Keresés

Részletes keresés

Hamster Creative Commons License 1999.10.19 0 0 479
Az is ér, hogy én Budaörsről még a fűben állva is látom a régi házunkat? :)

Hamster (ismét egy lényegi hozzászólás)

Előzmény: Újlaki (448)
konor_ Creative Commons License 1999.10.19 0 0 478
Nekem ugy remlik, hogy tul gyenge volt a gep szerkezete, ezert hallgattak az oroszok.
Ha rosszul emlekeznek, remelem Újlaki kollega kijavit.
Előzmény: Hamster (477)
Hamster Creative Commons License 1999.10.19 0 0 477
És a szovjeteknek miért volt jó, hogy hallgattak? Egyébként nem vagyok mérnök, de szerintem annyira azért nem hasonlít egymásra a két gép, bár meglepődnék, ha ezt-azt nem nyúltak volna le egymásról... Anno persze úgy szólt a mese, hogy az NDK titkosszolgálat egy az egyben ellopták a prototípus rajzait, és gyorsan összeeszkábálták a Tu-144-et, mielőtt még a Concorde repült volna. De mondjuk én még emlékszem a Mig-21-144 kisérleti gépekre, makettekre... De mondom, nem vagyok mérnök... Ezt a balesetről szóló filmet peidg nagyon megnézném...

Hamster

Előzmény: Újlaki (474)
Utas2 Creative Commons License 1999.10.19 0 0 476
Én régebben a fekete dobozt néztem a Spectrumon. Emlékeztek a TWA-800-as balesetére és az azt bemutató számítógépes filmre?

A gép hátsó része a kettészakadás után egy ideig még felfelé repült, majd meredeken zuhanni kezdett, a kiömlő keró belobbant, égő tűzgolyóvá változtatta a törzset, majd a sebességtől az egész darabjaira hullott szét.

A zuhanás 48 másodpercig tartott.

Egyszer leültem és csendben elkezdtem számolni 48-ig. Borzasztó hosszú ideig tarthatott az a 48 másodperc.

konor_ Creative Commons License 1999.10.19 0 0 475
Megdobbentoek voltak a felvetelek, igaz en nem tegnap, hanem regebben latam..
Elosszor a nagy terhelestol letorik valamelyik szarny, amitol a gep rogton a hatara fordul es darabjaira szakad. Ugy remlik eleg sok "civil" aldozat is volt.
Előzmény: Újlaki (474)
Újlaki Creative Commons License 1999.10.18 0 0 474
Pár napja a maléves témánál azt írtam, hogy a repülőesemények kivizsgálása közös érdek. Néha azonban mégis közbeszól a "magasabb érdek".

Ma este lenyűgözve néztem a Discovery Channelt. Még a durva fordítási hibákat is elnéztem nekik (airframe: váz; nose gear: orr; a túlerőltetett gép repedni kezd), olyan izgalmas volt.

Nem csak azt mesélték el, hogyan lopták el a szovejetek a Concorde tervrajzait (majd ehhez is lesz pár szavam), de a franciák bosszújára is fény derült.

Amint azt a repülést kedvelők tudják, 1973. június 3-án, a párizsi légibemutató utolsó napján lezuhant a Tu–144 2. sz. prototípusa. A történteket több, mint 25 éven át titok fátyla fedte. A hivatalos jelentés szerint a személyzet egyik tagjának filmfelvevője szorult be a kormányoszlop és a padló közötti nyílásba, ez vitte meredek siklásba a gépet, amelyből már nem tuidott kijönni: a levegőben szétesett és Goussenville lezuhant. A hat főnyi személyzet és 8 helybéli lakos, köztük gyerekek, szörnyethalt.

Most kiderült, hogy az egész félrevezetés. A francia és a szovjet fél titkos megállapodást kötött, és eltitkolták a tényleges eseményeket.

A valóságban a francia titkosszolgálat egy Mirage vadászgépet küldött a bemutató idején a légtérbe, amelynek a Tu–144 repülését kellett volna filmeznie. A Concorde személyzetét figyelmeztették, hogy egy idegen gép van, szabályellenesen, a légtérben. Amikor 25 év múlva a riporternő megkérdezi a francia kivizsgálóbizottság elnökét, figylemeztették-e a Tu–144-es pilótáját, Kozlovot is erről, az illető sértődötten elutasítja a kérdést, és félbeszakítja a nyilatkozatot.

