Az a helyzet, hogy a G10 sajnos "ennyire minőségi" szerkezet. Az a jó kis lityilötyi műanyag fogaskerékrendszere ennyit tud, tényleg képes magától elmászkálni - de legalább előre gondoltak erre a tervezők, és van mód egyszerűen újra kalibrálni. Valószínűleg kifogtál egy átlagosnál "lötyögősebbet", ettől még sokáig jó lehet, csak sajnos szembe kell nézni a ténnyel, hogy a G10 nem egy minőségi szerkezet. Még nagyobb sajnálkozásra egy olyan árú órában, aminek ennyiért azért illene minőséginek lenni. De nem az.
Pár hónapja vettem egy Certina DS Podium Big Size karórát és olyat csinál, hogy a stopper másodperc mutató "elmászik" anélkül, hogy használtam volna és az lesz később az új kiindulási pont. Visszaállítom alaphelyzetbe és napokkal később megint elmozdul. Rendszertelen, hogy hány nap után és rendszertelen, hogy mennyit megy arrébb.
500€ szíjat 2 fajtára lehet osztani. Egyrészt ott a bőrszíj, egyenes véggel, gyári logoval, amihez hasonlót (néha jobbat) kapsz töredék áron logo nélkül. Másrészt ott vannak a spéci, csak adott órához passzoló szíjak (pl gumi), amit nem tudsz más forrásból kellő minőségben/megjelenésben pótolni.
Külföldi fórumokon se nagyon látni gyári logos bőrszíj vásárlót (persze többen vannak, mint itthon), de a gumiszíjat látszólag könnyebben megveszik.
A gumiszíjat előbb-utóbb én is megveszem (mellesleg ami itthon 2*88k, az hollandiából 2*230€), nem ez volt a post lényege, hanem az áremelés.
Szerintem abban azért tényleg ne keressünk kivetnivalót hogy a gyártók a saját elképzeléseik szerint készítik el a tokokat és nem az aftermarket "szabvány" szélességű szíjakhoz gyártanak.
Egyébként a válság súlyosságát mi sem jelzi jobban hogy szerkezet árban lehet megvenni komplett órákat szíjjal-tokkal, nádi hegedűvel. Most ez valahol jó is, mert felélesztettem két fiókban sikkadó projekt tervemet. Az egyik egy saját GMT-s Fortis Flieger, ezt régóta szerettem volna összelegózni. A másik pedig egy 6497-es kézi húzós tokba épített Valgranges járástartalék visszajelzővel. A Fortishoz a tok és a szíj már úton van számlappal, mutatókkal, a szerkezet egy Eterna Montereyből vagy egy Accu-Swiss Telcből lesz (hogy azzal a tokkal mit kezdek az is egy jó kérdés), a 6497 pedig egy Bulova tokból jön ki, a Valgranges egy Longines A07.161.
Ezzel az első negyedéves órázási keretet asszem ki is merítettem mind időben, mind költségben.
És az a legszebb hogy ha az egészet összeadom, nem jön ki csak kb. egy fél listaár környéke egy közepes gyártó közepes órájára.
Pontosan tudjuk mind, hogy a gyártóknak nagyon sokszor kifejezetten stratégiájuk az, hogy olyan módon alakítsák ki a szíj illesztését, hogy lehetőleg csak az ő saját, gyári csatjuk passzoljon az órához.
Ez egyébként egy megfelelő ápolás-karbantartás és kis szerencse mellett az órával megegyező élettartamú fémcsat esetében önmagában még teljesen tolerálható is.
Egy szó szerint fogyóeszköznek tekinthető, sok izzadozósabb embernél tolerálható állapot mellett egy nyári szezont sem mindig túlélő bőrszíjnál már nem annyira helyénvaló.
Persze, füstölögni kár ezen, akkor nem kell ilyen órát választani - csak sokszor ez bizony utólag derül ki...
