Állítólag a régi Doxáknál Lajoska (az órás) meg tudja állapítani az évjáratot, mivel hogyan az 50-es évek közepe óta megfordult a keze között néhány darab. Lehet persze, 1-2 év bizonytalanság, hiszen nincs neki COSC minősítése.
Nos, vettem egy Omega Constellationt az ebay-en. Sorozatszama szerint ca. 1964-bol szarmazik, acel, kronometer volt anno. Beadtam Hantosekhoz, kiderul, mibe kerul a generalozas...
Nézd, hogy mikor vettétek az órákat, azt csak te tudod. De az tény, hogy a Marvin a 70-es évek nagy óraipari válságába beleroppant, 76 körül beolvadt az MSR-Groupba, és nagyjából 78/79 után néhány olasz eredetű kvarc divatórán kívül Marvin márkajelzéssel óra már nem készült, egészen 2002-ig, amikor a márkát újraélesztették (bár eddig ez sem egy fáklyásmenet...).
Ettől még nyugodtan vásárolhattátok idehaza azokat az órákat akár a 80-as évek közepén is - csak azokat nagy eséllyel jóval korábban gyártották.
De mondom: ha képet tudnál róla készíteni, az lenne a legegyszerűbb.
Egyébként meg igen, ha használni akarod, rendbe kell rakatni...
"inkább 40-50 éves, vagy még korosabb." - Teljesen kizárt! 1985-'87 környékén vette Apám, két egyformát, az egyik az enyém, a másik... És ez biztos, mert részint abban a lakásban kaptam Tőle egy karácsonyra, ahova 1982-ben költöztünk, részben pedig ebben az időszakban járt a fiam óvodába, és még-már óvodás volt! Ezek mindenképpen olyan időtámpontok, amiket nem tud senki eltéveszteni!
A 36-48 órában sem vitatkozok, mert lehet, hogy jóval korábban annyi volt, és nem is figyeltem rá, (vagy a feledés homályába merült!), de amire én tudatosan emlékszem, az az egy nap körüli intervallum volt!
A lényegen megint csak nem változtat, meg kell csináltatnom!
Ugyanakkor -a hozzáértéstől, vagy a "habratyolástól" függetlenül-mindenképpen több okból meg kell (és meg is akarom) csináltatni. Először is, a reggeli első vonattal járok be dolgozni, és ha lekésem, 40 percet kell várni a következőre. Akkor már a munkahelyemre is csak "ámenre", -vagy még úgy se!- érek be! Másrészt olyan jellegű a munkám, hogy gyakran figyelnem kell az időt is, és nem rohangálhatok örökké a fali órákat nézegetni.
Még annyit tennék hozzá, hogy a kézi húzós Marvin werkek járástartaléka típustól függően 36-48 óra között szór, tehát ha az órád korábban egy napot járt el egy felhúzással (és nem többet), akkor már előtte is komoly bajok voltak vele. Simán lehetett törött például a rugó, ami csere nélkül, de megolajozva még hamarább csúszik meg, és simán eltűnhetett csak ezen az eleve elégtelen járástartalék fele...
A Marvin egyébként a 70-es évek végéig készített kézi húzós mechanikus órákat, tehát az órád öregebb kell, hogy legyen, ha még a korona is elkopott, akkor inkább 40-50 éves, vagy még korosabb.
Képet nem tudnál róla esetleg betenni? Az sokat segíthetne.
Nézd, igyekszem nem sértő lenni, de a jövőben kezeld a "vérprofi" illető szaktanácsait kellő fenntartással, mert az elmondottak szakmailag egész egyszerűen értelmezhetetlenek. Egyébként meg nincs olyan, hogy 12 órás, meg 24 órás felhúzó, ez egyszerűen olyan szintű süketség, mint ha az autószerelő elkezdené neked magyarázni, hogy a forvájszok beakadtak a dűznikbe, azért rángat a motor....
Az illetőnek magyarán fogalma sincs, miről beszél, és lehet, hogy ránézésre, kívülről, fizimiskára ismer sok modellt, de gyanítom, hogy a működésükről a legelemibb ismeretei is hiányosak.