A Concorde elkápráztatja a nézőket, a vetélytárs következik. A repülésirányító rádión közli a már guruló géppel, hogy az előzőleg megbeszélt időnek csak a fele áll rendelkezésére. Ez nyilván erős gazdasági-politikai nyomásra történik így.

Kozlovnak imporvizálnia kell, hogy minden beleférjen a rövid bemutatóba. Áthúz a pálya fölött, mindenkit lenyűgöznek a gép lassúrepülési paraméterei. Nemhiába van ott a bajusz, a kinyitható kacsa-vezérsík... A gép meredeken felhúz, szinte függőlegesen...

És Kozlov meglátja a vadászgépet, amelyik közvetlenül fölötte repült, és szintén nem tudott a repülési program megváltozásáról. Az összeütközés elkerülésére egy lehetőség van: Kozlov lenyomja a gép orrát. –1 g a terhelés, a hajtóművek egy része vagy talán mindegyik leáll a fellépő pompázs következtében. A pilóta meredek zuhanással gyűjt sebességet az újraindításhoz, a föld rohamosan közeledik. Látszik, hogy nem lehet a gépet felvenni, Kozlov azért megpróbálja. Törik a vezérsík, szakad a szárny, ott a levegőben meggyullad a kiömlő kerozin, aztán a gép darabjai a földbe csapódnak, pár másodperc elteltével hatalmas tűz- és füstoszlop tör fel. 90 ezer liter kerozin ömlik a városka csatornáiba.

A sumák-bizottság soha nem árulja el, meglett-e a fekete doboz. A jelentés nem kerül napvilágra. 25 év után végre sikerül beletekinteni. Tele van hazugsággal és hamisítással. A Mirage jelenlétét elismerik, de szerintük nem állt fenn az összeütközés veszélye. A gépet műszakilag nem lehet hibáztatni, legyen emberi mulasztás. A személyzetet sem lehet hibáztatni. Végül olyan valakire esik a bizottság választása, aki ott sem volt a kabinban. Ráverik a balhét, hogy ő filmezett, és az ő gépe szorult be a résbe. A jelntés négy holttestről beszél a pilótafülkében.

A tűzoltó, aki kihozta őket az emeletes ház pincéjéből, pontosan emlékszik. Hárman voltak. Nincs negyedik ember, nincs kamera, nicsn beszorulás. Van egy nagy-nagy disznóság.

A sors iróniája, hogy hiába a sumákolás, a Concorde nem lett gazdaságilag sikeres. Mérnökként fáj érte a szívem, emberként azt mondom: megérdemelte.

pancho Creative Commons License 1999.10.18 0 0 473
Kálmán:
Igazad van, csakugyan találtam a neten olyan sebességmérőt, amelyik SM-ben is mér (de nem csak abban, 2 skálája van), bár sok értelmét továbbra sem látom...
PO REX Creative Commons License 1999.10.18 0 0 472
Hello! Ki tud bovebbet a Godolloi AN-2 baleseterol?
pancho Creative Commons License 1999.10.18 0 0 471
Ja bocs, rosszul emlékeztem. Az első tisztére mondtad először, hogy 550 (mind műszer szerinti (km/h - csomóban meg nagyon), mind föld feletti (tengeri mérföld/h = csomó) sebességben túl van a DC-8 által vízszintes repülésben elérhető sebességen, te meg emelkedésről írsz), cáfolás után, hogy 400 (amerikai gépről lévén szó, azon nincs km/h-s műszer, ez csomóban még mindig több, mint amit a gép el tud érni), a kapitányéra először, hogy 400, utána, hogy 280 (csomó, mert a műszer abban van skálázva).
A lényegen nem változtat.
A történetet meg valóban tanítani kéne. Na nem a pilótaiskolákban, hanem a hülye hollywoodi forgatókönyvíróknak, hogy ekkora blődlit még ők se írjanak le.
Előzmény: pancho (470)
pancho Creative Commons License 1999.10.18 0 0 470
És még ez az ember mondja, hogy repült? Akinek fogalma sincs arról, hogy 1 csomó = 1 tengeri mérföld/óra? Vagy aki azt állítja, hogy a repülésben (akármilyen kis gépekben) a szárazföldi mérföldet használják?
Kálmán, én üzemeltettem amerikai kisgépet is (6 személyes, Piper), abban is NM-ben volt minden sebességmérő skálázva.
Ja, tengeri mérföld, nem tengerészeti. Jó lenne megtanulnod magyarul.
Másrészt olvasd át az első hozzászólásodat. Ott még azt állítod, hogy a kapitány műszere 550 mérföld/órát mutatott. A következőben már zat, hogy csak 280-at (miután a másik topicban, ahova ugyanezt a mesét beírtad, már cáfoltam ezt az értéket, meg itt is, kicsit lentebb). Ez azért nem elhanyagolható különbség.
Meddig tartod még a mesedélutánt? Én mondjuk már unom.
Bár azt állítod, Amerikában élsz, kezd gyanús lenni, koma, hogy te az óceánt is inkább átúsztad, mint átrepülted, amennyit értesz a dologhoz. (Merthogy a csomó a hajózásban is használatos).
Előzmény: Toth Kalman (467)
robicsek Creative Commons License 1999.10.17 0 0 469
off
még szerencse, hogy a sört viszont pint-ben mérik :)))
on
Előzmény: Újlaki (465)
Mr Spock Creative Commons License 1999.10.17 0 0 468
Kedves Ujlaki,

