Keresés

Részletes keresés

cs1014 Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415792

Ez a "membrános" dolog érdekes.

Ha szakad a szövetgumi, nincs is ami átvigye az erőt?

Mert a legtöbb gumibetétes rugalmas hajtásnál végső esetben gumi nélkül is történik valami (és nem az, hogy elpörög a vontatómotor).

Előzmény: hmsoft (415791)
hmsoft Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415791

Térjünk vissza egy kicsit erre a gépre. Először is, az ukrán forrás szövege alapján látható, hogy nem futott túl magas prioritással a projekt: a specifikációt 1977-ben dolgozták ki, a nagyvonalú terveket 1980 végén hagyták jóvá minisztériumi szinten, és 1984-ben jutottak el a prototípusig (a többi forrás szerint 1985-ben - lehet, hogy akkor kezdték el a próbafutásokat). Szóval ha akadt európai vasút, amely 1977-ben arra gondolt, hogy kéne valami ilyesmi, 1984/1985-re már rég beszerezte. :) Érdekes a tengelyhajtás, de nem azért, mert csőtengelyes, hanem a rugalmas elemek miatt. Az Alstom és a Sécheron séma szerinti csőtengelyes hajtás egyaránt rugalmas csuklókarokat használ a vonóerőnek a csőtengelyről a kerékpártengelyre való átadásához. A csuklókar szép és jó, de még jobb lenne, ha sikerülne kiváltani valami könnyebb és kisebb dologgal. Itt-ott kísérleteztek például vékony acéllemezekkel (de nem túl sikeresen, lévén, hogy a csuklókar az egyeduralkodó a mai napig). Luganszk kísérletezőkedvének tárgya a többrétegű, szövetgumi gyűrű volt (ők membránnak nevezték, bár adott esetben a gyűrű szerintem kifejezőbb). Még pontosabban, a VL84 projekt során álmodott egy ilyet a novocserkasszki VELNII, mégpedig összekapcsolva az álmot a kerékátmérő 1250 mm-ről 1350 mm-re való növelésével:

(a piros nyilakkal jelöltem meg a csuklókarokat helyettesítő gyűrűt/membránt)

...és Luganszk ezt szerkesztette át egy Ludmilla-változatra. Viszont ezek szerint a TE127-eshez is felhasználták, pedig csak 120 km/h sebességre szánták, amikor, főleg ilyen alacsony tengelyterheléssel, a marokágy bőven elmegy.

Na tehát, az írás szerint a 251D dízelmotor 1500/min furdulaton 1765 kW-t teljesít. A főgenerátor névleges teljesítménye 1600 kW. A segédüzemi teljesítményt viszont nem innen veszik le, hanem az elterjedtebb módon, külön segédüzemi generátorról, amely 220 kW-os. Az ED129 vontatómotorokra 230 kW névleges teljesítményt mond, villamosoldalon tehát 6*230=1380 kW a névleges teljesítmény. A segédüzemi gépek közül a nagyobb fogyasztók: 2 db. vontatómotor szellőző = 52 kW, 2 db. hűtőventillátor-hajtómotor = 51,4 kW, légsűrítő hajtómotor = 25 kW, egyenirányító-szellőző = 7,5 kW. Van még egy 35 kW-s szellőzőventillátor, amiről nem írja, hogy mihez tartozik - kizárásos alapon a fékellenenállásoké lehet. Tegyük fel, hogy a vontatómotorok által termelt energiával működik. Mindenesetre akkutöltéssel és minden egyébbel, a 220 kW mindezt valóban betakarja. (Van még egy 25 kW körüli teljesítményű gerjesztőgenerátor, ami csökkenti a motorból kijövő teljesítményt, de tegyük fel, hogy ez nem növeli még külön a 220 kW-t.) Ha a légsűrítő épp nem megy, akkor nyerünk 25 kW-t. Ha a motor teljes töltésen működik, akkor a hűtő kevéssé valószínű, hogy nem igényel teljesítményt, és vegyük figyelembe, hogy a mozdonyt európai körülmények közé tervezték (ráadásul opcionálisan meleg éghajlatra), tehát a külső hőmérséklet sem lesz mínusz 20-30 Celsius foknál kevesebb. Legyen mondjuk olyan az üzemállapot teljes töltés mellett, hogy a hűtőnek elég félteljesítmény, azaz kb. 25 kW. Nyertünk 50 kW-t a 220-ból, marad 170 kW. 1765-170=1595, szóval az 1600 kW-ra méretezett főgenerátor bizony rendben van. Kivéve, hogy kevéssé valószínű egy olyan üzemállapot, amikor hideg is van (nyertünk 25 kW-t a szellőzésen), mégse kell fűtési teljesítmény. :) A főgenerátor névleges hatásfoka 94%, tehát 1600*0,94=1504 ~1500 kW jön ki belőle. A vontatómotorok névleges teljesítményéhez (1380 kW) képest van 120 kW-nyi (~8 %) "feleslegünk" (ennyivel lehet túlterhelni a vontatómotorokat). A többi dízelgépet elnézve is hasonló a helyzet, sőt, pl. a 2TE116 esetében 12% a különbség.

hm

Előzmény: hmsoft (415776)
cs1014 Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415790

A mobilnetesek nevében "köszönjük"!

