Úgy értettem, hogy a menetirányban vízszintesen, nem keresztbe. A Swiftekre majdnem rávillogok, de a lámpa formájából már látom, hogy mi az, eh, rohaggyá meg!
Az összes új autóé vízszintes vonalban világít, nem aszimetrikusan, csak kamu aszimetrikusan. Ha egy fal elé állsz, pláne, ha letakarod az egyik lámpát, a másiknál tökéletesen látszik a fordított Z alakú világítási vonal, ami miatt nem látják az út melletti táblákat, és ami miatt a jobb oldali lámpát rendszeresen magasabbra állítják. Ha a bal oldali lámpa "folytatásáig" állítanák csak feljebb, még nem lenne probléma, de sokkal feljebb tekerik, ezért vakítanak. Ha pedig egy jó kis hupli van az úton, mindklét fényszóró azonnal telibenyomja a szembejövőt úgy, hogy a szeme nem tud alkalmazkodni, majd rögtön vissza is süllyed a hupli után, de aztán megint a következőnél újra... A "régi" autók igazi aszimetrikus világítása tökéletesen megvilágította a táblákat, gyalogost, bringást, és mivel gyengében világított felfelé-oldalt, nem volt éles határvonal, a szembejövő szeme tudott alkalmazkodni, sőt még a parasztvakító fehér ledek se voltak, így a színükkel se szúrták ki a másik szemét.
De pár éve mindent elbasztak. Végre kidöglöttek a xenonhulladékok, erre bejöttek a még hulladékabb ledszarok szinte a gyalogosok szemmagasságában. Vakuljon meg a másik felkiáltással.
De, persze, hogy találkoztam, ahogy a volán mögött ülve éjszaka is találkoztam olyan autóval, amelyen a tompított ledes szar az égbe világított, nem az útra.
El kell venni a fényforrásról a saját fókuszt, és picit jobbra tekinteni. Mást nem tudsz tenni, ha egy ilyen jön szembe.
De alapvetően azért nappal is vakító villogóval kevéssel találkozom bringán (nem nulla), ha pedig autóban ülök, ezerszer jobban, könnyebben, gyorsabban, messzebbről tudom észrevenni a villogós bringást, mint a lámpát nem használót vagy az alacsony fényerővel, folyamatosan világítót. Napközben, átlagos fényviszonyok mellett is jobb, de alacsony napállásnál pedig baromi fontos.
Bringás oldalról meg annyi a feladat, hogy a villogót úgy kell felrakni, hogy ne felfelé világítson, hanem előre, enyhén döntve lefelé. Ha valakinek ennyi sem sikerül, akkor ne bringázzon inkább.
35cm a minimálmagasság, sajnos a max nincs belőve mert egy idióta bagázs döntött arról, hogy a ruházaton és így a fejen is viselhető, hadd ne tudja már senki még megbecsülni se, milyen messzire lehet az a kóválygó-vakítgató valami ott előtte, valahol.
Egy biciklis simán beleesik az első ablakkeret holtterébe, de nem gondolnak bele, hogy ha "biztonságosan" a lassan közelítő autóssal együtt mozognak a kereszteződésnél, akkor pont semmit se látnak belőle.
Lehet, hogy országútra jó, de a villogó elsővel van egy olyan bajom, hogy amikor kerékpárúton szembejön egy ilyen, az nekem nagyon rossz. Fényerőtől függetlenül, de tipikusan a sok száz lumeneseket villogtatják. (nem sorolom ide a mini felgumizhatós vackokat, csak a világításra alkalmas lámpákat)
A biciklis láthatóságával az a baj, hogy egyrészt nem hagyományos irányokból is érkezhet, míg egy autót általában az úttestről várunk. Másrészt hiába akármilyen lámpa, nem egyértelműen beazonosítható fény. egy autónál mit látsz? Két helyzetjelző, közötte egy rendszámvilágítás, nagyjából be is lőheted a távolságot. Ha fent is két piros, akkor teherautó vagy busz. Egy random felbukkanó erős fehér, vagy piros fényt nem mindig tudsz "hova tenni". Látok imbolyogni egy fehér pontot sok egyéb fény között, nem elég informatív.