Kerdes:
Ha megnezed a Boeing 777 muszerfalat, lathatod, hogy most mar minden komputer-kepernyon van. Az analog muszerek vilagaban, ugyan egy csomo muszer volt a pilotafulkeben, de azok mindig ott voltak, elerhetok, megnezhetok voltak. Kivancsi lennek, hogy vajon nem zavarja a pilotakat, hogy most majdnem mindenert KAPCSOLNI kell valamit? Vagy ez hogyan lett megoldva?

Gabor

Előzmény: Mr Spock (458)
Toth Kalman Creative Commons License 1999.10.16 0 0 467
Kedves Ujlaki!

Irtad:
"A távolságot tengeri mérföldben (NM, nm, n.m.; nautical miles) adják meg, ez kb 1853 méter. Szárazföldi mérfölddel repülős témánál csak a laikusoknak írt újságcikkekben lehet találkozni.
A sebességet csomóban (KT, kt, kts; knot) mérik. Az egy csomós sebesség éppen egy tengeri mérföldnek felel meg óránként, tehát 1 csomó kb. 1,853 km/h."

Nem egeszen igy van, de a knot sok helyen hasznalva van (pl. szel sebesseg a meterorologiatol, vagy repgep specifikacioban.)

Kis gepben merfold (statute mile)/ora a sebmero beallitasa.

Repulo navigacios terkepeken mutatjak a mercet meterben, merfoldben es tengereszeti merfoldben.

Az atalakitasi problema igy teljes! Mikor valtoztat mar Amerika a meter rendszerre?

Előzmény: Újlaki (465)
Újlaki Creative Commons License 1999.10.16 0 0 466
Remélem, elhiszik a kedves Tasztal- és rámpatársak, hogy nem én nyomtam hat másodperc alatt hat hozzászólás-töredéket a Fórumba. :-)

Egyúttal kérem a moderátort, ha erre jár, radírozgassa ki a felesleget. Köszönöm.

Újlaki Creative Commons License 1999.10.16 0 0 465
Na kérem, a nyugati repülőgépek műszerei az angol-amerikai tengerészeti mértékegységekkel dolgoznak.

A távolságot tengeri mérföldben (NM, nm, n.m.; nautical miles) adják meg, ez kb 1853 méter. Szárazföldi mérfölddel repülős témánál csak a laikusoknak írt újságcikkekben lehet találkozni.

A sebességet csomóban (KT, kt, kts; knot) mérik. Az egy csomós sebesség éppen egy tengeri mérföldnek felel meg óránként, tehát 1 csomó kb. 1,853 km/h.

A magasságot először is lábban mérik (FT, ft; egyes számban foot, többes számban feet). Egy láb kb. 0,3048 méter, azaz gyors közelítő átszámításhoz a lábban adott értéket 0,3-mal szorozzuk vagy 3-mal osztjuk. Az útvonalon repülő gép magasságát viszont repülési szintben (FL, flight level) adják meg, egy szint 100 lábnyi magasságnak felel meg, így az FL300 repülési szinten haladó gép 30 000 lábnyi azaz durván 10 000 méteres magasságban van. Nem a föld fölött, a valóságban még csak nem is a tengerszint fölött, és valójában sem térben, sem időben nem azonos magasságban. De ennek tárgyalása már sokszorosan meghaladná egy hozzászólás terjedelmét.

