Egy kis carszkojeszelói: teherkocsi-hinta (rzd-partner.ru alapján)
Az emlúlt két-három év attól volt hangos az oroszországi teherkocsi-gyártók, de főleg az infraüzemeltető RZsD jóvoltából, hogy túl sok teherkocsi szaladgál a közcélú hálózaton, azokról már nem is beszélve, amelyek éppen ellenkezőleg, nem szaladgálnak, hanem ácsorognak. A konjunktúra-évek egyelőre elmúltak, és a gyártók azt kezdték hangoztatni, hogy a régebbi kocsik üzemeltetése káros, és különben is, az operátorok úton-útfélen leállíthatják a kocsijaikat a közcélú hálózaton, anélkül, hogy különösebb pénzeket kelljen ezért fizetniük. Nosza, beindult a lobbitevékenység. És a gyártóknak sikerült elérniük, hogy a különféle indokokkal az állomásokon "parkoltatott" kocsikért jóval többet kelljen fizetni, illetve számos kocsitípustól megvonják a közcélú hálózat-használati engedélyt abban az esetben, ha a jármű életkora elér egy meghatározott szintet. A felújítást is engedély-megvonással sújtják ezeknél a típusoknál.
Az intézkedések a várt eredményt hozták: 2014 végén 1.232.614 teherkocsi rendelkezett közcélú hálózati engedéllyel, 2015.12.31-én ez a szám 1.150.988 kocsira olvadt. (Közülük 64.281 fedett, 66.657 pőre-, 511.819 magasoldalfalú, 279.826 tartály-, 4.917 hűtő-, és 223.551 egyéb jellegű kocsit tartottak nyilván. Ebből 954.681 a magánokhoz, 196.307 az RZsD leányaihoz tartozott, utóbbi számon belül 100.959 kocsi a Szövetségi Teherszállítási Társaságé, a többi a Transzkonténeré, Refszervizé és más leányoké.)
Tehát az állomány leapadt nyolcvanezer kocsival. És máris megjelentek az eddigiekkel ellentétes hangok, hogy jaj-jaj-jaj, ha ez így folytatódik, 2017-re 17 ezer magasoldalfalú kocsival lesz kevesebb, mint kellene, 2020-ra pedig a tartálykocsik mennyisége apad az ideálishoz képest 25 ezerrel kevesebbre. Cementszállítóból is 6 ezerrel kellene többnek lennie 2020-ban, mint ami várható. Ami a soktengelyes, specializált kocsikat illeti - a magyar fogalomtárban egyszerűen csak trafószállítónak, az orosz fogalomtárban transzportőrnek nevezett járművekről van szó -, bár a többségüknek lejárt az üzemideje, az igény is csökkent irántuk, így ezt a flottát üzemeltető RZsD Holding tájékoztatása szerint, a vonatkozó szállítási igényeket most, és a belátható jövőben ki fogják tudni elégíteni.
Tudtam, hogy hegyvidék, de hogy ennyire? Na de gondolom nem a teljes hossza ilyen, így azért beleférne akkor is pár forgalmi kitérő és duplavágányos szakasz, ahol a terep ennél könnyebb.
Az egyik baj az, hogy a gyorsok 160-ra lettek tervezve, és Flirttel, bár ez elvileg módosítható. A másik baj meg az, hogy páratlan irányban reggel megy el az összes. Na ezért lenne jó a tyúkbél, amit mindig majd valamikor jövőre kezdenek el...
Szvsz meg teljes mértékben zónázó rendszert kellene létrehozni az 1-esen, ha már több vonalon is tökéletesen működik: Tatabányáig minden hol megálló kirohanós dupla Flirt (akár oroszlányi továbbküldéssel), ott meg átszállás a Kelenföldtől Tatabányáig csak Bicskén megálló Győri zónázóra, ami ezzel vagy 10 percet nyerhetne is a menetidőn. Az IC-kre pedig 4 kocsit tenni.
Hát nem! De mind a gazdaságilag jobban teljesítő szlovéneknek, mind az újonnan belépő, és több EU-pénzt kapó horvátoknak erre több figyelmet kellett volna fordítania. A szlovének a síkabb területeken (Hodos felé) is csak tökörésztek.
Azt tegyük gyorsan hozzá, hogy a jelenlegi rendszer tudná azt, amit a régi is tudott, csak a jelenlegi rendszer teljeskörű megvalósítására sem megrendelői, sem szolgáltatói oldalról nem volt akarat.
Fiume miért nem jöhet szóba? És miért ilyen töketlenek a szlovének? Hodos felé is eléggé lassan haladnak, mind a vonal, mind a villamosítás előbb elkészült nálunk, holott ők kisebb ország, kevesebb vasúttal, mégsem képesek megfelelő ütemben fejleszteni őket. Pedig a teheforgalomban van a biznisz, az ablakosok meg sok helyen csak alibiből vannak, így nem akadályozzák a terheseket.
Ma hallottam a legidiótább indokot az autóhasználatra: Járatni kell, mert különben tönkremegy. ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ!
Addig oké, hogy ha sosem használod, akkor is amortizálódik, vagy ha egész télen az utcán áll, de nem készítetted fel erre, az sem tesz jót neki, de ez nem azt jelenti, hogy naponta kellene menni vele. :(