannyi wattos led izzók között akár kétszeres fényerősség különbségek is lehetnek. Ha ehhez még hozzávesszük azt, hogy menyire eltérhet a fény irányítottsága (tehát a kijövő fénymennyiség csak egy irányban távozik, vagy gömb alakban), akkor bizonyos occsó termékek megvásárlása előtt a majdan megvilágítandó felületre eső fénymennyiséget (mértékegysége: lux) a tényleges helyszíni kipróbálás előtt csak remélni lehet, előre kiszámolni soha ;)
Valaki megmérte már, hogy a 3-4-7w-os Edison foglalatos LED lámpák valójában mennyit fogyasztanak? Nem csak konkrétan a benne lévő "égő" fogyaszt 3-4-7 w-ot miközben az egész hóbelebanc (a foglalaton mérve) egy nem reklámozandóan többet?
"A kifejezetten ledes termékekkel foglalkozó webshopokban elég sok a 12Vos termék nem csak ledekből, hanem a körítésből is."
A led-es dolgokat vásárlók túlnyomó része amatőr/laikus, aki fél a villanytól, ezért kisfeszültségű rendszerben gondolkodik, persze, hogy a bolti választék az ő kiszolgálásukra épül.
Ahol profi szakemberek tervezik a világtást, ott kevésbé érvényesül
- a sok marketinges parasztvakítás (pl: "a led sokkal kevesebbet fogyaszt, mint az energiatakarékos világítás")
- meg a sok tévhit (pl: "ha meglátják a haverok/rokonok, hogy led-es világításom van, el fognak sárgulni az irigységtől")
ráadásul a profi szakember nem is fél a villanytól, ezért vagy egyből 230 voltos lámpákat alkalmaz, vagy áramgenerátoros tápegységeket (ami 230 voltból állítja elő a led-ek számára szükséges tápáramot - és NEM tápfeszültséget).
Egy profi szakember 12 voltos led-eket főleg csak az autójában alkalmaz :)
Ha külső tápegységet alkalmaznál és fényerőt is szeretnél szabályozni, akkor a keresésbe azt is írd bele, hogy dimmelhető, mert a legtöbb egyszerű trafó/táp nem viseli el fázishasítást.
Köszi a véleményeket a 12V-tól! Megfontolom, amit írtatok. Nincs szó napelemről vagy fürdőről. Semmi extra.
A kifejezetten ledes termékekkel foglalkozó webshopokban elég sok a 12Vos termék nem csak ledekből, hanem a körítésből is. Ha értelmetlen volna, akkor biztosan nem volna rájuk vevő és így a boltok sem árulnák.
Általában kopás éppen úgy mozgott hogy egy picit másként ált meg és az annyira elég volt hogy egy sarkon a másik sarok vagy él megakadjon. Vagy éppenséggel zárlat keletkezett és összeégett az érintkezők, vagy a tekercs durrant el és attól maradt abban az állásba.