A függőleges sebességet, azaz az emelkedést-süllyedést természetesen láb/percben (ft/min vagy fpm vagy f.p.m.) adják meg. Ebben van valami ráció, ugyanis a műszerre pillantva gyors fejszámolással azonnal megmondható, hány perc múlva ér a gép az adott magasságra.

Ezeknél a paramétereknél megmaradt az angolszász mértéjkegységek használata, míg a többinél részben áttértek vagy áttéregetnek a metrikus rendszerre, ami külön galibákat okoz, és legalább egy esetben már vezetett nagyon kritikus repeseményhez.

Akkor egy kis folklór a magyar olvasók számára a hagyományos mértékegységekből: a tolóerőt természetesen fontban mérték (ez erő-font), a tüzelőanyag mennyiségét szintén (ez meg tömeg-font), már amikor nem gallonban. A hosszparamétereket lábban, hüvelykben vagy ezek kombinációjában (a csőátmérőket, furatátmérőket, csavarfej-méreteket ráadásul a hüvelyk tört értékeiben: 3/8", 1 5/8" stb.); a szárnyfelületet négyzetlábban, a csomagtér űrtartalmát viszont köblábban adták meg (mennyi lehet 600 köbláb?). A padló terhelhetőségét font/négyzetlábban vagy font/lábban, a nyomásértékeket viszont PSI-ban, vagyis font/négyzethüvelykben (mennyi lehet 2,5 PSI?). A hőmérsékletet Fahrenheit fokban, a szélsebességet természetesen csomóban. A huzalátmérőket Gauge-ban adják meg, ebből van három is, a fogaskerekek méreteiről nem is akark beszélni.

Mérföldből tehát több is van, és még az angol tengeri is eltér kissé a brit tengeri mérföldtől, és az angol szárazföldi mérföld nem csak az amerikaitól, de a londonitól is eltér, nem beszélve a közel nagyságrenddel nagyobb földrajzi mérföldtől. Gallon egy egész tuctnyi van, mind különböző. A többi talán egységes; de ki tudja? :-)

Még annyit, hogy az angolszász mértékegységeket szándékosn nagybetűvel írva adtam meg, bár a kisbetűs talán elterjedtebb; de a gyakorlatban, sajnos, minden kombináció lehetséges. Az én indokom az volt, hogy egyes egységek különben interferálnak a metrikus egységekkel: a tengeri mérföld pl. a 12 nagyságrenddel kisebb a nanométerrel, a csomó pedig az oly gyászos környezetben megismert kilotonnával.

Előzmény: Toth Kalman (454)
Mr Spock Creative Commons License 1999.10.16 0 0 458
Kedves Mindenki,

Nemreg latogattam Magyarorszagon. Washingtonbol Munchenbe repultem, onnan vezettem. A Wash-Munchen ut egy
Boeing 777-esen volt. Semmi kaland, semmi elmeny, sima ut. De gondolom ez a kep talan erdekli a
"repulomaniakusokat". A 777 pilotafulkeje:

Ide kattints ha erdekel.

Gabor

Toth Kalman Creative Commons License 1999.10.16 0 0 456
Kedves Ujlaki!

Itt van egy masik "bizonyitek", hogy a helyzet egyaltalan nem volt analizalva. Meg felfele repultunk 51,000 font (~23,000 kilo) fagyasztott csirkevel mikor a ket sebmero kozotti kulonbseg fel lett fedezve. Kerdesek:

1. Miert nem az alacsonnyabbat mutato kapitanye lett el fogadva mint helyes? Az biztonsagosabb lett volna, mint a magasan mutato elso tiszte, hacsak nem attol tartottunk, hogy raketa nem lesz belolunk.

2. Amint mentunk felfele, az elsotiszt sebmeroje meg nagyobb sebesseget mutatott, a gazkar valtoztatasa nelkul. EZ BIZONYITEK VOLT, hogy az o sebmeroje rossz, mert egy teljesen megrakott DC-8-as felfele repulve nem gyorsulhat fel 50 merfold/oraval a gazkar normal beallitasa mellett nehany perc alatt.

