Keresés

Részletes keresés

altset Creative Commons License 2013.03.20 0 0 61140

Azért a turbina előtti hőmérsékleten kívül van még pár dolog, ami befolyásolja a Fuel Flow értéket, illetve a hatékonyságot és nem csak a FADEC-re gondolok (Bypass Ratio, Pressure Ratio stb.). Láttál te például 3 méteres lapátsort az oroszoknál? Mert én még nem (a General Electric most fejleszti a GE9X-et, ahol a ventillátorfokozat-átmérője 3.35 méteres lesz). E tekintetben sajnos csúnyán lemaradtak. Egy GE90-nek kb. 1200-1300 kg/sec (másodpercenként mintegy ezer köbméter) a teljes tömegárama. Egy orosz PSZ-90-eshez képest ez elképesztően nagy különbség.

 

Előzmény: rezgaras (61130)
DAttis Creative Commons License 2013.03.20 0 0 61139

No, én lehet vaksi vagyok de mit kell ezen a fotón látni ami  különleges?

 

 

Csak mert a hegyvonulat is "normális helyzetben" látható

Előzmény: Csa80 (61133)
rezgaras Creative Commons License 2013.03.20 0 0 61138

Mondjuk a radar elnyelés egy dolog, hogy repüljön is, az egy másik. Az F117-esnél is komoly számítógépes gimnasztikára volt szükség, hogy repülőképes legyen. Gondolom, az oroszoknál ez kevésbé állt rendelkezésre.

 

Előzmény: Vgyuri (61137)
Vgyuri Creative Commons License 2013.03.20 0 0 61137

Az amerikai verzió szerint egy intézet már foglalkozott a lopakodás témájával (már a nácik is), de csak empirikus makettes kisérletekkel, ami nagyon lassú volt. Ezt az egyik szaki elmesélte a másiknak, aki olvasta valahol az orosz könyvét (aki egyébként a kijevi egyetem kutatója volt, de a könyvet a szibériai akadémiai kiadó adta ki) és felhívta rá a kutatással megbízott figyelmét. Azok meg ráharaptak, mert így már lehetett számítógépes tervezést is használni a próbálgatás lerövidítésére.

 

Hogy az oroszok mennire jutottak el a lopakodásban, azt nem lehet tudni. Amit a radarvisszaverő geometriában el lehetett érni, azt ők is megcsinálták, a Szu-35 radarvisszaverő keresztmetszete 1%-a a Szu-22esének. De a többi rész nagyon drága dolog, meggondolandó, hogy érdemes-e rá költeni. (Az amcsik is nagyon lecsökkentették a gyártási darabszámot.) Lehet, hogy a szükséges kutatásokat Ivánék is végzik, csak nyilvánosan ismert terméket nem állítanak elő.

Előzmény: rezgaras (61129)
Csa80 Creative Commons License 2013.03.19 -1 0 61136

Ez érdekes történet, de vajon akkor az oroszok miért szenvednek még most is a lopakodó technológia fejlesztésével? Nem lehet inkább az, hogy elméleti síkon kidolgozta egy szovjet mérnök, de gyakorlatba nem tudták átültetni?

Előzmény: rezgaras (61129)
Csa80 Creative Commons License 2013.03.19 -1 0 61135

Egyszer ilyen "munka repülés" gyanánt elrepültünk ismerősökkel Ferihegy mellett, jó látvány volt, buta fejemmel szappantartó fotómasinát vittem magammal:-(

Előzmény: Csa80 (61134)
Csa80 Creative Commons License 2013.03.19 -1 0 61134
Előzmény: manhattani (61132)
Csa80 Creative Commons License 2013.03.19 0 0 61133

Találtam még másikokat is, van amelyiken a gép lejjebb van mint a fotós, de van ahol írják, hogy kisgéppel repülnek mellette. Szóval így már értem.

Előzmény: manhattani (61132)
manhattani Creative Commons License 2013.03.19 0 0 61132

>Ez milyen érdekes szögben készült kép.

 

Egyszer egy házi videó- (vagy tán még film?) felvételen egy osztrák gép szállt föl, és amint az ég lett a háttér, a gép egyre magasabbra emelte az orrát, végül függőlegesen repült :-) Akkor jöttem rá, hogy a vicces kameraman (woman?) a hossztengelye körül elfordította a kamerát, ettől tűnt úgy, hogy az utasgép függeszkedik.

 

Ki tudja, hogy ez a gép milyen szögben repül a vízszinteshez képest? :-)

Előzmény: Csa80 (61131)
Csa80 Creative Commons License 2013.03.19 0 0 61131

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=7574574&nseq=148

 

Ez milyen érdekes szögben készült kép.

rezgaras Creative Commons License 2013.03.19 0 0 61130

> Ráadásul a nyugati hajtóművek x teljesítményhez képest kevesebbet esznek

 

Szerintem ez nem ráadás, hanem a magasabb égési hőmérséklet egyenes következménye.

