- ha nem férnek fel a vonatra a vasúttársaság hibájából, akkor a vasútnak kell intézkedni, ez igaz.
- de ha a saját hülyeségük miatt, akkor köpjenek fel és álljanak alá.
s bár vannak még a sztoriban szürke és fekete foltok (vagyis inkább csak azok), a lehetséges megoldáson kellene gondolkodniuk a kedves vezetőknek a tapasztalatokból okulva. ők viszont le se szarják ezt a fórumot, úgyhogy magunknak magyarázhatjuk újra és újra a szituációt. s mivel úgy látom, sokan - köztük te is - vépeti-üzemmódra kapcsoltak, újra elmondom én is, aztán befejezem a csonton való rágódást ;)
- vannak keretfeltételek, úgymint x darab helybiztosítással igénybevehető ülőhely, y db állóhely az adott vonaton
- ezek betartása csak külön infrastruktúra mellett lehetséges (peronzár, külön vágány, őrök stb.)
- ahol a fenti kettő nem találkozik, ott a vonat nem áll meg, ami nem mindenkinek lesz jó
amennyiben a fenti pontok nem betarthatóak, más megoldást kell találni - jelen esetben még néhány kocsit ad-hoc jelleggel ráakasztani az ingára, a technikai feltételek adottak (mint azt már írtam). a hibrid-inga közlekedését az nkh meg majd úgyis külön véleményezi. :P
itt viszont jön egy fontos pont, mely szerint hogy ezt hogyan boxolja le egymással a két vasúttársaság, az a kedves utast nem érdekli. a masszát el kell szállítani a-ból b-be, ők ezért fizetnek. ha valami közbejön, tájékoztatni kell őket mind a peronon, mind a vonaton, mivel ez is benne van az árban.
"Egyébként a belföldi helyjegy köteles IC-n miért vannak -főleg hétvégén- álló utasok? Megint csak a bevétel a fontos?"
Mert az utas, aki már a pénztárban nem kapott helyjegyet, +500 Ft felárral vesz a kalauztól, mert azzal a vonattal akar utazni. Így eljut az úticéljához, még ha állnia is kell.
Az osztrák vasúttársaság is megszólalt a dugig lévő vonatok ügyében Flickr /HintenRum
Szabó Dániel - 2014. október 26. 13:23
Lehet helyjegyet venni a Budapest-Bécs között közlekedő Railjet vonatokra. Nemcsak ülő, de állóhelyeket is eladnak.
Az osztrák vasút úgy döntött csütörtökön, hogy a zsúfolásig megtelt Railjetet nem engedi át Hegyeshalomnál, amíg állnak az utasok a folyosókon. Így a Bécsbe tartó vonatot két órára feltartóztatták, 200 utast pedig leszállítottak róla.
Pénteken a hvg.hu egyik olvasója jelezte, hogy a kellemetlenség ellenére a MÁV megint csak jóval több jegyet adott el a Railjet 9 órai szerelvényére, mint ahány ülőhely van a vonaton.
A Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) a VS.hu kérdésére azt válaszolta csütörtökön, hogy korábban már jelezték az osztrák vasútnak, hogy több kocsival kéne indítani a szerelvényt. Nekik erre nem volt lehetőségük, mert a vonat sajátosságai miatt nem lehetett rá plusz vagonokat kötni, a Railjetek az ÖBB-hez tartoznak.
A magyar társaságnak arra sem volt kapacitása, hogy mentesítő vonatot indítson.
Az ÖBB-t is megkerestük az ügyben, akik azt válaszolták, hogy a vonattal nem az volt a baj, hogy állnak rajta. A járművekre meg van határozva az ülő- és állóhelyek száma, ezt lépték túl, emiatt volt szükség a leszállításokra.
Az osztrák vasúttársaság azt is közölte: 3 euróért lehet helyjegyet venni a vonatra, de ez nem kötelező. A sima jegy csak időintervallumra szól. A cég azt is hangsúlyozta, hogy ünnepnapokon, mint például karácsonykor ajánlott is a helybiztosítás.