Előzmény: Újlaki (451)
Toth Kalman Creative Commons License 1999.10.16 0 0 455
Pancho!

Igen, konnyu okosnak lenni ilyen incidens utan! Viszont nem hiszem, hogy a kapitany hozza volt szokva ilyen roncs repulesehez. Emlekszel Pan Am 747-es kapitany volt mielott "elrabolta" lanyat az elvalt felesegetol? Raadasul mindeki almos volt!

Ezt a tortenet jo lenne hasznalni pilota kikepzesben! Ramutat egy csomo hibara!

Előzmény: pancho (453)
Toth Kalman Creative Commons License 1999.10.16 0 0 454
Kedves Ujlaki!

Korulbelure visszaemlekezve. A kapitany sebmeroje 280 merfold/ora (nem hiszem, hogy csomo, kis gepekben merfold/ora van! A szel sebesseget viszont csomoban adja meg a meteorologia szolgalat!). Az elsotiszt sebmeroje joval magasabbat mutatott talan 400 merfold/ora, mely kesobb meg magasabbra is ment.

Megegyszer ezek hozzavetoleges visszaemlekezesek, en csak a navigator ulesrol kukkintottam a muszerekre.

AMI A FONTOS: az izlandi fedmernok visszahuzta a gazkat egy kicsit, mert ugy velte, hogy "gyorsulunk", bar a kapitany sebmeroje ilyen valtozast nem mutatott, de az elsotiszte igen, mely az elsotiszt kijelentese utan "el lett fogadva" mint a jo sebmero. Rovidesen a gazkar visszahuzasa utan vizszintes repulesbe kezdtunk, s nehany perc mulva kezdodott a remeges.

Előzmény: Újlaki (451)
pancho Creative Commons License 1999.10.16 0 0 453
550 csomó (1019 km/h, 1 csomó = 1,852 km/h), az már jóval túl van a gép max. föld feletti repülési sebességén (DC-8: 920 km/h), emelkedés közben elérhetetlen. Olyan hülye pilóta nincs, aki ne vegye észre. Ettől csak méginkább a mese irányába hajlik a dolog.
Előzmény: Újlaki (451)
Újlaki Creative Commons License 1999.10.16 0 0 452
"...egy Ancsa, az oldalán meg amerikai felségjelzés-matrica..."

Svéd cég árul svéd lajstromban lévő Ancsát; majd megkeresem a linket. Kb. 5 millióért (nem őre, forint) megkapod.

Előzmény: Hamster (445)
Újlaki Creative Commons License 1999.10.16 0 0 451
Ha az egy amerikai gép volt, akkor az csak 550 csomó és 400 csomó lehetett. Akkor pedig TAS, azaz true air speed, vagyis valódi légsebesség. Az 550 már tényleg életveszélyes, szerintem rég túl van mindenféle határsebességen (csűrőátfordulás meg minden). Bár nem egészen értem, hiszen a gépet, ahogy te ösztönösen értelmezted, IAS szerint, indikátorsebesség szerint repülik, és km/h-ban valóban ott van valahol a hatás (az 54-esen 525 km/h).

Ha valaki nagyon sokat repült a típuson, akkor valóban "érzi" a sebességet. Az ember, pontosabban a repülő ember (homo volant) egyik sebességérzékelő szerve a feneke. Egy kis segítséggel, persze. Adott sebességnél adott manőver adott túlterhelést hoz létre, és ezt, ha nem is plus-minusz egy csomós pontossággal, de érzi a piéóta.

A másik szerv természetesen a keze. A gyorsabb gépen nagyobb a csuklónyomaték, nehezebb a kormány. Erről van egy esetem, majd külön elmondom. Most csak röviden egy balesetről. A fedmérnök 340 ezer font helyett 240 ezer fonttal számolta ki a felszállás adatait. VR-nél a kapitány a kormány meghúzásakor azonnal érezte, hogy nem tud a géppel felszállni. Igaza volt, 54 csomóval odébb lett volna a VR.