Saját élmény: megyek egy sötét faluban, előttem látok valami fényfoltot. Azt hittem, hoga a távolban menő autó fénye verődik vissza. Egy másodperccel később látom, hogy az út szélén imbolygó fószer mellényén lévő csík volt a fényforrás. Láttam, csak nem az volt, amire gondoltam.
Namost innéttől kezdve nem feltétlenül a fényerő vagy a villogás számít.
Amit esetleg lehetne tenni: a lámpa magasságát előírni (kérdés, megoldható-e)
A villogás tiltását csak félig értem, sötét környezetben már kifejezetten zavaróak a villogó lámpák, de nappal, az éjszakainál erősebb (!) fényerővel villogó lámpa sokkal könnyebben észrevehető a gépjárművezetőknek és ez közvetve (a jobb észlelhetőség által) növeli a kerékpáros biztonságát is.
Van fix kerékpárlámpád? Akkor azoknak a következő előírásoknak kell megfelelniük:
fehér vagy sárga fény;
piros lámpa mögött;
a lámpáknak egyenesen előre vagy egyenesen hátra kell világítaniuk;
a lámpáknak nem szabad villogniuk.
Két első kerék van a kerékpárodban? Akkor két fehér vagy sárga lámpának kell lennie elöl; egynek a kerékpár közepétől balra, egynek pedig jobbra. Mindkettőnek egyenlő távolságra kell lennie a középponttól (szimmetrikusan). Egyébként ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a hagyományos kerékpárokra.
Szabályok a kerékpáron lévő laza lámpákra vonatkozóan
Ha külön lámpákat használsz a kerékpárodon, más szabályok érvényesek:
fehér vagy sárga fény;
piros lámpa mögött;
a lámpáknak egyenesen előre vagy egyenesen hátra kell világítaniuk;
A lámpáknak jól láthatónak kell lenniük. Semmi sem lóghat előttük vagy felettük.
a lámpáknak nem szabad villogniuk;
a laza lámpákat a ruhádra vagy a táskádra rögzítheted;
A lámpákat a felsőtestedre (csak a hátadra és a mellkasodra) rögzítheted. Ezért a fejedre, a karjaidra vagy a lábaidra nem rögzíthetsz lámpákat.
Tilos kiegészítő világítást, például küllőlámpákat vagy egynél több fényszórót használni kétkerekűn.
A kerékpáron való tükröződés szabályai
A kétkerekű kerékpárok fényvisszaverőire a következő szabályok vonatkoznak:
Egy piros fényvisszaverő a kerékpár hátulján. Ez nem lehet háromszög;
fehér vagy sárga fényvisszaverők a kerekeken (felniken) vagy a gumiabroncsokon;
4 (borostyánsárga) sárga fényvisszaverő a pedálokon;
Küllőreflektorok használata nem megengedett. Ezek a küllőhöz hosszában rögzített reflektorok.
Két hátsó kerék van a kerékpárodnak? Akkor elöl is kell lennie egy plusz fehér fényvisszaverőnek. Egyébként ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a hagyományos kerékpárokra.
Sajnos még egy csúnyább lehetőség is van. Az első váltó maga is szeret berohadni, úgyhogy hiába fut rendesen a bovden a házában, és hiába kened meg a váltókart is. Aki nem használja gyakran és kezeli időben az első váltót (mint ahogy én sem), az oda jut, hogy az első áttekert tél sós latyakja összegalvanizálja a két fémalkatrészt, és attól fogva nem segít rajta sem a teflonkence, sem a megmozgatás, hanem csakis a papagájfogó, amivel a nagyobb emelkedők alján erőszakkal átteszem a láncot a legkisebbik első lánckerékre. Itt van erről egy kis szösszenet (https://orszagcsavargo.hu/2408ERD4.HTM, a túranap beszámolójának első harmadában):
"A körforgalomnál erős emelkedéssel balra indul a Transzalpin út, melyen a tábla szerint 30 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. Ezt mi fölfelé be is tartottuk, és jelenleg csak éjszaka van lezárva egy szakasza. A tábla szerint az első pár száz méteren tíz százalékos emelkedése is lehet - ennek örömére a régóta beragadt elülső váltómat fogóval átrángattam a legöregesebb pozícióba. Ezt jól tettem, mert ezután szinte végig "kis kettes" áttételben tekertem, és sehol nem kellett gyalogolnom."
