És ehhez jön a lassú de biztos ETA alkatrész bojkott, ami a független órásmesterség jelenlegi formájának a végét is jeletheti akár idővel. Nyilván évekig kitartanak még a raktárkészletek, aztán jöhet a donorvadászat, de érdekes lesz a 30 éves Rado Seahorse-t 10 év múlva a márkaszervizbe küldözgetni. :)
Egyrészt gondolom, jól jön ennek a központosított márkaszerviz módinak a bevétele, másrészt lehet, hogy így próbálják a vevőket az új és márkabolti órák vásárlása felé fordítani, és visszaszorítani a szürkeimportot, használt dömpinget stb.
Azért új 1+ milliós Omegát csak más hónapos és drága szervizútra küldeni Svájcba, mint egy használtan 450 ezerért vett 1120-as Seamastert ugyanannyiért...
...miután a Valjoux 7750-es alapú szerkezet nem gyorsváltós, előbb kezdi a váltást. Viszont illik éjfél körül + - 5 percre beállítani a váltás végét. A naptár váltás körül okozhat gondot, a szerkezet és a kézi dátum állítás azonos ideje, és a naptár gyorsváltó csillag kerék letapadása (kenés). Továbbá a naptár ék is kér egy hajszálnyi zsírzást.
A véleményem az, hogy messze-messze nem telt el annyi idő az első ilyen próbálkozások piacra kerülése óta, hogy legyen róluk valós tapasztalatunk. És ráadásul ezek nagyon kis számban is készültek, nincs belőlük olyan tömegesen, mint például az Omega CoAxialból - ami, ha az eredeti célkitűzést és marketing-szlogent vesszük alapul, akkor tulajdonképpen minden túlzás nélkül leírható, hogy megbukott - hiszen pont azt a célt (minimális karbantartásigény, többszörös szervizciklus-idő) nem volt végül képes teljesíteni, amire hivatkozva bevezették...
Személy szerint pedig kertelés nélkül le merem írni, hogy ezeket a törekvéseket valahol értelmetlennek tartom. A mechanikus óra szervizét megúszni nem lehet így sem, a rendelkezésre álló, el is érhető kenőanyagok pedig egyszerűen nem tesznek értelmesen lehetővé 6-8 évnél hosszabb szervizciklusokat. A Moebius a legtartósabbnak szánt olajaira-zsírjaira is 6 éves használati időt ajánl, ami persze a gyakorlatban azt jelenti, hogy kb: 10 évig ki lehet húzni kopások és még zavaró szintű járáseltérések nélkül - de tovább nem. A rugót ott sem fogják tudni mással kenni, és például a billegő tengelycsapjaira nem nagyon tudnak alkalmazni a bevált, elérhető olajaknál jobbat - az Omega ugyebár ezen állt fejre, kifejlesztetett valami spéci kenőanyagot, amitől 25 éves élettartamot várt, de mint kiderült, ezt csak a mesterséges öregítési teszteken tudta az olaj/zsír hozni, a hétköznapi gyakorlatban viszont a többség addig sem húzta, mint a megszokott, standard kenőanyagok, és a korai 2500-as szériák 2-3 év után megállogattak...
A másik elvi szintű kifogásom, hogy ezek a speciális, extrém keménységű szilícium-karbid stb... anyagok kivétel nélkül rideg, sérülékeny dolgok, jóval nagyobb az esélye annak, hogy egy odaütéskor, szerencsétlen pozícióban odacsapáskor picit megsérüljenek - és akkor jön az, hogy természetesen csak a gyár, az is csak a gyári szervizben, és persze a neki tetsző áron lesz hajlandó pótalkatrészt adni...
Ez utóbbi történettel egyébként mostanság fokozottan óvatosnak kell lenni, már a hazai márkaszervizeknek is egy komoly gondja, hogy egyre több nagy svájci márka még a vele szerződésben álló, sőt, általa auditált és kiképzett személyzettel dolgozó szervizeknek sem hajlandó semmiféle alkatrészt biztosítani, a márkaszervizek kezdenek csak "begyűjtőhelyként" funkcionálni, az órát ki kell küldeni a gyárnak, és majd ők szervizelik - eszement összegekért. A dolog háttere eléggé egyszerű: igen komoly, egyes területeken már-már drámai értékesítési gondokkal küzd az egész iparág, és most már szükségük van arra a bevételre is, amit a szervizzel foghatnak. Ez viszont oda vezethet, hogy egy mezei, amúgy ETA-s Omega-IWC-Cartier-Breitling-stb.. gyári márkaszervizben a gyári előírások szerinti időszakos szervize simán százezres nagyságrendű összeg lehet, ami nem egy óra esetében már közelíthet a használt piaci értékéhez - kacifántos helyzet lesz ebből így... Nyilván a standard szerkezetekkel szerelt órákkal azért átlagos esetben egy jól felszerelt műhelynek, felkészült szakembernek nem szabad, hogy gondja legyen, de akkor is vigyázni kell.
