Sziasztok Horvátország szerelmesei :)! A következőkben szeretném a segítségeteket kérni,mivel eddig is sok hasznos tippet kaptam itt.Tudom még korai :) csak egy hete jöttünk haza a nyaralásból de már kutakodom hová is tervezzem jövőre a nyaralást.A bőség zavarában elvesztem. Eddig Primosten,Trogir,Omis, Mimice,Brela,Makarska pipa.(a hegyek a szívünkbe vésődtek) Mind szerelem volt. Melyik város,település amit mindenképp látnunk kellene? Imádunk kirándulni,hegyet mászni és a tengerparton lustálkodni. Lehet ki kellene valamelyik szigetet próbálnunk,de melyiket így elsőre? Ne a legtávolabbi legyen :) Minden ötletet szívesen fogadok.
Van egy kedves ismerős Horvátországban. Húsz éve ismerem, tizen éve ül egy tolókocsiban. Szerencsés, mert sziklák voltak ahová csattant és nem a másik oldalra ahol a szakadék. Még csak túl gyorsan sem ment.
A varázsszó: a relatív. Mikor 80-al fának csapódsz, meghal mindenki a kocsiban, mikor 200-al lesodródsz és van hely a "kifutáshoz" megúszhatod.
M3-as sztrori: ne rosálj, ez egy erős audi négy kerékkel, a kétszáz az alja - mondta apjának utoljára, mikor kicsit bebillent és be szambázott egy lengyel kamion alá. Most van özvegye, meg két árvája a roncs mellett.
Most jöttünk meg az Adria nagyondéli részéről (végülis Korfu is az Adrián van :-)), útközben több friss elalvásos balesetet láttunk. Tényleg esélyed sincs kivédeni, ha elalvásból hirtelen felriadva a sofőr rángatni kezdi a kormányt és repül a lakókocsi át a szembesávba :-((
Én nem attól rettegek, hogy felborul előttem egy kamion (még felborulva is kell neki egy kis távolság, míg megáll), hanem hogy szembe jön velem az autópályán. Szinte hetente előfordul, hogy kamion átszakítja a korlátot és átsodródik a szembejövő oldalra. Ott mennyivel kellene menjek, hogy ne kerüljek tepsibe? Kb. mínusz XX km/h jön ki? Láttam ilyen karambolt videón, esélytelen kivédeni.
150 km/h-nál a fékút 135 m, ennyit azért tiszta időben be lehet látni könnyen.
"mindenki úgy válassza meg a sebességet, ami az autójának, a pihentségének, a körülményeknek megfelel." Ez csak utólag derül ki. Ha megúszod, akkor igazolva látod magad és máskor is nyomod neki, mondván: képes vagy rá. Kérdés, hogy hányszor egymás után? Hogyan tudnád megállapítani magadról egy teljesen átlagos napodon, hogy a tegnap reakcióidőd ma is annyi vagy rosszabb? Mi a mértékegysége a fáradtságnak? Honnan tudod, ha ma fáradtabba vagy-e, mint két napja? Mivel méred? Mivel itt tizedmásodpercek is számíthatnak, szerintem arra hagyatkozni, hogy úgy érzem....hát nem tudom. elég soványnak tűnik. Az autód állapotát hogyan határozod meg? Mert egyszer megálltál időben? Azóta minden nap pont olyan állapotban van a fék, a futómű, a gumi? A körülményeket honnan tudod? Ma süt a nap, nyomhatom? Ma kevesebben vannak, nyomhatom? vagy méred a beton hőmérsékletét, a páratartalmat, a tapadást, a súrlódási együtthatót és ezek alapján kalkulálsz? Vagy elég annyi, hogy nekem egy nagy ilyen olyan márkájú autóm vagy ilyen-olyan elektronikával?
Addig vállalható persze a 180- amíg csak nyomod, előtted senki...de ha ekkor beugrik elég egy kutya ( pályán is volt már példa rá ), mit csinálsz? Lesz időd korrigálni? Nem lesz. Ez már óriási és indokolatlan sebesség.