Helyjegyet a MÁV pénztáraknál is lehet venni, de a nemzetközi járatokra online még jegy sem váltható - ennek oka, hogy eltér a társaságok politikája a nyomtatott jegyekről.
Latom, nem hangzott el elegszer hogy az Adventtel nem a menetvonal a legkomolyabb baj, hanem a kocsi. Adventkor belfoldon kevesbe kell csucsra szamitani, inkabb van mibol osszedobni a mentesitot. Most nem volt mibol.
Mikor volt az igénylés? Mikor derült ki, hogy idén mikor lesz okt. 23-a?
Elismerem, hogy az ÖBB-nek nem igénye ad-hoc megoldani mások nyűgjét, hacsak nem fűződik hozzá érdeke. Jelen esetben úgy gondolom (bár nem tudom), hogy nem volt megrendelve az igény időben, és a rövid távú problémamegoldás nem volt megoldható, mármint magyar területen (az ÖBB részéről). Mert osztrákon volt mentesítő.
Olvashattad,volt igénylés,az utasokat a felségterületén a Start elszállította,egy nem Startos munkavállaló döntésének következménye a leszállítás.
"a Budapest- Bécs személy forgalom optimális alakítása nem az ÖBB első számú prioritása?"
Magyarul elismered,hogy a pótigények teljesítése nem prioritás,azaz,ha a külföldi partner megfeszül,akkor sincs ráhatása mentesítővonat közlekedtetésére.
Milyen tájokozottság kell ahhoz, hogy azt megállapítsd, hogy a Budapest- Bécs személy forgalom optimális alakítása nem az ÖBB első számú prioritása? Az ö fontos, helyjegyes, vagy Bécsen túl utazó utasaikra elegendő kapacitású az RJ. Különböző regionális igényeit oldja meg belföldön a magyar vasút. Meg a saját nemzeti ünnepeivel kalkuláljon ö. ha megrendelik időben, biztosan nem zárkózik el az ÖBB egy megoldástól. De ezt meg kell rendelni, ki kell fizetni.
Ha időben meg van rendelve akkor igen. Az Infra örül minden egyes eladott menetvonalnak, a Produktion is minden megtett vonatkilométernek. Csak egyik napról a másikra nehéz ilyet megszervezni. De naptárat lehet kapni jó esetben már legalább egy évvel az adott év okt. 23-a előtt....
Sajnos egyelőre nincs táblázatos menetrendtervezetem, viszont az egyik területi topicban az egyik topictárs felhívta a figyelmet, hogy a német vasút adatbázisában a http://www.bahn.de címen már kereshető a 2014.12.14. utáni állapot, a magyar vonalakra is.
Én december 15-i dátummal keresve a Debrecen-Wien átszállás nélküli viszonylatra ezt találtam:
Mondhatnám erre, hogy térj vissza a rögvalósághoz. :)
Magyarország az EU három legszegényebb országa között van, Csehország pedig folyamatosan fejlődik és felfelé lépdel az EU gazdaságok között.
Hamarosan már Csehországhoz, Szlovákiához mérten is több éves lemaradásban leszünk gazdasági fejlettség terén, így nem árt ehhez igazítani a hazai igényeket.
A cseh vasút éves szinten 75-90 milliárdFt közötti összeget költ el új vasúti járművek beszerzésére.
Ez kb. annak felel meg mintha Magyarországon a 48 egységes Flirt motorvonat tenderre minden évben lenne költségvetésed.
Én a megoldást abban látnám, ha a csehekhez hasonlóan nekünk is lennének railjeteink, vagy azzal azonos kategóriájú szerelvényeink, akkor nem lennénk kiszolgáltatva az ÖBB-nek, és a számukra előnyös napszakokban, reggel ki és este vissza a MÁV adhatna szerelvényeket ebbe az irányba, szükség esetén bővítve. A +200 ember 3 kocsiban elférne.