Találkozó: Batthyány tér Duna felőli oldala, a HÉV feljáró mellett
Program (Classic): szokásos útvonalon fel a HHH-ra, majd vissza (a szokásos útvonal aszfaltot jelöl, mégpedig Batthyány tér - rakpart kerékpárút - Kolossy tér - Szépvölgyi út - Fenyőgyöngye - HHH). Alternatív útvonalak egyénileg választhatók.
Program (Extra): Visszaúton Pálvölgyi-barlangnál opcionális büfézés, üdítő, miazmás.
Kötelező kiegészítők: lámpa előre, hátra!!
Ajánlott kiegészítők: bukó, pulóver, bundabugyi, stb.
Mindenkit szeretettel vár a "Rendezőség"!
Értelmi szerző: robi
Szervező: esetleges, alapjáraton Pinyo(?)
263. Sijófoki Telihold Túra
Hely: Siófok
Dátum: 2025. november 5. (szerda)
Időpont: 18:30
Találkozó: a Víztorony melletti parkolóban
Program (Classic): végig aszfalton kirándulás a balatonvilágosi Panoráma kilátóhoz.
Program (Special): a balatonvilágosi Panoráma kilátó megközelítése autópályán (matrica kötelező!).
Program (Extrém): Közlekedés céljára a Balaton felületének igénybe vétele(vitorlások előnyben, de a dombra cipeléshez külső segítség nem vehető igénybe).
Ajánlott felszerelés: bicikli, bukósisak, első-hátsó lámpa, strandpapucs, fürdőlepedő, napszemüveg, strandlabda, jókedv, kacaj, meleg tea, stb.
Nem igazán neked válaszoltam, ez ugyanis általános tapasztalat. Amikor elhangzik a "CSAK" szócska akkor szinte biztos, hogy extra szopásos a dolog, és ha annyira tudja valaki, hát akkor csinálja meg ő saját maga, ha CSAK annyi a baja. Ez nem bicikliszerelői specialitás, ugyanez van autószerelőknél, számítógépeseknél, villanyszerelőknél, műszerészeknél, mindenhol.
Engem a "csak" szócska zavar. Amikor egy tulajtól elhangzik akkor miért nem csinálja meg saját maga, ha annyira tudja mi a baja, és ha elhangzik akkor 99,9999%, hogy ott nem csak annyi van, hanem jóval több és jellemzően szopásos.
Mivel mindenki itt a bowden/váltószerkezet hibájára gyanakszik (én meg mondjuk 1 elgyengülő rugóra) ezért én a házi buhera jegyében valami tisztító/kenő cuccal esnék neki. (Tudom, nem szokás, de hátha....)
-
Nem írtad le a másik bringa hibáját, hátha az könnyebb eset...
Hiba legbanálisabb oka lehet, hogy az átdobót a határoló csavarokkal fix pozícióra rögzítették a gyerekeknek. A kereszt gyerekeimnél én is gondoltam rá, mert mindig keresztben volt a lác, elől kicsi, hátul kicsi.
Másik lehetőség az átdobó paralelogramma csuklók beragadtak/rohadtak és a lazuló bowden ellenére a rugó nem tudja megmozdítani az átdobót. Nekem a nyáron néha a ráfröccsenő cukros frissítőtöl szokott fixálódni két bringázás között, ezért indulás előtt ellenőrizni szoktam, és ha nem mozdul, akkor egy kis vizet locsolok rá és kézzel segítve megmozgatom.
Persze lehet a bowden berohadása is a középcsapágy alatti területen. Ekkor csak a kormány közelében a vázcső mellett lazul a bowden, de az átdobónál feszes marad.
Táv diagnosztikában/gyógyításban ennyit lehet tenni az ügyben.
Harmadszor próbálom elolvasni, de elakadok a vesszők erdejében, az indokolatlan szóközökben és az olyasmiben, mint: sok hiba kezdett lenni... ezeknek, is vannak, hibája...
Távolról, ilyen leírás alapján nehéz megmondani, hogy mi a probléma forrása. Gyakorlatlan bringaszerelőként az elkoszolódott bowden-re gyanakodnék. Ennek cseréje - leírásod alapján, a hozzávalók ára miatt - nem férne be a pénzügyi keretbe úgy sem, ha valaki ellenszolgáltatás nélkül áldozna rá egy-két órát.