> még ABS is max. 1- 2 négyzetcentis talajon felfekvő gumifelületre
Nézd meg, hogy szinte minden új eladású felnifékes biciklin, még az 50 ezres áruházi kategórián is ott van már a bowdenen a modulátor patron, ami tulképpen egy nagyon primitív rugós vagy elasztomeres ABS próbálkozás.
Te is tudod, hogy az egyik jelentős magyar kerékpáros személyiség úgy halt meg, hogy a közértig nem vett fel bukót, átszaladt előtte egy macska, nem akarta elütni ezért nagyott fékezett, át a kormányon, fejre érkezett, agyhalál, emlékversenyt tartanak a tiszteletére. Azt az esetet egy egyszerű ABS is megakadályozta volna és a biciklizők többsége nem visel bukót.
Hidraulikával elektronika nélkül is egész korrekt ABS-t lehet megoldani. Amúgy új motorokon már általános az ABS, ha csak a gumikopás csökkenését nézzük azonnal behozza az árát, mert egy pár márkás sportmotor köpenyért jó bicajt lehet kapni.
> Nem biztos. Biciklin sokkal többet számít, hogy egy hibát meg tudsz-e javítani/javíttatni útközben is, vagy sem. És ahogy távolodsz Budapesttől illetve a nagyobb városoktól, egyre kisebb az esélyed arra, hogy egy hidraulikus tárcsaféket meg tudj javíttatni egy szervizben, míg egy bowdenes felni- vagy tárcsaféket gond nélkül. (V-fék esetén még a fépofa se lehet gond)
Vidéken talán nem járnak autóval? Ott már a bowden kiszorulóban, talán kézifékben, gázpedálban sem használják már.
Sőt, még az olyan szuper konzervatív ágazat, mint a vasút is áttért, a MÁV épp most épít át ősrégi tuskós fékes személykocsikat tárcsafékesre, mert annyival erősebb, megbízhatóbb, gondozás mentesebb és tartósabb, akár 900 ezer km-t elmegy - pedig ott aztán a zúzott kőtől a hótorlaszon át a vécéből potyogó anyagig mindennel találkozik a vágányok között a tárcsa!
Éppen a felnifék az ami a biciklin megeszi a kereket vagy a gumit és telibe kapja a koszt, sőt a szilárdsága is kívánni valót hagy maga után. A tárcsafékeknél a kétszeres agyon fékerő átvitele miatt még a villák és a kerekek is erősebb kialakításúak, ez is a biciklista érdekeit szolgálja.
Haladni kell a korral, ma már a versenyeken is cirkuszi karaván kíséri a mezőnyt, nem magukra tekert pót gumikkal adják elő a Michelin-babát a versenyzők. Megszűnt az önellátás realitása, meg hogy fixivel menjünk világkörüli túrára, mert akkor nem romolhat el a váltó. Sőt, úgy tudom 2018. tavaszára ígérik a piacra a vajpuha hidraulikus váltót, az elektromos váltó szettek várható UCI betiltásában reménykedve (mivel az zavarná a nagy mumus rejtett motorok felderítését).
Nem biztos. Biciklin sokkal többet számít, hogy egy hibát meg tudsz-e javítani/javíttatni útközben is, vagy sem. És ahogy távolodsz Budapesttől illetve a nagyobb városoktól, egyre kisebb az esélyed arra, hogy egy hidraulikus tárcsaféket meg tudj javíttatni egy szervizben, míg egy bowdenes felni- vagy tárcsaféket gond nélkül. (V-fék esetén még a fépofa se lehet gond)
> ha már 11k -ért lehet egészen jópofa Shimano hidraulikus tárcsaféket kapni (feltöltve, 100cm -es csővel, üzemkészen), akkor miért vesz még bárki bowdenes tárcsaféket?
Boltos szerint egy valóban jó minőségű (legfőbb jele, hogy nem csikorog!) bowdenes tárcsafék többe kerül, mint egy alapszintű (amúgy teljesen jól használható) hidro kivitel.
Autón, motoron már győzött, be kell látni, hogy a folyadékos fék a jövő a biciklin is. Önmagában az ABS megvalósításának lehetősége minden pénzt megérne, mert az életmentő.
Na jó, de én súlyosan fórumfüggő voltam, és ez nem vicc. Közel 14 ezer hozzászólásom volt itt, magasan a legtöbb, és akkor még nem beszéltünk a többi 10-15 topicról. Bele sem merek gondolni mennyi időt töltöttem ezzel.
Eszembe sem jut Pelikán Jani idején törni a fejem, amikor 50 évesen jutok el arra a szintre, hogy 43 perc alatt érek fel Dobogókőre. A helyén kell kezelni mindent.
Lassan már azt is kérdezhetnéd, hogy rád emlékszik-e még valaki, úgy eltűntél! Pedig valamikor te voltál a listavezető a topikjómunkásemberek rangsorában. Már arra gondoltam egy ideje, hogy a Facebookon kérdezem meg, örökre leszámoltál-e a topikkal. :-D
Ahogy a vezeték is megsérülhet, ezt azért nem írtam, mert hasonló kockázatúnak tartom a bowden és a vezeték sérülését (ami persze egyszerűsítés). Az olaj felforrása viszont nem fenyegeti a bowdenes rendszert, a meleg fékpofával persze csökken a fékhatás, de nem szűnik meg teljesen. A felforrt olaj esetén viszont igen.
Ó, köszönöm, de ki tudnám próbálni otthon is, ha nagyon akarnám. Csemetém dh szörnyén ilyen van, igaz, csak a fékkarok többe kerülhettek, mint az egész bringám:-).