(Ezt mi a f.xnak kellett?)

Előzmény: jwkllr (415788)
vrobee Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415789

Hát a néhai Engels téri buszpu. Bauhaus épülete még megvan, ez meg nem kifejezetten az a stílus... ez valami vidéki közepes méretű városé lehet(ett) inkább.

Előzmény: Törölt nick (415787)
jwkllr Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415788

Előzmény: Muurola (415783)
Törölt nick Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415787

Talán az Engels tér. Onnan sok felé mentek buszok, a térképen látható irányokba is (Dunántúlra, észak felé is.). Valamint úgy emlékszem, mintha ott lettek volna ekkora nagy ablakok.

Előzmény: v_peti (415786)
v_peti Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415786

Közben jobban megnéztem, oda is van írva, hogy autóbuszállomás. Na de melyik?

 

Előzmény: v_peti (415785)
v_peti Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415785

Bár van egy olyan érzésem (pl. a térkép miatt), hogy ez nem vasútállomás, hanem buszállomás.

 

Előzmény: v_peti (415781)
sörösgigant Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415784

Elektro: Elktromos. teplo meleg, fűt ilyesmi, poezda vonat. Vonatmelegítő.....

Előzmény: cs1014 (415782)
Muurola Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415783

Egy 2014. január 15-i holland vasúti baleset képei és balesetvizsgálati eredményének animációja. A váltó megnyílt a vonat alatt...

 

https://www.youtube.com/watch?v=J2KKoeF_M5A

cs1014 Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415782

Köszi!

Én kódfejtő vagyok csak, elolvasni el tudom, csak nem értem. Mondjuk a pojezda még megy... :)

Előzmény: kihúzóvágány (415780)
v_peti Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415781

 

Hol készült ez a kép?

 

Fortepan album, a megfejtést egyelőre nem tudja senki!

 

kihúzóvágány Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415780

A leírás második sorában ottvan a vonatfűtés (электроотоплением поезда).

Előzmény: cs1014 (415777)
M63 010 Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415779

Mentünk már éjszakaival. Éjfél után indultunk Szabadkára, hajnalban megérkeztünk, bevásároltunk, késő délelőtt vissza hulla fáradtan.

 

M63 010 Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415778

Na de megteheted azt is, hogy odafelé éjszaka mész, és visszafelé este jössz vagy fordítva. Na meg ha valaki 2-3 napra megy, akkor mehet így is. Ugyanis, ha éjszakai vonatban utazol, de nem hálókocsiban, akkor szinte biztos, hogy nem alszod végig nyugton az éjszakát, azaz hulla leszel reggel. Mentünk mi már éjszakaival Prágába, és bizony be kellett menni délután pár órára a szállásra, közel azt az időt, amit nyertünk volna az éjszakázással. (A mi esetünkben azért kevesebbet, de ha Bp-ről indulunk, és a mai, lényegesen jobb menetidőkkel, akkor már elveszett volna ez az előny.)

 

Előzmény: GOLAZ111 (415769)
cs1014 Creative Commons License 2014.12.21 0 0 415777

No lám. Az energosznav izéből én nem jöttem volna rá, meg az a kis generátorka is jól elbújt a főgenerátor alatt. Mondjuk egy jó csörgőnyit azért fűtött.

 

Jó éjszakát! :-) 

Előzmény: hmsoft (415776)
hmsoft Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415776

De akkor mi a fenének 1,6 MW-ra méretezni a főgenerátort?

...mert villamos a segédüzem, tehát fűtés nélkül az 1,76 MW-ból nagyjából egy gejesztőgenerátornyi jön csak le. Asszem elmegyek aludni. :)))

hm

Előzmény: hmsoft (415775)
hmsoft Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415775

Továbbolvasva, 355 kW a teljesítménye. Tehát fűtéssel együtt még dízeloldalon is alig marad egy Szergejnyi/NOHABnyi. De akkor mi a fenének 1,6 MW-ra méretezni a főgenerátort?...

 

hm

Előzmény: hmsoft (415774)
hmsoft Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415774

Hoppáhoppá: egy ukrán forrást most találtam, és ez szól róla. Lásd a jellegrajzot, és a 32-es tételt. Tehát külön fűtési generátor, a típusa (lentebb megvan a felsorolásban) GSz-516U2.

 

hm

Előzmény: hmsoft (415772)
cs1014 Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415773

Egy picit mintha hasonlítana egy kínai Diesel-sorozathoz. Külsőleg mindenképp.

Előzmény: hmsoft (415772)
hmsoft Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415772

A bal ütköző helye alatti lengőkábel mire szolgál?