Utolsó részre reagálva: lehet, csak a tehervasút picit más kávéház. Lényeg, hogy benne van a pakliban, hogy az adventi vonat menetvonala - annak a pár napnak a kivételével, amikor közlekedik ez a mentesítő csoda - ütközik más vállalkozó vasút menetvonalával, azaz terv szinten egy más, kedvezőtlenebb csíkon tud menni, de ekkor van menetrendje. Vagy a kiajánlott menetvonalat az igénylő nem fogadja el, akkor operatív. Utóbb esetben azonban nincs menetrend, nem tudod meghirdetni az utasok felé, hogy mikor indul, mikor érkezik stb.
Kihagysz egy nagyon fontos tényezőt: azt, hogy aznap éppen milyen habitusú ÖBB jegyvizsgáló van vezényelve arra a vonatra - mert, van, volt, lesz, aki elvisz (sok) álló utassal is RJ-et, vagy ER-t. Ezt miként tervezze be a Start?
Az is egy opció, ha már Budapestről nem féllábon kell kiutaznia a fizető utasnak, és nem az osztrák kalauz habitusától függ, hogy a több száz utas mennyi idő alatt ér ki Bécsbe... Normális ez, hogy hetekkel előre elfogynak az ülőhelyek, és a Start semmit nem tesz? Illetve próbálkozik, de az nem vezet eredményre, ergo utasoldalról semmi látszata.
Ennél még az is jobb lett volna, ha Hegyeshalomig eljuttatja őket civilizált körülmények között, és ott átszállnak az ÖBB különvonatára, " amihez a Start azonnal hozzájárult (és megrendelte, kifizette a menetvonalat Hegyeshalom oh. és Hegyeshalom közé oda-vissza)".
Milyen kegyes a Start, hogy azonnal hozzájárult, beengedte a különvonatot a "saját" utasaiért, és kifizette az állomás és az országhatár közötti km-t, oda és vissza!!!!
Még jó, hogy csak vasútbarátok tévednek ide...Én elhiszem, hogy az ÖBB nem kellemes partner, de sajnos ez a 2 példa inkább a Start antimarketingje...
Ezért kellene megvenni az 54 ÖBB CS kocsit. Ilyen esetben a tolt RJ elejére lehet rakni 2 kocsit és egy vezérlőt, a Taurus pedig vezérelhető a CS vezérlőből is :)))
(Persze ez csak vicc, nyilván azok a kocsik nem egész nap a Keletiben tartalékolódnának)
"holott volt érvényes jegyük a vonatra, és nincs tiltva az álló utas a vonaton..."
Ez nem a monori előváros. Távolsági forgalomban ha szolgáltatni akarunk, lehetőleg rá kellene igazítani a keresletre a kínálatot, és ülőhelyet biztosítani. Mondhatod, hogy sokba kerül, de az évi többszáz milliárdba azért csak belefér.
Értem én, hogy vis maior, nem is biztos hogy tragédia, ha néha 1-2 álló utas előfordul, de most nem 1-2 ember volt, másrészt ne csináljunk már úgy, mintha a Start nem játszaná el hétről hétre ezt az álló utasosdit évtizedek óta a belföldi IC-ken (is). Nem egyen, nem kettőn, nem csak sátoros ünnepeken, hanem nagyon sokszor sima hétvégén.
Ez az egész história csak egy extrém csúcsosodása volt egy több évtizede óta jelen lévő problémának: a vasút egyik szegmense (mellékvonalak) totál nem jelentős, mégis mindig mindenki azzal foglalkozik (főként a vasútbarátok, de választás idején a politikusok is), a másik szegmensre (IC) pedig lenne igény és gyakorlatilag nem született máig megnyugtató megoldás. Megnyugtatónak azt nevezném, ha mondjuk mindenkinek lehetne helyjegyet adni, mondjuk 99%-os biztonsággal.
