sziasztok!Rám maradt régről egy öreg zsebóra.Borel fils & cie nevezetű.A felhúzó rugója vagy mi volt eltörve de szombatra kész is lesz.valaki tud infóval szolgálni bővebben a márkáról?
sziasztok.Régről rám maradt egy Borel fils & cie nevezetű régi zsebóra.a felhúzó rugó vagy mi volt eltörve benne már szombatra kész is lesz.Tud valaki információval szolgálni ezzel a régi márkával kapcsolatban?
"Ha szűk a kabin, ki tudod úgy fordítani a kezed, hogy lásd az órát, vagy másképpen csatolod fel?"
Nagyon jó kérédés! És úgy ahogy mondod, másképp csatolom fel. Nálam már szertartás, hogy amint beszálok, nem a hevederekért nyúlok először, hanem az órámat fordítom úgy, hogy a számlap a tenyerem felé nézzen és csak ezután kötöm be magam.
És ennek is két oka van :D
Ezzel is védem az órám számlapját a karcoktól (mint óra fetisiszta :) és ugyan akkor így sokkal könnyebben olvasom le az időt, mert csak az alkaromat kell elfordítanom, míg ha hagyományosan van felcsatolva, akkor a könyökömet is meg kell emelnem a művelethez ami meg néha kicsit fájdalmas :DDD
Érdekes, hogy a sporttársaimnak mind össze van karcolódva az órája. De nekik nincs is ilyen fajta elferdülésük hogy ez zavarná őket másrészt mindegyiknem valamilyen casio vagy egyébb olcsóbb órája van. De még is, kezdem észrevenni, hogy tudatosan vagy tudatlanúl, de kezdik ők is úgy felcsatolni az órát mint én! Ez azért érdekes :D
1400 lábat mutat és nem azt hogy fél kettő lesz 5 perc múlva :)
Jelzem, most csak vitorlásgépről beszélünk.
Pedig a stopper valóban hasznos, de ha hiszed ha nem, nem feltétlen tartozéka a műszerfalnak. Vannak modernebb gépek amikben kis digitális (fekete alapon vörös) LCD kijelzés formájában ott van a stopper, de ez is a rádió tartozéka és inkább az adott frekvencia kijelzésére használják mintsem idő mérésre.
Inkább a legalapvetőbb műszerek vannak az amúgy is kicsi panelen (magasság, sebesség, finom varió/ durva varió, hosszdőlés/keresztdőlés, iránytű stb). Az egészen modern és drága vitorlásokban még kis LCD-s fedélzeti komputer is van ami nagyon komplex dolgok mellett időmérésre is alkalmasak, de inkább az a jellemző, hogy a pilóta egy erintőképes PDA-t (vagy okos telefont) rögzít a műszerfalra és azon végzi a navigálást.
Ahogy végignéztem a honlapot, valahol írják, hogy koreai cég. A szerkezet nem kínai, hanem Miyota automata. Volt ilyen szerkezetes órám, szépen, pontosan járt és koronáról is húzható.
Annyira tényleg nem low budget. Nálunk az üzletben van ilyen szerkezetes Zeppelin óra, a zafírt leszámítva ugyanezen anyagokból 65.500.- Forintért bruttó. Szóval az Orient jobb vételnek tűnik 36.000.- ért, de ott a kézi húzást el kell felejteni.
Köszönöm a válaszod. Számomra nagyon érdekes, ahogy ezt leírod. Felvetődik azonban a kérdés, hogy miért jó a vitorlázórepülésnél a háromutatós óra? Itt eltelt időket kell mérni. Egy stopper nem lenne hasznosabb? Ha nagy a koncentráció és a stressz, akkor még azt megjegyezni, hogy mikor is indultál, zalán nem is egyszerű.
Szerintem nem fognak a többiek sem megharagudni, ha repülős óra és repülés összefüggéesiről is olvashatunk itt többet. Én eddig ezekbe, amiket leírtál, nem tudtam, bele sem gondoltam. (A szokásos körlogarléc, üzemanyag, ellenszél stb. funkciókat már ezerszer hallottam, de ma nem tartom életszerűnek).
Még néhány kérdés:
A műszerfalon nincs óra? Ha szűk a kabin, ki tudod úgy fordítani a kezed, hogy lásd az órát, vagy másképpen csatolod fel?
A hétvégén gondoltam, hogy lefotózom őket, de aztán mégsem, mert egyrészt nem akartam szennyezni a fórumot, másrészt súlyosbbítani azt, ami amúgy is az :DDD
Erre itt vagy Te, akit még is érdekel :D Igérem, ha a hétvégén hazajutok, csinálok róluk egy képet :)
Miért kell a vitorlázórepüléshez óra? Csak úgy? Vaqy van valami funkciója?