Én is úgy gondolom, hogy valahol meddő, és kicsit gyerekes is azon hüledezni, hogy egy egyértelműen luxusipari szegmensben miért kerül valami annyiba, amennyibe - másrészt viszont beszélgetni a témáról teljesen legitim, és azzal sem intézhető el, hogy "biztos tudják, mit csinálnak, biztos megérni nekik így is". Az igazság az, hogy egyáltalán nem tévedhetetlen látnokok és félistenek igazgatják a svájci óraipart, konkrétan már kétszer földre kerültek a sorozatos rossz döntések miatt, legutóbb annyira, hogy tényleg csak a csoda meg Hayek hozta őket vissza valamennyire - és én itt és most nem vagyok meggyőződve arról, hogy nem gyalogolnak éppen lendületesen egyenesen egy újabb ekkora zakó irányába...
Szokták mondani hogy aki majmot tart, legyen pénze banánra is.
Viccet félre: a szíjak esetében az adott tok kialakításához legjobban illeszkedő mindig a gyári lesz azért. Az aftermarket egyenes végű szíjak a hosszú tokfülű órákon gyakran bénán mutatnak és az sem szentírás hogy elsősorban 18-20-22mm lehet a tokfülek távolsága ahogy azt a szíj gyártók kínálatából gondolná az ember. Mértem már 20,4 mm-t vagy 18,7-et is. Ilyenkor ugye az eggyel kisebb méret lötyög, az eggyel nagyobb, páratlan méret vagy van vagy nincs és ha van is, akkor meg gyűrődik, forgácsolódik, nem lesz olyan amilyen kéne. Van aki ezekkel együtt tud élni mert a pénztárcája azt diktálja, de ne legyen már ez se kötelező. A lekerekített végű szíjaknál még nem találkoztam olyannal ami pontosan illeszkedett volna, pedig még csak nem is a no-name kínálatból rendeltem.
És persze ott van az ebay, ahogy írtam ki lehet fogni kis szerencsével gyári szíjat féláron vagy alatta. Ez azért is érdekes, mert arra jutottam hogy most már csak gyári fémszíjjal rendelek órát és a bőr-, kaucsuk, szövet szíjat utólag szerzem be ha rendelhető az adott modellhez vagy van olyan testvérmodell amihez méretpontos szíj tartozik.
A Márkus László féle "mi kerül ezen a fotelen 7200 Ft-ba" pedig részemről maradjon a tévé kabaré világában.
A kérdés egyedül az, hogy ez hosszú távon mennyire jól működő modell (már az, hogy a tényleges előállítási árat és a hasonló más termékek piaci árát teljesen figyelmen kívül hagyva annyira drágán próbálnak eladni valamit, amennyire csak lehetséges - inkább kevesebbet, de azt sokért)?
Ha az - akkor kifejezhetjük nemtetszésünket, de változás nem lesz, ha megéri, ezt fogják tenni.
Ugyanakkor az egész svájci óraipar üzleti statisztikái egy ideje eléggé egyértelműen arra utalnak, hogy gondok vannak a modellel...
a klasszikus (mikro, makro) kozgazdasagtan torvenyei lokalisan serulhetnek (serulnek is), nem egzakt elmeletek ezek, sot mi tobb, az utobbi idoben sokan az alapokat is feszegetik. a kereslet kinalat torvenye se ugy ervenyes ahogy itt szoba kerult. Ha egy ceg pl tularaz egy termeket (nyilvan elofordul), akkor csokken iranta a kereslet (ezt mondja az elmelet, nem mast.)
multkoriban egy noi mont blanc orahoz kerestem szijat, bementem a zurichi uzletukbe, ahol szerebbenes nelkul eloszor egy _nem ravalo_ szijat probaltak ramsozni, majd amikor tisztaztuk, hogy latom, hogy a szij nem ravalo, kis durcival elkezdtek keresni a szijat a szamitogepben, es mondtak, hogy persze meg lehet rendelni, 370 chf lesz a szij, amire otthagytam oket, mert pofatlansagnak tartottam. az ora azota is itt van a fiokban, majd valahogy egyszer megoldodik a problema.
a kozgazdasagtani megfejtese ott van a dolognak, hogy az adott ceg inkabb a profitot maximalna mint az eladott oraszijak szamat, igy jott ki az arral. ha 5 embernek eladnanak 50 chf-ert szijat azon kevesebb az osszprofit, mintha egy baleknak 370-ert. es lesz ilyen balek, ezt ok eleg jol be tudjak saccolni.
sok ilyen omega szijat eladnak a vilagban ezen az aron, mert a vevok egy resze kevesbe arerzekeny, masoknak az idejuk es tobbet es vegul megveszik, aztan persze vannak olyanok akik vesznek kompatibilis termeket, hamisitott szijat, ...
