A Cartiernek rettenetesen erős az ékszeróra vonala, nagy számban adnak el női kvarcokat is, százezerszám. Az biztos, hogy az utóbbi időkben nagyon megerősödtek - nem véletlenül nyitottak egyértelműen a manufaktúrásodás felé.
Hogy csöcs-e, azt nem tudom - de vesznek. Fogy. Nem úgy, mint a Rolex - de fogy. Egyébként nem is rosszabb a Rolexnél, és a másodlagos piacon eléggé jó értéktartónak is tűnik. Szép állapotban az öreg GS-ek ig Rolex nagyságrendben forognak.
a cartier majdnem annyi orat ad el mint a rolex es az omega. (es darabszamot tekintve a tobbi tradicionalis marka labdaba se rug.) ezt meg nagysagrendileg se gondoltam volna, alaposan meglepett.
Nyílvánvalóan az ékszer irány a megoldás, mert pontosan ide tartoznak a luxus órák. Szerintem semmi újdonság nincs ebben, annak idején az ékszeriparból hasadt ki az óraipar, az elszegényedett ékszerészek kerestek új terméket a polgárosodó világnak, miután a francia forradalom betett az arisztokráciának. ;-). Az elmúlt röpke évszázad csak múló felhőjáték volt, itt az ideje, hogy ismét helyreálljon a világ rendje, és az órák visszataláljanak az ékszerek világába. :-))
az intim reszleteket te sokkal jobban ismered mint en. a multkor belinkelt tanulmanybol engem az lepett meg, hogy a cartier mennyi orat tud eladni. ok egyertelmuen ekszerkent pozicionaljak az oraikat, sokkal inkabb mint a tobbi gyarto. talan ez is lehet menekulesi utvonal.
ezen a ponton atlepunk a mutargypiacra, ami ismet mas kozgazdasagtani logikat kovet. 10millio dollart az ad egy oraert aki remeli, hogy par ev mulva tovabbadhatja 15millioert. (es ez jo esellyel meg is fog tortenni.) persze van olyan gyujto aki nem feltetlenul akarja tovabbadni amit vesz, de ezek a gyujtok is csak olyan targyat vesznek ami ertektarto.
A GS fogyogat (bár nem törik rájuk érte az ajtót, ami nem is csoda, mert igazán racionális választás a 60-as években volt az..) - de a Credorok igazándiból nem is piaci-üzleti termékek, azok csak amolyan technológiai demonstrációk a Seiko részéről.
Sokfelé ágazik ez a vita, de azt az egyet kell észrevenni, hogy a klasszikus "über-csúcs-luxus" szegmens valójában iszonyatosan szűk valami. A legnagyobbként számon tartott Rolex, akinek ugyebár nincsenek is olcsó órái ad el egy évben 800 ezer darab körüli órát a Tudorokkal együtt - és az össz-bevétele kb: 4.7 milliárd dollár. Ez egy órára vetítve kb: 6 ezer dollár, a legdrágább, esetenként fél-egy millió dolláros órákat kínáló Patek kb: 1 milliárd svájci frankos árbevételt realizál úgy 50 ezer órából, ez 20 ezres átlagár, a botrányosan drágán olyan, amilyen órákat kínáló Hublot 35 ezer órából kb: 300 milliós árbevételt hoz (frankban). Az Omega már közel 1 millió órából hoz 2.3 milliárdot, a Longines egymillió órából bő egy milliárdot, a Tissot ugyanekkora árbevételt - de kb: 3.5 millió órából...
És mind tudjuk, hogy ezeket az átlagokat rakétaként húzza fel az egy-egy különösen drága ritkaság, a néhány 50-80 ezer frankos Rolex, a Patek egyetlen egymilliós órája ötven (49) másik akár ingyen adottat is felrántana a 20 ezres átlagárra - és mindenütt ez a mérvadó.
A valóságban az eladott órák abszolút elsöprő többsége a középkategóriás óra, a valóságban a Rolex az acél DateJustokból él, az Omega meg az "olcsó", ezerfrankos "semmilyen" kvarcórákból, a Patek is a legegyszerűbb dress-watchokból, meg tömegével eladott női arany kvarcokból. Ha pont ezt a kategóriát rúgják ki alóluk - akkor ezek a cégek összemennek olyan kis ritkaságokat farigcsáló manufaktúrákká, mint a Parmigiani meg a hasonlók. Nem, nem lehet százezer dolláros tourbillonokból tömeget teríteni, ezekből az egész világpiac is csak ezres darabszámban tud/akar felszívni, amire meg ilyen méretű globális nagyvállalatok nem alapozhatók. Ahogy a Rolls-Royce-ra is lehet hivatkozni, de valójában ők mint autógyár sosem tudtak - és sosem fognak tudni - kilépni a kisüzem státuszból, egyszerűen nincs erre nagyobb igény, még globálisan sem, ráadásul ebben a kategóriában a szereplők már tényleg csak egymás elől tudják elszívni a levegőt.
