Eszembe jutott a témán gondolkodva a diesel Flirt:
Vajon elképzelhető lenne olyat összelegóztatni a Stadlerrel, amiben a dízel és a villany hajtás is benne van?
(ha jól veszem ki, a dízel a középső külön szekciónál hajt, a villany flirt hajtása meg ha jól tudom a két végén van)
Vagy akár a csak részben villamosított útvonalon közlekedő vonat egy diesel és egy villany Flirt lehetne (szerintem együtt tudnának működni) Kérdés elbírja e, hogy a másik egységet mindig vontatja (ezért lenne sztem jobb megoldás direkt erre a célra összerakni, úgy nincs nagy plusz tömeg)
Milyen másfajta van? Nem tudom, eddig hányszor maradt fekve, csak egyszer, de akkor is csak félig, pedig ha napi rendszerességgel nem is utazom rajta, de jópárszor már volt hozzá szerencsém!
Az kellett volna még csak, Jenbacher :-) Az ÖBB egyik legköltségesebben üzemeltethető mozdonya. Még a legjobb osztrák fűtőházakban is küzdöttek velük rendesen. A 30-40db-ból egy év alatt lenne 5 mutatóba....(a többi meg donor)
Na de ne feledjük el azt, hogy vannak olyan vonalak, ahol forgalomszervezési okok miatt lenne célszerű a villamosítás, és nem a megspórolt gázolja miatt, mint pl. a 26-os, vagy a 17-es alsó része.
"Új (használt) beszerzésű, motorvonatok, motorkocsik, mozdonyok, kocsik nélkül ez aligha lesz realizálható."
A mostról beszélek,azaz ha már minden személyvonat,saját tartalék le van fedezve emberrel (túlóra nélkül) és géppel,akkor mehet a 690-es huncutság,bérbe adott gép,stb..
Az új menetrend egyik örvendetes tulajdonsága, hogy végre sikerült eljutni odáig, hogy a szerelvényvonatok helyett utasokat is szállító szerelvények is legyenek.
Erre remek példa a 4465, és a 4453-as számú vonat menetrend szerinti közlekedtetése 16:11-kor, illetve 17:11-kor Tatabányáról Bp-Délibe.
Bár "egyesek" szerint nem értek hozzá, de a korábban megszüntetett szárnyvonalaknál is kihasználatlan szerelvénymenetek voltak, hogy a megrendelt járatok el tudjanak indulni.
Egyébként egy készülő és jelenleg 70%-os készültségi mértékben levő munkámban, több helyen is boncolgatásra kerül, hogy ahol van kínálati menetrend, ott van rá kereslet is.
Az elmúlt kormányzati ciklusokban sajnos a "ki gépen száll fölébe annak térkép e táj" minisztersége idején, helyi önkormányzatok egész serege sem tudta meggyőzni a " közúti lobbizókat", hogy a vasútmegmaradás jóval túlmutat a megy a vonat, nem megy a vonat problémáján.
Ezt tanulmányomhoz megkeresésemre egy Mátra-vidéki település első embere mondta, akiket a 84-es vonal megszüntetése érintett.
Emellett annak is örülök, hogy az utóbbi egy-két napban érdemi beszélgetés is elindult, az olvasótársak között.
Már csak a minősítgetéseket kellene hagyni.
(Akinek nem inge ne vegye magára. :)))) )
M63-010 topiktársnak írnám kiegészítésként, hogy a 130-as vonalon, illetve a 108-as vonalon is egyes vonatszámokban közlekednek Bz-k.
Illetve a 87a vonal késő esti járatai is Eger-Füzesabony viszonylatban Bzmotok.
Nem akarlak elkeseríteni, de még az elő tanulmányok sem úgy készülnek, hogy összeül három-négy fő és találgatnak vonalszámok fölött, hogy melyik legyen villamosítva melyik maradjon dízel.
Egy vonalon őssze kell adni a személyvonatok által elhasznált dízel üzemanyag árát + tehervonatok által elhasznált dízelüzemanyag árát + kenőanyagok árát (ezt sokan kifelejtik) plusz még sok mindent.
Ezután lehet arról beszélgetni, hogy megéri vagy nem a villamosítás.
