Nem is túl rég jelent meg valahol valami cikk, hogy néhány Bp. környéki faluban mértek légszennyezettséget és bizony egyes összetevőket tekintve a belvárosban kb. tartósított hegyi levegő van ahhoz képest, ami a tiszta levegőjűnek tartott falvakban van.
Azt azért hozzá kell tenni, hogy ez csak évente azon a tizenx vagy huszonx napon igaz, amikor 100% körüli páratartalom párosul hideggel és totális szélcsenddel.
Mert sokan minden sz*rral fűtenek, amióta megdrágult a gáz, hiába csökkentett az áron Vitya. Ha büntetnék a füstölést, akkor talán tisztább lenne a levegő, és nem tekintenék egyesek hulladékégetőnek a kazánt.
Na azért ezt mégegyszer átgondolnám... Nem a villamosgyártók lobbitevékenysége miatt korlátozzák az autóhasználatot a nagyvárosok belsejében, ott is, ahol nincs dugó.
Ha csak most és csak a 100-as vonalon tudnád megnézni, akkor valóban nincs rá sok esélyed. Egyébként meg lesz rá legalább 30-35 éved remélhetőleg, ne keseregj.
Egészen a legutóbbi hetekig a 100-as vonali IC-kben futottak alapesetben, de mostanában a kémek jelentései szerint mindenféle külföldi próbákon és bemutatókon vesznek részt.
a wiki szerint: "Az elkészült két prototípus-kocsit 2015 decemberétől a Budapest-Prága-Hamburg vasútvonal EuroCity és EuroNight vonataiban tervezik szolgálatba állítani. A kocsik 2015 őszén először jártak Párkányban, hogy a külföldi vasutak személyzete is elsajátíthassa a kezelésüket."
(de amúgy semmi extra, én a múzeumok éjszakáján láttam az elsőt a keletiben, na bummm)
Háttőmondjuk a "falusi" füst szerintem a legritkább esetben fekete.
Ami a dízelautókból jön, az a fekete (korom), meg jönnek a nitrogén-oxidok, valóban.
Ami meg a kéményből jön, az ha valamilyen, akkor szürkésfehér. Abban van a szilárd részecskéken kívül mindenféle kén-oxidok, nem kevés (ld. még savas eső). Meg minden, ami az eltüzelt fában, szénben, tőzegben, műanyag flakonban, döglött macskában található...
És mégegyszer: ez nem pusztán a "faluhely" problémája. Hanem a Budapest nagyjából kétharmadát kitevő kertvárosoké is.
Érdekes élmény, ahogy az ember átmegy az M3-bevezetőn a körvasúti felüljárón kifele irányban, és az addig látszatra tiszta levegő helyét csípős fojtogató füst veszi át.
Nem is túl rég jelent meg valahol valami cikk, hogy néhány Bp. környéki faluban mértek légszennyezettséget és bizony egyes összetevőket tekintve a belvárosban kb. tartósított hegyi levegő van ahhoz képest, ami a tiszta levegőjűnek tartott falvakban van.
Fura, a GSM-R II. fázisra elosztott támogatás ~5mrd Ft, ~2500km-re. Az első fázis összköltsége ~800km, 23mrd Ft volt. Ezt vajon hogy?
Tudom, az egyik összeg a támogatás, a másik a teljes összeg, de akkor is meglepő, tekintve hogy az ilyen volumenű projekteknek elég alacsony szokott lenni az önrésze.
Vagy nem. Csak ki kellene nyitnod a szemed, ha (télen) bármelyik kis faluban, vagy akár Budapest kertvárosaiban jársz. Tipikusan esténként ill. hajnalban nem lehet levegőt venni, és nem a nagy forgalom miatt.
Amúgy meg idehaza is sokat tesznek érte az autósok, hogy szmog legyen. Mióta a széntüzelést kiszorította a gáz, azóta az autó az elsődleges szmoggyártó a klasszikus iparvállalatokat (amiből már alig van) leszámítva. Persze Kínában még van bőven ilyen, ahogyan szénerőmű is.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az autózás ára nem a benzin ára, és nem is a benzin+karbantartás+adók+amortizáció, hanem a globális felmelegedés miatt, majdan az unokák által kifizetendő számla is. :(
Az Árpád gépészeti berendezéseivel, de módosított szekrény szerkezettel még egy motorkocsit állított forgalomba a MÁV 1936 januárjában. A MÁV 49 pályaszámú, Lél nevű szalonmotorkocsit a Ganz gyárGömbös Gyula miniszterelnök számára építette. A Lél 1973-ig teljesített szolgálatot, megőrzött kocsiszekrénye ma Istvántelkenlátható lepusztult állapotban.