Nagyon régen, egy akkori kollégám azt mesélte, hogy a még korábbi munkahelyén, még az átkosban már gyártottak valami transzponderes vagonazonosító cuccot a birodalmi vasútnak. Hogy mi volt ez pontosan, vagy volt-e egyáltalán, az azóta sem derült ki számomra.
Az ember sokszor úgy gondol arra a környékre, mint ahol a tízes kulcs már precíziós szerszámnak számít
Rendszerint minél nagyobb területre nézve általánosítasz, annál torzabb eredményt kapsz. Mert a falu végén vodkát kortyolgató, egyszeri polgárnak nem biztos, hogy akár egy tízes kulcsra is szüksége van. De ha a polgár düledező viskójának az ablaka alatt ott halad el egy vasútvonal, és azon a vasútvonalon le kell közlekedtetned napi százötven, vagy még több pár tehervonatot, és ha naponta összeomlik a forgalom, akkor különféle ipari konszernekkel gyűlik meg a bajod, hát kénytelen leszel ilyan-olyan technikai eszközökkel felszerelkezni.
Mióta van ez a rendszer?
Üzemszerűen vagy tizenöt éve. Ami hosszabb átfutást igényelt, az a járművek felszerelése a passzív jeladóval, és itt arra is gondolni kell természetesen, hogy a hálózaton megjelenhet bármilyen magántársaság járműve, és azon is rajta kell hogy legyen a cucc. Tehát bizonyos törvényi rendelkezésekért is lobbiznia kellett az RZsD-nek. Sőt, ugyebár nemcsak orosz bejegyzésű lehet az a kocsi vagy mozdony, hanem elvben bármi, ami 1520 milliméteren előfordul. És ott már bizony adódhat, hogy 1520 milliméteres ugyan, de nem FÁK-tag, vagy csakazértsem szereli fel. Ott akkor a közcélú hálózatra való belépési engedélyekkel lehet játszani, pl. úgy, hogy ha nincs a járművön fekete dobozka, akkor drágább a pályahasználat.
Ha leszakad, akkor majd egyedül kódorog a vonat vége a tajgában?
Első ránézésre én sem véltem felfedezni. Talán van, csak túl halványvörös. :) Egyébként egy olyan fővonalon, mint ez, megvan a fedővédelem: minden egyes bejárati jelző környéke, minden egyes KTSzM (kis konténerke a pálya mentén, hőnfutásjelző, futófelület túlmelegedésjelző, sebességmérő és minden egyéb frincfranc berendezéseivel) tele van szórva az ún. Palma rendszer leolvasóival. Ez úgy működik, hogy minden egyes jármű oldalán van egy kis műanyagdobozka, amire ha egy adott frekvenciamintával rásugárzol, visszaadja a jármű azonosítóját (UIC számsor utolsó 8 jegyét). Az elhaladó vonat járműveit a leolvasó szépen végigveszi, a központ pedig összehasonlítja az előző leolvasás eredményével. Ha változott a vonat összeállítása, de papír szerint nem kellett volna, akkor a rendszer elkezd nagyon csodálkozni, és ezt tudatja a fél világgal is. Ezt kihasználva előfordulhat, hogy ha az összeállítás során nem találtak a környéken zárjelzőt, jól elfelejtik rátenni. Utasítás szerint viszont tényleg kéne, és tényleg meg lehet farkalni érte a dolgozót, ha nem tette meg. De ez már legyen a helyi főnökök hatásköre és bevállalóssága.
Régi szép idők, mikor még nálunk is ilyen tehervonatok mozogtak... Na jó, nem ilyen hosszú. De a mai konténer - eltolható oldalfalú - tartály - pőre egyhangúságot mennyire fel tudta dobni egy-egy hordós borszállító, élőállatos, hűtő meg a fedett kocsik számtalan változata.
Zárjelző nem nincs? Ha leszakad, akkor majd egyedül kódorog a vonat vége a tajgában? :-))
Egy keresés során véletlenül kilyukadtam ennél a videónál. A vegyes összeállítású tehervonat egy hangyányit tényleg vegyes, avagy: teherkocsi-gyártmánybemutató. :)
Kecskeméten léptetik eggyel a szerelvényeket, Nagykőrösön pedig egy órát állnak, Szegeden nem tudom, lépnek-e (délelőtt pl 2 állt bent). A szokásos 7-hez képest alsó hangon is eggyel több szerelvény kell. A jelenlegi rendelkezésre állást és karbantartást nézve valószínűleg az egyikbe már nem jutott Ic első osztály. Én is utaztam ma ilyennel az alsó szakaszon.
Szijjártó közölte, hogy nem hajlandó szégyellni magát amiatt, mert a szülei egy élet megfeszített munkájával olyan anyagi körülményeket teremtettek, ami a gyerekeknek és az unokáknak is biztos anyagi hátteret jelent.