 

Teljesen lehetne villamos fővezetéki csatlás, csakhogy egyik forrás sem említi meg a villamos gépek között a fűtési generátort (vagy akár a főgenerátorról levehető, erre szolgáló teljesítményhányadot, mint a TEP70bsz-nél).

 

hm

Előzmény: cs1014 (415771)
cs1014 Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415771

Még nem hallottam róla.

A bal ütköző helye alatti lengőkábel mire szolgál?

Paraméterei alapján Craiova döglött ötleteinek sorába tenném (hatlábú, de gyenge, és könnyű, fővonalra túl könnyű, teherezni pláne).

Másrészt nagyon tetszik, némi reszeléssel lehetett volna belőle valami. Ha épp akadt volna rá érdeklődő.

Előzmény: hmsoft (415770)
hmsoft Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415770

Erről a csodáról volt már szó? Mindenesetre megemlítem/felelevenítem. TE127 a neve, Luganszkban épült 1985-ben, mindössze 1 példányban. Féligönhordó szekrényvázú, Co'Co' tengelyelrendezésű, AC/DC villamos erőátvitelű, futóműve ugyanahhoz a konstrukcióhoz tartozik, mint a Ludmilláé, a motorja pedig 1760 kW (2400 LE) névleges teljesítményű, 12 hengeres, négyütemű, 251D típusú. A 21/21 jellegű erőforrás a 201D-211D-251D-DM21 stb. családhoz tartozik, mozdonyokon kívül a kőolaj- és földgáziparban használták/használják stabil motorként, illetve egyes nagyterhelésű, bányákban alkalmazott szállítójárművek motorjaként. A dízelgépet 1,42 MW teljesítményű villamos ellenállásfékkel is ellátták. Különlegessége a villamos erőátvitelű mivoltához képest aránylag alacsony tömege: mindössze 96 tonna, azaz 16 tonnára adódik a tengelyterhelése. Nagyjából mint egy Csörgőé. A képen már a végnapjait éli a szétvágása előtt, akárcsak mögötte a TE136-os. A méretkülönbségből (02-WM a szerkesztési szelvénye) és az oldalütközők helyéből sejthető, hogy az európai mozdonykénti értékesítés lebegett a luganszki szemek előtt. Többen tudni vélik netes fórumokon, hogy valóban Európába szánták. Egy dolog viszont nincs (nem volt) benne: villamos energiaellátó (vonatfűtő) berendezés.

hm

GOLAZ111 Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415769

Azért kell 8 órának lennie, reggeli érkezéssel. Fél 11 - re megérkezni értelmetlen, nyáron,  de akár már májusban is iszonyatos hőség tud lenni már reggel 9 - kor is és szinte biztosan át kell szállni. Ami azt jelenti, hogy el kell menni a buszállomásig. Ami nincs messze, de csomagokkal azért elég gáz. 

Előzmény: M63 010 (415766)
M63 010 Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415768

Fél-OFF:

http://travelo.hu/tura/2014/12/20/tobb_mint_otszaz_repter_es_meg_tobb_rendszamtabla/

 

Nemcsak hardcore vasútmániások, hanem hardcore repülőtérmániások vannak. (Persze ilyen szinten nem árt, ha szabadjegye is van az embernek hozzá.)

M63 010 Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415767

8 órához két és fél nap kell, így meg egy is elég.

 

Amúgy a hasonló menetidejű és távolságú vonalakon (pl. Bécs-München és Pozsony-Prága, megmaradtak az éjszakai vonatok is, annak ellenére, hogy a nappali menetidő jelentősen csökkent.)

 

 

Előzmény: M63 010 (415766)
M63 010 Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415766

Miért lenne sok a 4 óra egy nappali úthoz? Akkor még te nem utaztál Szombathelyről Pécsre!

 

5:00-9:36 illetve 18:15-22:51

Ha 5 helyett 6-kor indulunk, akkor 10-re, késés esetén 1/2 11-re ott vagyunk! Visszaútra meg induljunk el negyed 6-kor, és negyed tizenegykor megérkezünk.

 

Ha nem 4, hanem 5 vagy 5 és fél óra lenne az út, akkor sem biztos, hogy lenne éjszakázás, bár pl. Bécs-München éjszakai vonat is van, de a railjetek megjelenése óta már csak budapesti kocsik.

 

Előzmény: GOLAZ111 (415761)
_nyunyuka Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415765

Ebben. (római jog, hallgatás=beleegyezés :-D)

Előzmény: EKM-765 (415543)
Vilibáttya Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415764

Köszönöm.

Előzmény: V43-1379 (415763)
V43-1379 Creative Commons License 2014.12.20 0 0 415763

Pár nappa ezelőtt elhunyt tragikus hirtelenséggel egy mozdonyvezető, az Ő emlékére szólt országszerte a kürt a mozdonyokon, egyidőben.

Előzmény: Vilibáttya (415762)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!