Előzmény: altset (61125)
rezgaras Creative Commons License 2013.03.19 0 0 61129

Én a lopakodó történetet másképp ismerem. A Moszkva melletti Rádiótechnikai Intézetben mesélték (1990-ig zárt város volt, 1992-ben jártam ott), hogy náluk dolgozott az a kutató, aki kitalálta. Valamikor 1992-ben Amerikába távozott. Ott állítólag azzal foglalkozott, hogy hogyan lehetne mégis meglátni a lopakodókat. Azt mondták az intézetben, hogy már voltak igen használható eredményei. Amiket persze az orosz munkatársai is ismertek - feltételezem, hogy tovább is fejlesztették (erről nem beszéltek :-)).

 

A történetet később az amerikaiak leírták. De ott nem könyv szerepelt, hanem egy jegyzet - valóban nem volt titkosítva. Az amerikaiak kétszer is lefordították (a külügy és a CIA egymástól függetlenül), a kutyát sem érdekelte. Aztán valaki megtalálta. Azt mondták, a számítások 80%-a az orosz algoritmust használta.

 

Előzmény: Vgyuri (61127)
RIKA424 Creative Commons License 2013.03.19 0 0 61128

öreg, kiszolgált hírszerző elemzők mesélték, hogy a nyílt hírszerzés (bolban vásárlás, szak folyóiratok olvasása) legalább akkora eredményt hoz mint a lopás, rablás vagy más titkos tevékenység.

 

 

Vgyuri Creative Commons License 2013.03.19 0 0 61127

Technológiában nem sok lopni való volt a szovjetektől, inkább alaptudományok alkalmazásában, és sokszor még nem is kellett kémkedni. A lopakodó radarcsökkentésének matematikáját pl. egy kijevi prof. dolgozta ki, az oroszok annyira nem vették komolyan, hogy egy civil kiadó adta ki a könyvet, amit egy amcsi kollega elolvasott. Hasonló volt a kémiai óriáslézerek trafójával, azt a boltban vették meg. Mint a titánt is.

 

A technológia fejlesztésében a (vad)nyugati üzleti konkurenciaharc pótolhatatlan (volt),

Előzmény: manhattani (61126)
manhattani Creative Commons License 2013.03.19 0 0 61126

>És ez oda-vissza érvényes volt... :-P

 

A megfigyelés visszafelé is érvényes volt, de nem tudom, hogy a 707-es tervezéséhez mit tudtak volna lopni az oroszoktól, és ez igaz az atombombára, a 747-esre, az űrsiklóra, a ... :-)

Előzmény: bado (61123)
altset Creative Commons License 2013.03.19 0 0 61125

A repülés a szovjeteknél mindig is a katonáknak volt kiosztva, ezért a katonai hírszerzés (GRU) feladata volt begyűjteni az infókat. Ebből a szempontból a KGB és elődei csak segédcsapatok voltak. A GRU ügynökök egyszerűen megvették ami kellett. Észre csak annyira volt szükség, hogy utólag kiderüljön, van-e dezinformáció az anyagban, mint ahogy ez többször is előfordult a gaz nyugatiak miatt. Aztán a szovjet mérnökök vagy rájöttek, vagy nem. Ennek ma már szép irodalma van.

Ez nem keverendő össze azzal, hogy tudtak-e gyártani ugyanolyat. Már a szovjet földön kényszerleszállt és elkobzott B-29-eseknél is gyorsan kiderült, amikor le kellett másolni őket, hogy éppen akkor nem tudnak olyan hajlított plexit gyártani, ami a túlnyomást is bírja. A légkondicionált B-29-esben ugyanis elvileg egy trikóban/pólóban is lehetett teljesíteni a küldetést. A használt vastagabb lemezek és a kisebb teljesítményű motorok miatt a szovjet másolat végül kicsit szerényebbre sikeredett. Nem is gyártották tömegméretekben. A DC-3/Li-2 történetnél is jelentkeztek hasonló problémák.

A máig ható gond a hajtómű, aminek a kulcsa a turbina előtti hőmérséklet (minél magasabb, annál jobb). Előbbit növelni nem probléma, csak hát a turbinalapátok bírják-e? A mai napig erről szól a történet, ezt ugyanis én sem tudom miért, nem tudták a polgári repülésben ipari mértékben megoldani. Különben nem lenne annyi Airbus és Boeing Oroszországban, gondolom én. Ráadásul a nyugati hajtóművek x teljesítményhez képest kevesebbet esznek. Ma már a kerozinnak is a valódihoz közelítő ára van náluk, nem úgy mint régen.

 

Előzmény: Bieux (61124)
Bieux Creative Commons License 2013.03.18 0 0 61124

Erről lenne szó:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19661115-0

Szóval rosszul emlékeztem, kb. 50 %-át. Gondolom a navigációs és rádióberendezésekre nem azért lehetett szükségük, de a 727-es legendásan túlburjánzó irányítási rendszere jól jöhetett.