Tisztelt hozzáértők, Érdeklődni szeretnék, hogy vannak-e és milyen tapasztalatok a kenés/olajozás nélküli gátszerkezetek működéséről. Itt a fórumon is keresgéltem a korábbi hozzászólásokban, de igazából csak érintőleges és utalásos infókat találtam. Ha jól veszem ki az Omega co-axial valami ilyesmi megoldásnak indult de a kérdésem nem is elsősorban erre, hanem a 'kis' német óragyártók (Sinn, Damasko) kínálatában szereplő megoldásokra vonatkozik. A neten kutakodva sem bőségesek az információk, így számorma még az sem egyértelmű, hogy az eltérő név alatt futó megoldások közös fejlesztést takarnak-e, illetve ténylegesen megérik-e az árukat, érdemes-e bennük gondolkodni? Ha jól látom, már 10 év felett járnak az első ilyen szerkezetek, ha komoly gond lenne velük, már biztosan kijött volna (gondolom én). Valós-e az igért járás- illetve működésipontosság növekedése (link), időbeli hosszabbodása, reális-e ebből ritkább szervízigényre következtetni? Illetve hamár szervíz egy ilyen 'módosított' szerkezet az itthoni órás, szervízes közegbe beadható-e, vagy ezek a szerkezetek csak gyári körülmények között karbantarthatóak?
Most hirtelen nem emlékszem pontosan, és nem akarok süketséget írni, de ez nekem egy 600-as szériájú Kienzlének tűnik, és ezekben a meghajtást több megoldás biztosította - de ha a dobban lévő spirálrugó a felelős - akkor azt elő kellett feszíteni. De úgy rémlik, volt olyan kivitel is, ahol külön, az egyik lábba beakasztott húzórugó biztosította a meghajtást. Nem lehet, hogy csak kicsit elő kellene feszíteni a rugót?
Totál laikusként, kinagyított kép alapján: szerintem az a rugó (a belső vége) nincs a helyén. Nem kellene a belső, élesen visszahajlított végét visszafűzni a zöld izé vágatán keresztül a zöld izé belsejébe? (ahol a görbülete alapján fel is feküdne belülről) Bocs, hogy belekontárkodtam, tényleg nem értek hozzá, csak "paraszti logika" szólalt meg bennem.
Persze, lehet, bár a képről nekem nem egyértelmű, hogy a rugó valóban illeszkedik rendesen, be van akadva a "rugómagba" - biztos, hogy nem akadt ki? Ha nem törött, akkor valami ilyesmi gond lesz.
-elképzelhető, hogy van olyan, hogy kifárad egy motorrugó??????
Az eset ami eme kérdés feltevésére késztetett az, hogy az elektro-mechanikus faliórám feladta...
Minden átmosva(motorrugó is), 2-es olajjal megolajozva, kb félpercig megy, viszont a legminimálisabb segítséggel(-semmi erővel tolva az elektromágnes-által födobott húzórészt) egész lendületesen jár.
"ahol "csak egy bizonyos árkategória-szint felettit" képviselő ruhában jelenhetsz meg, ha szociális kapcsolatot akarsz kiépíteni a többiekkel"
Valahol pont azt mondom, hogy ez még csak nem is mindig pénz kérdés. Hiszen az exkluzívabb darabokat nem is ismerik az emberek, innentől pedig nehéz vele felvágni is.
De a ruhás példa jó gondolat. Vannak márkák, amiket mindenki ismer. Egy Hugo Boss öltöny, egy Omega óra, mindenkinek mond valamit. Pedig ezek még mindig nem a legfelsőbb kategória. Viszont hiába fogsz egy sokkal drágább, de ezzel együtt ismeretlenebb órát feltűzni a karodra, vagy csináltatsz egy olyan öltönyt, aminek az árából a 2 Armani jön ki, ha a kutya nem ismeri.
Tehát a villantáshoz első sorban a közeget kell ismerni, és annak megfelelni, az pedig, hogy mi menő kb közfelkiáltással megy sokszor.
Sokan nevezik hasonlítják az órát az ékszerekhez, ami indokolja az árukat. Van valami benne, de én inkább a ruházati cikkeknél is tapasztalható trendekhez hasonlítanám az óratrendeket. Igazából bármilyen márkájú öltöny/estélyi állhat jól rajtad (vagy nem), de van az a közeg, ahol "csak egy bizonyos árkategória-szint felettit" képviselő ruhában jelenhetsz meg, ha szociális kapcsolatot akarsz kiépíteni a többiekkel.
Másrészt az óra (is) az egyéniség kifejezője: kétmillió forintos búvárórát felvenni egy öltönyhöz ugyanúgy az egyéniség kifejezője, mint a nulldioptriás hipszterszemüveg vagy a 40fokos melegben viselt sapka: lehet meggyőződésből, a tárgyhoz való személyes ragaszkodásból, divatból vagy éppen feltűnési vágy által vezérelten viselni, mindenesetre a funkció (esetünkben az idő mutatása) a legtöbbeknél az n-edik szempont a márka kiválasztásánál.
