Nyílt vonalon kürtölnek, állomási áthaladáskor pedig folyamatos harangjelzést adnak. Safety first, ezért az ottani vonatközlekedés nagy hangzavarral jár. :-)
A téma másik részére válaszolva: a balesetek nagy része nem figyelmetlenségből következik be. Kolompolhat a sorompó, villoghat a piros, ereszkedhet a csapórúd, sokan hiszik azt, hogy ők még átérnek. Gyalog, autóval, biciklivel, bárhogy. Ez a tapasztalat a vezetőállásból nézve. Az útátjárók áldozatainak nagy része tudta, hogy jön a vonat.
Konyhanyelven: az előtted lévő vonat mindenféle jelet felfog, így az miatta nem tud hozzád eljutni. Értelemszerűen így marad a vörös, igen. Ettől Vmax 15, hacsak nem csinálsz valamit, amit nem lehet véletlenül csinálni...
"Először a tényt rögzítsük: nem volt ittas a mozdonyvezető." Bocsánat, nem is tudom, mi ütött belém, amikor elhittem azt, amit manhattani írt...
Tehát, ha jól értelmezem a többek által írtakat, akkor a vörös térközjelző mellett 15-tel elhaladhat, és láthatja is a következő jelző zöld fényét, azonban a mozdony vezetőállásán továbbra is "tömör" vörös lesz a jelzési kép, tehát szabályosan nem gyorsíthat, ugye?
Azért pl. az amcsik ragaszkodnak a kolomphoz, és nem mondanám, hogy teljesen hatástalan. Aki százzal érkezik, azt nyilván nem állítja meg, de mondjuk figyelemfelhívásnak jó lehet egy bonyolultabb kereszteződésben, ahol többfelé kell figyelni, vagy gyalogosoknak...
A hangjelzés a lovaskocsik idejében még működhetett, de ma már nem sokat érne. Egy harangot vagy dudát meghallanának a biciklisek és a gyalogosok, de egy közelítő autóból nem. Elnyomja a szélzaj, a motorhang, a felhúzott ablak. Túl jó már a mostani autók hangszigetelése ehhez. vagy pedig olyan hangosnak kéne lennie, melytől megőrülnének a közelben lakók. Lakott területen kívül is sok ház van az útátjárók környékén.
Először a tényt rögzítsük: nem volt ittas a mozdonyvezető. A vonatot pedig a sötétség miatt nem látta. A zárfények nem világítottak, a tárcsa pedig csak későn verte vissza az ütköző vonat lámpafényét. Ha az elöl álló vonat nem takarja a sokszor kilométerekről látható jelzőt, akkor bizony a mozdonyvezető csak a zöldet látja, a vonatot nem. Sajnos volt már ilyen baleset máshol is, például Nyársapátnál, ahol tehervonatot ért utol a Puskin.
Ezért van az én agyamba nagybetűvel beleégve: VÖRÖSET NEM TÖRLÜNK! 2004-ben még megengedőbb volt az utasítás, bár ebben az esetben az akkori szabályozás szerint sem lehetett volna törölni. Most meg sehogy se. Még nappal, nyilvánvaló biztber hiba esetén sem, jó látási körülmények között. Mert akár síntörés is lehet, attól is feljöhet a vörös.
Ha elnézel egy pirosat, akkor lehet úgy járni, mint Hort-Csánynál, Siófokon és számtalan más helyen. Elég sánta bizonyítását kíséreled meg annak, hogy az egyik embernek joga van hibázni, a másiknak nincs.