"El kéne jutni oda legalább gondolati szinten hogy a piacgazdaságban annyit kérnek egy adott termékért amennyit a vevők hajlandóak érte megadni. "
Tökéletesen igaz. De ahogy itt olvasgatom mostanában pont ez a gond, hogy a vevők mégsem hajlandóak megadni érte annyit, amennyit kérnek :)
Szóval a piacgazdaság sem mindenható, ott is előfordulnak árazási tévedések, amikor megpróbálsz valamiért annyit kérni, amit már nem adnak meg az emberek, ilyenkor elég gyorsan szokott jönni a kiábrándulás (ugye a Suzuki is megpróbálkozott a Kizashi-nál egy közel 10 milliós árcédulával, csúnya bukás is lett, mert ennyiért nem vesznek az emberek suzukit, mikor négykarikás vagy propelleres kocsit is kapni belőle, pedig ott is mondhatnánk, hogy a piacgazdaságban mindenért annyit kérnek, amennyit fizetnek érte. Jah, csak itt nem fizettek érte ennyit, még talán a felét sem adták volna)
Engem pont ezért érdekelne amit korábban kérdeztem, hogy vajon tőlünk nyugatabbra Londonban, NY-ban egy 500+ €-s szíjért kiadnak e az emberek gondolkodás nélkül ennyi pénzt (mert ugye azon van omega jel), vagy ez már ott is gondolkodóba ejti az átlagot és inkább vesz egy minőségi jelöletlen után gyártottat.
(persze biztos van aki kicsenget érte ennyi pénzt, és az is simán lehet, hogy én tévedek, de azt tippelném, hogy az átlag vásárló még meglepi magát mondjuk valamelyik kerek évfordulóra egy sok ezer $-os Omegával, de azért egy relatív gyakran cserélendő szíjért már nem biztos, hogy nem valamelyik neves gyártóhoz fog fordulni harmada pénzért, ami még mindig nem 2 filléres piaci cucc).
El kéne jutni oda legalább gondolati szinten hogy a piacgazdaságban annyit kérnek egy adott termékért amennyit a vevők hajlandóak érte megadni. És viszont: annyit adsz egy termékért amennyit jónak látsz. Mert hogy nem kötelező. A luxustermékek vásárlása végképp nem kötelező.
Ha valakinek az elfogadható hogy egy 6-8 ezer EUR árú órához egy 3-400 EUR árú szíjat vesz, az ne keltsen már megütközést, mert akkor a 20-30 ezer, neadjisten 100 ezer EUR árú órák és az ahhoz tartozó kiegészítők világa teljesen értelmezhetetlenné válik.
Szvsz ez nem is feltétlenül az a fórum ahol az ilyen oltásoknak tere van.
Nem is tudom, még én is adtam 130 dollárt egy Bulova szíjért jelzett pillangó csattal, az szállítással, vámmal ÁFÁval együtt bőven belekarcolt a 60 ezer Ft-ba. Nem gondolom hogy ez vállalhatatlan volna, mert az a kiegészítő tartozik az órához. Nem más hanem az. Nem egy "kézzel varrott" (egyébként az sem biztos hogy ez egyáltalán előny) valami aftermarket, hanem cikkszám szerint, szíjon, csaton jelezve kizárólag az.
És ez még csak nem is anyagfüggő, egy varrott Hamilton kaucsukszíj sem áll meg ez alatt, ráadásul ami az órámhoz kellene már nem is rendelhető. Ha felbukkan valahol ebayen, az sem biztos hogy olcsóbb lesz.
És ugye sem a Bulova, sem a Hamilton nem tartoznak az extrém túlárazott órák közé.
Hogy valami mennyit ér, a tudása vagy a szépsége határozza meg, egy óraszíj nem lehet ilyen szép, vagy akkora tudású, hogy ennyit érjen. Ettől még te vehetsz belőle, akaszd rá az árcédulát is jól láthatóan.
szia, kifejtenéd? Mi volt a baj az Ingersoll óráddal? Nekem teljesen rendben van eddig ( 2 hete van meg) pontos, a járástartalék is bőven 24 óra felett van. Köszönöm, ha megírod a történeted. Üdvözlettel