Magyarázod a magyarázhatatlant. Aztán meg, hogy végül is talán a lassabb közlekedés veszélyesebb lehet, mint a gyorsabb haladás. AZS a fizikát említette, jogosan. A reakció időd kb egy fix idő adott pillanatban ( sok mindentől függ ). Nem mindegy, hogy ez idő alatt te mennyit haladsz előre. 180-nál nyilván többet, 130-nál kevesebbet. Aztán a becsapódás ereje is nagyban függ a sebességtől ( lendülettől). Vagyis egyetlen adattal sem lehet megmagyarázni, hogy gyorsabban haladva szinte biztonságosabb, mint 100-zal vagy 130-cal. lehet ezzel magad vigasztalni és igazolni magad, ha más is 150-nel megy. De tudnod kell: ezzel magad, családod és a többieket nagyságrendekkel jobban veszélyezteted. felelőtlenség. Hiszen nem midegy, hogy egy 1800 kg vas 180-nal vagy 130-cal szabadul el és lesz irányíthatatlan. Nyilván téged ezek nem győznek meg, akkor nem is értem miért kérdezted, menjél 200-zal akkor....De nem értek még valamit: azt írod, neked nem a megérkezés ideje a lényeg, hanem az út hossza. Ezt pedig km-ben mérik mondjuk. Akkor is teszem fel 790 km ha sietsz és akkor is ha rohansz. vagyis ha a hossz a lényeg, akkor végképp nem értem a rohanást. Akkor keress rövidebb utat, de ne a sebességed növeld. És a fizikát még az autó ára, a vezető bármilyen tapasztalata és az általa eddig megtett km-sem erőszakolja meg. A sebességhatárokat sem jól tudod és evvel a törvénnyel van vitád, nem velem mondjuk. És még annyit mondanék, hogy munkámból adódóan, nem egy elkapásos traffi akción voltam már nem szenvedő alanyként részes.
Ha ugyanazt az autót és ugyanazt az autóst nézzük egy nagyobb és egy kisebb sebesség esetén, akkor teljesen igazad van.
Én csak annyit akarok mondani, hogy mindenki úgy válassza meg a sebességet, ami az autójának, a pihentségének, a körülményeknek megfelel. Van olyan, hogy a 180 teljesen vállalható és van olyan, amikor a 60 is sok.
Nem Mari néniről beszélek, hanem hpexstb.-ről 130-cal, és hpexstb.-ről 180-nal. 130-ról haja szála és lökhárítója se görbül, 180-ról pedig tepsiben halad tovább, már amit össze tudnak kaparni belőle. Ez sajnos ilyen.
Alapvetően igazad van, de azért az nem mindegy, hogy ki vezet és milyen autót vezet. Lehet, hogy a kolléga reakcióideje harmadannyi, mint Mari néni reakcióideje, az autójának a fékkésedelmi ideje harmadannyi, mint Mari néni autójának a fékkésedelmi ideje, az autójának a fékútja pedig harmadannyi, mint Mari néni autójának a fékútja (azonos sebességek esetében).
Magyarul mondva előfordulhat olyan szituáció, amikor Mari néni megy a külső sávban 130-al, ekkor elkezdi előzni a fenti autós 180-al, de ha pont ebben a pillanatban felborul előttük a kamion, akkor Mari néni szépen nekimegy, míg az előzést megkezdő autós meg megáll a kamion előtt.
Jó autó, jó gumi, pihent vezető fontosabb, mint a sebességhatárok merev betartása.
Csak ismétlem magamat, és csak azért, mert sokmindent lehet, csak a fizikával kicseszni nem.
Meglátod a felborult kamiont, vagy akármit. Ha 130-cal jöttél, épp meg tudsz állni előtte. Ha 180-nal jöttél, akkor nem 50-nel, hanem 130-cal csattansz bele.
Tökmindegy, mennyit vezettél már, milyen autód van. Ez fizika, és sehogy nem tudsz kicseszni vele.
Azért egy kicsit árnyaltabban, ha szabad kérnem! Melyik boltban érdemes lopni és mennyi az az összeghatár amiért még nem jelentenek fel? Ez is egy segítségkérés. Tudod, hogy 130 a megengedett, e fölött meg a te dolgod. Bizonyos értékig szabálysértés, utána közlekedési bűncselekmény.
Én úgy tudom, hogy 2% a mérési hiba, tehát elvileg 133-tól már büntethetnek. Az egy más kérdés, hogy melyik rendőr hova állítja a minimumot.
...."pl. hol lehet Dubrovnik óvárosához viszonylag közel ingyen parkolni? " Szomorúan közlöm, sajnos sehol. Közel három napja, pontosan az eddigi árnak a duplájára emelték a parkolási díjakat az említett zónában.
idojaras tekinteteben szeptember 4. korul eny-rol jon egy markans hideg front tobb napos esos s zivataros idoszakot hozva kb 6-8 napon keresztul. Isztria,Kvarner s Eszak Dalmacia elverezni latszik. Igazan jo ido Peljesac nyugati resze , Korcula , Mljet varhato. Hetvegere majd lehet tobbet tudni..
