A Haszkovóról, ahol a város 1/3-a lakik egyforma könnyű a vasútra és a buszra eljutni. Az Endrődiről és a Cholnokyról is van közvetlen busz. Egyedül a belváros és az egyetem van sokkal előnyösebb helyzetben. Na meg a buszok gyakran zsúfoltak, így eleve aki ésszel utazik, kimehetne a pályaudvarra.
Tessék, itt vannak a Veszprémhez kötődő utazási szokások:
Veszprémben a vasút életképtelen helyen van, és ez esetben semmit sem változtatna az alágazati arányokon ha félóránként aranyozott Flirtek járnának le - mert Jutasra érkeznek.
(A 20-as vonal Szfvár-Veszprém szakaszára 50-60 mrd Ft-ot tervezünk elkölteni EU-forrásokból, mert TEN-T korridor, meg minőségitávolsági közlekedés, stb. A veszprémi vasút versenyképességének növelése megoldható lenne ennek az összegnek a negyedéből, amennyiben épülne kb. 2-2,5 km vasúti pálya az állomástól délre a buszpályaudvar irányába. A távolsági forgalom helyett a napi bejáró, ingázó forgalmat érné el így a vasút.)
A város déli részébe szoktam időnként utazni, oda az állomásról több buszjárat is van, az útvonalakkal nincs bajom. A menetrendjeikkel már inkább, a csatlakozások egyike-másika nagyon centizett, máskor meg sokat (15-20 percet) is kell várni. Mondjuk a vonat nekem így is jobb, a helyijáratozás majdnem ugyanannyi időt vesz el, mintha begyalogolnék a buszállomásra, és onnan mennék Pestre, ami meg ugye lassúbb.
Taxi ügyben én nem tudok nyilatkozni, de az ismerőseim múltkor azzal jöttek. Az utolsó vonatuk késve indult Pestről (ezen a napon volt a 4-es metrós bombariadó, ami Kelenföldön is okozott zavarokat), így az utolsó buszt pedig lekésték. Elindultak gyalog, aztán pár perc múlva hívtak egy taxit, ami kb. 1500 forintért vitte őket (nem emlékszem a pontos árra, plusz-mínusz 100-200 forint). Hogy ez egy ekkora városban sok vagy kevés, arra nincs tapasztalatom, mindenesetre szerintük korrekt ár volt.
Így van, a veszprémi vonatozás kapcsán az állomás helye, és megközelíthetősége a legkomolyabb probléma. Annyi időt el lehet tökölni a város bizonyos részeinek megközelítésével, amennyi idő alatt már Fehérváron/Devecserben lenne a vonat.
A biszközlekedés kacat, a taxi meg ebben a városban valami hihetetlenül drága. Valószínű kartelezés van a háttérben (nevezhetjük maffiának is), mert hasonló városokban rég olcsó, fix áras a taxi. Ezek meg két fuvarból akarják a havi bevételt megcsinálni.
Egerszeggel az a gond, hogy (péntek-vasárnap kivételével) a teljes napi (!) buszos utasmennyiség bőven felférne EGYETLEN háromkocsis IC-re.
Szerintem egyértelmű, hogy Veszprém felé szimpla FLIRT-méretű, távolsági kivitelű motorvonatok lennének ideálisak, órás követéssel, felváltva a bobai deltán át Zalaegerszegre, illetve Szombathelyre. Ezek egy jó specifikálva komfortban vernék a Setrákat, és a 120/160 kihasználásával menetdidőben is, sőt szerintem még az egyéni közlekedéssel szemben is versenyképesek lennének.
Beruházásban persze lenne egy egyszeri nagyobb költség, de az üzemeltetés az eltúlzott kapacitású mozdonyos gyorsok és autópályás buszok egymással párhuzamos járatásánál jóval olcsóbbra kijönne, és az új utasok várhatóan többletbevételt is hoznának.
Érdemes lenne számolni rá egy hosszú távú megtérülést.