Márpedig abban a középkategóriás szegmensben, amely a svájci óraipar létének alapját jelenti - bizony gondok vannak, jelentős gondok. Egyelőre még nem lét-nemlét szintű gondok, de a tendenciák aggasztók.
Abba gondolj bele, hogy még a nem presztizs szegmens áruinak vásárlása sem (mindig) racionális alapokon történik, illetve hogy létezik ízlés is.
Hiába vagyok én csilliárdos, ha nem tetszik pl. a Rolex, de az IWC meg igen, akkor hiába nagyobb a Rolex presztizse,
nem azt fogom megvenni - de ettől még mindig luxusórám lesz.
Nem gondolom, hogy vita tárgya lenne, hogy marketinggel ma "bármit" el lehet érni - ha egy kínai mechanikus órát
"bemarketingelnek" a prémium szegmensbe és van akinek tetszik, akkor meg fogja venni. Erre épül a luxusipar - elhitetni az emberekkel, hogy vmi osztályon felülit kapnak és nyert ügyük van.
ha egy ilyen ora tomor szinaranybol lenne akkor se erne tobbet az "anyagar" az ora aranak par tized szazalekanal, teljesen kozonbos az ora anyaga, ha tortenetesen 3 acelbol keszult (amibol egy a patek muzeumban van, tehat nem forgalomkepes) es 100 aranybol keszult ilyen ora van, akkor vilagos, hogy a ritkasag az amit meg kell ilyen esetben fizetni.
az okostelefonok 14.5%-at adjak el es a profit 94%-a az ovek.
azert az okostelefon alapvetoen mas arucikk. ott az IP az ami az erteket hordozza, amit akar meg is lehet venni (motorola esete). egy mechanikus oranal meg a markanev, tortenelem, ... az ami az ertek. ilyet a semmibol teremteni szerintem nem lehet. (esetleg hosszu evtizedek alatt, ahogy irtam)
a GS es a credor nem egy arkategoria, GS-t en is majdnem vettem a multkoraban, megvan annak is a tortenete, de a Credor az felmillio dollar korul van. A joval joval olcsobb credor eitchire talaltam adatot,
"...hogy outsiderkent a Svajci/Nemet gyartok altal kepviselt felso illetve felsokozepkategoriaba nem lehet betorni es ez szerintem is igy van..."
Pl. arra sem sokan szavaztak volna 4-5 éve, hogy lehetséges a bőven státuszszimbólum iPhone-ok trónfosztása :-)
Nem véletlenül fejtegettem, hogy töbféle luxus létezik.
X úr milliomosként Rolls Royce Wraith tulajként éli meg a sportosságot, csakis Calatrava-t visel és egy kastélyban lakik személyzettel körülvéve.
Y úr szintén milliomosként Pagani-t hajt a sportosság jegyében, nála a Big Bang a nyerő és egy beton-acél-üveg full automatizált villában tengeti a napjait és rágja a körmét, hogy mikor vehet androidokat személyzet gyanánt. Ez is presztizs kategória. No, a hozzá hasonlók lehetnek potenciális vevők a kínai luxusra. Ne gondold, hogy mindenki konzervatív értékrend mentén éli meg a gazdagságát, vannak pl. akik a high tech-re izgulnak és ugyanúgy megvan az "ipar" az ő igényeik kiszolgálására is, amiből szvsz akár Kína is kihasíthat egy szeletet.
- nem tudom hany peldanyt adhattak el a credor-bol, de erosen 100 alatt lesz, de meg talan 20 alatt is.
- valoban azt akartam irni, ahogy leforditottad. olyan felirat, hogy made in china, nemigen tudom elkepzelni, hogy a kovetkezo evtizedekben felkeruljon egy altalanosan elfogadott ujonnan letesitett oramarkara. termeszetesen egy befekteto, akar kinai, akar mas, nyilvan megvehet egy tradicionalis luxus markat, vagy oragyartot, es jatszhat vele, de az azert nem ugyanaz.
hublot az mas ,ok teljesen jo egyedi orakat gyartottak csak a darabszam miatt nem volt igazan nyereseges -gondolom nagyon alultokesitett ceg volt - , a Biverek pedig megcsinaltak a szepet, nyilvan ertettek hozza tudtak mi kell , penz meg penz ..-)
altimus arra gondolt , hogy outsiderkent a Svajci/Nemet gyartok altal kepviselt felso illetve felsokozepkategoriaba nem lehet betorni es ez szerintem is igy van , a seiko/credor bar kivetelnek tunik de nem az .ehhez az kell ,hogy tortenjen valami technologiailag teljesen uj amit mar a newcomer tud jobban (lsd. Tesla)
igaz erre csak akkor van lehetoseg ha paradigmavaltas tortenik -mint azt autogyartasban a elektromos auto vagy anno az oraknal a kvarcora megjelenese .