Ajaj! Egyáltalán nem láma a kérdés, SŐT! :D De vigyázat órákat tudnék erről mesélni úgyhogy most egy nagyon nagy OFF következik. Igyekszem rövid lenni ;)
OFF
Szóval, ahogy említettem az időmérésnek nagyon fontos szerepe van a repülésben. Egyrészt a navigáció miatt, másrészt az üzemanyag felhasználás során felmerülő becslések miatt is.
De a vitorlás gépnél a következők miatt van szerepe:
A vitorlásgépnek nincs motorja. A felszálló meleg áramlatok (termikek) hajtják felfelé. Ez pedig csak akkor van, ha van besugárzás (magyarán süt a nap. Azaz, a nap felmelegíti a talaj felszínét, ami vissza sugározva a hőt felszálló nedves meleg levegő formályában adott magasságon kicsapódva felhőket képez. Na ez az amit a vitorlázó pilóta keres). Minnél magasabbra képes felemelkedni, annál nagyobb távolságot képes megtenni a következő feláramlásik vagy navigációs pontig. Szóval ennyi az elmélet dióhéjban.
És a válaszom: Amikor az ember még kezdő pilóta és még alig van gyakorlata az egyedül repülésben (magyarán túl van már az 5 db egyedüli iskolakörén = B viszgán) már nem az a feladata, hogy továbbra is iskolaköröket gyártson, hanem hogy felkutassa és adott ideig meg is tartsa magát egy termikekben ezzel is magasságot gyűjtve. Ez először min. 10 max. 20 perc levegőben töltött idő = C vizsga.
Amikor már ez is megvan, akkor először 1/2, 1, majd 3 óra, sőt 5 órát kell egyhuzamban leszállás nélkül levegőben tartózkodnia.
A vitorlás repülés eléggé megterhelő sport szellemileg és fizikailag is. Az ember eléggé intenzíven igénybe van véve és rengeteget koncentrál mert minden nagyon összetett. Pl: tartani a sebességet (ha túl sok, kisodródik a termikből, ha túl kevés átesik, dugóhúzóba kerül stb), folyton figyeli a helyzetét hogy merre van a reptér ha valami közbejön még idejében letudjon szállni biztonsággal, egy termikben több vitorlás is teker egy alig 50-100 méteres körben szóval rájuk is kell figyelni nehogy ütközzenek stb. Magyarán a sok koncentráció és stressz helyzet miatt, az ember tökéletesen elveszti az idő érzékét.
Mondok erre egy példát: mielőtt megcsináltam a C vizsgámat, oktatóval kellett repülnöm és min. 20 percet kellett levegőben töltenem. (ez volt a termik ellenörző feladat) Ez nagyon egyszerűnek hangzik, de baromira nem az. Az emelések nagyon változóak van, hogy 1m/s az emelkedés van hogy 3m/s ekkor már nagyon vigyorog az ember, de ha nincs termik vagy leáramlás van, akkor -1-től -3m/s között is váltakozhat a süllyedés mértéke magyarán merül a gép mint a nyeletlen fejsze és 5 perc alatt akár 50-100 métert is veszít a magasságából.
Amikor az ember csak gebereg a termikben azaz csak gyártja a 360°-os fordulókat, de nem is igen emelkedik de nem is nagyon süllyed, akkor a percek örökké valóságnak tűnnek. Az ember könnyen demoralizálódik. És aztán rátekint az órájára és rádöbben, hogy csak 3 perce gebereg és nem pedig 10 perce ahogy hitte, akkor újra reményt kap amitől meg szárnyakat :DD Nem tudom érted-e :) Egy félórás repülés feladatnál sok ilyen hullámvölgy adódhat és nem árt ha az ember tudja, hogy hanyadán áll a feladattal.
Sok kezdő bukja el a C vizsgát ami "csak" 10 perc, mert azt hiszi hogy ha talál egy termiket és leír benne 5-6 kört azzal kész is a feladat aztán amikor leszáll, nem hisz a szemének és a fülének amikor az időmérő bejelenti, hogy csak 7 percet repült, vagy csak 8-at. Azért, mert nem vitt magával órát, vagy mert a nagy koncentrálásban elfelejtette megnézni :D
A hétvégén gondoltam, hogy lefotózom őket, de aztán mégsem, mert egyrészt nem akartam szennyezni a fórumot, másrészt súlyosbbítani azt, ami amúgy is az :DDD
Erre itt vagy Te, akit még is érdekel :D Igérem, ha a hétvégén hazajutok, csinálok róluk egy képet :)
Miért kell a vitorlázórepüléshez óra? Csak úgy? Vaqy van valami funkciója?