Előzmény: pancho (449)
ecsém Creative Commons License 1999.10.16 0 0 450
SIKLÓERNYŐ....
mindenki próbálja ki.
pancho Creative Commons License 1999.10.16 0 0 449
Majd beleért a kezed a bilibe, és felébredtél.
De ezt egy másik topicban már kitárgyaltuk.
Ja, az 550 az utasszállító gépek max. műszer szerinti sebessége nagyjából (ez nem azonos a föld feletti sebességgel). Az a pilóta nagyon kezdő (vagy inkább nincs is), aki ezt összetéveszti a 400 km/h-val.
Szóval, kedves Kálmán, nagyok vagyunk már, tudunk egyedül enni, nem kell etetni.
Előzmény: Toth Kalman (446)
Újlaki Creative Commons License 1999.10.15 0 0 448
És folytatnám a repülőterekkel.

Láttam már a célrepülőterünket a kabinból, a pilcsik között-mögött állva, a pótülésben ugyanott, a navigátor mögött az üvegfülke lejáratában, de utasként a közlekedőfolyosóra kihajolva, a nyitott kabinajtón át is. És ha minden kötél szakad, és az embernek szerencséje volt az ültetésnél, akkor a gép manőverezését figyelve, itthon pedig a helyismeretre támaszkodva tudni lehet, mikor érdemes az ablakon kinézve megpróbálni megkeresni a kifutópálya csíkját, és szemmel követni, amíg a ráforduló gép teste el nem takarja. Már megírtam, hogy láttam egész Budapestet 1500 méter magasból az LRI Jak–40-esének félgömb alakú buborékablakán kihajolva. Akkor a teljes ferihegyi komplexumot láttam fentről.

Aztán ki látta már a saját házát a levegőből? Mert én gyakran, ugyanis a régi pálya, azaz a 13R meghosszabbításától alig pár száz méterre oldalt lakom, ott, ahol a gépek többsége ráereszti a teljes, leszálló fékszárnyat. Ez külön érdekes, mert sok gép, főleg az idegenek, ilyenkor ráadják a gázt, majd visszaveszik, néha többször oda-vissza. Az Il–76 úgy felvisít ilyenkor, mintha rögtön el akarna zúgni a házak közé... De most nem erről van szó.

Ha jobb oldalt ülök, és a Hármashatárhegy felől jöbünk be, akkor már tudom, hogy rendben a dolog. Sok gép azonban csak a Városliget fölött fordul irányra. Innen lehet követi a helyzetet, bár kezdetben elég nehéz volt tájékozódni, és minden nagyon gyorsan történt. Volt olyan, is, hogy amikor kibukkantunk a felhőből, alattam volt a Sugár és a kivilágított IKEA, hogy szinte meg lehetett volna érinteni...

Szóval amikor elhagyjuk az Élessarok környékét, akkor nagyon kell figyelni. Jobbra lent áll egy hosszú, fehér ház, ott lakom én. Segít, hogy ilyenkor kezd újra dübörögni a fékszárny.

De volt oylan is, hogy felszállt a Swissair délkelet felé, és emelkedő fordulóval félig körberepülte a repteret, még be is döntött, hogy jobban lássak :-) Mielőtt a párás trutyiban minden összemosódott volna, még éppen megláttam a házunkat a meggyfával.

Egyszer meg eltévedtem, a légitámadások miatt elrendelt légtérzárlat miatt a ciprusi járat észak felől jött be, és én végig a rossz irányba néztem. Ha időben kapcsolok, és átülök a másik oldalra, megláttam volna a fiamat, aki éppen értünk jött a gyorsfordlami úton; ő látott minket, és azt az autót nem lehet összetéveszteni.

Újlaki Creative Commons License 1999.10.15 0 0 447
A levegőben – ha nem te repülsz, úgy értem, nem te repülöd a gépet; de lehet, hogy akkor is? – az egyik legizgalmasabb dolog repülőteret és másik repülőgépet látni.

Láttam már odafentről kis repülőteret, sok-sok kis géppel az állóhelyen, és egy Cessna-féleséggel a leszállóegyenesben. Láttam sok repülőteret fentről, nekifutó vagy felszálló repülőgéppel.

Az egyik legszebb élményem azonban az volt, amikor Párizsban készülődtünk leszállni, éppen vízszintesen repült a gép, már az iránysávon. És akkor mellettünk, egészen közel, megláttam a Jumbót. Őt a párhuzamos pályára vitték leszállni, és percekig egymás mellett repültünk. Láttam, ahogy kiteszi a futót, ahogy kijjeb megy a fékszárny, szóval irtó izgalmas volt. Aztán mi elkezdünk lefelé menni a siklópályán, ő meg még maradt odafent; nyilván ráért, nem sietett.

