Az októbert Ko-Ko indította a szeptemberi PETSCII Lumberjack frissítésével, ami immár Csabo+4 zenéjét játssza. Rögtön utána bemutatta a játék egy újabb átiratát Lumberjack 256 címmel, értelem szerűen a 256 bájtos mérethatáron belüli terjedelemmel. Sirhadisen indult és tizenharmadikként végzett a Deadline 2024 parti szöveges módú grafikai versenyszámában Mixed Feelings About Xmas című képével. Új játékfejlesztőt is köszönthetünk platformunkon JimmyCoupe személyében, aki névjegyét a DragonSlayer szöveges kalandjátékkal tette le. Régészeti kutatások eredményeként KiCHY két régi játéka is előkerült. Az egyik az Aster, a másik – ami igazából csak egy játék előzetes – a Time Cristal 1. Luca kezelésbe vett egy újabb régi játékot és kiadta annak könnyítésekkel és dokumentációval ellátott, NTSC kompatibilis verzióját, a Taskforce +4GD-t. Régi, több platformra dolgozó ismerősünk Fabrizio Caruso újabb játékot jelentetett meg. A Trex C16 egy újabb Chrome Dino Runner klón. Ezután JimmyCoupe visszatért és újra lecsapott. Ezúttal egy menedzser játék felújításával. Aki szeret "aranylábú gyerekeket" pásztorolni és bajnoki címekre törni, annak biztosan jó szórakozást nyújt majd a Football Manager Plus/4 Enhanced. Andras, aki BoCp néven is alkotott már elkészített Debrecen címerének digitális változatát. Kissé furcsán kinéző alkotás. A hónapot pedig orac81 zárta Connex című logikai játékával, ami a Négy a nyerő egy változata.
Inufuto ismét frissítette az Asm8-at (1.10.0) és a Cate-et (2.1.1).
Szeptemberre is jutott néhány megjelenés. Elsőnek orac81 hozott két játékot, a Fruit Hoot félkarú rablót és a Cascade 2 logikait. Utána a mono fedőnéven tevékenykedő Ataris csávó jelentkezett egy valós idejű POKEY zene konvertáló rutinnal, amit a Songs Of The Spies zenegépben mutatott be. Ko-Ko egy újabb PETSCII játékkal örvendeztetett meg minket, a PETSCII Lumberjack-kel. BSZ pedig továbbra is padlógázzal hajt az SD2IEC VCPU sztrádán. Frissítette diagnosztikai programját az ilyen meghajtók detektálására, a SD2IEC VCPU Detector-t az 1.3.0-ás verzióra, illetve VL1S - SD2IEC VCPU Fastloader címmel kiadott egy egyszerű gyorstöltőt a VCPU-s firmverrel futó SD-kártya olvasókhoz. És ahogy arról nem rég szó esett, scarabaeus fórumtárs két fiatalkori műve is felkerült a P4W gyűjteményébe.
Frissült a cc64 és a Cate fordító is, ha valaki szeret ezekkel szórakozni, valamint kerültek képek a híres-hírhedt Eslapion PLA helyettesítőjéről a hardver galériába, így nézegethetünk szép képeket a PLAnkton TED-ről, Ulysses777 pedig további információkkal bővített néhány szalagos töltéshez kapcsolódó enciklopédia bejegyzést.
Ha valakit érdekelne, de még nem értesült a dologról, most szombaton Debrecenben megrendezésre kerül a 2. Cívis Retro Számítógép Találkozó. A C16/+4 közösség az ígéretek szerint képviseltetni fogja magát legalább Verona és a "miskolci barátaink" személyében, Unreal pedig előadást fog tartani a demószénáról.
Az utolsó Plus/4-eses évemben egy iskolai fordított napra írtam pár programot, amik futottak ott képernyőkön, kis animációkat, aztán közéjük raktam az önarcképemet is, amihez előtte csináltam egy "airbrush" programot, amivel megrajzoltam, egy kis rutin pedig kirakta a képernyőre.
Előtte pár évvel, talán '87-ben, amikor a II. iskolaszámítógép program elterjesztette a Plus/4-eseket az iskolákban, átírtam a pár évvel még azelőtt VIC-20 (VC-20)-ra megírt kicsi BASIC programomat, Plus/4-re már kétjátékosos verzióban, a szövegből is látszik, poénból. Az lett a Neurózis.
