"Mára csodásan szabályozott az élet, annyira, hogy "szabályosan" gyakorlatilag semmi nem működik, semmit nem lehet. "
De legalább így igaz lenne, a szabályokhoz lehet alkalmazkodni, még ha szigorúak is. De hogy abba is belekötnek, ami szabályos, mert csak addig tart az agyuk, hogy atetőnemlehetlámpa...
Más miatt ugyan, de épp ma jegyeztem meg, hogy 25 év alatt a "szocializmusból" az Európpai Únióba lépve lényegében mit sem változott az ország.
Akkoriban csak az tudott intézni valamilyen ügyet, akinek "volt ismerőse." Azért, mert tulképp igen sok minden nem volt szabályozva és ha nem volt ismerős, akkor a szabályozás hiányáta hivatkozva utasították el.
Mára csodásan szabályozott az élet, annyira, hogy "szabályosan" gyakorlatilag semmi nem működik, semmit nem lehet. Kivéve, ha van ismerősöd...
A szerencsétlen ember aki be akarná a tartani a szabályokat nehogy sikerüljön neki.
Aztán ha mondjukvalaki megépítette valahogy az autóját a tavalyi szabályok alapján az nehogy idén jó legyen. Meg aztán a vizsgabiztos úgy se ismeri a szabályokat, csak azt ismeri, hogy ez így nem jó, mert nem jó. Ha meg fizet az ember akkor meg a szar is jó.
ÁÁÁ faszom...
A Samurait is elvitem múltkor vizsgázni. Nincs rajta semmi csörlő, ilyesmi. Két szúrófényt hagytam rajta, semmi mást. Szervízvezető ismerős küldött a helyre, hogy semmi gond nem lesz. Hagyjam ott az autót, délutánra meg lesz. Aha...
Mennék érte:
- Ez a sárvédőszélesítés nem szabályos!
- Mondom, ez gyári. Annyi, hogy az újabb (széleshidas) fajtára való.
- Ez nem szabályos. Meg a kiforgatott felni se.
- Az egy eredeti krómozott Mangels, soha senki hozzá nem nyúlt.
- Ezzel az utólagos Xenonnal aztán végképp nem engedhetem át.
- Milyen xenon? Nézze hótmezei közönséges halogén, még csak nem is a kékített. (új golfba való, de E betűs "kristály" lámpák vannak benne, ez zavarhatta meg)
- A szúrófény minimum 40 centire kell legyen az autó szélétől.
- Nézze már meg mekkora az autó, meg mekkora a lámpa, szinte egymás fölé kéne akkor tennem őket.
Aztán sorolt még pár hasonló baromságot, mikor mondtam, hogy jó,hagyjuk elviszem máshova. Elvittem máshova, erre mondják, hogy ez a vizsga már el van kezdve valahol, és innentől csak ott lehet megcsinálni, vagy ott hivatalosan megbuktatják, persze azt is fizethetem, és után vihetem máshova. Király. Még 3 napig küzdöttem, mire végül ugyanez az ember aki a baromságokat beszélte, szó nélkül megcsinálta. Persze ehhez szólni kellett neki felülről.
Nekünk van vizsgasorunk, ebben az évben többször változott a csörlőre vonatkozó szabályzás.
TGK N1 és M1 személyautó külön kategóriába esik.
M1 szgk a csörlő a vizsgán nem látszódhat, a rejtett szerelés mellett kell maradni.
Az év elején még megengedtét 4x4-es járműveeken, hogy akár ki is lógjon 10%-ban, ez szeptemberben megváltozott és nem egyértelműen van megfogalmazva. Így sok vizsgabiztos azt kéri kerüljön le a görgős ablak is és tegye oda a rendszámot a tulajdonos.
Az eon tűzoltó stb járművek esetében a műszaki mentést végző járműveknél a csörlő akár teljes terjedelmével a lökhárítón kívülre is eshet.
Az M1 kategóriában szgk terpjárón lévő csörlő amennyiben jelentősen látszik úgy egyedi átalakítási tervdokumentációval kérelmezhető a forgalmi engedélybe való bejegyzés. Terv doksi kb 20-40EFt, az NHK díja 10EFt. Amenyiben csörlőtartós a lökhárító arra külön engedélyre van szükség.