Ez itt a lényeg szerintem, jól látszik, hogy megéri ilyen ügyekbe keveredniük mert csak nyertesen jöhetnek ki belőle Magyarországon. :)
Olvasom a kolomnai szuperfiúk tettei között, hogy átadták a háromezredik 1A-9DG-2-01 főgépcsoporthoz való motort (ez egy D49-változat), amivel 2TE116-osokat lehet remotorizálni. Aztán elkezdtem számolni: 1. 2TE116-osból összesen épült ezerhétszáz-egynéhány, tehát úgy háromezer-ötszáz szekció, 2. az 1980 előttieknél elég rendes írtást végeztek, szóval selejt vagy kétszáz, ha nem több, 3. további legalább száz Ukrajnában és Üzbegisztánban működik, és ezeknek az országoknak az állami vasúttársasága nem arról híres, hogy az utóbbi időben vad remotorizációba kezdtek volna a 2TE116-osoknál - vannak rosszabb állapotú gépeik, 4. száz körüli mozdony fut magántársaságoknál, és a nagyobbik részüket vagy nem remotorizálták, vagy nem az 1A-9DG-2-01 típussal, 5. néhányat 1-26DG-vel (12 hengeres D49 változat, olyasmi, mint ami a 2TE25a-ba való, csak alacsonyabb feltöltőnyomással) és más, egzotikusabb típusokkal remotorizáltak, 6. a remot TE10-félékhez nem ezt a típust használják, hanem általában az 1A-9DG-3-ast (vagy mást, de semmiképp sem a -2-01-est), mert annak 850/min-re van beállítva a névleges fordulata, tehát a fél mozdony szétbarmolása nélkül illeszthető az anno ilyen fordulatra megálmodott, mechanikus hajtású segédüzemhez, 7. a -2-01-est 2003 óta gyártják sorozatban, tehát 11 éve, és ennyi idő alatt kb. akkor sem megy tönkre, ha a karbantartást végző ipari tanuló olajcsere során a kenőanyagos hordót összekeveri a tűzoltó homok tárolására használatossal, 8. a mindenféle 2TE116-reinkarnációk (2TE116u, ud, ...) közül a D49 motorosakban a 2,65 MW-s 18-9DG típust használják, 9. stabil motorként van mindenféle más a gyár kínálatában, míg ezt a típust kifejezetten mozdonyokhoz ajánlják.
Akárhogy számolom, kb. mindet remotorizálhatták már, amiről egyáltalán feltételezhető, hogy gurul. Sőt, ha jártukban-keltükben a kolomnai fiúk észrevettek valamit, ami legalább hasonlított a 2TE116-osra (az se baj, ha papírmaséból készült, színházi díszlet céljaira), valószínűleg abba is gyorsan beletuszkolták a motorjukat (aztán valakinek kiszámlázták). Ehhez képest a jóval nagyobb darabszámú TE10 családnak a fele fut még a kohószökevény D100-as motorokkal. Az eredetiekkel? Ó dehogy, működik pár oroszországi gyártó, akik bármit (forgattyússzekrényt beleértve) megépítenek hozzá, akár nagyobb szériában. Van itt kérem piacfelosztás. :)
A viaduktot mar korabban is elkerultek. A tehervonatok nem a Vadasztoltenygyar neven eufemizalt intezmenybe mentek, meg a hivatalos bezaras utan is, 1971 - ig? Illetve a meggyeshazi gazdasagi vasutrol rakodtak at. Ha ugyan volt ilyen vasut valaha is.
"Kedves utasunk! Kérjük, hogy mielőtt a vasutat választja, látogasson el az önhöz legközelebb eső papírkereskedésbe, vásároljon egy tekerccsel a (...) paraméterekkel rendelkező hőpapírból, és azt az első jegyvizsgáláskor nyújtsa át dolgozónknak. Megértését köszönjük."
(Az a Matild pedig a 412724-ben értelemszerűen Ocsenás, csak már úgy látszik, a billentyűket sem találom...)
(elnézést, egyszerre tettem három dolgot: be-italicoztam azt, amire reagálok, írtam volna még két betűt a végére, és nyomtam volna az elküldést - de a harmadik sikerült elsőre... :) )
Addig meg a teherautók mentek kerülő útirányon át, felsőbb utasításra.
félOFF
...az elkerülő útvonal tervezését meglehetősen tapasztalatlan mérnökre bízták, minek eredményeként az egy bolgárkertészet üvegházán, egy papírkereskedésen és Ocsenés Matild nyugdíjas öregasszony konyháján vezetett keresztül...
(elnézést, lehet, hogy nem teljesen pontos - fejből idéztem Peti kedvenc írójától :) )