Az lehetett, hogy valami programmásolós session-ön valaki betöltötte először az önarcképemet, rátöltötte a Neurózist, aztán nem utóbbi méretében mentette le, hanem egy C16 teljes memóriányit mentett (bár, ahogy nézem, nem $3fff-ig, csak $3f40-ig), a bitmap pedig ott maradt belelógva. Aztán valahogy az terjedt, nem is tudtam róla. :-)
Ma jelent meg a P4W-ön egy régi programod (már ha minden igaz), a Neurózis. Rögtön egy kis digitális ásatást is végeztek rajta és előkerült egy kis csemege. Ez utóbbihoz, mint az elkövető (már ha minden igaz) esetleg tudnál néhány gondolatot fűzni?
Kellett viszonylag gyors nibble swap. Gondoltam lookup táblára, annál nincs gyorsabb, de negyed KB erre... Persze megcsináltam a bittologatással is, de kíváncsiságból rákerestem, van-e ebben valami találmány, és igen:
"It takes only 8 bytes and 12 clock cycles, and no variables, no stack usage, no look-up table, no X or Y usage. It uses only the accumulator and status register."
De, lesz kazetta... ha odajutok egyszer. Hirettem itt egy csomot, hogy odaadom a jatekot tesztelni valakinek ha kell. Most jarok a masodik Release Candidate-nel, de meg mindig vannak aprobb gondok.
Mas: lehet tamogatni a P4W-t; nyitottam neki egy Patreon-t (/plus4world). Nem akarom nagyon hirdetni, mert nem a penz kell hanem igazabol annak orulnek, ha tagot lennetek es ott dumalnatok. Amig nem mondta valaki nemreg hogy mer nem magyarul van, fel nem tudtam fogni, hogy miert nem ott vagytok. Pedig en is magyar vagyok, a lap is le van forditva (amennyire lehet), a forumnak is megvan a ketnyelvu lehetosege... Na mindegy.
A jatek "Death Sector" lesz, jutubon van hozza trailer meg egy fake review, ez csak eros idegzetueknek ajanlott (bar igazbol meg nekik se).
Sziasztok!A múlt hét elején felkerült a jófogásra néhány C+4 és C64 kazetta, köztük a W-nyelv is. Aztán csakhamar el is tűntek a jelzett vételi szándék ellenére is. Esetleg valaki tud róla valamit? Ha igen, kérem privát üzenetben keressen meg. Előre is köszönöm!!!
Egyébként a weboldaladat szerintem valakik elrabolták. Pár napja valami kriptó-szemét volt rajta, ma meg azt javasolta, hogy cseréljem le az inkompatibilis böngészőmet (ami új programmal gondolom átalakíthattam volna a gépemet egy remek botnet és kripto-bányász node-dá valamint kaptam volna temérdek személyes adatot lopkodó és nyomkövető appot).
Az augusztusi újdonság felhozatal is szerény lett, de hát itt a nyár, nem a szobákban kell kuksolni és kockára programozni magunkat. :-) Sirhadisen egyelőre kitart a nyulas téma mellett és az Evoke 2024-en indította Usagi-Moves című nyúl táncoltató demóját, amely a versenyszámában nyolcadik helyezést ért el. Gratulálunk neki! TCFS Maestro megnyitotta a Giana Sisters forráskódját. Akit érdekel jobban olvasható formában hogy mi hajcsa a varázslatot, annak mindenképp ajánlott tanulmányozni. Egy korábban megjelent finn szöveges kalandjáték sorozatnak megjelent az angol nyelvű átdolgozása Diamond Hunt címmel. Majd Inufuto-tól kaptunk egy újabb platform játékocsk-t, az Osotos-t. Állítólag meglehetősen nehéz, de a segítség gyorsan érkezett örökélet és örökidő módosítások formájában. :-) Ulysses777 nem adta fel a kazettás turbók témáját. Kiadta az IRQ Turbo nevű felhasználói programot, egy olyan szalagos gyostöltőt, amivel betöltés közben lehetséges dinamikus vagy interaktív tartalmakat prezentálni. A mellékelt példában egy Invaders klónt lehet betöltés közben játszani! Hát, eddig ilyenünk sem volt, de végre ebben is felzárkóztunk a világ élvonalához. :-) Jött még egy másik, ezúttal német szöveges kalandjáték angol átirata, a Black Ninja (Remake) egy Kwayne álnéven alkotó emberkétől. Majd Sirhadisen megosztotta friss demójának forrását.
