Letenyén nem tudom mi a helyzet, de Beremenden a határátkelő horvát és magyar része között szállították át a menekülteket. Tehát jogilag se a horvát busz nem lépett be Magyarországra, se a magyar Horvátországba.
Jogilag akkor is a határ átlépése, ha amúgy szabályosan jön a busz, csak a két ország megegyezett róla, hogy az adott pontig egymásnak tartják fenn a rendet egymás szabályai szerint. De ha már a kijelölt határátkelési pontot is átlépi akár csak egy méterrel, akkor már ez az utóbbi sem igaz, az adott állam törvényeinek kell megfelelni.
Ez a mostani, ha nem volt róla államközi megegyezés, leginkább az embercsempészet minősített esete, és mint olyan, nem lehet más, mint engedély nélküli határátlépés. Persze, jogilag. Az mostanában annyira nem érdekes.
De nem véletlenül nem mentek át a menetelős nap éjszakáján sem a buszok Hegyeshalomnál, hanem a zöldhatáron gyalogoltatták a menekülteket (pedig ott az informális beleegyezés addigra talán megvolt...)
Egy biztos: a magyar hatóságok és a magyar vasút jóval a horvát vonat megérkezése előtt tudták, hogy a vonat jönni fog. Hiszen a magyar vonat előbb ott állt, mint a horvát, azaz egészen biztos, hogy sokkal előbb elindult a korábbi tartózkodási helyéről Magyarbólyba annál, mint ahogy a horvát szerelvény elindult Pélmonostorról Magyarbóly felé.
Állomástávolságú közlekedés van a két ország között, a legjobb tudomásom szerint ellenmenet-kizárás nélkül. Az a vonat BIZTOS, hogy szabályosan közlekedett le a határátmeneten, azaz talán még VPE engedélyszáma is volt... Ami a közlekedés szükséges feltétele.
Az Index videóra vette a magyarbólyi utascserét. Döbbenet. A magyar cinizmus határtalan. A magyar vonat ELŐBB ott van már, mint a horvát! Aztán a horvát gép leakadt, körüljár... Ez a vonat TUTI nem engedély nélkül érkezett az országba, vasútforgalmi szempontból semmiképp. A MÁV-START NEM helyez forgalomba vonatot MEGRENDELÉS nélkül. A megrendelés a horvát vonat érkezése előtt megérkezett. Bakondi György szerintem élete hátralevő részébe ne lépjen át Horvátország területére...
Elképzelhető-e a konkrét esetben, hogy a pélmonostori állomáson úgy állítottak kijáratot a vonatnak Magyarbóly irányába, hogy nem győződtek meg arról, hogy a két állomás közti vágány teljes hosszban szabad? Feltételezhetjük-e, hogy ez történt?
Milyen a biztosítás a két állomás között? Én ezt nem tudom, de jól tippelem-e, hogy elvileg a pélmonostori állomáson, mielőtt kijáratot állítanak a vonatnak, telefonon, vagy más hasonló módon ezt egyeztetniük kellene a magyarbólyi állomással, és meggyőződni arról, hogy a legutoljára Magyarbóly felé az állomást elhagyó vonat oda ténylegesen meg is érkezett, Magyarbóly pedig nem indított vonatot az ellentétes irányba?
Feltétezhetjük-e, hogy, a vonal csekély forgalmára való tekintettel, ezúttal ettől (vétkesen!) eltekintettek?
Feltételezhetjük-e esetleg, hogy a horvátok a maguk feladatát végrehajtották, és Magyarbólytól engedélyt kaptak a vonat elindítására? Egy ilyen esetben a magyarbólyi állomás vasúti dolgozóinak pontosan milyen jogköre és milyen kötelezettségei vannak?
Ha nem jöttek át, akkor vagy a két busz között van a határ, vagy a BKV-buszok vannak Horvátországban.
Namost én Letenyén nem vagyok nagyon ismerős, de mintha a Mura lenne ott a határvonal, tehét az elsőt kizárnám. A másodikat pedig nem látom valószínűnek...
Ezt láttam, ez a határállomáson történt. Az ilyet nem szokás határátlépésnek tekinteni, akkor sem, ha egyébként fizikailag a busz esetleg néhány méterrel behaladt Magyarország területére (vagy a Magyar busz Horvátországba, mert azt nem hiszem, hogy pont a kettő közti sávban húzódik a határvonal).
>Ha tudok róla, akkor fogom és körüljáratom a gépet és visszaküldöm, nem pedig mentesítővonatot küldök
Zárjuk rövidre: ez egy politikai (és részben közbiztonsági) kérdés, hogy, ha megérkezik az országodba egy vonaton 800 illegális bevándorló, akkor mit kezdesz velük, nem pedig vasúti. Nem biztos, hogy az a legbölcsebb döntés, hogy postafordultával visszaküldöd őket oda, ahonnét jöttek, akkor se, ha amúgy nem adtál engedélyt az érkezésükre.
A kérdés további kitárgyalásától eltekintenék, mivel vastagon offtopic.
>De ott van még jó néhány busz is. A buszvezetőket is letartóztatják?
Legjobb tudomásom szerint a horvátok nem jöttek át buszokkal a határon.
Ha igaz amit mondanak akkor a "piros" jelzésen való áthaladásért is a forgalmista a hibás? Illetve ha a határátmentet a magyar fél végzi, akkor az ellenirányú indulás nem lett gyanús? Főleg ezzel a vonattal?
A jelenleg megismerhető hivatalos magyar álláspont szerint azt a vonatot nem engedte át senki, csak éppen nem tartóztatták fel erőszakkal a határon.
Bár a cselekmény helyszíne a vasút, amiről itt szó van, az kettő szinttel a horvát vasút vezérigazgatójának feje felett dőlt el. Persze a mozdonyvezetőt veszik őrizetbe, hiszen ő tartózkodik Magyarországon, az utolsó horvát állomás forgalmistáját nem lehet őrizetbe venni, mivel ott a magyar igazságszolgáltatásnak nincs joghatósága.
Tisztelt KBSZ! Az Index.hu cikke szerint egy vonat engedély nélkül közlekedett le egyvágányú pályán a horvát-magyar határátmeneten. Ez példátlanul veszélyes eset, különösen, hogy a horvát mozdonyok NEM szoktak átjárni a magyar határállomásra. Kérem az eset vizsgálatát és a veszélyeztetés körülményeinek feltárását!
Az meg különösen kemény, hogy a magyar hatóságok a vonat mozdonyvezetőjét (?) őrizetbe vették, hiszen nyilvánvalóan a forgalmistát kellett volna, ha már valakit! A mozdonyvezető nyilvánvalóan menesztés után hagyta el Horvátországot.
Tusfürdőket szoktak úgy reklámozni, hogy a flakonon vízcseppek gyöngyöznek, és az egésznek nagyon friss és fitt hatása van. Na, akkor ez egy ilyen tusfürdőreklám, az Uralvagonzavod 18-194-1 típusú tusfürdőjéről. Azt nem garantálom, hogy aktív mikroszemcsés, és Aloe Vera hozzáadásával készült, de a gyöngyöző vízcseppek határozottan jól állnak neki. :)