Az is szép volt, amikor felszáltunk Ferihegyről, bedőltünk a fordulóba, és akkor megláttam, elég közel, egy másik gépet, szintén fordulóban. A relatív sebesség miatt úgy tűnt, mintha oldalazva repülne. A legérdekesebb, hogy bármennyire ismerem a típusokat, olyan gyorsan történt minden, hogy képtelen voltam még a halvány asszociációra is a fajtáját illetően.

És amikor a kabinban álltam a két pilcsi között, és jól-rosszul megértettem, hogy az irányítás jelzi nekik, hogy egy szembejövő géppel fogunk mindjárt találkozni. Éberen figyeltek kifelé, én is. Aztán az egész egy pillanat műve volt: a kapitány kimutatott az abalkon, és alattunk, a szabályok szerint 600 méterre lehetett, kissé oldalt, feltűnt egy gép. Olyan gyorsan haladt, hogy bár az oldalablakhoz hajolva próbáltam követni néhány tizedmásodpercig, képtelen voltam valamiféle ismertetőjegyet felismerni rajta a típusazonosításhoz. Tanulság: kb. 1800 km/órás relatív sebesség esetén az összeütközés elkerülése jóformán lehetetlen. Még akkor is, ha készülünk a találkozásra. Ha váratlanul jön, semmi esélyünk.

Előzmény: Hamster (445)
Toth Kalman Creative Commons License 1999.10.15 0 0 446
Reggel 4-kor a DC-8-as 4 lokhajtasos motorja felvisitott a Miami International Airport kelet-nyugati iranyu kifutopalya vegen, s nagy gep elkezdett gurulni, fedelzeten 20,000 kilo fagyasztott csirkevel a kapitannyal, az elso tiszttel, a mernokkel es ... velem! Egyenesen huzatunk felfele keletre, talan 20,000 lab magasan lehetunk mikor egy tuzjelzo csengo kezd istentelenul berregni. "Harmas motor kigyulladt"-kialltja a kapitany. "Lezarom, mernok, az ujrainditasi lapot azonnal, elsotiszt, a gepet en repulom!'

Hogyan is kerultem ebbe a helyzetbe. Harom motorral es 20,000 kilo fagyasztott csirkevel a Bermuda Haromszogben! Lesz a capaknak jo lakodalmunk ha lezuhanunk! Vakacion voltam Miamiban es felhivtam a volt pilota-oktatomat, hogy s mint. Buszken mondja egy hete kapott allast egy sugarhajtasu teherszallito gepen, s igazan boldog. S megy a beszelgetes, s kiderul, hogy ejszaka Puerto Rico-be lesz egy utja, s navigacios ules ures a pilotakabinban, s mehetek ha akarok. Ez a harmadik utja a DC-8-ban. Nana! Hogy akarok! Korulveve a muszerek szazaival! Micsoda alkalom! Igy kerultem ebbe a helyzetbe, hogy eletem vegerol kellett gondolkodnom!

A kapitany elkezdi az ujrainditasi utasitast kovetni, a sugarhajtomu ujra indul! Nincs is csengo! Ujra elkezdunk felfele maszni. Az elsotiszt (a pilotaoktatom) eszrevesz valamit: "Kapitany a sebessegmerod tul alacsonyat mutat, 400 km/o s az enyem 500-t". "Hmm" felelt a kapitany. Egy kicsit kesobb az elsotiszt sebessegmeroje felmaszott 550-re, mig a kapitannye 400 maradt. Az izlandi mernok: "Egy kicsit csokkentem a gazt, nehogy tul gyorsan repuljunk", s ezzel visszahuzta egy kicsit a 4 gaz kart. Reggel 5 korul van, mindenki almosnak erzi magat, a gep 33,000 labon egyenes repulesbe kezd, s mar kezdek el bobiskolni a gyonyoru tiszta ejszakaban valahol az Atlanti Ocean folott.

Mintha Isten kapta volna el a kabint, es elkezdte razni. Remegett kegyetletnul! Igy lett tervezve a gep, az ateses elott a trombita szol (ami nem mukodott) es utana az egesz kabin razkodik. Kapitany:"Elsotiszt en repulom a gepet!" Igen a Boeing 747-es volt kapitanya atvette. Elvalt felesegetol elrabolta a lanyukat, igy most "foldalatti" eletet elt a "fekete gazdasagban". Ezert repul lerobbant DC-8 teherszallitokat. Hat zuhanunk lefele! A gep atesesben van. Hat ez a veg! 20,000 kilo fagyasztott csirkevel fogok meghalni! Capak! Itt jovunk! Mar 29,000 labat mutat a magassagmero!

