Biztos mindenki igazat mond meg mindenki érti, de (most) ez még pontotatlanul van itt leírva.
Vannak 80-20 meg 70-30 meg akármilyen zárak. Ilyen pl. a Detroit Truetrac. Ezeknél van szó a leírt határok közötti nyomatékelosztásról.
Biztosan sokféle zár van, ebbe nem akarok okoskodni megy hülyeséget írni sem.
Amiről beszélni kezdtünk, a Detroit Locker az 100 %-os zár, alapvetően mindig hajtja a két kereket. Akkor old le, ha vmelyik kerék passzívan gyorsabban forog, mint a másik. A működési elvről linkeltek be videót is.
Persze ,persze!!Nem is akarom elvenni a már -már Arisztotelészi bölcsességgel veteksző megnyilvánulásait!!!!Ezt a szép fizika-diffizár örökigazságot meg pláne!!!
Az ismeretségi körömben ilyen figyel legalább féltucat ember autójában, nekem talán 3 éve, probléma nélkül. Ha a jenkiknek megfelel a Nascar-hoz, akkor a mi játékautóinkba is jó lesz, asszem. :)
Közben visszaolvastam, és valóban diffizárról volt szó, megtévesztett az előtte tárgyalt hub-os téma.
Törni nyilván több esetben lehet diffizárral. Az egyik a Tie által vázolt szituáció, amikor nagy teher nehezedik a tengelyre, és csak kapja a nyomatékot ezerrel. De a sárban is történhet ilyesmi, például belecsobbansz a dagonyába. Diffizár nélkül szépen elpörögne valamelyik kerék, és helyben áll az autó. Bekapcsolt diffizárral előfordulhat, hogy vadul pörgő kerekekkel araszolsz előre, hiszen van valamennyi kis tapadás. Aztán szépen az egyik kerék odaér a híg matériában rejtőző kemény matériához (ami legyen mondjuk egy alattomos kő), és az megfogja. A difizár viszont teszi a dolgát, és valahol enged a rendszer. Ez pedig valószínűleg (jobb esetben) a féltengely lesz.
De egyébként teljesen mindegy, a lényeg csak annyi, hogy tisztességes autón az összes kerék hajtható. Mindig vagy néha, az mindegy. A dzsuva csak azt kérdezi, hogy akkor és ott hányat forgatsz, a többi már csak mellébeszélés, technokrata sznobizmus.
"Nem kötekszem de az tényleg szar lehet,mármint a kétkerékmeghajtás....nekünk állandó négy van ,ha tetszik ha nem:O)"
Már vártam, igaz Tie szájából! :)
Tudod, a racionális népek csak akkor és csak azokat a kerekeket hajtják, amire tényleg szükség van. Operába sem gumicsizmában mész, ugye. A kocsiban ettől még ott lehet, hátha a Varázsfuvola után kedved támad kimenni a földre. Na, valahogy így kell elképzelni a kapcsolható összkerékhajtást. ;)
Az automata difizárakat azért hívják pld: 80/20% (egyik kerék 20km/h, a másik 80km/h), 70/30%, 60/40%, ezek azok a külömbségek (fordulatszám), amire zárnak. És ezek külömbségek miatt nem zár be kanyaraban.
"Fordulatszám külömbség kell a két féltengely között, hogy bekapcsoljon" Szerintem ez nem így van, de javítson ki valaki ha tévedek. Nem tudok sajnos ángliusul, így korlátozottak az információ szerzési képességeim (a végén még öregfejjel kell nyelvet tanulnom, hogy képben legyek terepjáróilag:)). Én úgy tudom nyomatékkülönbségre működik. Ha fordulatszám különbségre működne akkor kanyarban is zárna! Tehát mivel állandóan be van zárva nincs lendületvesztés.
Félre értettél! Én nem a féltengelyzárra, hanem a difizárra gondoltam. Igaz lentebb már írták, hogy zárni mindig zár, tehá mivel hülyeséget írtam jogos volt a félreértés.
Többen pedig szépen leírták, hogy hol van előnye a kapcsolható difizárnak.