Én úgy tapasztalom, hogy a Veszprémbe vonattal érkezők egy jelentős hányada egyéni közlekedéssel távozik az állomásról. Nekik egyébként ez a jobb megoldás mint az autóbusz - mivel itt egyszerűbb a parkolás. Bár azért erre a parkolásra nem mondanám azt sem, hogy jól szervezett, nagyon olyan "kisvárosi állomás" jellege van. (Azon pl. valahogy még nem sikerült napirendre térnem, hogy a buszok leszállóhelye nincs rendesen kiépítve, szokásjog alapon az állomás előtti úttesten, a parkoló autók mellett nyitnak ajtót a járművek.)
Veszprémből a vonatot azok használják nagyobb számban, akik az északi városrészekben élnek (elég nagy része lakótelep), ahonnan gyalog, busszal, autóval ugyanolyan idő alatt lehet a buszállomásra, mint a vonathoz jutni. Az ipartelepek környékére is vannak ingázók, akik a vonat+helyi busz kombinációval közlekednek.
A központ, vagy a déli városrész felől már tényleg több utas lehet aki a buszt részesíti előnyben, de ez csak a budapesti irányban igaz. Szombathely/Zeg felé innen a vonat számít vonzóbbnak. Ez utóbbi forgalom pedig kisebb ugyan, de nagyságrendi különbség azért nincs a budapesti irányhoz képest.
Na meg nemcsak Veszprémről van szó! Sok busz Ajkáról vagy Sümegről jön. Így a mostani menetrend helyett órás követés kellene, reggeli félórás sűrítéssel. A vonatok ZEG-ről és Szombathelyről jönnének. Egyes vonatok megállhatnának pl. Herenden. Na meg pár vonat vagy kocsicsoport elkanyarodhatna Sümeg felé (Tapolcáig), lenne utasa.
Mondjuk nem ártana már az állomást sem rendesen kipofozni. Igaz, hogy a magasperon már régen készen van, de egy színvonalas várócsarnok, büfével, újságossal azért nem ártana.
Pedig a vonat gyorsabb, mint a busz, és akinek bérlete van, az tökmindegy, hogy a vasútra vagy a buszállomásra megy ki az ember. Elnézve korábban pár busz zsúfoltságát, tényleg nem értem az embereket... :(
Neked is imádom a túlzásaidat...kinyilatkoztatsz, de fogalmad sincs a hazai távolsági közlekedés viszonyairól, illetve a Veszprémhez kötődő utazási szokásokról.
Budapestről Szegedre a mai napig jár napjában többször busz, ellenben a 2005 körül még jelentős utasforgalommal bíró, kb. napi 15-17 járatpáros (az utolsó időkben a minisztérium már csak napi 1 plusz 3-3 sulipénteki és sulivasárnapi járatra csökkentette a kínálatot) győri vonal és a heti 2-3 járatpáros miskolci vonal megszüntetésre került. Nyíregyházára a Trans-Tour (1 napi rendszerességű járatpár, 2 vasárnapi járatpár és pénteki fél járatpár) mellett a Szabolcs Volán is közlekedik (iskolaidőben rendszerint Cs,P,V napokon 1-1 járatpár).
Debrecenbe ellenben nem nagyon emlékszem rendszeresen közlekedő Volán-járatra.
Miskolcra gyakorlatilag sohasem járt, mert volt elég vonat. Érhetetlen, hogy más vonattal jól kiszolgálható helyekre, pl. Veszprémbe miért nem sürítettek már régen vonatokat, a buszkonvojok indítása helyett? Menetidőben is versenyképes lenne ma már a 30a felújítása és Fehérvár átépítése után.
Sajnos már régen átültek az emberek. Nem véletlen, hogy Egerbe, Kecskemétre, Veszprémbe és Zalegerszegre iszonyat sok busz megy. Csak Győrből és Szegedről lettek hatóságilag kiírtva a buszok.