Milyen intézkedést lehet erre hozni?
1. Minden szolgáltató - évtizedes tapasztalatára alapozva - megpróbálja belőni, hogy az alapesetekben és ismert csúcsterhelési esetben milyen igénybevétel várható. Ha a MAVIR így működne, mint a Start, akkor néha nem lenne villamosenergia szolgáltatás.
2. Ha a szolgáltató nem képes abban a szegmensben megfelelő mennyiséget kiadni (pl. kocsihiány), akkor meg kell nézni, hogy milyen alternatívák vannak, vagy miért éppen azt a fajta (itt: IC) szolgáltatást igénylik a kínálat feletti mértékben az utasok? Menetidő? Tisztább? Vagy már nem hajlandóak az utasok a vasútbarátok szíve csücske Bhv, By, Bo kocsikban utazni (v.ö. miskolci gyorsvonat)?
3. A fejlesztési stratégiát ebben az irányban kell belőni, és lehetőleg végigvinni. Az IC+ kocsi históriát is nem csak elkezdeni... Vagy ha úgyis tudjuk, hogy nem lesz belőle semmi, inkább venni Aradról 10 IC kocsit, vagy külföldről használtat.
"a -szokszor joggal- sokat szidott Start előrelátóan szolgáltatni akart volna"
Ezt már csak kérdezem, de nem tudom: mi lett volna, ha a Start feléleszti az Advent menetvonalát? Az áruforgalomban állítólag 4 óra alatt lehet menetvonalat kérni. "Különvonatra" nem lehet? 1 hét alatt? A választ csak sejtem: 1. nem lehet, 2. nincs kocsi. :))))
>pedig állítólag ők annyira tökéletesek, hogy már szobrot kellene nekik állítani...
Nektek kéne szobrot állítani :-)) Ha a MÁV megint csinál valami szokásos ócskaságot, jön a többi közlekedési ág leszólása, a gúnyolódás meg a nagykép :-)
gjovar: én nem voltam ott, a dolgokat egy hegyesi ismerős mondta el
ÍGy keletkeznek az álhírek :)
nem járható az, ? h látva a rendkivül sok utast-- mert RJ sose üres--hegyesben ismerve a keresletet
Kihagysz egy nagyon fontos tényezőt: azt, hogy aznap éppen milyen habitusú ÖBB jegyvizsgáló van vezényelve arra a vonatra - mert, van, volt, lesz, aki elvisz (sok) álló utassal is RJ-et, vagy ER-t. Ezt miként tervezze be a Start? (simán lehetett volna hasonló gond aznap más RJ-eknél is, vagy másnap is...)
Egyébként érdekes lenne egy utaspanasz az ÖBB ellen azok közül, akiket leszállítottak, holott volt érvényes jegyük a vonatra, és nincs tiltva az álló utas a vonaton...
1 talent várna és az álló utasokat elröppenti B.-be. Vagy olcsóbb ha Öbb küld külön szerelvényt?
Ha éppen csak annyi Talent volt működőképes, amivel éppen az ER-ket ki tudták adni, akkor pl. más lehetőség nincs, mint hogy az ÖBB ad be szerelvényt (ha már nem adott be előzetes kérésre plusz RJ-szerelvényt, pedig az a -szokszor joggal- sokat szidott Start előrelátóan szolgáltatni akart volna, csak az a fap-fap szuper ÖBB-t nem érdekelte... Ahogyan a szintén hájpolt volánok se tudtak kb. 6-7 óra alatt sem pótlóbuszt adni Mezőtúrra a 120-as vonalra, vagy éppen Gödöllő-Aszód közé is a siklás után a BKV-nak kellett kiállni 10 csuklóssal, mert sajnos a Jolánbusz nem tudta megoldani..., pedig állítólag ők annyira tökéletesek, hogy már szobrot kellene nekik állítani...).