Dolgozom valamin, viszont eléggé kezdő vagyok, így sok kérdésem lesz, remélem tud valaki segíteni. Plus/4-en a képfrissítés 50 Hz? Ez azt jelenti, hogy másodpercenként 50 képet pakol ki a képernyőre? Mennyi idő telik el, amíg a raszter végigfut? Tehát első sorban van, aztán mire megint az első sorba kerül? Mennyi időt (raszteridőt) vesz el egy pixel kirajzolása, vagy mondjuk egy karakter kiírása kb? Köszi előre is, ha valaki segít!
Volt egy Plus/4-em amin nem volt matrica. Egy lengyel srác meg csinál ilyen után gyártott matricákat, aztán nekem ez tetszett meg. Hát látszik hogy ízlések és pofonok... :-)
Ha több kérdésként értelmezhető tartalom lenne benne, egyszerűbb volna válaszolni rá. Így csak annyit tudok mondani, mint az átlagos fórumozó hülyegyerek egy mobiltelefonos topicban: nekem nem tetszik.
Ti se tartotok be semmilyen szabályt, szándékosan nem akartok felfogni semmit azokból, amiket írok, akkor én miért foglalkozzak bármivel? A DCR bővítés témáról se akartok leszállni, pedig már többször megírtam miért lett olyan, amilyen. Amott válaszoltam.
De, te folyamatosan szidod a Plus/4-est. Egy Plus/4-es topikban a Plus/4-esről és fejlesztéseiről beszélünk, nem emlegetünk más gépet. Ne emlegess más gépet. Felfogtad? Nem fogod fel mi?
Ha szeretsz ezzel foglalkozni, akkor válaszolgass neki, de ha nem, akkor jobban jársz, ha a hozzászólása jobb felső sarkában az emberke X-el ikonra kattintasz. Sokkal nyugisabb így a topik.
Nem szidtam semmit. A másik topikban válaszoltam a DTV-s cuccodra. Fáj az igazság? Nem biztos hogy te csinálod jól a dolgokat, mint ahogy az se, hogy én csinálom rosszul. DTV-t moddingolsz, közben vannak sokkal jobb cuccok is. A DCR moddingomnak van értelme, de a tiédnek nem sok.
Ismételgesd csak a hülyeségedet. Már mondtam, de ezek szerint nem fogod fel, Plus/4-es topikban nem szidjuk a Plus/4-et. Nyiss egy új topikot ezen a néven: 'Plus/4 szidó topik', na itt folyamatosan szidhatod.
Hát én arra gondoltam, hogy valamilyen külső ROM-os megoldást lehetne csinálni. A 'Retro számítógép és videojáték klub' facebook csoportban az egyik itteni fórumtárs hírdet egy ilyet: C16 Plus/4 cartridge 128kb-tól 1MB-ig. Van egy-két donor Plus4-em meg C16-om, hogy az egyikből kivenni egy expansion portot és erre a nyáklapra pluszba rárakni, amin rajta lenne a külső ROM, lehetne rárakni a SID kártyát. nem tudom érthető voltam e :-)
Max. úgy, ha a ROM-ot a 3-plus-1 helyére teszed. Expansion port bővítő plus/4-hez nincs. Annak idején jó ötletnek tűnhetett az 1,98mm-es pitch távolság az expansion portra, de már nagyon régóta beszerezhetetlen. Anélkül meg külső ROM-ot és SID-kártyát is együtt használni necces. Esetleg egy prosztó programot tenni az SD kártya elejére, ami KEY parancsokat futtat induláskor és minden reset után rányomsz a shift+stop-ra :D.
A következőt szeretném Plus4-en, ezt mind egyszerre egy gépen: - SID kártya - JiffyDOS - SD2IEC / RPi1541 (természetesen külső) - F valamilyen billentyűkre ezek a szövegek íródjanak ki: - Fx billentyű: OPEN1,8,15,"CD/KONYVTARNEV/":CLOSE1 (belépés egy könyvtárba/D64 image-be) - Fx billenytű: OPEN1,8,15,"CD:←":CLOSE1 (kilépés egy könyvtárból/D64 imageből) - Fx billenytű: LOAD"//:DEFAULT.PRG",8 (olyan programot töltsön be egy gombnyomással aminek DEFAULT.PRG a neve a gyökérben)
Ezeket mind össze lehetne hozni valamilyen ROM-al?
"1 menetes lemezmásolás RAM bővítő nélkül csak a 64 KB-os VDC RAM felhasználásával, lásd a Servantot."
Ezt teszteltem, tényleg működik. A 128 KB-os rendszer RAM-ot és a 64 KB-os VDC RAM-ot együtt használja. Csak így lehetséges ez, mert egy 35 sávos teljes 1541 lemezoldal 171 KB-os.
Lenne egy fájl kicsomagolós problémám! Van a Multi Botticelli rajzprogram és ennek is a crack-elt kicsomagolós(tömörített) verziója. Eddig ez az egyetlen program, amit nem sikerült cartridge-ről elindítanom. Szépen felmásolódik a ramba, és el is indul, de a crack bemutató utáni kicsomagolás az teljes fagyásba viszi a gépet. Yape-ban is teszteltem és ott sem akarja. Ha Yape-ba betöltöm, akkor megyen rendesen, ha cartrige-ről másolom ramba és utána csinálok egy PRG betöltést is, ami elviekben beállítja a szükséges vektorokat, mert beállítja, akkor is meghal a program indítása. Ez mitől lehetséges? Minden megoldás érdekel! :-)
"Disk copier*. Copy whole disk or only the tracks which are used (marked as used in the BAM). Single or dual drive copy. Automatically detects if the disk is single or double sided. With 64K VDC memory (but without a REU), it will copy a whole single sided disk in one pass."
