A schengeni határ, az nem egy szakadék, aminek nincsen másik oldala. Bármelyik, '90-es évek előtti határunk durvább volt, mint a jelenlegi schengeni, mégsem állt meg az élet.
Oroszországban, amikor mentek a robbantgatásos történetek (hát nem érdekes, most, hogy van másik gumicsont, mennyivel kevesebb ilyen esemény történik?), bevezették a poggyászellenőrzést a nagysebességűeken (Szapszan, Nyevszkij Expressz), amit azután kiterjesztettek az emelt sebességűekre (Lasztocska, Sztrizs). Csak a poggyászt ellenőrzik, teljesalakos ember-szkennelés nincs, bár szúrópróbaszerűen azért kézi fémkeresővel keresgélnek. Minden nagyobb állomás bejáratai mögött detektor-kapu van, két-három, unatkozó biztonsági őrrel. Ezek abban a pillanatban, amint bizonyos arcberendezésű embert látnak kereszülhaladni a kapun, megelevenednek, és készséggel használják a kézi detektorukat, kirakatják a kapu melletti asztalra az illető zsebéből a fémtárgyakat, és így tovább. Ha lefüggönyözött fejű hölgyet pillantanak meg, akkor meg aztán összeszalad a teljes különítmény, és idegesen vizslatni kezdik. (Ezért van, hogy manapság a hatékonyabb önrobbantgatós bácsik és nénik európai országokból verbuválódnak. Ellenük a biztonsági őr tehetetlen. Mert mindenkit egyenként átvizsgálni nem tud.)
Nagyseb vonatokon nem ritka, sőt, tulajdonképpen az megy kivételszámba hogy a Thalyson eddig nem volt. A poggyászellenőrzés nem feltétlenül jelent többtíz perces procedúrát (a repülőtéren sem maga a secu viszi el az időt), gördülékenyen láttam működni törökországi bevásárlóközpontokban és a minszki metróban is. Ezek forgalma nem sokkal marad el egy elővárosi vasúttól. Ettől függetlenül minden vonatra kiterjeszteni messze nem életszerű.
Erre is járt fontos vonat, a Puskin.
1997 környékén, mikor gyerekként először jártam a szegedi állomáson, ez maradt meg bennem, a zöld ruszki kocsikkal. Bár nem volt valami hosszú vonat, de M41-essel nem semmi utazás lehetett Szabadka felé.
24 éve járok napi szinten a ceglédi vonalon. A ferihegyi vasúti összeköttetés ismét napirendre kerülése kapcsán sokat töprengtem a megoldáson. Biztosan lehet benne hibát találni pályás szemszögből, de nekem ez tűnik kézenfekvőnek:
A Keleti pályaudvarról (autórakodó rámpa oldala) indulva a százlábú hídig a tárolóvágányok, utána a mosóvágányok helyén elférne az új vágány, amely a Józsefváros-KőFelső összekötő vágány, majd a régi konténer delta nyomvonalán kapcsolódna a KőFelső-Fradi körvasúti szakaszba.
A Kőbányai út után a régi Hízlaló állomás felé haladna a régi nyomvonalon a Kőér utcai telepig. A Kőér utcától erős lejtőn érne be a 100a alá, és KöKinél a Vaspálya utcai oldalon emelkedne vissza a 100a vonal szintjére a régi vontatóvágány helyén. Itt lehetne +1 vágány (a vontatóvágánytól a Vaspálya utca felé) középperonnal a kereszthez.
Innen a régi vontatóvágány nyomvonalán elérné Pestszentlőrincet. (Itt vannak a kezdőponti váltókörzetben a nagy sebességű kitérők a 100a vonal felől.) Innen Lőrinc 3. vágány vonalán menne tovább, a végponti bejáratnál lévő hidat ki kell "szélesíteni" a 3. vágánynak, onnan az emelkedő bevágás szintén "bővíthető" a reptéri vágánynak Szemeretelepig.
Szemereteleptől a régi iparvágány nyomvonalán ereszkedne a gyorsforgalmi alá, és pont a mostani Ferihegy megállónál haladna át a gyorsforgalmi alatt, majd a túloldalon a reptéri iparvágány nyomvonalán emelkedne vissza. A D porta és a laktanya közötti tárolóvágányok helyén ismét lehetne 2 vágány a keresztekhez. Ezt követően az ipartelepet elérve, és onnan tovább folytatva az Aeropark és a 4-es főút reptéri csomópontja között a közút alatt áthaladva a terminál vecsési oldalán érné el a repülőteret (orral Ecser felé).
Meg lehet alaposan köpködni, nekem kézenfekvő a dolog. Megnéztem a bécsi CAT útvonalát is, az erős pályalejtés és -emelkedés onnan lett koppintva.
Egyes nyugat-európai politikusok arra készülnek, hogy kimondják a vasút halálos ítéletét. A múlt héten, egy Thalys-szerelvényen történt eset nyomán be akarják vezetni, hogy a vonatokra is csak a repülőterekhez hasonló poggyászellenőrzés után lehessen felszállni. Nem hiszem, hogy ez tényleg valóra válik (az S-Bahnon brutális lenne például), de, ha mégis megtörténne, akkor azzal egy csapásra a töredékére esne vissza a vasút forgalma.
Mondjuk ez a Cabrió nem is rossz ötlet,igazábol ez a kocsitipus igazi "természetnéző kocsi"a teljesen lehuzható ablakával!Egyébként Szombathelyről az összes Balatoni vonat ilyen tipusú kocsikkal közlekedik!
Egyébként meg a szerb vasút majdnem a teljes nyárra lemondta a saját oldalán a vonatközlekedést mindenfajta pótlás nélkül. Ilyen hozzáállással nem biztos, hogy a pálya állapota a fő probléma jelenleg.
"...Hú, anyám, Röszkénél ilyen komoly vágány van? Ezen aztán lehet száguldozni..."
Végül is, csak két százezres várost köt össze, minek legyen jobb? Ez igazi reménytelen kelet. És majd jön, aki megmagyarázza, hogy minek ennél jobb, úgysem akar utazni senki sem.
Nem. Ott a terminál alatt megy el a vasút és egy bazi nagy vasútállomás is van ott. Az egyik pálya alatt, konkrétan egy 17 sávos autópálya megy át. Schiphol Tunnel.
(Amúgy én is imádom azt a repteret. Ha jól emlékszem hat pálya van és most építik a hetediket.)
Ha már vonalakat rajzolgatunk, akkor én úgy csinálnám, hogy az 1-es terminál után le a föld alá egy jó nagy balos kanyar a föld alatt, majd a 2-es terminál alatt egy állomás, végül a reptér szélénél a felszínre hoznám és Rákoshegy előtt bekötném a fővonalba. Nyugatiból a Keletibe, Keletiből a Nyugatiba mehetnének a vonatok.