A kapitany teljes gazra nyomja mind a negy motort. 27,000 labnal a gep orra ki jon a zuhanasbol! Visszamaszunk 33,000 labra! "Az en sebessegmerom a jo" kialltja a kapitany! "A tied rossz, tul sokat mutat!"

Kinezzek az ejszakaba, a csillagok ragyognak, meg a hold. San Juan meg egy ora! Megvagyok gyozodve, hogy nem fogunk oda megerkezni. A Bermuda Haromszog befog bennunket magaba szippantani! Vagy le se tudunk szallni ennyi teherrel! Mi mas nem mukodhet meg ezen a gepen! Ja, hogy be se jelentettuk a kozpontnak, hogy atestunk es atmentunk egy nehany magassagszinten melyet ellenkezo iranyban repulo gepek hasznalnak? Na dehat, nem akarjuk, hogy idiotaknak nezzenek bennunket, s valami kivizsgalasba kezdjenek? S ha osszeutkoznenk valakivel, akkor meg mindegy, hogy kivizsgalnak vagy nem?

Megis megerkeztunk. Amint le mentem a lepcson a gepbol, megcsokoltam a foldet! S utana egyenesen az Eastern Airline irodajaba. "Nem repulok veletek vissza. Good bye!"

Amint varok a jegy elrendezesere a vissza repulesre, az elsotiszt es a kapitany megjelenik."Nezd Kalman tudjuk mi tortent. Az egyik sebessegmero nem jo. De tudhattam volna kulonben is, mert a gep nem sihogott elegge. Vagy a gaz kar allasabol is tudhattam volna, hogy nincs eleg gazunk. Visszafele uresen repulunk. Ha semmi muszer nem mukodik, ugy is visszatudjuk vinni! Csak a gazkart fogjuk jo beallitani!"

"Nem. Nem. Nekem ebbol eleg volt. Ez egy lerobbant gep! Es a motor tuz?" valaszolom.

A kapitany: "Az csak rossz detektor volt, nem volt tuz. Nezd. Megengedem, hogy repuljed a geped ha velunk jossz". Hat revettek, hogy uljek be ebbe az utolso orait elo DC-8-ba.

Megkaptam az elsotiszt uleset a Bahamas felett. Alul kacskaringos szigetek, s viz gyonyoru zold es kek szinek arnyalataiban. Itt ott egy gomolyfelho. Csodalatos volt! Eletem legszebb repuloutja. S kozben dolgozom a DC-8 kormanyan, konnyebb volt repulni ezt a hatalmas gepet mint egy kis ketszemelyeset!

Hamster Creative Commons License 1999.10.15 0 0 445
Érdekes érzés a levegőben másik gépet látni közelről, anno nagyon tetszett, amikor Wilgával körberepültünk egy még lassabban cammogó Ancsát, és az se volt rossz, amikor Kecskeméten leszállt előttünk keresztbe egy F-18, jellemző, hogy a film ilyen jelenetekkor mindig kifogyott már a gépből... :)

Hamster

PS: nemrég láttam egy videóklipet valami okos zenetévében, van benne egy Ancsa, az oldalán meg amerikai felségjelzés-matrica, alig szánalmas :)

Előzmény: koerte (443)
Hamster Creative Commons License 1999.10.15 0 0 444
A szentendrei útnál (szerintem kisbetű is jó, mert nem a budapesti utcanév, hanem az út, ami szentendrére vezet;) egy Mi-2-es áll, én is kiváncsi vagyok mennyibe kerül egy menet vele...

Hamster

Előzmény: FairHaired (442)
koerte Creative Commons License 1999.10.14 0 0 443
Ezen a nyáron New Yorkba repültem a Malév egyik 767-esével, szerencsére akkor még működött mindkettő. Hatalmas élmény volt, ráadásul most repültem életemben először. Németo. felett láttam két vadászgépet alattunk pár ezer méterre elhúzni.
Visszafele pont ott repültünk ahol az ifj. Kennedy pár nappal azelőtt belezuhant az óceánba.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!