Ajaj! Egyáltalán nem láma a kérdés, SŐT! :D De vigyázat órákat tudnék erről mesélni úgyhogy most egy nagyon nagy OFF következik. Igyekszem rövid lenni ;)
OFF
Szóval, mint említettem az időmérésnek nagyon fontos szerepe van a repülésben. Egyrészt a navigáció miatt, másrészt az üzemanyag felhasználás során felmerülő becslések miatt is.
De a vitorlás gépnél a következők miatt van szerepe:
A vitorlásgépnek nincs motorja. A felszálló meleg áramlatok (termikek) hajtják felfelé. Ez pedig csak akkor van, ha van besugárzás (magyarán süt a nap. Azaz, a nap felmelegíti a talaj felszínét, ami vissza sugározva a hőt felszálló nedves meleg levegő formályában adott magasságon kicsapódva felhőket képez. Na ez az amit a vitorlázó pilóta keres). Minnél magasabbra képes felemelkedni, annál nagyobb távolságot képes megtenni a következő feláramlásik vagy navigációs pontig. Szóval ennyi az elmélet dióhéjban.
És a válaszom: Amikor az ember még kezdő pilóta és még alig van gyakorlata az egyedül repülésben (magyarán túl van már az 5 db egyedüli iskolakörén = B viszgán) már nem az a feladata, hogy továbbra is iskolaköröket gyártson, hanem hogy felkutassa és adott ideig meg is tartsa magát egy termikekben ezzel is magasságot gyűjtve. Ez először min. 10 max. 20 perc levegőben töltött idő = C vizsga.
Amikor már ez is megvan, akkor először 1/2, 1, majd 3 óra, sőt 5 órát kell egyhuzamban leszállás nélkül levegőben tartózkodnia.
A vitorlás repülés eléggé megterhelő sport szellemileg és fizikailag is. Az ember eléggé intenzíven igénybe van véve és rengeteget koncentrál mert minden nagyon összetett. Pl: tartani a sebességet (ha túl sok, kisodródik a termikből, ha túl kevés átesik, dugóhúzóba kerül stb), folyton figyeli a helyzetét hogy merre van a reptér ha valami közbejön még idejében letudjon szállni biztonsággal, egy termikben több vitorlás is teker egy alig 50-100 méteres körben szóval rájuk is kell figyelni nehogy ütközzenek stb. Magyarán a sok koncentráció és stressz helyzet miatt, az ember tökéletesen elveszti az idő érzékét.
Mondok erre egy példát: mielőtt megcsináltam a C vizsgámat, oktatóval kellett repülnöm és min. 20 percet kellett levegőben töltenem. (ez volt a termik ellenörző feladat) Ez nagyon egyszerűnek hangzik, de baromira nem az. Az emelések nagyon változóak van, hogy 1m/s az emelkedés van hogy 3m/s ekkor már nagyon vigyorog az ember, de ha nincs termik vagy leáramlás van, akkor -1-től -3m/s között is váltakozhat a süllyedés mértéke magyarán merül a gép mint a nyeletlen fejsze és 5 perc alatt akár 50-100 métert is veszít a magasságából.
Amikor az ember csak gebereg a termikben azaz csak gyártja a 360°-os fordulókat, de nem is igen emelkedik de nem is nagyon süllyed, akkor a percek örökké valóságnak tűnnek. Az ember könnyen demoralizálódik. És aztán rátekint az órájára és rádöbben, hogy csak 3 perce gebereg és nem pedig 10 perce ahogy hitte, akkor újra reményt kap amitől meg szárnyakat :DD Nem tudom érted-e :) Egy félórás repülés feladatnál sok ilyen hullámvölgy adódhat és nem árt ha az ember tudja, hogy hanyadán áll a feladattal.
Sok kezdő bukja el a C vizsgát ami "csak" 10 perc, mert azt hiszi hogy ha talál egy termiket és leír benne 5-6 kört azzal kész is a feladat aztán amikor leszáll, nem hisz a szemének és a fülének amikor az időmérő bejelenti, hogy csak 7 percet repült, vagy csak 8-at. Azért, mert nem vitt magával órát, vagy mert a nagy koncentrálásban elfelejtette megnézni :D
Nem kizárt, de úgy rémlik, hogy ezt a fotót talán még én készítettem anno valamelyik Arettámról... Amúgy ezek standard ST, FHF és hasonló werkek voltak, és a csillagos áttörés simán csak egy "geg" volt rajtuk, valószínűleg a feliratozással együtt eleve így rendelték a gyártótól. A különböző szerkezet-gyártók már anno is a cég által kért névre feliratozták, a kért módon finishelték a szerkezeteket, nincs új a Nap alatt...