Na tessék, még a végén kiderül, hogy csak sikerült 2 érdekes órát választanom az SKX-el, és a Seiko 5-ösel :)
Viszont az igaz, hogy "villantás" faktor egyikben sincs, bár, ez mindig környezet függő is szerintem. Például ahogy korábban említettem, az én környezetemben a Tag Heuer számít menőnek, és a nagy márkák közül ismert még 1-2 típus, de például megkockázatom, hogy a hiába venném meg a nekem borzasztóan tetsző Tudor Black Bay-t, a Doxa és quartz Tag tulajdonosok szemében továbbra sem lennék "menő", egyszerűen, nem ismerik az órákat ennyire az emberek.
Másrészt Facebook rendszeresen feldobja a Seiko Boutique ajánlatait a hirdetések között. Ha megnézem a kommenteket, akkor azt látom, hogy akik oda írogatnak, azoknak már egy SKX is az elérhetetlen árú órák közé tartozik (megy az ámuldozás 100+ ezer forintos órákra, hogy ugyan ki engedhet egy ilyet meg magának).
Szóval azt hiszem, hogy a villantás faktorhoz nem is igazán lehet órát (meg semmi mást) ajánlani, túlzottan sok függ attól, hogy hol, kik előtt akarsz vele felvágni (pl azt hiszem bármelyik automata óra ilyen szempontból ágyúval verébre kategória, egy Omega márkajelzés mindenkinek "hűha", miért kellene dupla pénzt kifizetni, hogy ne quartz legyen? :))
Bizony, a kettő nem ugyanaz. Ez a cikk pl. jól összeszed pár órát, ami nem hoz szégyent az emberre hozzáértők között, mint a Seiko 5 vagy Hamilton Field Khaki -- látni fogják, hogy nem vagy órabuzi vagy a pénzed nem sok, de komoly emberként jó ár-érték arányú és megbízható órát viselsz. Villantásra viszont alkalmatlanok.
Ez így van, hozzáértés nélkül nem lehet "régiórázni", ahogy veterán autózni sem - vagy előre kódolt a sok csalódás, végül kiábrándulás. És a helyén is kell kezelni a dolgokat - kevés "vintage" minősítésű modell van, ami alkalmas lehet akár napi szintű hordásra is, az is csak általában alapos felújítás, átnézés, rendberakás után. Ez is költség, fáradtság, utánjárás.
Másrészt én valahogy úgy gondolom, hogy valamilyen szintű érdeklődés-hozzáértés nélkül viszont bele sincs értelme ebbe az egészbe ugrani. Hogy nyersen fogalmazzak: amikor valaki jön azzal, hogy szánna mondjuk 1 milliót egy új órára, ami legyen "menő", ami úgymond "nem hoz rá szégyent" (ez a diplomatikus körülírása a "villantani akarok vele" céljának), de fogalma sincs az egészről, mit tanácsolunk - akkor ez én szerintem színtiszta, merő sznobizmus. Ennek én nem látom értelmét, akkor van értelme ennyi pénzt órára költeni, ha már nagyjából ő maga is tisztában van azzal, hogy mit is kapott/vett, és ezek után is ezt akarja.. Én legalábbis így gondolom - nagyok sokan persze nem.
Az óra ugyanakkor ma már nem létszükséglet, igen olcsón is kaphatók tartós, megbízható, ráadásul igen tetszetős órák is.
Azért érzek némi kettősséget ezekkel a régi óra ajánlásokkal kapcsolatban.
Gyakran ajánlgatják a hozzáértők itt is, meg más fórumokon is a vintage órákat, és tényleg szép egy rég Omega, Longines, IWC.
Másrészt, ugyanezeken a fórumokon olvasom mindig, mikor előkerül 1-1 konkrét példány, hogy nem eredeti a korona, ki tudja hány barbár kezén ment át a szerkezet, újrafestett a számlap, "frankenstein" az egész, mert azzal a tokkal az a mutatókészlet, és számlap sosem létezett, etc...
Ilyenkor mindig arra tudok csak gondolni, hogy a legtöbb régiséghez hasonlóan, ez csak a hozzáértők "játéka" marad, különben súlyos pénzekért, valami abszolút gagyit kap csak az ember.
Btw, mennyire alkalmasak ezek a régi órák napi hordásra? Manapság a legolcsóbb óráknál sem gond egy kézmosás, ezek meg egyáltalán nem voltak vízállóak, és azok amik nem vitrinben töltötték az elmúlt 30-40 évet borzasztóan csúnyán néznek ki. Csak a régi családi örökségek között körülnézek, azt látom, hogy amit naponta hordott a nagyapám, az már csak emléknek jó.
Talán egy régebbi acéltokos Longines, ami még jól tud mutatni. A szerkezeteik kellően minőségiek és innovatívak voltak, a számlapjaik gyönyörűek, főleg, amiken a jellegzetes betűtípussal elkövetett "Automatic", "Flagship" stb. feliratok díszelegtek.