Egy kis carszkojeszelói: elektricska helyett mozdonyos vonat
Nyugat-Szibéria két nagyvárosa, Omszk és Novoszibirszk között vasúton 626 kilométer a távolság. Gyakorlatilag sík terep, kedvező vonalvezetés. Napi 12-15 távolsági személyszállító vonatpár közlekedik, a menettartamuk 8-9 óra közötti. Tizenegynéhány éven át létezett a 6:55-6:58-as időket futó, heti három-öt (menetrendi időszak függvényében) vonatpárként közlekedő, villamos motorvonattal kiadott járat. Elég sokáig a két érintett elővárosi társaság egyike közlekedtette. A jármű többnyire a régióközi kivitelű ED4mk-152 volt, első- és másodosztályú ülőhelyekkel. Hétfőtől a 825/826-os számon jegyzett, elektricskás változat megszűnt, helyette az RZsD távolsági vonatos leánya mozdonyvontatta formációt vezetett be 147/148 számon, heti három alkalommal, nyolc kocsival. A menettartam nem változott. A kocsik közük kettő ülő, egy SzV (1. o. háló), a többi kupe (2. o. háló). Kifejezetten nappali járatról van szó, mindemellett. Itt látható az új vonatról szóló képes riport, az elején egy kép erejéig az időközben nyolcról hat kocsisra fogyatkozott és korporatív színeket kapott ED4mk-152 is megjelenik.
És miért a 7...9 órás menetidők? Csak a szokásos miatt: a 12-15 személyvonatpár (és néhány elővárosi) mellett, úgy napi 160-180 pár tehervonat jut az adott szakaszra. Tehát nem árt az ablakos vonatok menetrendjét jó adag tartalékkal kitömni.
M7-esen összekapcsolódik majd négy kisbusz egyetlen sofőrrel, Balaton végénél oszlik a konvoj Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Keszthely és Barcs felé - mostanihoz képest töredék bérköltséggel.
De mi felújítjuk soktízmilliárdért a 30-ast, ami még akkor sem térülne meg, ha nem jönnének közútra belátható időn belül az önvezető járművek. De jönnek, és ez igen komoly forgalomvesztést fog hozni a vasútnak.
Az Európai Bizottság először 2019-re tűzte ki a személyszállítási piacnyitás végső időpontját, de 2015 októberében a rugalmasabb szabályok meghozatalával akár 2026-ig is lehetőség lesz közvetlen, pályáztatás nélküli személyszállítási szerződések megkötésére. A közszolgáltatási szerződés azonban a MÁV-ot és a GYSEV-et köti 2023-ig, tehát MÁV- (vagy GYSEV-) tulajdonú pályán csak ez a két cég szolgáltat.
Na de ha közben meg buszosok szabad kezet kapnának, akkor alaposan sérülne a versenysemlegesség!
Érdekesség: A bázison semmilyen vasúti eszközt nem látni, csak az óvóhely berendezéseit, és egy ősrégi vasúti térképet, meg telefont. A telefon a 80-as évek végéről származik, nekünk is volt ilyen, 87-88 környékén jutottunk hozzá. Meg van ott egy 10-20 éves vasutas újság. Tehát azért járnak le oda. Viszont a bútorokat elhanyagolták. Ez kissé ellentmondásos dolog.
Nem, nem tudtam és nem ismerem a Z2-t. Nekem most már a Z3 Hobbynál több de a Profinál kevesebb van. ETCS L0 és STM már megy, most a CIR-ELKE-vel és ahhoz kapcsolható egyéb megoldással (energia elszámoló prémium rendszerrel) dolgozom.
Az gondolom megvan, hogy a Z2 tud magyarul (ha telepíted hozzá a kiegészítőt), és készültek hozzá magyar pályák is (ha telepíted őket - bár nem ZPA-sok, az igaz).
azért írtam a szimulátort, mert a Norbert kapott tőlünk egy PC-t és MSTS-t az akkori magyar pályákkal és lehetőségekkel. De azóta vannak sokkal jobb és valósághűbb megoldások, de nem magyar nyelven és nem magyar lehetőségekkel.
Munkanap a 3719 és 3739 és a 3727 hagyományos meg délután a 3733.
Elővárosban mindenütt megállós 7919 is hagyományos.
3719 a 7910 be fordul.