De, ilyenekkel nyugodtan OFF-old szét a topikot, szvsz sok mindenkit érdekel!
Egyébként van-e lehetőség arra, a 64kByte-os VDC-t használva, egymenetes teljes lemezoldal másolót csinálni C-128-ra?
Gondolom valahogy lehet detektálni, h a VDC fel van-e bővítve, vagy sem.
És milyen jól jön a Bank 2 - vagy 1 -, és a VDC, mert az +128kByte RAM, plusz ugye 45-50kByte marad az "alap" memóriában is, így van-e bármilyen akadálya egy egymenetes teljes lemezes másolónak?
Látni a neten többféle RGBI-analóg átalakítót kompozitra, svideora, de csilliókért vannak, 50+ €. Analóg RGB-re könnyű átalakítani, csak 1 halom ellenállás és dióda kell hozzá. Van fekete-fehér kompozit kimenete is, olyan, mint az Amiga 500 MONO kimenete, de ez nem sokat ér. 1084-gyel nem gond az RGBI.
Nem értek egyet, a C64-nek is jó a billzete, és ehhez is lehet új tápot venni, vagy csinálni.
Vettem pár éve 2 sima műanyagházas C128D-t, mindkettőnek a tápja volt rossz. 1987-es elavult fosok. A DCR-nek jobb a tápja, 1988-as, de ezek is romlanak el. Felesleges a 2,5-szer nagyobb áramfelvételű C128D-t használni C64 módhoz. Csak a C128 alaplap 2A-t vesz fel 5V-on, a C64 0,7A-t.
Csak látnám már végre azt a demót, ami 512 KB-os 1750 REU-val DMA-zik a 64 KB-os VDC RAM-ba.
Az 1750 DMA-jával készült pár C64 demó pár éve egy versenyre, több REU demó nem nagyon van.
A VDC-re csak a Risen from oblivion VDC részét láttam, mást nem találtam, ami jó lenne.
Simán lehetne a 128 apró extráit is kihasználni 64-es módban (opcionálisan egy 64-es programhoz). Az egyik legismertebb ilyen dolog, ha a 2 MHz-es módot ki-be kapcsolgatod a képernyő tetején és alján, akkor kb. 30%-nyi CPU-nyereséget lehet vele elérni. Pl. az Elite használja (hogy gyorsítsa a rajzolást).
Ami alapjában véve könnyű, miután a legtöbb program eleve egy rasztermegszakítást alkalmaz, csak azt kellene néhány extra utasítással még kibővíteni. Van egy konkrét helyzet, amihez ez direkt jól jönne: a PAL->NTSC konverzió esete. Ott ugye az NTSC esetében kevesebb a frame-enkénti szabad prociidő (ráadásul drasztikusan kevesebb a kereteken kívül töltött rész), ami ezzel kiválóan kompenzálható. Egyszerűen lehetne egy program "NTSC-fixed" (legalábbis 128-tulajoknak, 64-es módban futtatva). Hm, és mégsem használják...
Nemrég jött ki a Sam's Journey, egy remek példa, mivel ő is trükköt használ, csak egy másikat: az NTSC-konverzióhoz a REU jelenlétét igényli a program (CPU-gyorsítóként használja a DMA-t). Ez se rossz ötlet, de akad vele probléma, mivel aki cartridge-en venné meg a játékot, az nem tudja a cartridge-et a REU-val a gépbe dugni egyszerre (vagyis kell mellé egy port replikátor is, vagy marad a lemezes verzió).
Sokkal egyszerűbb és elegánsabb lett volna a fast mód segítségét használni (ráadásul nagyobb célközönséget is fedett volna le, hisz 128-tulaj több van, mint amennyi REU-tulaj valószínűleg).
És mégsem gondoltak rá... Ezt nem értem ilyenkor.
(Jól van most már, nem offolom ezt a Plus/4-topikot tovább... ;-))
A VDC-ről sokáig azt gondolta mindenki, hogy használhatatlan, mert azon a kis két bájtos adat/port regiszterpáron kell átküldeni neki egyesével minden adatot a memóriába. De azóta kitaláltak már egy csomó trükköt, amivel drasztikusan felgyorsítható, pl. a megfelelő időzítés mellett 7-8 bájtot átcsúsztatni egyszerre, vagy a REU DMA-val akár több száz bájtot (ami tényleg villámgyors).
De a legszebb, ha a 64K VRAM-ba már minden belefér, és utána a belső block copy-val kell csak mozgatni.
Igen, az RGBI monitorkimenet az némi probléma, de szerencsére egyre többféle megoldást találnak ki modern tévékhez és monitorokhoz (a legvégső esetre egy monokróm összegző jele is még van az egyik tűn, az sima kompozit, csak egyszínű).
"Még azt nem értem, hogy miért veszik még mindig a C128-akat, C128D-ket? Mire használják az alapgépeket? C64 módban minek? Akkor vegyenek C64-et. C128-ra nincsenek új programok."
Szerintem még 64-es módban is egy jobb gép, mert jobb minőségű a tápegysége és a billentyűzete (én pl. szívesebben használom).
"A REU csak 1 MHz módban működik, 2 MHz módban nem."
Programozástechnikailag ez nem olyan nagy akadály, csak ki kell kapcsolni a fast módot, amikor épp DMA-zol, majd vissza.