Én a kocsival vettem, isten tudja mióta volt fent, látszólag senki nem matatott vele.
Szerintem nem rossz csörlő, érdemes évente-kétévente szétkapni, kitakarítani, akkor nem rohadnak be a csavarok, valamilyen piros zsír van benne, ahogy hűlt az idő, kezdett egyre inkább erölködni a motor, van egy hővédelem, az állandóan leoldott, ez volt a gyanús jel, ekkor kell beavatkozni. Egyszerűen nem bírtuk letekerni a dobról a kötelet. A belsejében van pár bolgyómű, az abban lévő tárcsák a zsírtol szinte be voltak állva, alig forogtak, miután kitakarítottam gázolajjal, utána csak úgy peregtek.
Sokan felteszik és nem foglalkoznak vele, aztán pár év múlva nyekeregnek, hogy milyen szarok ezek a csörlők, holott foglalkozni kell vele. Egyébként ahogy nézem a konstrukció teljesen rendben van, jók a tömítések, a relé is bírja, illetve a rádiós távirányító jól tud jönni, nem kell vacakolni a kábeles kapcsolóval. Ennél van egy olyan kapcsoló, ki lehet választani, hogy a rádió, vagy a kábeles kapcsoló, vagy egyikse vezéreljen. Ez azért is tud jó lenni, mert kedves szektatársam egyszer szépen elhelyezte a kesztyűtartóba a távirányítót, a rázkodástól bekapcsolt és elkezdte feltekerni magát a csörlő, aminek rövídesen igen heves amperszag és reccsenés lett a vége.
Sokan javasolták, hogy a gyári 10mm-es kötelet cseréljem ki 8mm-esre, könyebb kezelni, nagyon merev ez a 10mm-es, viszont marha erős, nem kell a fordítócsigával foglalkozni.
Egy szónak is száz a vége, láttam már csörlőt három milláért is, az nagyon komoly volt, de ez is elvégzi a feladatát harmincad annyiért. Nyílván ha el akarsz menni pld. a ladogára, akkor oda már igen komoly technika kell, olyan, ami a mi kis országunkban nem igen van, itt nem divat egy mocsárban egész nap csörlőzni :)
Hadd kérdezzem meg, hogy amíg használtad EZT a 12000-es csörlőt, milyen tapasztalatod volt vele? Mit bírt? mit nem? Milyen gyors? és mibe hal már ez is bele?
Azért kérdezem, mert van egy pont ilyenem egy jóideje, csak még nem volt időm felszerelni.
Olvasom mit írsz a zsírról. -Gondolod hogy eleve szar zsírral szerelik?
Alapvetően azért dobtam be a csörlő témát, mert kiváncsi voltam, hogy ezekhez a cuccokhoz milyen az alkatrész ellátás. Egyébként szétszedve egésszen korrekt cuccnak néz ki, de úgy tűnik, hogy rendszeres karbantartás nélkül ezek a cuccok (is) eldöglenek, szerelhetetlenné válnak. Alapvetően vásárlás után egyből érdemes őket szétszedni, kitakarítani a hajtóművet, valamilyen jó minőségű zsírral a szükséges helyeken bekenni, mint régen a Dáciákat :)
Na erről Terranóék is tudnának mesélni, amikor a mecseki karcmentes túrán az egyik Range bal hátsó deffektet kapott, az a zsivány felni meg az általad is leírt módon ragaszkodott az agyhoz, végül az is meg lett picit jártva kiengedett csavarokkal, és kapott a pofájára "faltörőkossal" (Ivwi fogasléces emelőjével), le is jött.
Félő, hogy arra nem lesz jó. Ha eltérő anyagú fémek pőrén találkoznak, az sosem jó. Lehet, hogy a csavar feje tökéletesen tömít, és esélye sincs beszivárogni a rozsdaoldó anyagnak (ecet, WD-40, kromofág, akármi), ennek ellenére a két fém között baromi masszív az ún. kontaktkorrózió. Ez ellen lehet próbálkozni az előbb említett melegítési eljáráson túl némi tengelyirányú ütlegeléssel, ami segít a kötést mechanikai úton gyengíteni.
