...és ugye lehetne folytatni a példádból kiindulva, hogy igen, 2× annyi vonat, 2× annyi sínkopás, üzemeltetés, karbantartás, de a 30-40% utasszámnövekedés az hány autót vett le az utakról, mennyivel kevesebb baleset van a kevésbé zsúfolt út miatt, mennyit spórolt az állam a karbantartásnak az út felőli oldalán, mennyivel egészségesebb a levegő az út mellett, mennyivel kevesebb munkaerő-kiesés a balesetek számának csökkenése és az egészségesebb levegő... etc, etc, aztán már lehet is majd visszakérdezni, hogy hogy csapódik le ez az autógyártásban, ill. beszállítóknál...
Senki nem tagadja, hogy nem így történt. Több lehetőség, több eljutás, nagyobb kínálat.
És mit okozott a költség oldalon? Vagy olyan nem létezik?Mennyivel több a vonat, mennyivel több az üzemeltetés, mennyivel több a karbantartás?
Ez milyen arányban áll az utasszám növekedéssel, a bevétel növekedéssel?
Így is pozitív a képlet?
pl.:
Ha neked van egy feladatod, amire kétszer annyi erőforrást szánsz, mint korábban, kétszer annyit fordítasz rá, nő a bevételed mondjuk 30-40%-kal, akkor az számodra siker vagy kudarc?
Az fogod kommunikálni, hogy siker, vagy levonod a tanulságot és azt mondod, hogy uraim, ez nem jött össze.
Igen, így van, ahogy a buszos részen is. Csak míg egyik ágazatnál az van mondva, hogy drága az eszköz és fusson minél többet ne álljon, addig a másiknál törvényszerű, hogy csúcson kívül igen csökkentett kapacitással dolgozik. Mert valahogy rá vannak kényszerülve/kényszerítve, hogy ne futkossanak a másiknál nagy feleslegesen.
Mérsékelt igényként az üres vonatot? Hoppá...és ha a te bukszádból futkosna? Akkor is mérsékelt igénynek nevezed, vagy kihasználatlannak és megszüntetendőnek? :) Vagy a vasútbaráti testvériség oltárán a "menjen csak jó az" választ adod? :)
"pl az ütemes menetrend egyes vonalakon kínálatnövekedést , bevételnövekedést is hozott..."
Meg költségnövekedést is,ott sem jár mindenhol 0-24 -ben vonat.Ráadásul van olyan utolsó vonat,amelyikről az év 36x napján nem száll le-fel összesen 30 fizető utas.
A másik gondolat ha nincs kínálat, akkor kereslet se lesz
Ez motozott az én gondolataim között is. Azt gondolom (én, mint laikus utas), hogy manapság nem 19:06-kor kellene indulni az utolsó vonatnak Veszprémből Győrbe. Jó, van még később is a menetrendben, de talán senki sem gondolja komolyan, hogy a fél világot megkerülve (79 helyett 235 km), kétszeri átszállással hajnali 5-kor már haza is érek.
Nem ismerem htibor logikáját, de ne süllyedj már arra a demagóg szintre, hogy a vidéki ember nem is számít... Számít, csak vidékre jóval kisebb népsűrűséghez, alacsonyabb jövedelmekhez és GDP-hez (és részben más életvitelhez) nem lehet ugyanolyan közlekedést fenntartani, mint a fővárosban. Ennyi.
Vannak alapfeladatok, amiket el kell látni, ezek általában ki is vannak szolgálva, azonban késő este 1-2-3 utassal járó buszok és vonatok nem feltétlenül tartoznak ide. Ahol a reális igények megvannak, ott azért késői járatok is vannak.
Maradjunk a vasútnál. A vasúti személyszállítás államilag finanszírozott közfeladat. Könnyen lehet, hogy bizonyos viszonylatokban bizonyos napszakban kevesebb az utas. Ez mindenhol így van. Na de ettől közszolgáltatás, hogy nem teljesen a piaci igények szabályozzák. Mérsékel igény alatt érthetjük az üres vonatot is, mint ahogy rengetek helyen a közvilágítás is a senkinek világít órákig...
Nem a vasút a közszolgáltatás hanem a közösségi/tömeg-közlekedés. (S pl. a közvilágítás is csak a településeken van - gyaníthatóan ott is pazarló módon - az országutak mellett nincs.)