A BKV buszokon is van vizsga... 2 évente fél óra szerelés le, fél óra vissza, ennyit megér az, hogy ne piszkáljanak. Vagy add oda szerelőnek, aki "tud egy bejáratott helyet" az ügyek gyors és fájdalommentes intézéséhez.
Műkakira le kell venni, akárhogy van fent. Kivéve, ha a forgalmiba be van vezetve. Ha ezt eltudod intézni, akkor írd meg hogyan, mert nagyon sok embert érdekelne. :o)
Ergo, ha a rendőr akar, beleköthet.
(Bár ameddig magyarország legnagyobb etnikuma olyan autókkal járnak, hogy se alja, se eleje, se vége, se gumija, se fényszórója, se szélvédője, se féke, se átírva nincsen és a rendőr elengedi, addig - polgári engedetlenségből - had akasszak má' mindenféle vasdarabot fel az autómra.
Ha másért nem, akkor azért, hogy ha a fent említett állatfajból valamelyik lauda eldobja magát a kanyarban, és az én kis 2tonnás autómat nézi ki magának, mint ütközőzóna, had adjak a családomnak és magamnak egy kicsivel több esély, mind az ellenfélnek.
Ha meg mégis kiszálna az autójából, akkor még mindig ott van a spajszer a csomagtartóban.
A LED-ekhez olyan optikát kapsz szatyorban, amilyet akarsz. "Nagylátó", spot stb, kb. 160°-tól 6°-ig elég sok variáció létezik. És pont ezért lényegtelen, hogy van-e a házban foncsor vagy sem, hiszen "helyben", LED-enként előállítod a kívánt vetített képet.
A tükör. Ha csak simán belehányod egy akármilyen házba, abból sok jó nem születik. Azok általában 1db fényforráshoz vannak tervezve.
Ha meg nézel egy gyári led bar lightot, akármelyik gyártótól, ott minden egyes led körül van tükör/foncsor. Sőt úgy vannak kiképezve, hogy a szélén lévők szpotként világítanak, a belül lévők terítőként, tehát máshol van a fókuszpontjuk a LED-hez képest.
Ezek a ledes lámpák nem olyan drágák már, így egyszerűbb a kinait választani, egy 24 wattos lámpa (ami nagyobb fényerőt ad mint egy hagyományos 80-100wattos izzó) az most 16-20 ezer forint között van és ez jól működik, de hűtőborda az van rajta jó bőven!
Nem is azért linkeltem be, mert tőlük rendelnék, csak arra a korábbi állításomra reflektáltam, hogy a kínaiak még nem fedezték fel maguknak a piacot. Gyártóval közvetlenül nem érdemes seftelni, a különféle ismertebb webshopokból érdemes rendelni, vagy az eBay-en keresztül, mindenhol szigorúan PayPal segítségével.
A noname cuccal rendesen be lehet fürödni, ezért is a házi megoldásban gondolkodom, mert ha pl. gagyi a LED, akkor max. buktam 1-2 rugót, nem tízezreket. De ez elkerülhető, ha mások által már megfelelőnek tartott LED-eket szerez be a user. Én például most rácuppantam a LED-ekre, úgy tűnik, van néhány fényes cucc, ami 11-12 Voltról megy:
9 Watt (papíron), 13$, 2 darab talán elég egy fényszóróhoz.
A "csomagoláson" is gondolkodtam, és arra jutottam, hogy a legolcsóbb megoldás klasszikus reflektorházba zárni őket. Praktiker/Baumax/Obi-féle kültéri egység már kapható 1000 pénzért, simán beleberhelhető a kis LED-es motyó:
A kültériek mindegyike elvileg az IP 55 szabványnak megfelel, ha valakinek ennél nagyobb igények vannak (tengeralattjárósdit játszik a terepjáróval), akkor vagy házilag extra szigetelést készít, vagy eleve IPx7-es reflektorba berheli a cuccot. A rácsos változatokkal még gizdáskodni is lehet, "mert az olyan ofród". Léteznek keskeny házú reflektoros is, azokból kiindulva kevésbé lesz kombájn-életérzés.
Aztán az eBay-en kutatva rájöttem, hogy megint sikerült feltalálnom a kereket:
A LED-es reflektorokkal csak az a baj, hogy vagy 220-ra valók, vagy kicsi a teljesítményük, és/vagy rohadt drágák. Szóval marad a házi kendács.