Nem gondolnám, hogy korrupt, inkább a személyes preferenciáit nem érzem magaménak. Lehet borrol írni korrekt véleményt, ami nem paralel az enyémmel, nincs azzal baj. Itt nem is a borokról írt szösszenetekre kaptam fel a szemem (azokat nem móstoltam), hanem a három kiválasztott Furmint mellé citált Chablis-ra. Chablis-ból 40 Euro az alsó határ, és az még erősen véleményes. Egy alsó polcos Furmint koszorúval talán össze lehetne ereszteni a citált bort, de minek...?
Inkább több Furmintnak lett volna helye az írásban...
Nem ismerem személyesen, de nekem az írásaiból az jön le, hogy J. Csaba nem korrupt, csak erősen vezérlik a személyes szimpátiái/benyomásai/preferenciái.
Tehát nincs ezzel semmi baj... ezért rakom be ide a linket...
Vonzóbbak (gyümölcsösebbek) lettek a fehérboraik, elléptek a korábbi szikáran savas, neutrális iránytól. Ettől függetlenül továbbra is a szakírók kedvence a cég, bőven felülértékeli J. Csaba ezt a furmintot is szerintem (ezt még nem kóstoltam, de az előző évjáratot igen, az nekem max. 6 pont).
A Szent Donátnál kóstoltunk tavaly nyáron, nekem a kékfrankosok nagyon tetszettek, legjobban az Aranyház. Nagyon jó hordóval megtámogatott, kifinomult, nem túl koncentrált dűlős tételeik vannak, nemzetközi (osztrák) kontextusban is versenyképesek.
Lidlis beszerzés, az ára alapján sokat nem vártam tőle, ezt hozta is.
A műanyag dugóval zárt palackban egyfajta burgundi gyártású kadarka található, tehát egy szokványos pinot noir-nál jóval egyhangúbb borocska, a savanyúság határán táncoló savassággal és a korty végén nem túl szimpatikus keserűséggel. Nagy baj nincs vele, de kb. ilyet produkálnak hasonló áron igénytelen hazai borászok is, szinte bármilyen fajtából.
Mély vörös, málna szín, sűrű anyag. Illatban kiérződik az alkohol, de mellette gyümölcsök is, meg tannin. Az első korty is masszív, de nem kellemetlen tanninokról árulkodik, amiket azért kerekít a hordó. A gyümölcsök közül a málna, a szeder, a cseresznye érezhető, vastag, szinte rágható formában. Nem elegáns, és a hordó minden kortyban ott van. Közepesen hosszú az utóíz. Brutál erős anyag, de szerintem túltolták a hordót.
4,1 pont
18.000,-Ft (Kertész utcai spanyol borbolt - ez a bor túl drága)
Ugyanezért a pénzért a VALDUERO I Una Cepa 2016 egy költemény:
De Cramon pezsgő, Mauritius: egy születésnaposnak nyílt egy kiránduláson. 5 csillagos (a mije?), de hogy milyen a cukortartalom, azt éppen nem írja a címke. Illatban is kicsit már gyanús, ízben édes, szúrós, kaparós. Nem gondoltam volna, hogy pozitívan gondolok vissza egy Szovjetszkoje Igrisztojéra. A pezsgő gyártója söröket is készít, The Thirsty Fox néven, azok jobbak (a LO-CAL az nem annyira).
Erről a borról írtam már egyszer, kevéssel a megvásárlása után, egy bolzanói intersparos eredetű, rövidebb rajnais palack felbontása után. Hoztunk belőle másik palackot is, amit a szövetkezet központjában vettünk. Ezt is diammal zárták, de dekoratívabb a címke és burgundi a palack, valamint majdnem 2 euróval többért adták.
A beltartalom valószínűleg azonos, a másfél év palackérés a pincénkben jót tett neki, az ízek mélyültek, a savak viszont ugyanolyan bizsergősek, mint 2022 decemberében voltak. Nagyon szép bor és sok-sok év lehet még benne.
Nehéz egy ilyen sajtókóstolóról nem felületes cikket készíteni...
Bott Frigyesnek a nagy naturista átállás óta szinte minden bora katasztrofális, borhibák tömkelegét lehet velük demonstrálni, a pofátlan árazásról nem is szólva. A bódult szektatag, aki vásárol tőle, megérdemli, amit kap a pénzéért. :D
VADNAI CSAKAZÉRTIS: Jánosáldás 2022 (Rajnai Rizling) Bükki borvidék - mellett
Pohárban lustán hömpölygő olajos aranysárga bor. Elsőre azonnal szép hordóhasználatra tippelnék, de nem: csak tartály. Illatban komplex mézes, aszalt gyümölcsös, almás, barackos orgia. Kóstolva még mellbevágóbb, pazar ízek. Érezhetően nem kevés maradékcukor, ami gyönyörűen kerekíti a középről picit hiányzó gerincet, és a tetején csillogó citrusokat, első sorban citromot. Alig érezhető kesernye, komplex ásványosság, gyönyörű! Teljesen még nem integrálódott a sav a borba. Természetesen szó sincs utólagos savpótlásról. A Rajnai itt ezen a vidéken mínimum ilyen savakat tud. Lecsengése hosszú. Vaskos meglepetés, erősen szorongatja Somlót. Azt gondolom 10-15 év érlelés, és messze a legjobb Rajnai Rizling lesz Magyarországon. Elzászi, moseli iskola, nem találkoztam még ehhez fogható Rajnaival itthon...
Sok mindentől lehet. Ők 13 napig áztatták héjon, szemben a 6-8 napos burgundiai áztatással. A durva 60-80 dekás terméskorlátozás helyett 2 kilót hagytak a tőkén, stb. Így sem híg a lé, de messze nem annyora koncentrált, mint egy jó Pinot. A sok áztatástól lehet fás, csersavas, plusz ők igyekeznek némi biodinamikát belevinni, de érzésem szerint kicsit olyan ad-hoc jellegű a művelés.
Rendkívül szimpatikusak, de messze az elején járnak a szakmának...
Állítólag jó év volt 2022 a kadarkának, Németh János az egyik legnagyobb májszter kadarkában, és ez a magasabb kategória (válogatás) nála kiszerelésben (dugó, kapszula) is a Tarka-barkához képest, de nem számottevően élvezetesebb annál (abból a 2021-est kóstoltuk). Tehát kellemes, de egyszerű vörös 12% alkohollal, a savasság valahol a savanyúság határán, de még az elfogadható tartományban, hordóban nem volt. Étel mellé csúszik, magában viszont nem kóstolgatnám.
VADNAI CSAKAZÉRTIS: Bíbornok 2022 /Pinot noir/ Bükki borvidék - mellett
Világos rubin, közepes test ígérete. A pohár szélén kivilágosodik, nagyon tiszta bor benyomását kelti. Illatban pici fülledt hússal indít, amit fokozatosan a meggykompót vált fel. Az első korty tiszta cseresznyéje után közvetlenül értezik egy pici kesernye, amire rásimul egy pici fa. Magas savtartalmat érzek, a 13 %-os alkohol is mintha ott lenne... Továbbra is a harmóniát hiányolom, a tartályos érlelés ellenére uralkodnak a fás, kesernyés jegyek.
A földies jegyek teljes hiánya olybá' teszi, mintha zseblámpával bevilágítanánk egy zárt sarok ökoszisztémájába: minden éles fénnyel és árnyékkal jelenik meg. Nem jó irány. A pinónak kell a hordó...