A CBM Program Studio is frissült és a P4W portál hardver szekciójába bekerült a WheelOfJoy nyolc portos multi-joy adapter, ami SukkoPera alkotása.
Érdekességként még talán említés érdemel Csabo+4 P4W fórumban feltett kérdése arról, hogy a kazettaborítókon a gerinc feliratát hogyan kell tájolni. Csak nem kazettás kiadás készül a korábban tesztelésre hirdetett játékból?
Sziasztok. Azt találtam ki, hogy a Retró 6-ban szerepeltetek egy programlistát. Föltettem a Yapét, betöltöttem a programot, beállítottam nyomtatónak az MPS801/803-as bitmaposat, és kilistáztattam a programot a képzeletbeli nyomtatóra. Szuper. Gyönyörű szép. Csakhogy minden programsort egyetlen sorba listáz, vagyis 80 karakternél levágja a sorvé
Van erre valami megoldás? Már a fél cikket megírtam hozzá…
A host szerverrol leszedte a PHP-t, igy semmi nem ment. Vegul az error500 helyere tettem valami uzenetet, azt lehet mar lattatok - csak hogy tudjak a latogatok, hogy "dolgozunk rajta".
A júniusi jóság áradat után lelassult kicsit az élet. A múlt hónap végén még érkezett egy multiplatform szöveges kalandjáték Mystery Isles címmel, de hír valamiért csak júliusban lett belőle a P4W-ön. Jason "WauloK" Oakley az elkövető, műve pedig az Oz Realms kiadó gondozásában került kiadásra. Spektro-nak újra rajzolgatós kedve kerekedett, majd szorgalmának gyümölcseként megjelentette a Mage és Zonbi című képeket. MMSZolinak is kedve szottyant az alkotáshoz és rajzolt egy űrhajót gyerekkorunk nevezetes rajzfilmjéből: Az idő uraiból. A PETSCII alkotás a Time Masters Starship címet kapta. Zárásként pedig BSZ kiadta a Promised Land SD2IEC VCPU Loaderes változatát és a monitor bővítésének újabb, 7.03-as verzióját.
Gaia újabb változatot adott közre nyílt forrású emulátorából, így a YapeSDL már a 0.80.1-es verziónál tart. A portál gyarapodott egy linkkel is a gyári ROM forráskódjához. A tárolóban nem csak a 264-es széria ROM-jainak forrásai lelhetők fel, de több más 8 bites Commodore masináéi is.
Kaptunk szép képeket a CM-141-es monitorról, a VICE forráskód karbantartása kapcsán felmerült párhuzamosított 1541-re vonatkozó kérdések szülték a User Port Floppy Parallel Cable bejegyzést a P4W hardver szekciójába, és egy újabb nyílt forrású háttértárat is konstruált egy lengyel hardver guru, Maciej 'YTM/Elysium' Witkowiak tcbm2sd névvel.
Kíséreljük meg újra, ezúttal talán működő linkekkel!
A nyár első hónapja is elmúlt, de szerencsére nem nyomtalanul. Az olasz-angol szöveges kalandjátékok továbbra is kitartóan érkeznek. A következő megjelenés a La Casa lett. Ezt követte az ORAC Draughts orac81-től, egy Dáma játék, amit a szerző később frissített is. Utána Spektro rajzolt egy aranyos képet nekünk Snoopy's Dream címmel és a nyilvánvalóan elvárható tartalommal. Ezt egy újabb fejezet követte az olasz-angol kalandjátékok sorában, a Sire Fire. Ez már a negyedik és úgy tűnik nem lankad a készítő kedve. Majd jött a mindenki által várva várt hóvégi Árok party és elhozta a Kánaánt. Chronos grafikája, a Bomberman Vs. Earth elég szépen szerepelt a grafikai versenyben és a negyedik helyre futott be. Ko-ko PETSCII Dungeons & Droids című műve is indult a versenyben, bár csak szerényebb eredményt ért el. A játékversenyt letarolták a Plus/4-es indulók. A győzelmet TCFS és brigádja szerezte meg a Prince of Persia átirattal, a második helyre Ko-ko PETSCII Wizard Of Worja futott be, a harmadik helyezett pedig epy116 pálcikaemberkéjének party-ra átszerkesztett változata lett, a Stick Man Arok Edition. A demóversenyen a Plus/4 demósok krémje egy újabb álleejtő közös produkcióval indult és nyert. A Plus/4 negyvenedik születésnapját ünneplő alkotás a Plus/4 XL címet kapta. Gratuláció az összes indulónak! A hónapot pedig Csabo+4 egy újabb techdemója búcsúztatta, a POP CGA AdLib, ami a SoundX bővítőn játssza a PoP AdLib hangkártyára komponált PC-s főcímzenéjét a játék CGA változatának konvertált címképernyőjével.