Ahol Bz, vagy Usgyi, vagy Desiro magában pörög egy vagy két óránként és teherforgalom nulla, ott bizony erősen kétséges, hogy valaha is számításba veszik a villamosítást.
Oda elég ha a mostani dízel motorvonat helyett, amikor eljön az idő, vesznek egy akkor korszerű másik dízel motorvonatot és a vonal a következő 30-50 éven elketyeg.
Nem tudom tudod e, a tavalyi évben bár igényeltek menetvonalat vagy/majdnem 190.000 tehervonatnak, valójában kicsivel több mint 90.000 közlekedett le csak.
És ebben az évi 90.000-ben már benne van minden:
- belföldi,
- nemzetközi,
- tranzit,
- iparvágányi kiszolgáló,
- stb.
Ezek a tehervonatok is a mai hálózat kevesebb mint felén jártak.
Nem túlzás azt állítani, hogy a hálózat felén, vagy több mint felén egész évben nincs teherforgalom.
(évi 2-10 tehervonatos vonal, = nulla tehervonatos vonal)
A dízelek tényleg hiányozhatnak vezetékszakadáskor, de megfelelő logisztikával erre is lehetne megoldást találni. Bár szerintem ez tőlünk nyugatra jóval nagyobb probléma, mint nálunk. Ezért megelőzésképpen a felsővezeték karbantartására és a növényzet nyírására (favágások), nagyobb figyelemnek kell majd hárulnia.
A Bzmotok még kibírnak egy évtizedet, az IP-k meg jóval többet. De azokat is pótolni kell majd.
Nagydízeles vonat meg nem olyan sok van már, hogy nehéz lenne őket pótolni!
Akkor fókuszáljunk csak azokra a vonalakra!
De előtte még befejezem az előbbi felsorolást, ha már eljutottam a 3/4-éig!
135: Putyinka, Tram-train
136: m/Ú
140: V
142: V(!)
145/146: Putyinka / m (Ú) - Interregio
147: Putyinka
150: V
154: Putyinka/Ú - Interregio
155: V
Nos akkor most következzenek csak a nagydízeles vonalak!
10: A villamosítás már régóta tervezett
11: Na itt maradnak tartósan a nyári szezonban!
Balaton: A rövidebbek motorvonattal (Desiro, Jenbacher kiválthatóak) valamint,
a 29-es nagydízeles vonatai addig maradnak, amíg nem lesz villamosítás.
A Szombathely-Balaton vonalon az Ukk-Keszthely dízelsziget felszámolás lenne célszerű.
Pécs felé meg a 36-oson kellene ugyanez, de amíg a 26-os még középtávon villamosításra célszerű, addig a 36-osról
ez már kevésbé mondható el.
46: Itt már tudomásom szerint főleg motorvonatok járnak. Az IC-ken is!
50: Ha jól tudom, ez is motorvonatos és Bz-motos vonal.
60: Itt hosszabb távon kell velük számolni, mert ha villamosodik a Kanizsa-Szentiván, akkor összességében az út fele villanyvontatású lesz, így jobb lesz a fele részben villany vontatású vonat, mint a motorvonat. De a pálya feljavítása szükséges lenne, mert akkor beleférne a menetrendbe, mert akkor nem kellene összevonni a gyorsokat és a személyeket, menetidő csökkenne, és nem kellene csörgős vonatokkal minden bokorban megállni.
81: Motorvonatos vonal
80 felső szakasza: a villamosítás már tervben van
92: Drót alatt dízel (nem Bzmot, hanem valami jobb), vagy mozdonycsere Barcikán. Ha jól tudom Barcika után most Bz-mot jár.
101: Itt is tervezik a villamosítást
110: Azon kevés vonalak egyike, ahol szerintem hosszabb távon maradna pár dízelvonat, de csak gyorsvonatként szabadna őket közlekedtetni, akárcsak a 60-ason!
130: Motorvonatos, a tudomásom szerint
135: Motorvonatos a tudomásom szerint
Összességében úgy tűnik, hogy a mozdonyos vonatok fele néhány év múlva eltűnik, vagy visszaszorul, azaz a 60-as és a 110-es pár távolsági vonata, meg néhány Balatoni vonat kivételével könnyűszerrel el lehet tüntetni a villamosítás után a nagydízeles vonatokat!