Az elmondottak alapján egyébként úgy tűnik, hogy nem elég az óra járástartaléka, amely erősen szennyezett szerkezetre, vagy törött, megrövidült rugóra - illetőleg, ha 12 óra járás után következetesen mindig ugyanott történő elakadásról van szó, akkor más jellegű, kerékrendszeri hibáról lehet szó.
Sajnos tény, hogy előfordul hanyag, esetleg nem is teljesen szakszerű munka egyes órások részéről is (mint minden más iparosmunkánál) - ugyanakkor a Marvinnak egyetlen műszakilag különlegesnek tekinthető szerkezete sem volt, így egy korrekt, tisztességes munkát végző órásnak nem jelenthet gondot. Viszont az óra valóban korrekt tisztítása, teljes szétszedése, az esetleg szükséges rugócsere vagy kerékrendszeri más javítások nem jelentéktelen időigényű munkát jelentenek, így ha valaki 10-15 ezer alatt nyúl az órádhoz, eleve gyanakodhatsz az elvégzett munka minőségét illetően....
Ezt én is csak idén januárban, egy kórházi kórházi látogatáskor, egy ottani betegszállítótól tudtam meg, akinek az órák a hobbyja. De abban vérprofi! Annyira, hogy elég messziről, cirka egy olyan egy méterről látta a kezemen, és "csuklóból tüzelve" azonnal mondta a nevét, sőt, a gyártási évét is! Kénytelen voltam elhinni, mivel ez van rá írva! De ahhoz viszont "nagyon messze" állt tőlem, hogy a kb. egy milliméteres betűket, és/vagy a kb. 2-es emblémát akár csak láthatta volna, nemhogy el is olvashassa! Megemlítette, hogy ez már egy igazi ereklye-relikvia, vigyázzak is rá nagyon, de ha úgy gondolom, azonnal megveszi a saját gyűjteményébe! Mondtam Neki, azért nem adom el, amit itt is említettem, hogy emlék az Édesapámtól. Csak úgy, az általános érdeklődés szintjén beszédbe elegyedtünk egymással az órákról. Ennek keretében "elsírtam" Neki a "hasfájásomat", hogy tudniillik, az "órás" ELŐTT a fullra felhúzott csaszi egy egész napig járt, AZÓTA viszont fél nap (azaz 12 óra) után megáll. Ő mondta, hogy ez a szerkezet lett benne kicserélve! Ha az illető rosszat mondott (volna!), én is azt -és azért!- mondom! Hogy aztán ez egy komplett szerkezi rész-e, vagy csak valamilyen darabja, végképp nem tudom, nem is érdeklődtem ennyire részletekbe menően. Tény viszont, hogy valóban így jár/járt, illetve áll/állt meg! Ahhoz pedig elég rég óta dolgozok, ha nem is órás, de műszaki területen, hogy tudjam, külső beavatkozás nélkül egyik óráról a másikra NEM változhat meg ennyire egy szekezet működése!
Mekk-elek féle magyar vircsaft kerkedett a dologból, sokaknak nincs is órája, akinek meg elkészült, abban nincs köszönet. Kb. ennyi a gyors rezümé, kár is rá több szót vesztegetni.
Van nekem egy, nem éppen mai csirke, (kb. 26-28 éves!), még felhúzós, MARVIN karórám, ami a mai napig is hajszál pontos, és Apámtóól egyben személyes emlékem is! A felhúzó gombja elkopása miatt tavaly ősszel "órás" kezébe került. Nemcsak, hogy kiszerelte belőle a 24 órás felhúzó szerkezetét, 12 órásra cserélve, de az őra felhúzás után is csak megrázogatásra indul el! Hol találok Budapesten, lehetőleg a Nyugat pu és a Péterfy Sándor utcai Kórház és Rendelő Intézet közötti útvonalon, vagy a közelükben svájci óraszervizt, ahol meg tudom rendesen javíttatni? Ha benéz ide valaki, és ezt olvassa, nagyon jó lenne még ma választ kapnom, különben egy "+" utam lesz Bp.-re!
Az órát (rolex 16610) végül az Irányi utcába vittem, tisztítás+ gyári tömítések 35 ezer. Polírozást nem kértem. Ez se kevés pénz, de a 150-hez képest bőven emészthető.