(féltengelyzár nekem is kézi, és ezt nem is akarom cserélni:))
Azt viszont nem tudom mikor leszek annyira profi, hogy érezzem ha most nagy gázt adok akkor törni fog a féltengő. Milyen terepviszony kell ehhez? Köves sziklás rész ahol a kipörgő kerék néha megakadhat, vagy tengelyig ragcsos sár? Ha ilyen részhez érkeznék én itt pont nem ki hanem bekapcsolnám a zárat:)
A Detroit Locker esetén ez elég valószínűtleg, ahhoz el kell törjön előtte. Ugyanis ez eleve ZÁRVA van mindig, a tehetetlenül gyorsabban, külső íven forgó kereket engedi elfordulni. Olyan baja lehet, hogy nem nyit. De olyan, hogy nem zár, olyan nem lehet. (más automata zár lelkét nem ismerem.
Az előző telet végigközlekedtem vele. Idehaza, + Erdély, közút meg terep is volt szépen.
Az automata zár nem felejt el zárni. Ahogy az alma se felejt el időnként leesni, ha elválik a fától. A gravitáció hat, a fizikát megbaszni nem lehet, úgyhogy leesik. Pont.
A kapcsolható zár akkor jobb, mint mondjuk a Locker, ha olyan helyzetben vagy, hogy tudod, ha most megrúgod, akkor el fogja törni a féltengelyt. Akkor kikapcsolod, és nem fogja eltörni.
De ha ilyen helyzetben vagy, és TUDOD is, hogy épp ilyenben vagy, akkor ilyenkor eleve nem kezded el rúgni neki, hanem megakasztod a csörlőt, oszt kihúzod.
Az automata "normál" használatra kiváló, vagy tereprallyén, ahol nincs idő kapcsolgatni a sebesség miatt.
-Fordulatszám külömbség kell a két féltengely között, hogy bekapcsoljon és lehet ez a kis lendületvesztés kell ahoz, hogy beragadj.
-Az igaz, hogy a vezérlő szerve egy 100%-os zárnak bonyolultab (mert ugye az automatának nincs :o) ), de a belvilága (amit használ) egyszerűbb (ha egy rendes automata difizárról beszélünk, nem lamellásról, de sok helyen még ott is), nagyon kényes az illesztésekre.
-A lamellás automata zár (nem összetévesztendő a növelt belső surlódású difivel, amiben szintén vannak lamellák), a kialakítása miatt képes megcsúszni, illetve itt az sem igaz, hogy nem olyan szervízigényes, mivel olajat speciálisat kíván, lamelláknak van természetes kopása.
-Nem lehet sarokféket használni.
-csúszós úton automatával hajlamos a túlkormányzotságra (ha a hátsó hídban van).
Most ebéd közben ennyi hátránya jutott eszembe, de estéig gondolkozom még. :o)
"Ha azt kihagyjuk, hogy az automata "elfelejt" zárni esetleg"
Azért ez egy nem túl elhanyagolható tényező. Gondolj bele, milyen jó érzés egy méteres dagonya közepén egy szimpla hátsókerekes autóval közlekedni, mert az ótómata féltengelyzár éppen sztrájkol. Vannak jobb és kevésbé megbízható automata zárak, emiatt vannak autótípusok, ahol előbb-utóbb mindenki kézire vált, mert az ilyen meghibásodás könnyen előjel nélkül következik be, például a vákuumos cuccnak megsérül/elöregedik a csöve, és máris van egy frankó 2WD autód a semmi közepén.
"Kapcsoló pöckölgetés helyett kiszállok, és kézzel csukom-nyitom az autó elejét, ha ott is zárat akarok"
Gondolom a HUB-ot zárod. Bezárt HUB-al de csak 2WD-ben lehet használni az első lockert? Csak azért mert én nagyon ritkán kapcsolom ki. (80-90%-ban földúton használom).
Amúgy melyik az a helyzet amikor jobb egy kapcsolható zár mint egy automata? (Ha azt kihagyjuk, hogy az automata "elfelejt" zárni esetleg)