A vasút egy közszolgáltatás. Akkor is kell közszolgáltani, amikor mérsékelt az igény. Pl a kandeláberek, lámpák is égnek szerte az országban az utak mellett, akkor is ha az éjszaka közepén órákig a madár sem jár az adott környéken...
Azért, mert Budapest környékén még haza lehet jutni valamikor, az nem azt jelenti, hogy mindenhol máshol is ugyanolyan indokolt és gazdaságos lenne a hasonló jellegű igényeket közösségi közlekedéssel kielégíteni.
Budapestről több elővárosi vonalra még 0 óra után is indul személyvonat. Akkor most ezért vidéken is induljon mindenhová 0 óra után is valami, ha van rajta valaki, ha nincs? Győrt önmagában nem feltétlenül érdemes vidékkel általánosítani, mert ahhoz képest jóval iparosodottabb vidék, ennek megfelelően a klasszikus, több műszakos munkarendben dolgozók aránya is jóval magasabb, többen járnap már távolabbról be, ami magával húzza a késői buszjáratokat is.
Nagyon sok vidéki városban (elsősorban nagyobbakban), ahol vannak még 10 óra után induló buszjáratok, ott is az utazások már jellemzően néhány 10 km-es rádiuszon belülre irányulnak. Nem gondolom, hogy a színházból hazautazás tömeges igényként jelentkezne, amiért feltétlenül szükséges lenne nagy távolságú járatokat közlekedtetni a késő esti órákban mondjuk minden nap. Frekventáltabb napok, pl. péntek, szombat este esetleg jelenthetnek kivételt, lehet tovább cizellálni a dolgokat persze...
Pontosítanék: Keletiből Miskolcra 22:00-kor megy az 5108, 0:17-re van Miskolcon. Viszont Pest felé tényleg nincs semmi, az utolsó a 19:35-ös 5201. 20:30 körül lehet, hogy egy IC-re még lenne igény. Meg kora reggel is egyre, amivel 8 előtt Pestre lehetne érni, és nem az 5009.
Képezhető olyan vasúti menetrend, mely a nap 24 órájában kiszolgálja a 4-6 fős igényeket is.
Mi legyen a rádiusz?
Mint az olvtárs eredeti hozzászólásában írt (Veszprém-Győr) 79 km ?
Vagy több?
Vagy kevesebb ?
Az ilyen igények közösségi kiszolgálási kötelezettsége - mondjuk a veszprémi szinház 79 km-es körzetében csak a vasúti utasokat illesse meg, vagy azokat is akiknek településén nincs vasút ?
Milyen legyen a követés 22.00 órától reggel 5.00 óráig ?
Milyen az igény nagysága és mennyire rendszeresen jelentkezik?
20 fő műszakos dolgozó vélhetően minden munkanap, hétvégén lehet, hogy csak 3-5-8 fő.
Munkanapra egy buszjárat oda-vissza ennyi utasra már szükséges. Hétvége meg erősen fejvakarós, hogy személykocsi igényt busszal szükséges-e kielégíteni?
20 fő színházból. Kétlem, hogy minden nap, kétlem, hogy mindig 20 fő, és kétlem hogy állandó rendszerességgel.
Mivel legyen kiszolgálva? Taxi? Busz? Vonat? Helikopter? Repülő?
Azt tudja minden idejáró, hogy ebből a vonat a legolcsóbb, minden más drágább. Nemde? ;)
Tavalyi évben Oroszlány város elöljárói problémájukat fejezték ki, hogy a lakosok ha a fővárosban töltik szabadidejüket(igen színház volt a fő ok), akkor nem tudnak Budapestről hazajutni Oroszlányba, valamint ha sürgősen gyógyszer utáni igény jelentkezik, akkor a T. lakos nem tud Tatabányára bejutni, mert hát nincs ügyeletes gyógybogyótár Oroszlányban késő este.
Erre rendeltek egy esti buszjáratot július 1-jétől a Vértes Volántól 3 hónapos kísérleti jelleggel kb. 1,5 millió forintért.
Szeptember végéig még eldöcögött a járat, aztán már világossá vált az Önkorm. számára is, hogy miért nincsen buszjárat éjszakai szabadidős tevékenység miatt...
Igen, hülye USA szokás. Német nyelvterületen a Mastercardot és VISA-t mint hitelkártyát ismerik, a maestro meg Cirrus, stb. kártyákat meg mint EC/debit kártyát. A legtöbb kasszás el sem veszi tőled a Mastercardot, ha nem fogadnak el hitelkártyát.