Nekem nem a kerékcsavar rohadt rá, hanem az alufelni a kerékagyra.
Először csak kalapáltam. Aztán a felnit kalapáltam. Aztán pajszeroltam.
Aztán felkapattam mind az öt anyát a tőcsavarokra, de úgy, hogy épp pár menetetet tekerni rajta, és elkezdem jönni-menni az autóval. Fekvőrendőrön át, először finoman, 10-zel. Semmi. 20-szal. Semmi. A végén már nem is a fekvőrendőrön, hanem konkrétan a padkára hajtottam fel 60-nal, mire a 8-9-edik nekifutásra megmozdult a felni. :-D
A Mitsu berohadt kerékcsavarjánál (alu felni, acél csavar) a 2 méteres erőkar és a csiga alakúra hajtott kerékkulcs haszontalan alkalmazása után az erőszak útjáról a tudomány ösvényére léptünk (hőtágulási koefficiens), fogtuk a forrasztólámpát, és azzal melegítettük a dögöt addig, amíg végre nehezen ugyan, de megindult a csavar. Mondjuk van az a berohadás, amin már csak a flex segít, de egy próbát megér.
Ez így, ebben a formában nem teljesen igaz. Töménység, kontaktidő és hőmérséklet függvénye is egyben. Mindenesetre baromi jól lehet ecettel hűtőt pucolni, harapja a különféle oxidokat, magam is éltem a módszerrel, aztán mégsem lett ementáli a hengerfejemből.
Utána meg az újra összerakáskor kerámiaspray, az meggátolja az elektrokémiai korróziót a vas és az alu között, alufelni is hálás, nem rohad rá az agyra.
Egyébként kell keresni egy kémiatanárt, és megkérdezni tőle, hogy a vas-alu elektrokiai korróziójában kialakult fehér oxidálódott alumíniumot mi oldja. Keresni egy olyan anyagot, ami az alu-oxidot fellazítja, de a se a vasat, se az oxidálatlan alut nem bántja, oszt abba belemártani.
Valamilyen vörös zsírral volt telenyomva a hajtómű belseje, ebben a hidegben úgy összeállt a zsír, hogy meg sem moccant az orsó amikor lekapcsoltam a hajtást róla. Egykollega mesélt arról, hogy mekkora hiba ezeket így telenyomni zsírral, akkora az áttétel, hogy zsírzás okoszta tapadás annyira visszahathat, hogy a motor kötélterhelés nélkül is leéghet. Valami kis kevéske vékonyabb zsírral kell az érzékenyebb részeket bekenni, utána szépen fog dolgozni. Az előző csörlőmet is kitakarítottam, beolajoztam, vékonyan bezsíroztam, utána tekert rendesen, csak hát a csörlő elment a másik autóval, így ez maradt :(
Ezek átmenő csavarok, de az aluminium-vas kapcsolat nagyon tartósnak bizonyul. Furkálás lesz a vége, csak ha lenne ocsóér alkatrész, akkor nem vacakolnék.
Egyébként már csak az ilyen helyzetek elkerülése végett érdemes a csörlőket kétévente szétkapni, különben ott lesz elöl, aztán amikor kell, akkor max füstölni fog.
Nekiálltam a csörlőmet egy kicsit rendbetenni, ennek kapcsán kellene pár alkatrész. Ilyen csörlőm van, van valakinek ötlete, hogy merre találok cuccot hozzá:
Elég márkás cucc lehet, ez a típusa:
Electric Winch 12000lbs SC12000N.
Minden megoldás érdekel, a dobjam ki a p****ba kevésbé. A bele jó, csak a csavarok vannak belerohadva az tárcsa két végén levő öntvénybe, illetve a fenti keresztrudak rohadtak szét.
Ha nem tilosban jársz és határozott a fellépésed, akkor tudsz kommunikálni és elsímítasz mindent!
Ráadásul sokszor járok "tilosban", de még nem tudodt kialakulni olyan helyzet, amit józan ésszel ne tudtam volna kezelni pro-kontra (fegyver és papirok nélkül)!!
A természetben mindenki külön állatfaj, úgy is kell kezelni!!!!