3727 az este szerelvénynek megy le 23710 ami a 7911 szerelvénye ami a Keleti Nyugati között Sv és még egy szerelvény ami a 3739 ből van miután reggel a Kökiből Sv menetben Pv be vitték.
A 8 kocsi másik része 7920 lesz.
Párosban tehát munkanap Kökiről induló a 4.45 14.32 18.32 19.32 vonatok meg a Sv a 23710 hagyományos.
A 150 esen a szóló Flirt 221 ülőhellyel nem elég egy négykocsis 320 vagy 304 ülőhelyes "inga" kiváltására minden esetben.
150 esen kb. 4+2 hagyományos szerelvény kell előbbi 4 a 150 utóbbi az előváros a 150a forgalmához. Távolsági forgalomhoz 4 min. kell de lehet 5 is , mert a mostani menetrendben az élesen fordulások pl. a 13.54 ről 14.05 re kiestek...
Az elővárosi 14.32 kor induló 3716 ot mindenképp 2 Flirt tudná csak pótolni munkanap.
"Téli menetrendi időszakban" reggel felmegy egy Bz Szilvásváradra, személyzete egész nap ott ül, majd este lejön? Az alap közszolgáltatás nem napi 2 pár vonat?
Más. A 80-as vonalon vágányzári menetrend van, a gyorsok :35-kor mennek és Hatvanig mindenütt megállnak. Gödöllő és Aszód között vágányzár van.
Nem lehetett volna meghagyni a :35-ös vonatot Gödöllőig, és a gyorsokat :50-kor indítani és Gödöllőtől megállítani mindenütt? Ez az alapmenetrendhez képest nem jelentene többletteljesítményt...
A vicc, hogy 22:00-kor (mivel szembe nyilván szabad a pálya) vonat megmaradt sebesnek. :)
Tehát Hatvanbe eész anp órás ütem, 1 vonat, este meg 21:35,22:00,22.35. :)
- Elnézést, van még itt hely a kabinban? - Óh persze, igen. ..... - Kéri a fél csokimat? - Köszönöm, nem. ….. - Meddig megy? Nagykőrös? Kiskunfélegyháza? Cegléd? Szeged? - Szegedig. - Én is. Karbantartó villamosmérnök vagyok a vasútnál. Most képzelje! Meghívnak, hogy továbbképzést tartsak a túlemelt körívű pályán fekvő űrszelvények bővítéséről olyan kollégáknak, akik azt sem tudják, mi a különbség egy szabványos és egy tranzit rakszelvény között! - Igazán? - Ez nem az ő hibájuk. Oké, lehetnének alázatosabbak vagy szorgalmasabbak, de miért is kellene nekem mondjuk azzal tisztában lennem, hogy a keskeny-nyomtávolságú vasutak közül már a Taraczközi és Somogy-Kéthely menti vasút is megszűnt?? Nemigaz? Mit olvas? - Chuck Palahniuk-tól a Túlélőt. …. - Tudja mit? Nem is az zavar a legjobban, hogy éves szinten 9-10 napot elvesznek a munkaidőmből ezek a tréningek, hanem az a közöny, motiválatlanság és nemtőrödömség, amivel ilyenkor találkozom. Mondok egy példát. Mint ismeretes, a transzformátor szekunderének rövidrezárásakor a primer oldalon felvett teljesítmény igen jó közelítéssel a primer és a szekunder tekercsveszteség összegével egyenlő. Namármost, amikor ezt a... egy pillanat, ezt most muszáj felvennem, a feleségem hív, biztos azért, hogy beugrottam-e a nővéréhez a kocsonyáért. Na fogadjunk, hogy ezt fogja kérdezni. Halló! … ….. - Na ugye, hogy megmondtam, hogy ezért hív. - Khmm… - Tehát ott hagytam abba, hogy a szekunder tekercsveszteség indukciója… na, végre elindultunk. Azt tudta, hogy a csapatom tervezte például az albertirsai felsővezetékeket? - Valóban? - Mikor odaérünk, megmutatom. Jó a könyv, amit olvas? - Igen. ..... - Miről szól? - Többrétű mű, de számomra az üzenete az elszigeteltség iránti olthatatlan vágy hiábavalósága, vagyis hogy hiába próbálsz meg csak akár egy órára magadban lenni és kikapcsolni, nincs esélyed.