Fejlesztőeszköz fronton Inufuto fordítója és assemblere újabb frissítést kapott.
És nem maradtunk hardver hírnek sem híján. Újabb belső 64k-s bővítőt konstruált a Tynemouth Software a C16-osokhoz.
A nyár első hónapja is elmúlt, de szerencsére nem nyomtalanul. Az olasz-angol szöveges kalandjátékok továbbra is kitartóan érkeznek. A következő megjelenés a La Casa lett. Ezt követte az ORAC Draughts orac81-től, egy Dáma játék, amit a szerző később frissített is. Utána Spektro rajzolt egy aranyos képet nekünk Snoopy's Dream címmel és a nyilvánvalóan elvárható tartalommal. Ezt egy újabb fejezet követte az olasz-angol kalandjátékok sorában, a Sire Fire. Ez már a negyedik és úgy tűnik nem lankad a készítő kedve. Majd jött a mindenki által várva várt hóvégi Árok party és elhozta a Kánaánt. Chronos grafikája, a Bomberman Vs. Earth elég szépen szerepelt a grafikai versenyben és a negyedik helyre futott be. Ko-ko PETSCII Dungeons & Droids című műve is indult a versenyben, bár csak szerényebb eredményt ért el. A játékversenyt letarolták a Plus/4-es indulók. A győzelmet TCFS és brigádja szerezte meg a Prince of Persia átirattal, a második helyre Ko-ko PETSCII Wizard Of Worja futott be, a harmadik helyezett pedig epy116 pálcikaemberkéjének party-ra átszerkesztett változata lett, a Stick Man Arok Edition. A demóversenyen a Plus/4 demósok krémje egy újabb álleejtő közös produkcióval indult és nyert. A Plus/4 negyvenedik születésnapját ünneplő alkotás a Plus/4 XL címet kapta. Gratuláció az összes indulónak! A hónapot pedig Csabo+4 egy újabb techdemója búcsúztatta, a POP CGA AdLib, ami a SoundX bővítőn játssza a PoP AdLib hangkártyára komponált PC-s főcímzenéjét a játék CGA változatának konvertált címképernyőjével.
Fejlesztőeszköz fronton Inufuto fordítója és assemblere újabb frissítést kapott.
És nem maradtunk hardver hírnek sem híján. Újabb belső 64k-s bővítőt konstruált a Tynemouth Software a C16-osokhoz.
Hajrá. Volt egy emlékeim szerint 4K-s pc-s versenymű: disapp.com. Azzal is szerettem játszani. Ahhoz hasonlót is lehetne írni, de valahogy sosem vonzott a „backportolás”.
Hm, eszembe jutott egy 30 éve kitalált és PC-re megírt logikai játékom, 35 éve nem írtam Plus/4 játékot, átrakom rá (az utazós időszak után), úgysem használtam még sosem az extended color módot. :-)
(Nem teszteléskérés miatt, csak arról jutott eszembe)
A május is eltelt és szorgos rajongótársaink e hónapban is csöpögtettek némi stuffot. Haegar két demócskával indított, a nemzetközi Star Wars napot ünneplő MayThe4s-szal és a Bombtank játékának rejtett részével, a Shorttal. Utána Boray adott ki egy érdekes koncepciójú BASIC demót a Plus/4 ideán esedékes szülinapjáról megemlékezendő Plus/40 címmel. A múlt hónapban megjelent kétnyelvű szöveges kalandjáték kapott egy testvért, az Excaliburt. Luca is feltűrte az inge ujját és frissítette a HVTC-t. Hurrá! Csabo+4 felfedezett és javított egy hibát az Ufo Vadász játékban, amitől az csak 16k-s gépen futott. Végül pedig Gaia rázta gatyába Bölcsek Kövét és kiadta a Bölcsek Köve 3+-t.
Ulysses777 (aki a Dizzy sorozat több játékát konvertálta) egy ideje érdekes dologgal foglalkozik. Számos szalagos gyorstöltőt elemzett és készített róluk áttekintéseket, amit az Enciklopédia Plusznégyiában tekinthetnek meg a technikai érdekességek szerelmesei.
És természetesen Rachy is aktív volt a webnaplójában.