Érdekes, hogy hajtóművet nem nyúltak le, pedig az akkor még elég modernnek számított. Van az, amit már ők is pofátlanságnak érezhettek. :)

Előzmény: manhattani (61122)
bado Creative Commons License 2013.03.18 0 0 61123

És ez oda-vissza érvényes volt... :-P

 

Előzmény: manhattani (61122)
manhattani Creative Commons License 2013.03.18 0 0 61122

Valószínű, hogy "oda" kerültek, de azt gondolom, csak a biztonság kedvéért. Akkoriban (meg még soká) a KGB-nek nagy részlege dolgozott a fejlett ipari gyártmányok tervének ellopásán, Tupoljevnek valószínűleg megvolt több Boeing típus teljes tervdokumentációja.

 

A Concorde-é is megvolt, azt egy francia mérnök adta el.

Előzmény: Bieux (61121)
Bieux Creative Commons License 2013.03.18 0 0 61121

66-ban pont arrafelé történt egy katasztrófa, a Pan Am egyik cargo 727-ese lezuhant, csakhogy NDK területére. A nyugatiak visszakérték a roncsokat, de csak a töredékét kapták vissza. Lehet találgatni, hová lettek. Tupoljev nagy munkában volt akkortájt...

 

Előzmény: altset (61116)
Bieux Creative Commons License 2013.03.18 0 0 61120

Jó cikk, de a de Havilland Trident nekem sántít egy kicsit, soha sem készültek ilyen név alatt gépek, hamarabb lettek a Hawker Siddeley részei. De ez csak szőrszálhasogatás.

Előzmény: Foltos (61118)
Bieux Creative Commons License 2013.03.18 0 0 61119

Jaja, DB Cooper is arról a lépcsőről ugrott ki a 200.000 $-jával. 

Amúgy pont a DC-10-es volt az egyik, ami csődbe vitte őket. Amikor már lejtőn volt a cég, felvásárolták a National Airlinest, aminek DC-10-esei voltak. Csakhogy a Pan Am TriStarokkal operált, se alkatrészük, se kiképzésük nem volt a gépekhez. Plusz a National vonalhálózata se passzolt a Pan Am profiljába.

 

Előzmény: altset (61116)
Foltos Creative Commons License 2013.03.18 0 0 61118
Előzmény: altset (61116)
Vgyuri Creative Commons License 2013.03.18 0 0 61117

A B-727-esen éppen hogy van hátul ajtó leengedhető lépcsővel, a B-737-esen persze nincs.

 

Akkor ez megoldódott :-)

Előzmény: altset (61116)
altset Creative Commons License 2013.03.17 0 0 61116

A Pan Am soha nem használt DC-9-es vagy MD-80 szériát, csak szélestörzsű DC-10-est. Azért tartottak Európában B-727-eseket, mert repülési joguk volt Nyugat-Berlinbe, praktikusan Frankfurtból, mert ott volt (a túloldalon) egy USA katonai bázis is. Egyszer az egyik eltérített Malév Tu-154-es is ott kötött ki. A közelmúltban megjelent egy elég jó cikk az Airportálon a B-727-esről (50 éve szállt fel először a prototípus), ott a végén volt egy fotó Ferihegyen a Pan Am gépről. A B-727-esen éppen hogy van hátul ajtó leengedhető lépcsővel, a B-737-esen persze nincs.

 

Előzmény: Vgyuri (61113)
manhattani Creative Commons License 2013.03.17 0 0 61115

Köszönöm az infókat Amerika-Európa járatok ügyében!

A 90-es évek első felében egyszer repültem úgy Londonból Budapestre, hogy valami Amerika - London - Frankfurt járattal, onnan meg Malévval Budapestre. A London-Frankfurt járat tele volt kialvatlan, civilruhás, nyilvánvalóan katonákkal. A fülükben volt az akusztikus fülhallgató és húzták a lóbőrt. Ez sajnos már nem 707-es volt.

RIKA424 Creative Commons License 2013.03.17 0 0 61114

Boeing 727 járt Budapestre Pan Am festéssel.

 

 

Előzmény: Vgyuri (61113)
Vgyuri Creative Commons License 2013.03.17 0 0 61113

Lehetett valami speciális bérelt gép valamilyen fennforgás miatt. Egy valamire emlékszem konkrétan: a gép farkánál hátra nyíló ajtóra, az oda állított lépcsőn mentünk le. Ilyen a bőingen nincs.

Előzmény: Bieux (61111)
RIKA424 Creative Commons License 2013.03.17 0 0 61112

A nyártól hetente kétszer közlekedhet repülő a magyar és az azeri főváros között,

Bieux Creative Commons License 2013.03.17 0 0 61111

Pan Am-nek szerintem soha se volt DC-9-ese.

Altset, köszönöm az infót!

Előzmény: Vgyuri (61110)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!