Azért vigyázz azzal a "biztonságos" 100-zal. Autópályán rendszeresen ilyen balesetek vannak, hogy a nagyon lassan haladót (és pályán a 100 nagyon lassúnak számít) utolérik, kerülgetik (főleg ha a pálya tetszőleges sávjaiban jelenik meg, pl belsőben), másokat még a full szabályosokat is lassításra kényszerít, kizökkenti a ritmusából és jönnek a ráfutásos balesetek, ahol főleg egy hátul ülő gyerek lehet a szenvedő fél.
Teljesen igazad van, mindenki így tenne, aki szabályokat betartva vezetne. Nekem nem az a lényeg, hogy ne tartsam be a szabályokat, hanem el tudjam intézni a dolgaimat, a munkámat, ha betartanék mindig minden szabályt, akkor soha sehova nem érnék oda. Természetesen sokat megyek mérési limit határán, ez után próbáltam itt is érdeklődni, persze válasz helyett jött ez... :D ...... Normál országutakon sokkal lassabban megyek, de persze ott is a limit határokat feszegetve.
Ahogy írtam is, nem a megérkezés időpontja a lényeg, hanem az út hossza, amibe egy-egy rendőri intézkedés rendesen bele tud rondítani. Nem félek a csekktől, szerintem a havi benzin költségem bőven nagyobb, mint egy gyorshajtásos csekk. Ahogy mondtam az út hossza a lényeg.
Csak halkan jegyzem meg, nálunk a törvény 153-ig tűr, trafik 154-re vannak állítva. Ha valakit bemérnek (már ha tudnak), akkor nem megy utána senki a 130 és 154 közötti tempónál. Alszanak a kocsiban a bokorba bújva, szuper új trafikat meg kiteszik három lábon az út mellé. Már mindenhol ezt csinálják. Csak ma háromszor szólt a kocsi, hogy mérnek, mindháromszor autó bújtatva, csak mérő volt út mellett.
Egyébként a horvát pályákon haladók többsége 150 körül mászkál, ez tapasztalat (egy hónappal ezelőtti plitvicei egynapos kiruccanásunk alatt is 140-re álltam be, mert akik jöttek velem, a kocsijuknak ez volt a még elfogadható utazó, közben a többi autós bő 80 %-a megelőzött minket).
Bocs, hogy felhozom, de akkor a hozzáállásod alapján miért segítünk itt egymásnak pl., hol lehet Dubrovnik óvároshoz viszonylag közel ingyen parkolni...nem fér a költségvetésbe az a 40-50 hrk?
Na látod, vannak akik ilyen, mások olyan segítséget kérnek. Vannak akik segítenek, vannak akik észt osztanak és kioktatnak. Nem mindig, de összehozzák néha.
A fiam, akit annyira féltesz, másfél éves és közel 20e km-t jött már mögöttem nagyokat aludva, játszva, nevetgélve...és persze mivel gyerek ezért néha hisztizve, csapkodva. Itt a lényeg megtett távon van. Csak vele ennyit mentem utazgatva...a munkám miatt egyedül ennek a többszörösét.
Nem mondom, hogy jól vezetek, sosem fogom, csak alkalmazkodom az adott helyek kialakult szokásaihoz.
És ha már veszélyeztetés. Kérdezz meg egy szakembert. Az ésszel gyorshajtóknál sokkal, de sokkal több problémát és balesetet okoznak a lassan haladók, vagy a szabályokat önkényesen másokat betartatók. Volt nemrégiben a totalcar-on ezzel kapcsolatban egy cikk, aminek főleg a hangvétele és a stílusa miatt nem lehet azonosulni, azonban a benne leírtak nagyon igazak...sajnos.
(és csak zárójelbe, az elmúlt közel 1m km-em alatt nem volt még balesetem, nem mondom, hogy nem is lesz, mert csak annak nem lehet, aki ki sem megy az utcára, de eddig igyekeztem, illetve vezetéstechnikai tréningekre járogattam)
4 napra (a hosszúhétvégén most úgy voltunk mi is) ajánlanám figyelmedbe Razanjt, Primostentől huszonpár km, nyugis, szép, Rogoznicára hajótaxi jár... mondjuk időjárás szempontból nem tudom...